امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۱۸:۰۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 85618
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 30
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، جلیل سالاری مدیرعامل سابق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در نشست «آدرس غلط» ...

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، جلیل سالاری مدیرعامل سابق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در نشست «آدرس غلط» که به همت کمیته صیانت از منافع ایران عصر امروز در تالار باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، پیرامون پیشرفت کشور در وضعیت تحریم گفت: عقیده آقای زنگنه و نگاه ایشان در سال 80 این بود که وی اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشت و معتقد بود ما باید تنها خام‌ فروشی کنیم و هیچ تمرکزی بر روی کیفی‌سازی وجود نداشت.

وی ادامه داد: این سوال برای ما مطرح بود که چگونه شرق آسیا نفت خام ما را می‌خرد و بنزین به ما می‌فروشد و چرا آنان برای این کار خود توجیه اقتصادی داشتند اما برای ما این توجیه وجود نداشت.

سالاری با بیان اینکه در سال 85 واردات بنزین به حدود 27 میلیون لیتر در روز رسیده بود، گفت: تا سال 85 در خصوص مدیریت مصرف بنزین نیز اتفاق خاصی نیفتاده که در آن زمان مصرف کشور به 74 میلیون لیتر رسیده بود در حالیکه تولید ما 43 میلیون لیتر بود؛ همچنین بعضی پالایشگاه‌های ما به خام فروشی می‌پرداختند و در بعضی پالایشگاه‌ها نیز شاهد کاهش توسعه کیفی کار بودیم.

مدیرعامل سابق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه افزود: البته ما توانستیم در طول سال‌های 88 تا 91 بنزین را کیفی‌سازی کنیم و همچنین در این خصوص 10 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری انجام دهیم و هر سه ماه یکبار یک پروژه‌ای را در این خصوص افتتاح کنیم و تولید بنزین از 43 میلیون لیتر به 64 میلیون لیتر رسید، به تبع آن سبد سوخت نیز تغییر کرد و CNG نیز جایگزین بخشی از مصرف شد و در کشور جشن خودکفایی برگزار شد.

وی پیرامون مباحث مطرح شده در خصوص بنزین آلوده گفت: متأسفانه در این خصوص یک جریان غیرکارشناسی بوجود آمده و کسانی که حتی الفبای پالایشگاه‌ها را نیز نمی‌دانند در این باره صحبت می‌کنند و بدون سند بحث آلودگی هوا را به این موضوع ارتباط می‌دهند، این در حالی است که بنزین‌های وارداتی را با ویژگی یورو4 وارد می‌کردند، امروز هم همین واردات با واسطه صورت می‌گیرد و این در حالی است که 20 سنت قیمت بنزین داخلی کشور ارزان‌تر است.

سالاری با طرح این سوال که چرا باید منابع کشور صرف واردات بنزین شود، گفت: کشوری که 106 سال سابقه نفتی دارد آیا نباید در این خصوص به دانش فنی برسد، این در حالی است که ما به برکت تحریم‌ها توانستیم 3 عدد از دانش فنی این حوزه را بومی کنیم و ساخت داخل را تا 70 درصد افزایش دهیم؛ چرا ما باید رویکرد واردات را در پیش گیریم و نتوانیم با هیچ شاخص کیفی آن را بسنجیم. بنده اینجا اعلام می‌کنم که واردات 10 میلیون بنزین یورو 4 امکان‌پذیر نخواهد بود.

مدیرعامل سابق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه رویکرد حاضر با سیاست اقتصاد مقاومتی در تضاد است، گفت: امروز اگر مقداری به ظرفیت داخلی توجه کنیم، پروژه‌هایی در آستانه بهره‌برداری خواهند بود که دیگر نیازی به پتروشیمی‌ها نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار