امروز : شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 21
۱۹:۲۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 84929
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۴۶
تعداد بازدید: 178
سید مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اظهار داشت: به خاطر استرس شدیدی که درباره بنزین ...

سید مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اظهار داشت: به خاطر استرس شدیدی که درباره بنزین پتروشیمی به جامعه وارد کرده بودند و متاسفانه در زمانی که طبق فرمایشات آقای رئیس‌جمهور باید به جامعه و بازار آرامش داده شود یک موج ناامنی از داخل دولت به جامعه تزریق شده بود، کمیسیون انرژی تصمیم گرفت وارد این مسئله شده و ببیند اصل و واقعیت موضوع چیست.

وی افزود: دیروز یک جلسه سه ساعته داشتیم که از پالایش و پخش، محیط زیست، استاندارد، بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و مراکز تحقیقاتی بخش خصوصی که مستنداتی در این زمینه داشتند دعوت شده بود، یعنی تقریبا تمام افرادی که در این مدت صحبت، اقدام یا مطالعاتی داشته‌اند در کمیسیون انرژی دعوت شدند و موضوع کاملا مورد کنکاش و مداقه قرار گرفت.

*4 سؤال کمیسیون انرژی از وزارت نفت درباره کیفیت بنزین

رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه 4 سوال اساسی از وزارت نفت شد، اضافه کرد: سوال اول اینکه درباره کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه‌هایی که قدیمی هستند و بازسازی شده‌اند توضیح دهند؛ دوم اینکه درباره کیفیت فرآورده پالایشگاه‌هایی که بازسازی شده و به سطح یورو 4 و یورو 5 رسیده است، سوم کیفیت فرآورده‌هایی که از پتروشیمی‌ها به دست می‌اید و همینطور کیفیت بنزین وارداتی توضیح دهند.

وی ادامه داد: مدیران قبلی پالایش و پخش را هم دعوت کردیم تا اطلاعات درباره بنزین و به خصوص نفت گاز تکمیل شود و جمع‌بندی کمیسیون به این ترتیب بود که موضوعات اصلی تعیین کننده کیفیت بنزین، آروماتیک، اکتان، گوگرد هستند که استاندارد یورو 4 بنزین را تا 1 درصد، آروماتیک را تا 35 درصد، گوگرد را تا ppm50 و اکتان را بالای 95 تعیین کرده است.

میرکاظمی افزود: آنچه در گذشته و در دوره اصلاحات انجام شده استاندارد یورو 2 را ملاک می‌دانسته‌اند و مثلا «بنزن» را تا 4.5 درصد هم قبول داشته‌اند و ابلاغیه این مطلب در کمیسیون وجود دارد و محیط زیست هم هیچ ایرادی نمی‌گرفته است.

وی توضیح داد: مصرف بنزین امروز کشور 70 میلیون لیتر است که 61 میلیون لیتر آن در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود، از این 61 میلیون لیتر 17 میلیون لیتر در دولت دهم به کیفیت یورو 4 ارتقا یافته است و دیگر پروژه‌های ارتقای کیفیت هم قبلا تعریف و اجرا شده‌اند که به تدریج هرچه جلوتر می‌رویم وارد مدار تولید می‌شوند.

*اگر بازسازی پالایشگاه‌ها به جای دولت دهم در دولت اصلاحات آغاز می‌شد سوخت کشور امروز پاک بود

وی تصریح کرد: اگر این بازسازی‌ها قبل از دولت قبل به خصوص در دوره اصلاحات انجام شده بود و به استاندارد یورو 2 اکتفا نمی‌کردند و بنزین محتوی 4.5 درصد «بنزن» و گوگرد 350 تا 400 ppm توزیع نمی‌کردند امروز فرآورده‌های کشور کاملا پاک بود کمااینکه گازوئیل با 10 هزار ppm گوگرد تولید می‌شده و الان هم توزیع می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه 6 میلیون لیتر بنزین از پتروشیمی‌ها دریافت کرده‌اند که با 61 میلیون لیتر پالایشگاه‌ها به 67 میلیون لیتر می‌رسد، گفت: تا مصرف 70 میلیون لیتری 3 میلیون لیتر کسری دارند و باید وارد کنند و البته در سال گذشته مصرف تقریبا معادل تولید بود و مشکل چندانی نداشتند.

وی اظهار داشت: جمع‌بندی‌ ما بر اساس اطلاعات ارائه شده به کمیسیون آن بود که بنزین دریافتی از پتروشیمی‌ها اکتان بالای 95 دارد و تا 104 هم رسیده است، «بنزن» آن به خصوص در پتروشیمی نوری که بخش اعظم بنزین پتروشیمی را تولید می‌کند زیر 2 درصد است و گوگرد آن هم تقریبا 50 ppm است و مشکلی نداشته است.

*حساسیت ایجاد شده روی بنزین پتروشیمی بیجا بود/آلایندگی بنزین پتروشیمی مشابه بنزین پالایشگاه‌های داخلی

وی اضافه کرد: نکته مهم در بحث‌های کمیسیون این بود که به جز 17 میلیون لیتر بنزین یورو 4 که «بنزن» آن زیر 1 درصد است، «بنزن» در بنزین بقیه پالایشگاه‌ها به طور متوسط حدود 2 درصد است؛ یعنی پالایشگاه‌هایی که بازسازی آنها به پایان نرسیده، درصد بنزنی مشابه درصد بنزن پتروشیمی‌ها دارند.

میرکاظمی تصریح کرد: بنابراین حساسیت ایجاد شده روی بنزین پتروشیمی‌ها بیجا بود چرا که اگر بحث سلامت مردم مطرح است در بخش اعظم بنزین پالایشگاه‌ها یعنی فاصله 61 میلیون لیتر تا 17 میلیون لیتر درصد بنزن استاندارد نیست و با یورو 4 همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه در مورد گازوئیل هم پالایشگاه‌های معمولی بین 5 تا 10 هزار ppm گوگرد دارد که آلایندگی وحشتناکی ایجاد می‌کند، گفت: تاکید کمیسیون این بود که بازسازی‌ها زودتر انجام شود و فرصت‌سوزی‌های دولت‌های قبل از دولت قبل یعنی دولت‌های هفتم و هشتم باید مورد رسیدگی قرار بگیرد که با چه دلیلی واردکننده بنزین شدند و کیفیت فرآورده‌ها را هم افزایش ندادند.

*آقایان بابت توزیع بنزین یورو 4 باید از دولت قبل تشکر کنند

وی افزود: در ابتدای دولت اصلاحات واردات بنزین نداشتیم اما وقتی دولت را تحویل دادند 25 میلیون لیتر واردات داشتیم و باید سوال شود در آن زمان که تحریم هم نبودیم چرا بازسازی و افزایش کیفیت فرآورده‌ها انجام نشد.

رئیس کمیسیون انرژی تاکید کرد: آقایان امروز باید از دولت قبل تشکر کنند که همت کرد و بازسازی پالایشگاه‌ها را آغاز کرد که امروز آقایان یکی یکی از آنها بهره‌برداری می‌کنند و اعلام می‌کنند در تهران و دیگر شهرها بنزین یورو 4 توزیع می‌کنند و باید قدرشناس باشند که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در دولت قبل به خصوص در دولت دهم در پالایشگاه‌ها انجام شد.

*محیط زیست چطور بدون آزمایش درباره آلایندگی بنزین اظهار نظر کرده است؟/بنزین وارداتی حتی یورو 2 هم نبوده است

وی در ادامه گفت: نکته مهم دیگر جلسه کمیسیون آن بود که محیط زیست و استاندارد هیچ گونه آزمایشی روی بنزین‌ها انجام نداده‌اند و اعضای کمیسیون به اتفاق آقایان را مورد سوال قرار دادند که وقتی نمونه نگرفته‌اید چطور درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ اظهار‌نظر کرده‌اید یعنی استاندارد و محیط زیست اصلا هیچ نمونه‌ای نگرفته بودند و می‌گفتند ما تجهیزات نداریم که به آنها گفتیم می‌توانید از تجهیزات خود نفت یا دانشگاه‌ها استفاده کنید.

میرکاظمی اضافه کرد: نکته دیگر آن بود که بنزین وارداتی بر اساس گزارش مدیران سابق پالایش و پخش حتی یورو 2 هم نبوده است و از یورو 2 آلاینده‌تر بوده است اما وقتی از استاندارد و محیط زیست پرسیدیم گفتند، مسئولیتی درباره بنزین نداریم.

وی تصریح کرد: همان جا کمیسیون اعلام کرد اگر قرار باشد بنزین وارد شود همانطور که وزارت نفت قول داده باید یورو 4 باشد و در ثانی استاندارد مکلف به نمونه‌گیری و اعلام نتایج آن در کشور است.

وی افزود: محیط زیست نیز مکلف به نمونه‌گیری است و اگر این کار را نکنند در اجرای ماموریت خود کوتاهی کرده‌اند و در عین حال اگر شرح وظایف سازمان استاندارد را بخوانید گفته شده که هر نوع وارداتی باید به تائید استاندارد برسد.

رئیس کمیسیون انرژی اظهار داشت: این نهادها ماموریت پیدا کردند این کار را انجام دهند و از این به بعد نمی‌توانند بگویند ما مسئولیتی نداریم، از آنها پرسیدیم چطور مصاحبه می‌کنند در حالی که می‌گویند مسئولیتی در این حوزه ندارند؟

*محیط‌زیست چرا روی آلایندگی شدید گازوئیل حساسیت ندارد؟

وی ادامه داد: نکته دیگر مورد اشاره آن بود که اگر سلامتی مردم مهم است مسئولان محیط زیست روی گازوئیل توزیعی در کشور حساسیتی ندارند چنانکه رسما اعلام شده دلیل اصلی آلایندگی در کشور نفت گاز است و سهم آن در آلایندگی قطعا از بنزین بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه نوع برخورد محیط زیست این برداشت را تقویت می‌کند که یک کار سیاسی در حال انجام است، اضافه کرد: نظر بعضی آقایان هم این بود که وقتی افراد سیاسی به مسئولیت محیط زیست یا نفت گمارده می‌شوند کارها را سیاسی می‌کنند و این به نظر ما درست نیست.

میرکاظمی تصریح کرد: وقتی 6 میلیون لیتر از 70 میلیون لیتر مصرف را اینگونه داغ و بزرگ می‌کنیم و اطلاعاتی به جامعه می‌‌دهیم که درست نیست و واقعیت را نمی‌گوییم یا تنها بخشی از اطلاعات را می‌دهیم و بخشی را کتمان می‌کنیم و بخشی را هم که می‌دهیم در آن اغراق و مبالغه می کنیم وظیفه کمیسیون انرژی مجلس ورود به این مسئله بود و بررسی کمیسیون انرژی مجلس نشان داد بنزین تولیدی پتروشیمی نوری که عمده‌ بنزین پتروشیمی را تولید می‌کند محتوی بنزن 2 درصد و معادل پالایشگاه‌های قدیمی کشور است که بازسازی نشده‌اند، اما سایر مشخصات آن مناسب بود و قابل استفاده به عنوان اکتان افزا است؛ کما‌اینکه این بنزین‌ با دیگر بخش‌ها مخلوط می‌شود و بعد از اختلاط باید از آن نمونه‌گیری کرد چرا که این بنزین مستقیما مصرف نمی‌شود.

*اغلب ادعاهای مطرح شده درباره بنزین سیاسی بود

وی با بیان اینکه این بررسی نشان داد بسیاری از ادعاهای مطرح شده غیرکارشناسی و بیشتر سیاسی و تبلیغاتی است، اضافه کرد: جمع‌بندی ما این بود که اگر وزارت نفت به هر دلیلی می‌خواهد بنزین وارد کند، چرا در جامعه التهاب ایجاد می‌کند و اخباری را منتشر می‌کند که واقعیت ندارد و اگر محیط زیست نگران سلامتی مردم است چرا روی گازوئیل که آلایندگی به مراتب بالاتری دارد حساس نمی‌شود یا روی فاصله 61 میلیون لیتر و 17 میلیون لیتر که بنزین پالایشگاه‌های قدیمی است و در مواردی حتی یورو 2 هم نیست حساسیت نشان نمی‌دهد؟ و نکته مهم‌تر آنکه وقتی محیط زیست نمونه نگرفته است چگونه درباره آن اظهار‌نظر می‌کند؟

وی تاکید کرد: توصیه ما این بود که باید آرامش را به جامعه برگردانند، التهاب ایجاد نکنند، اطلاعات خلاف واقع ندهند و اگر روزی تحریم به جایی رسید که نتوانستند 10 میلیون لیتر بنزین ووارد کنند روی آن را داشته باشند که دوباره از پتروشیمی‌ها کمک بگیرند.

رئیس کمیسیون انرژی اضافه کرد: به آقایان هم گفته شد اگر می خواهید بنزین وارد کنید ضرورتی نداشت که تولید بنزین پتروشیمی را که یک کار جهادی بود تخریب کنید.

*در شرایط تحریم حتی دوستانمان هم به ما بنزین نمی‌فروختند

وی ادامه داد: می‌دانید که در ابتدای دولت دهم تولید بنزین 44 میلیون لیتر بود و متاسفانه کیفیت پایینی داشت و 22 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شد تا با اختلاط با بنزین داخلی آن را به سطح استاندارد قابل مصرف برساند اما واردات 22 میلیون لیتر به صفر رسید و حتی کشورهایی که با ما دوست بودند مانند چین و ونزوئلا و ترکیه یک لیتر بنزین به ما نمی‌فروختند چون آمریکا آنها را تهدید کرده بود که اگر به ایران بفروشید اجازه فروش بقیه بنزین را به شما نمی‌دهم و کشتی‌هایی که به سمت ایران برود را هم توقیف می‌کنم.

وزیر اسبق نفت تصریح کرد: تولید بنزین پتروشیمی به صورت جهادی در آن شرایط انجام شد و مقام معظم رهبری دوبار در سخنرانی‌ها از این کار ارزنده و شایسته تقدیر کردند اما عده‌ای افراد سیاسی با دادن اطلاعات غلط به جامعه نباید این کار را تخریب کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه بعضی دیگر از مسئولان هم بدون گرفتن اطلاعات کامل به این مسئله دامن زدند اما وقتی با آنها صحبت شد متوجه شدند اطلاعات غلطی به آنها منتقل شده است؛ ما هم گزارش و مستندات را در کمیسیون ضبط و نگهداری می‌کنیم و هر جا لازم باشد آن را در اختیار مسئولان و رسانه‌ها خواهیم گذاشت.

وی تاکید کرد: توصیه ما این است همانطور که آقای رئیس‌جمهور مرتب توصیه به آرامش می‌کنند، افراد سیاسی که در مسند دولتی قرار گرفته‌اند کار سیاسی نکنند و به فعالیت تخصصی بپردازند.

*دولت را بدون واردات بنزین تحویل گرفتند و با واردات 25 میلیون لیتر تحویل دادند/بنزین ابزار پیروزی اوباما شده بود

میرکاظمی ادامه داد: اگر امروز آقایان میراث خوار دولت قبل هستند و بنزین یورو 4 توزیع می‌کنند باید از زحمات گذشتگان قدردانی کنند و ابراز تاسف کنند از 8 سالی که فرصت‌سوزی کردند و به کیفیت و کمیت تولید بنزین حتی دست هم نزدند و دولت را بدون واردات بنزین تحویل گرفتند و با واردات 25 میلیون لیتر در روز تحویل دادند.

وی تصریح کرد: کشور را به نقطه‌ای رساندند که در سال 88 تحریم بنزین تبدیل به ابزار پیروزی برای اوباما و وزیر خارجه‌اش شده بود و چندین بار صراحتا گفتند با تحریم بنزین ایران را به پای میز مذاکره می‌کشانند اما امروز افراد سیاسی می‌خواهند آن کار جهادی را لجن‌مال کنند.

*ارائه اطلاعات دروغ درباره بنزین ادامه پیدا کند تحقیق و تفحص را آغاز می‌کنیم

رئیس کمیسیون انرژی تاکید کرد: اگر ارائه اطلاعات دروغ ادامه پیدا کند با تشکیل کمیته‌ای در مجلس بحث تحقیق و تفحص در عملکرد 20 ساله پالایش و پخش را آغاز می‌کنیم و به مردم گزارش می‌دهیم در کدام مقطع چه کسانی کوتاهی کردند و مسببان اصلی مشکلات کشور در فرآورده‌های نفتی چه کسانی هستند تا امروز هم کسانی میراث‌خوار دولت قبل شوند و همزمان در موضع طلبکار هم بنشینند و اطلاعات خلاف واقع به مردم ارائه کنند.

وی اظهار داشت: چنین کاری قطعا منطقی نیست و اگر می خواهند بنزین وارد کنند صراحتا به مردم بگویند و دلیل اقتصادی برای آن بیاورند؛ سیاسی کردن این مسئله نشأت گرفته از ذهن‌های سیاسی است که بر مسند نهادهای تخصصی در نفت و محیط زیست تکیه زده‌اند.

وی ادامه داد: به آنها تذکر جدی می‌دهیم که دست از سیاسی‌کاری بردارند و منافع ملی را به صورت ریشه‌ای و اصولی و تخصصی و کارشناسی و نه سیاسی دنبال کنند.

میرکاظمی گفت: این سوال هم مطرح است که آیا برای واردات بنزین به قانون نیاز دارند یا نه چرا که بهای پرداختی به پتروشیمی‌ها از محل تولید بوده و بخشی نیز به صورت تحویل مواد اولیه به آنها تسویه حساب شده است اما برای واردات باید بخشی از پول صادرات را بردارند چنانکه معادل 6 میلیون لیتر بنزین پتروشیمی‌ها به آنها سوخت و مواد اولیه تحویل می‌دادند اما واردات باید از محل پول صادرات انجام شود.

وی اضافه کرد: کمیسیون نامه‌ای تنظیم کرده و از معاونت قوانین مجلس درباره این مجوز سوال پرسیده است.

وی در پایان گفت: کمیسیون انرژی از دولتی‌ها خواست مستندات خود را ارائه کنند و در جلسه بعد هم مسئولان دستگاه‌ها به جای کارشناسان حضور پیدا کنند تا به جمع‌بندی برسیم.

انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار