امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۲:۵۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 83843
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 31
مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش در گفت وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در واکنش به چرایی عدم بازدید ...

مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش در گفت وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در واکنش به چرایی عدم بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب گفت: رهبر انقلاب عنایت ویژه ای به کتاب و مطالعه دارند و در طول برگزاری نمایشگاه کتاب در این سال ها چند مرتبه در سفر بوده اند و دو مرتبه نیز در دوران اصلاحات بوده است، که به نمایشگاه کتاب نیامده اند. برداشت عمومی از عدم حضور ایشان در نمایشگاه اینطور بوده که رهبری انقلاب در اعتراض به سیاست های وضعیت فرهنگی کشور به بازدید نمایشگاه نیامده اند. با توجه به اهتمام رهبری به حوزه فرهنگ و با نظر به بیانات ایشان در جمع خبرگان رهبری در سال گذشته و همچنین نامگذاری امسال از سوی ایشان به سال فرهنگ، حکایت از دغدغه های جدی رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ دارد و نیامدن ایشان می تواند این معنی را در برداشته باشد که نارضایتی هایی در این حوزه دارند.
 
کتاب از سبد کالای مردم دور شده است
 
وی به گرانی کتاب اشاره کرد و گفت: آمار دقیق از سوی نمایشگاه منتشر نشده ولی نظر مجموع ناشرین بر این است که بازدید و فروش کتاب با کاهش روبرو شده و علت اصلی این موضوع وضعیت اقتصادی مردم است که موجب فاصله گرفتن کتاب از سبد کالای آنها شده است.
 
فروش بلیط می تواند موثر باشد
 
فضائلی بلیط فروشی را راه حل هرز گردی عنوان کرد: مراجعان به نمایشگاه را می توان دسته بندی کرد. یک دسته، کتابخوانان حرفه ای هستند که نمایشگاه کتاب برای ایشان موضوعیت دارد. دسته دوم کسانی هستند که به منظور استفاده از تخفیفات نمایشگاه رجوع کرده و دسته سومکسانی را تشکیل می دهد که به منظور تفریح به نمایشگاه آمده، هرچند حضور این افراد هم می تواند مفید باشد ولی اگر بحث فروش بلیط به مراجعان صورت بگیرد در دسته اول و دوم تغییری به وجود نمی آید شاید بیشتر هم شود زیرا با فروش بلیط ممکن است از ازدحام کاسته شود و آرامش بر نمایشگاه حاکم شود.

وی ادمه داد: با این کار نمایشگاه تبدیل به محیطی برای علاقمندان به کتاب می شود و آمارهای غیر واقعی که در مورد میزان مراجعه به نمایشگاه داده می شود واقعی خواهد شد.

مدیرعامل انشارات سروش به اهمیت تقویت جنبه نمایشگاهی، این نمایشگاه اشاره کرد: نمایشگاه های کتاب در دنیا دو دسته است. یکی جنبه نمایشگاهی داشته مثل نمایشگاه کتاب فرانکفورت و دیگری جنبه فروشگاهی آن غلبه دارد مانند نمایشگاه کتاب مسکو. نمایشگاه کتاب تهران هم جنبه های فروشگاهی قوی-تری دارد. در صورت سرمایه گذاری در نمایشگاه کتاب می توان آینده خوبی برای وضعیت برپایی نمایشگاه متصور شد. برخی از ناشران جنبه فروشگاهی را برای آینده نشر مضر می دانند. آثار اقتصادی این نمایشگاه در کوتاه مدت برای ناشر تبعات خوبی دارد ولی در دراز مدت اثرات منفی خواهد داشت. اما این به معنی این نیست که از سال آینده تصمیم بگیریم دیگر نمایشگاه برگزار نکنیم، بلکه با برنامه ریزی به سمت برگزاری نمایشگاه واقعی حرکت کنیم.

او اضافه کرد: به خاطر شرایط اقتصادی کنونی ما هیچ امکان ویژه ای از سوی سازمان صدا وسیما به منظور تبلیغ کتاب در اختیار نداریم حتی برخورد سازمان با سروش مانند یک شرکت در بیرون سازمان است.
 
صدا و سیما بیشتر به کتاب توجه کند
 
فضائلی در واکنش به اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس گفت: موضوعی که از سوی یکی از نمایندگان مجلس در روزهای گذشته، مبنی بر اینکه اگر تلویزیون بگذارد مردم مطالعه می کنند، جای بحث دارد. باید دید آیا اگر تلویزیون برنامه هایش کم شود مردم به کتاب خواندن مشغول می شوند که جای بحث دارد. تولید برنامه هایی که اختصاصا به کتاب بپردازد و رواج کتاب و مطالعه را مد نظر قرار دهد باید بیشتر در دستور تولید برنامه های تلویزیونی و نمایشی قرار بگیرد. سازمان صدا و سیما به کتاب توجه دارد ولی باید بیشتر شود.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار