امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۲۱:۱۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 83405
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 11
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اعضای میزگرد معلمان شاخص شامل «محمد سعید توکلی 42 ساله است که هم‌اکنون در ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اعضای میزگرد معلمان شاخص شامل «محمد سعید توکلی 42 ساله است که هم‌اکنون در منطقه 6 آموزش و پرورش تهران مشغول به کار است؛ توکلی در مقطع راهنمایی تدریس می‌کند؛ وی حدود 25 سال است که در آموزش و پرورش معلمی می‌کند»؛ «سید حسین رسولی 46 ساله و در مجموع و با احتساب 3 سال اول خدمت که حق‌التدریس بود، 27 سال است که معلمی می‌کند؛ وی هم‌اکنون در منطقه 12 آموزش و پرورش تهران مشغول به فعالیت است» و «علیرضا آدینه با 22 سال سابقه تدریس در تمامی پایه‌های تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه در آموزش و پرورش شهر تهران تدریس می‌کند»، است.

***معلمان، شاخص‌ها و رفتارها

فارس: نخستین سؤال را این طور مطرح می‌کنم که اساساً معلم شاخص بودن و اینکه جزئی از نیروهای شاخص یک مجموعه بودن چه ویژگی‎هایی لازم دارد؟

داشتن بار علمی و اطلاعات از جامعه شاخصه معلم است

توکلی: معیارهای خاصی دارد؛ به عنوان نمونه معلم سر وقت در کلاس درس حاضر شود و از نظر علمی بار زیادی داشته باشد و ارتباط با دانش‌آموزان و اولیا را به خوبی انجام دهد؛ باید در تمام زمینه‌های فرهنگی سیاسی که در حد جامعه خودش است یک اطلاعات جامعی داشته باشد.

معلم واقعاً مثل پدر و مادر است

رسولی: خیلی از کشورها در حوزه افزایش تعاملات بین معلم و دانش‌آموز کار می‌کنند؛ این یک شاخصه مهم است برای کسی که بخواهد معلمی کند و سر کلاس برود و مسائل انضباطی و اداری هم باید حتما باشد؛ باید بتواند حال و روز دانش‌آموز را در آن مقطع درک کند؛ فاصله زیاد با دانش‌آموزان نداشته باشد و معلمی باشد که فاصله سنی او با شاگردانش بیش از 50 سال نباشد و نتواند حالات دانش‌آموز را درک کند، یکی از شاخصه‌ها است؛ معلم واقعاً مثل پدر و مادر است.

معلم باید بتواند الگو باشد

دانش‌آموز از عملکرد و رفتار معلم بیشتر الگو می‌گیرد

آدینه: اعتقاد دارم که معلم باید معلم باشد و به معنای واقعی معلمی کند؛ یعنی بتواند الگو باشد. شاید دانش‌آموز آن تأثیری که از معلم می‌گیرد از پدرش و از والدین خانواده نمی‌گیرد؛ معلم باید به معنای واقعی معلم باشد و نه اینکه فقط سر کلاس آموزش ‌دهد. آموزش را شاید خارج از محیط مدرسه هم کسی انجام دهد ولی بعضی رفتارها در حیطه آموزش و پرورش انتقال پیدا می‌کند؛  تعلیم و تربیت است که تعلیم خاص آموزش و پرورش است؛ شاید پدر بتواند بنا به مصلحت تربیتی کند، اما معلم بنا به مصلحت جامعه بچه را تربیت می‌کند.

معلم اگر چنانچه بتواند فاصله‌ها را کم کند و دانش‌آموز و معلم را در یک راستا و در یک جهت همسو با هم پیش ببرد، قاعدتاً معلم بودن معنا پیدا می‌کند؛ من معلم تاریخ هستم، سر کلاس ممکن است نکته‌ای را بگویم که دانش‌آموز در کتاب بتواند آن را پیدا کند اما گاهی اوقات بعضی رفتارها از من می‌بینند که در جای دیگر مشابه آن را نمی‌بینیم؛ یعنی از عملکرد و رفتار من بیشتر الگو می‌گیرد تا نحوه آموزش من؛ تا احساس و عاطفه در کار نباشد آن حس به دانش‌آموز منتقل نمی‌شود؛ من از اول دبستان تا پایان متوسطه کارکرده‌ام ولی حتی آن دانش‌آموز پایانی دبیرستان به احساس و عاطفه نیاز دارد.

***دوره های ضمن خدمت و ضرورت بودن یا نبودن

فارس: بعضی معلمان هستند که تجربه کافی ندارند و آموزش ندیده‌اند و مشکلاتی دارند؛ بعضی هستند احساس سرد بودن می‌کنند و بدون انگیزه هستند؛ به نظر شما آموزش و پرورش و دوره ضمن خدمت و اعمال سیاست‌های تشویقی برای حضور در دوره‌های ضمن خدمت می‌تواند موثر باشد؟ یا اینکه اساساً دوره ضمن خدمت خوب است؟ آموزش‌هایی که در دوره ضمن خدمت ارائه می‌شود راضی کننده و کافی است؟

1200 ساعت ضمن خدمت دارم/20 ساعتش هم برایم مفید نبود

ضمن خدمت را برای تأثیر بر حکم کارگزینی و حقوقم می‌روم

توکلی: من هم‌اکنون 1200 ساعت ضمن خدمت دارم که شاید 20 ساعت آن هم برای من مفید نبوده است؛ در این کلاس‌ها برای من که 25 سال تجربه دارم می‌گویند چطور با دانش‌آموز برخورد کنید و چه معیارهایی را در نظر بگیرید و روش تدریس چگونه باشد؛ من رشته ادبیات هستم و کلاس‌های تخصصی که رفتم هیچ چیزی دستگیرم نشد، فقط صرفاً برای آن زمانش رفتم که اگر روی حکم کارگزینی و حقوق تأثیر داشت مهم باشد.

به نظرم درصدهایی از ضمن خدمت خوب است

رسولی: یک عده ای اوایل خدمت ما این طور بودند؛ یعنی هیچ کار دیگری برای انجام نداشتند و هیچ کاری برای آنها نبود و به صرف اینکه خدمت سربازی را با 5 سال کار کردن انجام می‌دادند، آمدند؛ یعنی انگیزه اولیه را نداشتند؛ وقتی می‌خواهند معلمی را انتخاب کنند باید ببینند با اجبار آمده یا اختیار؛ خداوند در قرآن می‌گوید انسان‌هایی که کار خوب می‌کنند پاداش می‌گیرند و انسان‌هایی که کار بد می‌کنند توبیخ می‌شوند؛ یکی از کارها این است که ضمن خدمت بگذاریم و بگوییم اگر کسی در این دوره شرکت کرد پاداش می‌گیرد، یعنی یک چیزی فرقی بین کسی که در دوره شرکت کرده با کسی که شرکت نکرده، باشد. به نظرم درصدهایی از ضمن خدمت خوب است و الان که ما سال‌ها کار کرده‌ایم دیگر موضوع جدیدی برای ما وجود ندارد؛ در بعضی از کلاس‌های ضمن خدمت رفته‌ایم که تخته و میز کلاس خودمان خیلی بهتر از کلاس ضمن خدمت بوده و امکانات نداشته است.

ضمن خدمت چیزی به دانش من اضافه نکرد

آدینه: من خودم با توجه به کلاس‌های ضمن خدمتی که رفتم احساس می‌کنم چیزی به دانش من اضافه نکرد؛ من احساس می‌کنم چیزهایی که گفته شد ابتدایی‌ترین نکاتی بود که یک معلم خودش تجربه می‌کند. شاید اگر آنها هم بیان نمی‌شد تفاوتی ایجاد نمی‌کرد به خصوص اینکه در زمان نامناسب و بعد از خستگی کار من بروم در سر کلاسی بنشینم که فردی می‌خواهد حرفی بزند که قالب آنها را خودم در کلاس تجربه کردم.

