امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۱۱:۴۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 84941
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 19
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، هشتمین پیش همایش از همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، هشتمین پیش همایش از همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 7 خرداد) با حضور آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی مدیر گروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع)، آیت‌الله محمود رجبی قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره)، احمد پاکتچی رئیس گروه علوم قرآن دانشگاه امام صادق(ع) و مهدی ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در سالن شهید صدر این دانشگاه برگزار شد.

 





در ابتدای این همایش آیت‌الله مصطفوی درباره جایگاه عرفان و فلسفه در تفسیر المیزان با اشاره به اینکه مرحوم علامه طباطبایی حد اعلای عرفان عملی بودند، گفت: مبتکر عرفان نظری شیخ الاکبر یا محی‌الدین ابن عربی بوده است براساس این عرفان، عارف می‌تواند یافته‌ها و شهودات عرفانی را در قالب برهان و استدلال برای اهل نظر بیان کند البته این ادعای آنها است اینکه تا چه حد توانسته‌اند اینکار را انجام دهند، مشخص نیست.

وی با بیان اینکه البته واقعاً نمی‌توان تمام شهودات را با نظر و فکر بیان کرد، توضیح داد: چطور می‌شود صداهایی که انسان در اطراف و اوهامش شنیده می‌شود به برهان تبدیل کند؟ تنها راه این است که عارف شهود کامل داشته باشد و بتواند اینها را از هم تشخیص دهد.

آیت‌الله مصطفوی با تأکید بر اینکه برخی شهودات عرفانی که عارف شهود می‌کند قابل اینکه در برهان بیایند، نیستند، افزود: برهان و استدلال در علم حصولی ارتباطی با عقل فعال دارد یا ارتباط یا اختلاف بین آنها وجود دارد؟ بنابراین این همه جا ممکن نیست که براساس عرفان نظری ارتباط آنچه عارف شهود کرده را با عقل فعال ایجاد کنیم بسیاری شهودات را عارف بیان می‌کند که فقط باید از شیخ پرسید!

وی در ادامه افزود: حال ممکن است این مرشد، پیغمبران باشند این زمان متفاوت است با وقتی که مرشد معصوم از خطا نیست، لذا اینکه در عرفان نظری واقعاً موفقیتی برای انتقال یافته‌ها حاصل شده یا خیر تنها یک ادعای شیخ اکبر است و عملی نشده است و یک فیلسوف از حیث اینکه فیلسوف است این را نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از ایراداتی که به علامه طباطبایی گرفته می‌شود در همین باب است که چرا علامه در عرفان نظری ورود نکرده است، توضیح داد: علامه یک فیلسوف بود نه یک مقلد! کار فیلسوف با عقل است و این انتقاد به علامه وارد نیست ما تابع عقل و شهود علم حضوری هستیم و عرفانی که بدون درک عمیق علمی حاضر شود را اعتقادی نداریم چرا که عرفان هم بر دو نوع است نخست آنکه شیخ الرئیس بوعلی سینا می‌گوید که عقل وقتی به مرحله عالم حدوث قدسی رسیده این خوب است ولی اگر انسان عقل را بکار نیندازد عارف نیست مقلد است.

آیت‌الله مصطفوی یادآور شد:‌ آقایانی که معتقدند علم حجاب اکبر است پس اگر عقل حجاب اکبر است ما چه چیز دیگری داریم که می‌توانیم به جای عقل بحث کنیم؟ چه ملاکی برای تشخیص هست؟ آیا از روی شهود صرف می‌توان چیزی را تشخیص داد؟ امروز به همین تخیلات باعث شده عده‌ای جوانان دنبال این حرف‌ها باشند بدون اینکه مدارک آن را بدانند.

وی با اشاره به اینکه در نهایت مرحوم علامه در عرفان نظری بسط سخن ندارد اما در عرفان عملی به حد اعلی رسیده است، توضیح داد: ما هم موظف هستیم راه او را ادامه دهیم براساس همین عرفان عملی پیغمبر اسلام ما را به رشد رسانده و درس علم داده است.

 

انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار