امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۷:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 84784
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۵۳
تعداد بازدید: 14
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس تأسیس شرکت هواپیمایی در هر کشور، ضوابط و شرایطی مشخص دارد که قوانین ایکائو در ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس تأسیس شرکت هواپیمایی در هر کشور، ضوابط و شرایطی مشخص دارد که قوانین ایکائو در آن لحاظ می‌شود.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، برای تأسیس شرکت هواپیمایی جدید در ایران، در شرایطی مجوز صادر می‌شود که این شرکت‌ها حداقل پنج فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور وارد کنند.

البته سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که برای خرید هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی موجود و کسانی که قصد تأسیس شرکت هواپیمایی جدید دارند، همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

به گزارش فارس در برنامه اقدام مشترک ایران در مذاکرات ژنو، آنچه تعیین شد بندهای مختلفی داشت که یک بند آن در حوزه حمل‌ و نقل هوایی بود.

‌در تفاهم‌نامه 1+5 یک بند در قالب دو مفهوم در مورد صنعت حمل‌ونقل هوایی نوشته شده مبنی بر اینکه مقرر شد مجوز بازرسی از هواپیماهای ایران در حوزه ایمنی صادر شود، ضمن آنکه قطعاتی که با موضوع ایمنی در ارتباط است به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داده شود.

‌در این راستا بر مبنای این یک تاریخ آغاز تعیین شد ‌که سی‌ام دی‌ماه 92 بود، اجرای این برنامه به مدت 6 ماه است که تا 20 جولای 2014 (29 تیرماه 93) ادامه دارد و اگر روند مذاکرات مثبت بود، در گام بعد موضوع مجوز خرید هواپیما نیز بررسی می‌شود.

بنابراین گزارش پس از این مورد بود که چندی پیش، وزارت خزانه‌داری امریکا به کمپانی‌های بوئینگ و جنرال الکتریک اجازه فروش برخی از قطعات هواپیما را به ایرلاین‌های ایرانی، صادر کرد.

به هر حال غیر از ورود قطعه، سازمان هواپیمایی کشوری مشخصات خاصی برای هواپیماهایی که وارد می‌شوند، تعیین و اعلام کرده است که ایرلاین‌ها باید بر اساس مشخصات در نظر گرفته شده هواپیما خریداری کنند.

* ورود هواپیماهای بزرگتر از 11 سال ممنوع

‌طبق آخرین تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیماهایی اجازه ورود به کشور را دارند که حداکثر ساخت سال 2002 باشند بنابراین هواپیماهای ساخته شده قبل از این تاریخ، مورد قبول سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

بنابراین گزارش در حال حاضر 29 شرکت هواپیمایی موفق به اخذ مجوز تأسیس از سازمان هواپیمایی کشوری شده‌اند و هر کدام دارای هواپیماهای مختلف و دارای سن متفاوت و اغلب فرسوده هستند.

از این 29 ایرلاین، حدود 12 ایرلاین غیر فعال است و 16 شرکت هواپیمایی فعال است. فعالیت «شرکت هواپیمایی صافات» طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، ضمن لغو پروانه بهره‌برداری شرکت در زمینه حمل و نقل بار و مسافر، فعالیت شرکت در زمینه خدمات ویژه هوایی از جمله باروری ابرها ادامه دارد.

شرکت‌های هواپیمایی غیر فعال کشور در حال حاضر شامل آرام‌ایر، اطلس‌ایر، ایلام‌ایر (راه کربلا)، پاسارگاد، تهران‌ایر، سفیران، صها (صنایع هوایی ایران)، بنیاد‌ایر (بن‌ایر)، پاریز، ارم‌ایر، اروند‌ایر و آبان‌ایر است.

همچنین پروانه بهره‌برداری در زمینه حمل و نقل بار و مسافر شرکت هواپیمایی صافات، لغو شده و فعالیت این شرکت در زمینه خدمات ویژه هوایی از جمله باروری ابرها ادامه دارد.

شرکت‌های هواپیمایی فعال کشور شامل شرکت هواپیمایی آسمان، آتا، ایران‌ایر، ایران ایر‌تور، اترک، پویا، تابان، زاگرس، ساها، قشم‌ایر، کاسپین، کیش‌ایر، ماهان، معراج، نفت و هسا است.

به گزارش فارس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به عنوان اولین ایرلاین ایرانی در سال 1345 تحت عنوان شرکت هواپیمایی ملی ایران با هدف حمل و نقل بار، مسافر و محمولات پستی به داخل و خارج کشور تاسیس شد که هم‌ اکنون در بسیاری از مسیرهای داخلی و خارجی تردد دارد، این ایرلاین در آستانه خصوصی‌سازی و واگذاری آن به سازمان تأمین اجتماعی بابت رد دیون دولت است.

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در سال 1372 به عنوان یک شرکت فرعی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به منظور انجام کارهای چارتری و توریستی تأسیس شد و پس از مدتی تعداد‌ هواپیماهای خود را افزایش داد، در حال حاضر اغلب هواپیماهای این شرکت بوئینگ MD است و در مسیر‌های متعدد البته با محوریت مشهد مقدس، تردد دارد؛ از امروز، 95 درصد سهام شرکت ایران ایرتور شامل 6 میلیون و 854 هزار سهم به قیمت پایه هر سهم 70 هزار و 880 ریال و ارزش کل پایه 485 میلیارد و 829 میلیون ریال در سبد واگذاری بورس از طریق مزایده است.

شرکت هواپیمایی آسمان پس از انقلاب از ادغام حدود 6 شرکت کوچک به عنوان ایرتاکسی تشکیل شد، این شرکت ابتدا قرار بود برای نقاط دور افتاده و محروم و با هواپیماهای کوچک فعالیت کند اما با تغییر قانون (طبق قانون در آن زمان فقط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی می‌توانست هواپیماهای پهن پیکر داشته باشد) این شرکت از ناوگان با برد متوسط و هواپیماهای با صندلی بیشتر به کار گرفت و در مناطقی که مسافر کمتر و مشکلات بیشتری داشت پرواز کرد.

شرکت هواپیمایی ماهان نیز توسط بخش خصوصی در سال 1372 تأسیس شد و جزو ایرلاین‌‌هایی است که در مدت اخیر به خوبی رشد کرده و نام این ایرلاین در زمره ایرلاین‌های ایمن منطقه قرار دارد.

شرکت هواپیمایی کاسپین در سال 1372 تاسیس شد.

شرکت هواپیمایی کیش که متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است در سال 1371 شکل گرفت.

شرکت هواپیمایی نفت نیز در سال 1371 با هدف جابه‌جایی و ارائه خدمات حمل و نقل به کارکنان نفت تأسیس شد.

شرکت هواپیمایی تابان که در سال 1385 تاسیس شده متعلق به بخش خصوصی است.

‌شرکت هواپیمایی قشم‌ایر به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ سوری‌نت، توسط بابک زنجانی خریداری شد؛ این ایرلاین در حال حاضر 21 فروند هواپیما در ناوگان هوایی خود دارد که سال تولید آنها همه از 1995 میلادی به بالا است، البته ‌سال تولید برخی از آنها بالای 2000 میلادی است؛ این تعداد هواپیما شامل بیش از 2800 صندلی پروازی است.

شرکت هواپیمایی زاگرس که در سال 1386 تاسیس شده توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.شرکت هواپیمایی هسا متعلق به شرکت صنایع هواپیماسازی ایران است.

شرکت هواپیمایی آتا در سال 88 با حضور حمید بهبهانی (وزیر وقت راه و ترابری سابق) در تبریز تأسیس شد و با چهار فروند هواپیما فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون بیش از 10 فروند هواپیما دارد.

شرکت هواپیمایی اترک در بجنورد تأسیس شده است که با کمتر از پنج فروند فروند هواپیما فعالیت می‌کند.

پویا ایر نیز شرکت نیز یکی دیگر از ایرلاین‌های تأزه تاسیس ایرانی است که در زمینه جابه‌جایی مسافر فعالیت می‌کند.

به گزارش فارس به هر حال هم‌‌اکنون سیستم حمل و نقل هوایی در کشور ظرفیت بالایی دارد و قطعاً با اجرای  قانون آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی و حذف نرخ‌های تکلیفی، شاهد رشد و توسعه روزافزون این صنعت خواهیم بود؛ البته در کنار آزادسازی نرخ‌ها، ‌حمایت‌های دولت نظیر ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان و خرید هواپیماهای نو نیز گام مؤثری برای رشد این صنعت خواهد بود.
انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار