امروز : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 20
۲۲:۲۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 83984
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 50
به گزارش خبرنگار سرویس آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همزمان با «هفته بزرگداشت مقام معلم» میزگردی با حضور سه تن از ...

به گزارش خبرنگار سرویس آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همزمان با «هفته بزرگداشت مقام معلم» میزگردی با حضور سه تن از معلمان شاخص شهر تهران برگزار شد که در آن، این معلمان به سؤالاتی مثل «شغل دوم معلمان»، «جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان» و «به‌کارگیری معلمان با مدرک تحصیلی دکترا» در مقطع ابتدایی پاسخ دادند.

اعضای میزگرد معلمان شاخص شامل «محمد سعید توکلی 42 ساله است که هم‌اکنون در منطقه 6 آموزش و پرورش تهران مشغول به کار است؛ توکلی در مقطع راهنمایی تدریس می‌کند؛ وی حدود 25 سال است که در آموزش و پرورش معلمی می‌کند»؛ «سید حسین رسولی 46 ساله و در مجموع و با احتساب 3 سال اول خدمت که حق‌التدریس بود، 27 سال است که معلمی می‌کند؛ وی هم‌اکنون در منطقه 12 آموزش و پرورش تهران مشغول به فعالیت است» و «علیرضا آدینه با 22 سال سابقه تدریس در تمامی پایه‌های تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه در آموزش و پرورش شهر تهران تدریس می‌کند»، است.
****
فارس: چه عواملی باعث روی آوردن معلمان به شغل دوم می شود؟

*تبعیض در پوشش بیمه‌ای معلمان و کارمندان دیگر
 
علیرضا آدینه:  معلم اگر معلم باشد؛ مسلماً تمام وقتش را به کار خود اختصاص می‌دهد؛ بنده همکارانی را در محیط کار دیده‌ام که در زمان استراحت و زنگ تفریح با تلفن به شغل دوم خود می‌پردازد؛ او ناچار است و نمی‌توانیم بگوییم معلم خوبی نیست و به دلیل آنکه دغدغه‌اش از بین نرفته دنبال شغل دوم می‌گردد و حالا دیگر معلم کاملی نیست چرا که معلم کامل کسی است که تمام زندگی‌اش دانش‌آموزان، شغل و مدرسه‌اش باشد.

آموزش و پرورش برای نمونه می‌تواند بیمه معلمان را تقویت کند تا دغدغه درمانی نداشته باشند؛ بنده تبعیض را دراین خصوص دیده‌ام؛ برای مثال دارویی را که مدتها قبل برای فرزندم با دفترچه بیمه بین 250 تا 300 هزار تومان تهیه می‌کردم، همان دارو را یک کارمند شرکت راه‌آهن با مبلغ 80 هزار تومان تهیه کرد؛ یعنی بیمه راه‌آهن و آموزش و پرورش سطح حمایتی بسیار متفاوتی دارند با اینکه زحمت من از او کمتر نیست؛ وقتی این تبعیض‌ها را می‌بینیم فشار و خستگی را بیشتر احساس می‌کنیم.

سیدحسین رسولی: در خاطره‌ای از مرحوم پرفسور حسابی خواندم که وی نقل می‌کند در انگلستان برای تدریس حضور داشتم و همه امکانات برایم فراهم بود و درون میز کارم نیز دسته چکی سفید و امضا شده وجود داشت تا در صورت نیاز هر مبلغی را بنویسم؛ اما همه چیز وجود داشت و نیازی به استفاده از آنها نبود و می‌خواهم بگویم بگویم اگر معلمان تامین باشند بر روی کیفیت کارشان نیز تاثیر مثبتی دارد.

مشکل آموزش و پرورش این است که منبع درآمدی ندارد و این در صورتی است که همه مسئولین ادارات می‌گویند باید نیروها از آموزش و پرورش تأمین شوند و معتقدم باید از همه‌جا بودجه‌ای مثل 3 تا 5 درصدی که از شهرداری برای آموزش و پرورش درنظر گرفته می‌شود اختصاص‌ پیدا کند و جامعه باید بداند مدرسه مکانی برای پرورش فرزندان خودشان است نه اینکه بگوییم وظیفه مدرسه است این کار را انجام دهد.

در برهه‌ای جلو آمدیم که با دو نسل مواجه هستیم؛ یک، نسل گذشته و دیگری دانش‌آموزان حال حاضر که با بمباران اطلاعات روبه‌رو هستند و بسیاری از والدین نتوانستند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند و این وظیفه را از معلمان می‌خواهند و حالا چطور معلم می‌تواند این کار را با مشکلاتش انجام دهد.

وقتی دانش‌آموزان معلم را با لباس مندرس می‌بینند که آن هم به خاطر مشکلات اقتصادی است؛ دانش‌آموز با خود می‌گوید آیا نتیجه و آخر علم این است؛ پس ما دنبال ثروت می‌رویم.

آموزش و پرورش امکانات رفاهی بسیاری دارد؛ برای مثال در سفری که به شمال داشتیم ویلاهایی وجود داشت که بر روی آن نوشته شده بود مربوط به آموزش و پرورش است اما بعد از پیگیری‌ها متوجه شدیم 80 درصد مراجعان مربوط به وزارتخانه‌های دیگر مثل نفت بودند.

*احساس نیاز سبب شغل دوم معلم می‌شود

محمد سعید توکلی: زمانی شغل دوم ایجاد می‌شود که نیاز احساس شود؛ برای مثال بنده دوستی داشتم که با هم مدرک گرفتیم و او در وزارت نفت مشغول شد و وقتی مدرک‌های خود را  به سازمان‌های تابعه ارائه دادیم، به حقوق دوستم 200 هزار تومان و به حقوق بنده در آموزش و پرورش 14 هزار تومان اضافه شد و این اختلاف فاحش باعث ایجاد شغل دوم می‌شود.

*جذب نیرو در آموزش و پرورش از طریق تربیت معلم قدیم بهتر است

فارس : شیوه جذب نیرو و استخدام در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان مفید است؟

محمد سعید توکلی : اگر به صورت تربیت معلم قدیم باشد تأثیرپذیرتر است؛ چراکه دانشگاه فرهنگیان بیشتر برای همکارانی است که می‌خواهند ارتقای مدرک داشته باشند و باید بدانیم آزمون خالی ملاک نیست.

رسولی:  زمانی بود که هرکس می‌خواست به خدمت سربازی نرود 5 سال دوره آموزش و پرورش را می‌گذراند؛ تنها داشتن مدرک ملاک نیست که با آن بتوانیم به سر کلاس برویم؛ بلکه روشهای تدریس خیلی مهم است،خیلی‌ها با لیسانس و مدرکی آمدند ولی‌معلوماتی نداشتند.

معلمی که علمش بیشتر باشد راحت‌تر با دانش‌آموز کنار می‌آید

فارس: «در اکثر کشورهای موفق در مقطع ابتدایی معلمان دارای مدرک تحصیلی دکترا هستند؛ اما درکشورمان با مدرک دیپلم و فوق دیپلم تدریس می‌شود نظرشما چیست؟

توکلی : بحث؛ مدرک نیست هرکس علمش بیشتر باشد راحت‌تر می‌تواند با دانش‌آموز کنار بیاید؛ متأسفانه در زمان گذشته مدرک فوق دیپلم را برای مقطع راهنمایی قبول می‌کردند و دیپلم را برای دانشسرا و دیگرانی که به تربیت معلم می‌رفتند و معلم می‌شدند یکی بودند و سطح دانشسرا و تربیت معلم‌با هم بسیار متفاوت بود؛ اما کارورزی‌هایی که در زمان گذشته می‌رفتیم میزان توانایی‌مان را در کنترل کلاس بررسی می‌کرد و معتقدم باید این کلاس‌ها به صورت کارورزی انجام شود و میزان توانایی مراجعه کنندگان برای کار درآموزش و پرورش را بررسی کند.

باید بدانیم راه انتقال معلومات به دانش‌آموز و معلمان شیوه‌های خاصی دارد که باید حتماً آموزش ببینند که دوره‌های ضمن خدمت در دانشگاه تربیت معلم و مدرس‌ از جمله آن است و در آن زمان کسانی که سابقه‌کار زیادی داشته و استخوان خرد کرده‌ بودند را در مقطع ابتدایی استفاده می کردند.

آدینه: سطح تحقیقات در علوم انسانی کاهش یافته است و اصل آن این است که کسانی که به رشته انسانی رفته‌اند، افرادی بودند که از نظر سطح نمره نتوانستند به مهندسی و پزشکی بروند و معلمی هم همین حالت را دارد؛ یعنی وقتی در جامعه انگیزه‌هایی ایجاد نکرده‌ایم مثل انگیزه‌ مالی و غیره یا برای مثال وقتی صداو سیما می‌خواهد فقر را نشان دهد زندگی معلم را نشان می‌دهد و این چنین بیان می‌شود که از روی ناچاری به معلمی روی می‌آوریم سبب کاهش انگیزه و میل و رغبت برای گرایش به معلمی می‌شود.

وقتی خوم را با افرادی که هنگام ورودم به آموزش و پرورش از نظر سن بالاتر و دارای تجربه بیشتر بودند مقایسه می‌کنم می‌بینم آن‌ها افرادی بسیار منظم بوده، شیوه‌ خاصی در تدریس داشته و موفق هستند.

خودم را در مقابل آنها موفق نمی‌بینم‌ و وقتی به نسل‌های بعدی که وارد آ‌موزش و پرورش می‌شدند نگاه می‌کردم می‌دیدم توانایی‌های آنها زود به پایان می‌رسد و آنها از وضع نامطلوب حاضر گلایه دارند و انگیزه کاری در آن‌ها ضعیف است و 80 درصد این‌ها ناخواسته وارد این کار شدند و حالا اگر دانشگاهی هم وجود داشته باشد چه کسانی می‌خواهند برای پرورش وارد آن شوند و اصل، آدمی است که می‌خواهد بیاید و شیوه آموزش و پرورش مسئله بعدی است و اصل فردی است که می‌خواهیم از او به عنوان متقاضی ثبت‌نام کنیم.

بنده در بعضی مدارس همکارانی را می‌بینم و با خودم می‌گویم آیا فرزندم هم می‌خواهد با این معلمان خسته، فاقد انرژی و کسی که کارش را دوست ندارد برخورد کند؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که هرکس که معلم شده است واقعاً به عنوان یک معلم کامل است.

*دوره ابتدایی، فرد کاملا متخصص می‌خواهد

آدینه: دوره ابتدایی فرد کاملاً متخصص می‌خواهد و استفاده از دارندگان مدرک دکترا در خارج در دوره ابتدایی بی‌دلیل نیست و دانش‌آموزان در دوره ابتدایی پیچیدگی خاصی دارند و ارتباط برقرار کردن با توجه به فاصله سنی افراد در این دوره کار سختی است و بنده وقتی در مقطع ابتدایی کار می‌کردم مدرک لیسانس گرفتم و در ادامه به مقاطع بالاتر رفتم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها