امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۱۸:۰۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 85239
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 12
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس مهدی چمران در حاشیه نخستین همایش مجمع ادواری شورای عالی استان‌ها که صبح امروز با حضور 100 نفر از نمایندگان ادوار شورای ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس مهدی چمران در حاشیه نخستین همایش مجمع ادواری شورای عالی استان‌ها که صبح امروز با حضور 100 نفر از نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌ها و همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین نقویان در مجتمع فرهنگی و آموزشی آدینه برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دغدغه شوراها و مشکلات این گروه از جامعه برای نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌ها ملموس است.

وی تصریح کرد: همه کسانی که در شوراها فعالیت داشتند و فعالیت دارند به نحوی بنا دارند به کشور و پیشرفت آن کمک کنند و در این زمینه باید از تجارب و روش‌های نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌ها استفاده کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: با امکانات و نفوذی که شورای عالی استان‌ها در بین مردم دارند قطعاً می‌توانیم به قله‌های پیشرفت دست پیدا کنیم.

چمران در ادامه به تشکیل مجمع ادواری شورای عالی استان‌ها اشاره کرد و گفت: این کار از مدت‌ها قبل پیشنهاد شده بود و رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه صورت گرفت و در نهایت توانستیم 100 نفر را در این جلسه دعوت کنیم.

وی افزود: یکی از برنامه‌های مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌های کشور در نخستین جلسه تدوین و تصویب اساسنامه مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌ها بود که در نهایت این اساسنامه در 18 ماده و 11 تبصره به تصویب رسید.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: این اساسنامه با هدف استفاده از تجارب نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌ها و همچنین رفع معضلات شهرها و روستاها در زمینه‌هایی چون آلودگی هوا، مدیریت یکپارچه شهری، خالی شدن روستاها و آسیب دیدن کشاورزان تصویب شده است.

چمران افزود:‌ متأسفانه در سال‌های گذشته نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌ها نتوانستند در یک مکان و در یک زمان با هم جمع شوند و از تجارب یکدیگر استفاده کنند و این در حالی است که سایر دستگاه‌ها از جمله مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس در طول سال چنین جلساتی را برگزار می‌کنند و ما نیز به این نتیجه رسیدیم که برای پیشبرد اهداف در شهرها و روستاها باید جلساتی را با نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌ها داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به حق ‌الجلسه شوراها گفت: متأسفانه این حق‌الجلسه بسیار ناچیز و بخور و نمیر است و امیدواریم دولت ویژه‌ای را به شوراها و ارائه تسهیلات به آنها داشته باشد.

چمران افزود: شوراها می‌توانند بازوی قوی‌ای برای دولت در شهرها و روستاها باشند و موجب چابک شدن دولت باشند.

به گزارش فارس، اساسنامه مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌های کشور به شرح ذیل است:
فصل اول:
مقدمه
ایجاد زمینه‌ای لازم برای بسط تعامل و ارتباط بین نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها در دوره‌های مختلف و بهره‌گیری از تجارب و دستاوردهای آنها و انتقال تجربیات و هم‌اندیشی و هم‌افزایی در مورد مسائل مشترک از طریق ایجاد تشکیلات قانونی و منسجم ضروری به نظر می‌رسد.

با اذعان به این ضرورت تعدادی از اعضای شورای عالی استان‌های کشور (ادوار مختلف) براساس ضوابط و شرایط قانونی لازم «مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌های کشور» را متشکل از نمایندگان شورای عالی استان‌ها در طول دوره‌ةای گذشته و علاقه‌مند به عضویت، تشکیل می‌دهند.

ماده 1- این مجمع به نام «مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌های کشور»‌است که در این اساسنامه به اختصار مجمع نامیده می‌شود و به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد غیر دولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

ماده 2- اعضای مجمع، التزام خود به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و علی‌الخصوص اصل ولایت فقیه را اعلام می‌دارند.

ماده 3- اعضای مجمع، حداقل یک دوره در شورای عالی استان‌ها می‌بایست عضویت داشته باشند و مقید به رعایت شئونات اسلامی باشند.
تبصره:
اعضای فعلی شورای عالی استان‌ها در صورتی که در گذشته در شورای عالی استان‌ها عضوت داشته باشند می‌توانند در مجمع عضویت داشته باشند.

ماده 4- حوزه فعالیت این مجمع در سطح کشور و دفتر اصلی این مجمع  در تهران خواهد بود.

تبصره 1- تا تعیین محل دائمی دبیرخانه مجمع توسط شورای مرکزی، محل استقرار آن در دبیرخانه شورای عالی استان‌ها خواهد بود.

تبصره 2- مجمع می‌تواند نشست ادوار رؤسای استان‌های کشور، رؤسای مراکز استان‌ها و ادوار شوراهای اسلامی شهر و روستاهای هر استان را با محوریت اعضای شورای عالی، رؤسای شورای اسلامی استان و رؤسای مرکز آن استان تشکیل دهند. نحوه شکل‌گیری مجمع استان طی آیین‌نامه‌ای در شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استان تهیه و توسط دبیرکل ابلاغ خواهد شد.
فصل دوم:
ماده 5- اهداف مجمع
- تبادل تجربیات و دستاوردهای شوراها بین اعضای مجمع

- هم‌اندیشی و اشتراک مساعی در خصوص مسائل مشترک فی‌مابین

- ارائه خدمات کارشناسی و مشاوره‌ای به شورای اسلامی شهر و روستا و مجموعه مدیریت شهری و امور محلی

- ارائه نظرات مشورتی در خصوص مسائل و موضوعات مشترک مربوط به شوراها و مدیریت شهری و امور محلی

- تلاش در ارتقای جایگاه شورای اسلامی شهرها و روستاها

- مدیریت شهری و امور محلی و شوراهای فرادست

- مساعی لازم جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، مطالعاتی، پژوهشی و اجرایی مرتبط با حوزه شوراها و مدیریت شهری و امور محلی

- فراهم کردن زمینه مناسب جهت استفاده از خرد جمعی و تبادل افکار و اندیشه‌های مجموعه شوراهای اسلامی شهر و روستا و مدیریت شهری و امور محلی و شوراهای فرادست

- کمک به شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و شوراهای فرادست (در انجام مأموریت‌های قانونی محوله)
موضوع فعالیت:
ماده 6- فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، مطالعاتی، پژوهشی و اجرایی در حوزه مسائل شوراها و مدیریت شهری و روستایی خواهد بود.

تبصره 1- طرح‌ها و برنامه‌ها و اقدامات اجرایی پیش‌بینی شده در اساسنامه که به نحوی با وظایف وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و یا نهادهای عمومی غیر دولتی مرتبط است پس از اخذ موافقیت دستگاه‌های اجرایی مربوطه به مرحله اجرا درخواهد آمد.

تبصره 2 - در صورت موافقت شورای عالی استان‌ها حضور نمایندگان منتخب مجمع در جلسات کمیسیون‌های شورای عالی استان‌ها بلامانع است.
فصل سوم:  ارکان مجمع:
ماده 7 - ارکان مجمع عبارتند از:
1- هیئت مؤسس
2- مجمع عمومی
3- شورای مرکزی متشکل از 12 نفر عضو انتخابی به انتخاب مجمع عمومی به مدت 2 سال و سه عضو انتخابی که عبارتند از رئس شورای عالی استان‌ها و دو عضو دبیرخانه شورای عالی استان‌ها به انتخاب رئیس شورای عالی استان‌ها
4- دبیرکل به انتخاب شورای مرکزی

5- بازرس (حسابرس) به مدت یکسال با انتخاب مجمع عمومی

تبصره 1- اعضای هیئت مؤسس به مدت یکسال به عنوان شورای مرکزی خواهند بود و مسئولیت ثبت مجمع در سازمان مردم‌نهاد وزارت کشور را عهده‌دار خواهند بود.

تبصره 2- مجمع عمومی هر سال یک بار تشکیل جلسه عمومی خواهد داد.

تبصره 3- دعوت از مجمع عمومی توسط دبیرکل و در موارد ضروری با تصویب شورای مرکزی صورت خواهد گرفت و همچنین بازرس و یک سوم اعضای مجمع عمومی می‌توانند تقاضای برگزاری جلسه فوق‌العاده مجمع را مطرح کنند.

تبصره 4- دعوت از مجمع عمومی از طریق پست یا هر وسیله مقتضی دیگر خواهد بود فاصله ابلاغ دعوتنامه تا روز جلسه باید حداقل 10 روز باشد.

تبصره 5- جلسات مجمع عمومی با حضور دو سوم اعضای نمایندگان ادوار رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با رأی اکثریت مطلق حاضر معتبر خواهد بود.

تبصره 6- چنانچه در بار اول اکثریت دو سوم حاصل نشود جلسات مجمع با نصف به علاوه یک اعضا تشکیل خواهد شد.

تبصره 7- چگونگی تشکیل جلسات، رسمیت داشتن و تصمیم‌گیری در سایر ارکان مجمع از جمله شورای مرکزی و... براساس آیین نامه داخلی خواهد بود که توسط دبیرکل به شورای مرکزی جهت تصویب پیشنهاد خواهد شد.

تبصره 8- دستور کار مجمع عمومی یا فوق‌العاده با پیشنهاد و تصویب شورای مرکزی و ابلاغ دبیرکل مجمع خواهد بود.
ماده 8- وظایف اختیارات مجمع عمومی:

- تعیین خط مشی‌های کلی مجمع - رسیدگی به جریان کلی امور - تصویب سیاست‌های کلان مجمع - رسیدگی به تراز و بیلان کار مجمع - استماع گزارش‌های شورای مرکزی، دبیرکل و بازرس - انتخاب شورای مرکزی و بازرس- تصویب میزان حق عضویت سالیانه براساس پیشنهاد شورای مرکزی - اصلاح اساسنامه - انحلال و تسویه
ماده 9- وظایف و اختیارات شورای مرکزی:
- انتخاب دبیرکل از بین اعضای شورای مرکزی

- انتخاب یک نفر به عنوان رئیس، نایب رئیس و یک منشی از بین اعضای شورای مرکزی به مدت یک سال

- تنظیم سیاست‌های کلان مجمع و ارائه به مجمع عمومی

- تهیه و تدوین آیین‌نامه‌های داخلی

- تدوین و تصویب اصول کلی همکاری چند جانبه با سایر نهادها

- نظارت بر اجرای مصوبات و فعالیت‌های مجمع

- بررسی، تعیین و پیشنهاد میزان حق‌عضویت سالانه به مجمع عمومی

- بررسی و تصویب تعداد کمیسیون‌ها، کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی به پیشنهاد دبیرکل
ماده 10- وظایف و اختیارات دبیرکل:
- همکاری در اداره جلسات مجمع عمومی

- طراحی، برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای اجرایی
- انجام اقدامات لازم جهت تحقق اهداف مجمع

- افتتاح حساب جاری یا هر گونه حساب دیگر نزد بانک‌ها

- تشکیل دبیرخانه اجرایی مجمع و اداره امور مالی، اداری و اجرایی دبیرخانه
- اجرای اقدامات، محوله از طرف شورای مرکزی

- تصمیم‌گیری در خصوص حصول کلی هزینه‌ها، درآمدها و قبول کمک‌ها و هدایا

ماده 11- شورای مرکزی جهت پیشبرد امور و بررسی مسائل تخصصی و استفاده از تخصص‌ها و تجارب کارشناسان عضو و غیر عضو می‌تواند به تناسب نیاز به صورت موردی کمیسیون‌ها و کارگروه‌هایی را تشکیل دهد.
فصل چهارم: مسائل مالی

ماده 12: سال مالی مجمع از اول فروردین هر سال شروع و در پایان اسفندماه همان سال به پایان می‌رسد در اولین سال تشکیل، سال مالی از زمان تأسیس تا پایان اسفند همان سال خواهد بود.

ماده 13: تأمین منابع و هزینه‌های مجمع از طریق - حق عضویت اعضا - هدایا و کمک‌های مردمی اشخاص حقیقی و حقوقی و کمک‌های دولت و نهادها و سازمان‌ها و ما به ‌ازای فعالیت‌های مجمع خواهد بود.

ماده 14: تمامی وجوه مجمع اعم از دارایی‌ها - حق عضویت و کمک‌های مالی اشخاص حقیقی و حقوقی در دفاتر مالی براساس اصول حسابداری ثبت و نگهداری خواهد شد و در پایان سال مالی به مجمع ارائه می‌شود.

ماده 15: هزینه‌کرد مالی امور اجرایی مجمع در چارچوب خط مشی‌های کلان مجمع، مصوبات شورای مرکزی و با امضای مشترک دبیرکل و رئیس شورای مرکزی در غیاب وی نایب رئیس شورای مرکزی صورت می‌گیرد و مجمع عملیات مستقیم تجاری نخواهد داشت.
فصل پنجم: انحلال و تسویه

ماده 16- انحلال مجمع با پیشنهاد حداقل یک سوم کل اعضا و تصویب دو سوم کل اعضای حاضر مجمع امکانپذیر خواهد بود.

ماده 17- هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه بنا به تصویب در مجمع عمومی و با اطلاع و تأیید مجامع قانونی مربوطه خواهد بود.

ماده 18- این اساسنامه مشتمل بر مقدمه شش فصل 18 ماده و 6 تبصره در تاریخ 8 خرداد 93 به بررسی و تصویب هیئت مؤسس مجمع رسید و پس از طی مراحل قانونی لازم‌الاجرا است.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار