امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۸:۴۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 85261
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 35
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، جلال نصیریان پیش از ظهر امروز در همایش آداب معاشرت و نقش آن در توسعه گردشگری که در ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، جلال نصیریان پیش از ظهر امروز در همایش آداب معاشرت و نقش آن در توسعه گردشگری که در پژوهشگاه شاخص‌پژوه با حضور علاقه‌مندان فرهنگ و گردشگری، با ارائه تعریفی از  آداب معاشرت اظهار کرد: نحوه رفتار مطلوب انسان با همنوعان و محیط زیست به نحوی که روح و روان آنها هیچ‌گونه آسیبی نبیند را آداب معاشرت می‌گویند.

ضرورت توجه به 5 مسئله مهم در توسعه گردشگری

استاد دانشگاه در حوزه گردشگری اضافه کرد: پنج مسئله حمل و نقل، اقامتگاه‌ها، جاذبه‌های گردشگری، سازمان‌های مدیریتی و مارکتینگ در توسعه گردشگری دارای اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه راه‌های عبوری به کشور از طریق ریلی، هوایی، دریایی و زمینی است ادامه داد: بیش از 30 نوع اقامتگاه وجود دارد که استفاده از ظرفیت‌های جهان در این حوزه باعث رونق بخشی به توسعه گردشگری می‌شود.

نصیریان ادامه داد: جاذبه‌های گردشگری به دو نوع جاذبه‌های طبیعی ملموس و غیرملموس و همچنین به جاذبه‌های انسان‌ساز تبدیل می‌شود و کشور ایران از جمله کشورهای برجسته‌ای است که بیشترین آثار جهانی را در یونسکو به ثبت رسانده است.

وی مارکتینگ در حوزه گردشگری را به سه شاخه بازار سازی، بازاریابی و بازار داری تقسیم کرد و گفت: این 5 مسئله هر کدام در جایگاه یک انگشت دست ایفای وظیفه می‌کنند که نبود هر یک مخاطراتی را برای توسعه گردشگری فراهم می‌کند.

این استاد گردشگری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه میزبانی هر گردشگر مستلزم برخورداری از علم و فن ویژه‌ای است ادامه داد: میزبانی هر فردی نیازمند فراگیری اصولی به اسم آداب معاشرت است.

یک میلیون و 200 هزار جاذبه گردشگری در ایران وجود دارد

نصیریان در ادامه سخنان خود با اظهار این مطلب که بیش از 80 هزار سفرنامه دیدار از ایران توسعه گردشگران در طول تاریخ به جای مانده است گفت: وجود بیش از یک میلیون و دویست هزار جاذبه گردشگری در ایران حیرت برانگیز است، به گونه‌ای که در هر یک هزار و سیصد متر‌مربع از سرزمین جمهوری اسلامی ایران، یک جاذبه گردشگری وجود دارد.

وی ایران را از نظر جذب گردشگر در جهان در جایگاه یک صدمین کشور مقصد گردشگران عنوان کرد و گفت: مایه تأسف است که ایران از منظر جاذبه‌های آب و هوایی در جایگاه پنجم و از منظر جاذبه‌های تاریخی در جایگاه دهم جهانی قرار دارد و با این وجود از صنعت گردشگری بهره کافی را نمی‌برد.

بالاترین جاذبه گردشگری ایران میهمان‌نوازی است

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با اظهار این مطلب که بالاترین جاذبه ایران برای گردشگران در طول تاریخ میهمان نوازی مردم بوده است ادامه داد: در فرهنگ واژگان ایرانی، میهمان در ایران باستان مه مان بوده که به عنوان ماه منزل خطاب می‌شده است و میهمان نوازی هم لغتی ویژه از مصدر نوازش کردن است و انتخاب همه این واژه‌ها پرمعناست.

نصیریان در ادامه گفت: کشور ایران با توجه به قدمت فرهنگی و کهن خود دارای نماد ملی، مذهبی و علمی است و انوشیروان پادشاه بزرگ ساسانی به عنوان یکی از نمادهای ملی ایرانیان مطرح است و نصایح و دستورالعمل‌های آن را سعدی در بوستان و گلستان خود آورده است.

نارضایتی یک نفر از سفر به کشور مانع سفر 11 نفر دیگر می‌شود

وی اشتهار به نکویی را یکی از مزایای توسعه گردشگری دانست و در ادامه گفت: آمارهای جهانی  نشان می‌دهد اگر هر توریستی با رضایت از کشور خارج شود خود سفیر اعزام چند نفر دیگر می‌شود و اگر ناراضی نیز باشد، مانع سفر 11 نفر دیگر به آن کشور می‌شود.

نصریان پیغمبر اسلام حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) را به عنوان نماد مذهبی ایرانیان معرفی و خاطرنشان کرد: در روایات مختلف تاکید فراوانی بر گرامیداشت مسافر شده است و اسلام برای تکریم میهمان و مسافر روایات بسیاری دارد، در روایتی از حضرت علی(ع) نیز منقول است که هر مسافر باعث رونق علم و دانش و اقتصاد و تفرج  می‌شود و هم نشینی با مسافر سبب زدودن غم و اندوه می‌شود.

نماد و اسوه ایرانیان در میهمان نوازی شیخ حسن خرقانی است

وی در حوزه گردشگری در ادامه شیخ حسن خرقانی را به عنوان نماد مذهبی و ملی ایرانیان در حوزه گردشگری ذکر کرد و افزود: ابوالحسن خرقانی استاد اخلاقی بود که هدف خود را از زندگی افزودن سروری در دل برادر خود می‌دانست و جمله « هر کس در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آن کس که به درگاه باری تعالی به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد» از وی است.

نصیریان با تشریح هرم نیازهای انسانی مازلو گفت: نیازهای فیزیولوژیکی، نیاز به امنیت و نیاز به تعلق خاطر به خانواده و وطن و همچنین نیاز به هویت‌یابی از جمله نیازهای بشری است که باید در سفر به این نیازها توجه شود و همه انسان‌ها نیازمند تکریم و عزت و احترام به ویژه در سفر هستند.

ویژگی‌های رفتاری افراد شاغل در حوزه گردشگری

وی در ادامه سخنان خود با تشریح ویژگی‌های رفتاری افراد شاغل در حوزه گردشگری اضافه کرد: برقراری ارتباط چشمی با مخاطب، استقرار هوشمندانه در ایستادن، لبخند دایمی، پاسخگویی مسئولانه و ایجاد ارتباط صمیمانه از جمله ضرورت‌های اولیه در برقراری ارتباط با گردشگر است.

راهنمایان تور سفیران فرهنگی هستند و باید زیبایی‌ها را به رخ بکشند

این استاد گردشگری از جمله دیگر رفتارهای مورد نیاز برای راهنمایان گردشگران را داشتن روحیه آموزندگی، مدیر بودن به ویژه در وقت شناسی، پرستار بودن و سرگرم کننده بودن عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: بالاترین ویژگی که باید راهنمایان گردشگران داشته باشند این است که این افراد باید سفیران فرهنگی خوبی برای کشور خود باشند و زیبایی‌های کشور خود را به رخ دیگران کشیده و تلاش کنند تا کمتر از نداشته‌ها صحبت کنند.

انواع آلودگی‌ها برای گردشگران مخاطره‌آمیز و ناراحت‌کننده است

نصیریان در ادامه سخنان خود با تشریح جزییات نحوه دست دادن در آداب معاشرت، نحوه گل آرایی مراسم  و پوشش لباس و فاصله ایستادن با افراد و نحوه صحبت کردن افراد در جلسات، به ضرورت توجه به آلودگی‌های هوا، رنگ، نور، آب، بو، منظر و آلودگی صوتی اشاره کرد و انواع آلودگی‌ها را مانع حضور گردشگران در کشور دانست.

این استاد دانشگاه در حوزه گردشگری توجه به خرافات هر کشور را در مناسبات مورد تاکید قرار داد و گفت: برخی از کشورها نسبت به اعداد و رنگ‌ها و محیط اطراف خود حساسیت‌هایی دارند که در واگذاری شماره اتاق اقامتگاه‌ها، رنگ خودروهای حمل و نقل و ... باید به آنها توجه ویژه شود.

وی در پایان جهانگردی را علم توجه به ظرافت‌ها دانست و خواستار دقت بیشتر در مناسبات رفتاری با گردشگران خارجی شد.
انتهای پیام/2301/ی40
برچسب ها:
آخرین اخبار