*** برگزاری کلاس ضمن خدمت در روز پنجشنبه و اثرات آن

فارس: ما یک روزی در آموزش و پرورش به نام پنجشنبه‌های مدارس داریم که حرف‌های بسیاری در مورد آن زده شده است. به نظر شما برای اینکه بتوانیم از دوره‌های ضمن خدمت استفاده بهتری کنیم می‌توانیم روز پنجشنبه مدارس را با نام «ضمن خدمت پنجشنبه‌ها» برنامه‌ریزی کنیم؟ این کار آن خستگی بعد از کلاس را ندارد و اینکه آیا می‌تواند تأثیرگذارتر باشد؟ شما با این موضوع موافق نیستید؟

ضمن خدمت اجباری نتیجه نخواهد داشت

توکلی: اگر اجبار داشته باشد نتیجه نخواهد داشت؛ چون معلم که یک هفته زحمت کشیده می‌خواهد در روز پنجشنبه به خانواده‌اش برسد؛ اگر به دلخواه باشد من می‌توانم مطالب را یاد بگیرم، اما اگر با اجبار باشد جواب نمی‌دهد؛ پنجشنبه‌ها در این چند سال ایام فراغت است؛ من خودم تمامی کارهایم را برای پنجشنبه می‌گذارم. بعضی وقتها پنجشنبه‌ها مدرسه کلاس تقویتی می‌گذارد که به دلخواه خودمان می‌رویم.

وقتی رفتن و نرفتن به ضمن خدمت یکی باشد، اکثریت نمی‌روند

رسولی: چرا اصلاً این ضمن خدمت را می‌گذارند؟ ضمن خدمت را در سالهای گذشته در کل دوره تابستان برای ما گذاشتند. وقتی رفتن و نرفتنش یکی باشد اکثریت نمی‌روند و طبیعی است وقتی انگیزه داشته باشند و خاصیت هم داشته باشد، خوب است. در یک دوره‌ای در زمان وزارت یکی از وزرا بود که گفتند چون معلمان 18 ساعت در هفته تدریس می‌کنند بیاید 2 ساعت اضافه کنیم که این 2 ساعت را برای گروه‌های آموزشی می‌گذاریم؛ 2 سال اول اجرا خوب بود اما بعد از 3 یا چهار سال که وزیر بعدی آمد آن 2 ساعت روی ساعات کار معلمان آمد و ساعات کار معلمان به 20 ساعت در هفته افزایش یافت و ماند و آن چیزی که در اول بود کاملاً فراموش شد؛ در مورد پنجشنبه‌ها هم ممکن است چیزی الگو شود و بهانه و هدف اولیه دنبال نشود.

پنجشنبه مدارس که تعطیل شد به معلم و دانش‌آموز ضرر زد

ضمن خدمت را مفید نمی‌بینم

آدینه: اساساً اعتقاد دارم اگر کلاس‌های ضمن خدمت درست برنامه‌ریزی نشود و هدف گذاری نشود و برای آن سرمایه اختصاص داده نشود، فایده ای ندارد چه پنجشنبه باشد و چه نباشد؛ باید شیوه ارائه را اصلاح کرد. اعتقاد دارم پنجشنبه که تعطیل شد خیلی ضرر به دانش‌آموز و معلم وارد شد. معلم یک روز کاری را که می‌توانست حق‌التدریس بگیرد از دست داد و عملاً یک ششم حقوقش از دست رفت و جایگزینی نداشت؛ حالا ممکن است خیلی از دوستان کار جداگانه‌ای انجام دهند و بعضی برای آن حساب باز کرده‌اند و حالا آن هم از آنها گرفته شود. از طرفی دانش‌آموزان کتابی داشتند که برای 6 روز هفته تعریف شده بود و یک دفعه بدون اینکه کتاب جدیدی تألیف شده باشد یک روز حذف شد و تقسیم شد بین روزهای دیگر؛ به طور کلی ضمن خدمت را مفید نمی‌بینم که حالا بخواهیم یک روز هم از وقت معلم زده شود و بخواهد در این کلاسها شرکت کند، چون خودم نکته مثبتی ندیده‌ام.

گفت‌وگو از میثم حاجی‌پور

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار