امروز : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 19
۱۳:۳۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 83718
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 41
استاندار اردبیل آن گونه که گفته است ماموریت اصلی او در پذیرش مسئولیت استانداری اردبیل"جذب سرمایه گذاران، رفع موانع سرمایه گذاری" و کاستن از نیازهای ...

استاندار اردبیل آن گونه که گفته است ماموریت اصلی او در پذیرش مسئولیت استانداری اردبیل"جذب سرمایه گذاران، رفع موانع سرمایه گذاری" و کاستن از نیازهای بودجه ای دولتی برای احیا مجدد و راه اندازی پروژه های تولیدی و صنعتی تحول آفرین منجمله در زمینه قابلیت های ویژه و اختصاصی استان در دو حوزه گردشگری و کشاورزی است.

آنچه که در این راستا و در توسعه متوازن ملی و منطقه ای و همسو با معیارهای سند چشم انداز 1404 مهم و اساسی به نظر می رسد همانا رعایت"عدالت" بر پایه آمایش سرزمین وبرجسته سازی قابلیتها و ظرفیتهای اختصاصی هر منطقه معطوف به اهداف مدنظر در تبدیل ایران در سال 1404 به جایگاه اول منطقه در حوزه های علمی،اقتصادی وفناوری است؛ آن طور که بررسی ها و تحقیقات علمی نشان می دهد استان اردبیل در دو حوزه "گردشگری" و"کشاورزی"وظیفه و مسئولیتی مهم در تکمیل زنجیره سند چشم انداز 20 ساله ایفا می کند که اگر زیرساخت های این دو بخش برای نقش آفرینی تاریخی به درستی و در قالب یک بسته کامل و جامع و مانع دیده نشود و فقط به طرح و برنامه دستوری محدود گردد چه بسا طرح ها از حالت شعار فراتر نخواهد رفت و مسئولان استان در زمان خداحافظی از حربه تکراری اغلب مدیران "خواستیم"ولی"نگذاشتند"بهره خواهند جست!  

نقش رسانه ها در پیشبرد برنامه های توسعه کشورها امری انکارناپذیر است به طوری که امروزه در زمینه جذب سرمایه گذاری های کلان بین المللی، رسانه ها رتبه نخست و بی بدیل را در انحصار خود دارند، در گستره جمهوری اسلامی ایران مطابق آخرین آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 5679 نشریه در حال انتشار وجود دارد اما به دلایلی که طرح آن از حوصله این بحث خارج است علاقمندی، قدرت و توانایی جلب و جذب فرصت های جدید بخش خصوصی با توجه به ظرفیت های بالقوه مناطق مختلف کشور را ندارند و تنها ابزار موثر و حاکم بلامنازع در این مهم همانا رسانه ملی به عنوان گسترده ترین،پردامنه ترین و پرمخاطب ترین رسانه کشور است که به عنوان یک وظیفه جدی در قبال تحقق سند چشم انداز توسعه و حداقل در جغرافیای ایران می بایست با امکان سنجی و معرفی عادلانه و صحیح قابلیت ها و اطمینان بخشی به سرمایه گذاران بخش خصوصی سهمی در توسعه متوازن مناطق کشور ایفا کند.    

هر چند آمار و میزان دقیقی تاکنون از سهم استان های کشور در زمینه بهره مندی از رسانه ملی برای معرفی عالمانه و دقیق ظرفیت ها به منظور جذب سرمایه گذاران داخلی در دست نیست اما با یک حساب سرانگشتی و نظرخواهی شفاهی و عمومی از مخاطبان تلویزیون می توان گفت که سهم استان اردبیل در این بخش به مراتب کمتر از دیگر استانهاست(شبکه های تلویزیون استانی به خاطر فاکتورهای مشخص خارج از این بحث است)؛ متأسفانه باید گفت که تاکنون تصویر جامع و کاملی از جایگاه، اهمیت و ظرفیت های بخش گردشگری و کشاورزی استان اردبیل در سطح کشور و از طریق رسانه منحصر به فرد تلویزیون ارائه نشده و ماموریت های استاندار محترم در زمینه جلب مشارکت فعالان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری و کشاورزی که بیشتر در جلسات اداری که از جنس دستوری است و به جز "چشم" گفتن های "اطاعت" گونه،خروجی دیگری نداشته و از صفحه نشریات محلی و شبکه تلویزیونی استانی فراتر نمی رود،محدود شده است.

طرح موضوع حاضر در این وجیزه به معنای نادیده انگاشتن مسئولیت ها و وظایف حاکمیت در توزیع عادلانه امکانات به منظور توسعه پایدار کشور نیست اما اکنون که سیاست دولت، حمایت و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در مناطق مختلف کشور به عنوان تصمیم عاقلانه در شرایط حاضر اقتصادی ناشی از کاهش فروش نفت و تحریم ها  و در راستای سیاست اصولی اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب دنبال می شود نیازمند همراهی همه نهادهای مسئول است که به نظر می رسد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و شخص استاندار آن را به عنوان یک مطالبه جدی مردم از مسئولان رسانه ملی درخواست کنند تا بیش از این استان اردبیل که از عقب ماندگی انباشته در بخش های توسعه ای رنج می برد فاصله خود را با دیگر مناطق کشور بیشتر نبیند و بتواند به قصد صعود و بهبود اوضاع از قعر جدول تکان بخورد.   

باید پذیرفت که توسعه پایدار استان اردبیل صرفاً از طریق معرفی درست و عاقلانه ذخایر تمدنی و فرهنگی آن ممکن خواهد بود، کسانی که فکر می کنند استان اردبیل جز از این مسیر عظمت و الهام بخشی خود را باز می یابد یا "اردبیل" را نمی شناسند و یا ماموریتی دیگر دارند.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار