امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۰:۰۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 83515
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 40
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس،‌ هشتمین پیش‌نشست «حکیم طهران» (آقاعلی مدرس زنوزی) صبح امروز (چهارشنبه ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس،‌ هشتمین پیش‌نشست «حکیم طهران» (آقاعلی مدرس زنوزی) صبح امروز (چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه) با حضور آیت‌الله محمد امامی کاشانی تولیت مدرسه عالی شهید مطهری، حجت‌الاسلام غلامرضا فیاضی، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی‌، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و طلاب مدرسه عالی شهید مطهری در این مرکز برگزار شد.

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد در این مراسم عنوان کرد: حوزه طهران یا مکتب طهران؟ اخیراً کلمه مکتب توسط نویسندگان مختلف مطرح شده به طور مثال مکتب طهران،‌ اصفهان، شیراز و ... اما واقعیت این است که باید به این سؤال پاسخ دهیم تعریف مکتب چیست و حوزه چیست؟ حوزه یک محیط علمی است که نظام و مدیریتی در رشته‌های مختلف داشته باشد، اصطلاحاً حوزه علمیه نجف، قم، مشهد و ... انصافاً طهران در دوره قاجار حوزه فلسفی داشته و در این تردیدی نیست.

وی در ادامه با اشاره به چند حکیم بزرگ ایران گفت: «مدرس زنوزی» شخصیتی است که او را حکیم مؤسس نامیدند؛ یعنی صاحب نظریات ابداعی، علاوه بر او مرحوم استاد جلوه و آقا میرزا قمشه‌ای نیز در آن دوره مطرح بودند، استاد مطهری می‌گفتند که صدرا شناس بعد از ملاصدرا، قمشه‌ای است. البته این افرادی که ذکر شد همه در یک مکتب نبودند، حتی معارض هم با هم بوده‌اند، بنابراین نمی‌توانیم اینها را در یک مکتب طهران بنامیم، اما من عقیده دارم یک ویژگی مکتب طهران از دوره قاجار داشته که ردپای آن را در قبل نمی‌بینیم و تا اکنون در همین مدرسه ادامه دارد.

آیت‌الله محقق داماد درباره جریان نگارش کتاب «بدایع الحکم» گفت: در دوره زندگی مدرس زنوزی فردی به نام «بدیع‌الملک» شاهزاده قاجار که خارج تحصیل کرده بوده چند پرسش دشوار اعتقادی فلاسفه غرب را به ایران آورده و دسته‌بندی می‌کند، آن‌ها را خدمت آقامیرزا علی اکبر حکمی یزدی می‌برد و جواب‌هایی از آن‌ها می‌گیرد که البته با یک چاپ بد هم منتشر شده اما او قانع نمی‌شود، این پرسش‌ها را دوباره نزد مدرس زنوزی می‌برد و پاسخ‌های او کتاب بدایع الحکم می‌شود؛ این کتاب ام‌الکتاب مدرس زنوزی است.

وی درباره ارتباط «کنت گوبینو» محقق و خاورشناسی فرانسوی و زنوزی توضیح داد: گوبینو برای فهم فلسفه اسلامی به ایران می‌آید و با زنوزی آشنا می‌شود، وی به فرانسوی در کتابش نوشته که سراغ این مرد رفتم (منظور زنوزی) جهانی دیدم بنشسته در گوشه‌ای. زنوزی هم یک دوره زندگانی فلاسفه اسلامی را برای او می‌نویسند، جمال‌زاده نویسنده ایرانی در سلسله مقالاتی می‌گوید که من در کتابخانه استراسبورگ دست خطی فارسی برخوردم که شرح اجمالی زندگی فلاسفه اسلامی بود، من هم که بدانجا سفر کردم فهمیدم این خط، خط آقاعلی مدرس زنوزی است، همانی که گوبینو به او اهدا کرده بود.

آیت‌الله محقق داماد درباره مباحث فلسفی مرحوم علامه طباطبایی و پاسخ‌هایی که به مارکسیست‌ها داده و همین طور پاورقی‌های مطهری بر آن مسائل توضیح داد و افزود: بنابراین در این مکتب فلسفه اسلامی به مسائل روز توجه کرده است، این حرکت در حوزه طهران ادامه دارد و الان هم حوزه طهران از این منظر غنی است، اگر ما هم می‌خواهیم دنباله رو راه صدرا باشیم، باید فلسفه اسلامیمان پاسخ دهنده زندگی روزانه‌مان باشد.
انتهای پیام/ 
برچسب ها:
آخرین اخبار