امروز : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 18
۱۵:۳۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 86120
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۵:۱۳
تعداد بازدید: 35
مسعود اطیابی کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون فیلم‌های مناسب و با کیفیتی درباره زندگی حضرت امام ...

مسعود اطیابی کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون فیلم‌های مناسب و با کیفیتی درباره زندگی حضرت امام خمینی (ره) که قابلیت اکران خوب و دیده شدن را داشته باشد با وجود شخصیت بزرگ و تأثیرگذار ایشان ساخته نشده است؟ گفت: زندگینامه امام مقاطع مختلفی دارد هر کدام از مقاطع جنبه‌های دراماتیک خودش را دارد اما دلیل این موضوع بیشتر بحث ادبیات داستانی است که در رابطه با زندگینامه امام و مقاطع انقلاب اسلامی در این بحث غافل شده‌ایم. کم‌کاری بیشتر ما در بحث ادبیات داستانی درباره زندگی امام (ره) انجام شد و این بخش باید جلوتر از سینما عمل کند.

وی افزود: حتی درباره روایت‌های انقلاب که داستان‌های واقعی زیادی وجود دارد برای مثال در بحث انجمن‌های ایالتی و روایتی شهدایی که در مسیر انقلاب گمنام به شهادت رسیدند و یا مفقود شدند در بحث ادبیات داستانی کم‌کاری شده است.

اطیابی ادامه داد: برای مثال اگر به خاطرات شهید محلاتی رجوع کنیم می‌بینیم که وقایع مهمی پس از 15 خرداد سال 1342 اتفاق افتاد که می‌توانستیم آنها را به تصویر بکشیم و یا بحث تبعید گسترده روحانیون به مناطق مختلف و دورافتاده کشور و تبدیل شدن آن به فرصتی برای تبلیغ انقلاب در سطح کشور، تمام اینها داستان‌های جالبی است که به آنها پرداخت نشده است.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: وقتی به طور جزئی به انقلاب نگاه کنیم در همه مقاطع به غیر از سینما باید به بحث ادبیات نوشتاری پرداخته شود.سینما، به منابع مکتوب خود دسترسی پیدا نکرده که بتواند شخصیت بزرگ امام (ره) را در دوران‌های مختلف به تصویر بکشد. نویسندگان خوب ما منابع تحقیقاتی کمی در این باره ارائه کردند و این یکی از دلایل بزرگ عدم وجود چند فیلم باکیفیت درباره زندگی حضرت امام (ره) و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی است.

وی در پاسخ به اینکه چطور کشورهای خارجی رهبران خود را به طور جذابی در سینما ارائه داده و شخصیت‌پردازی می‌کنند با این وجود که ممکن است آثار مکتوب و نوشتاری درباره آنها نیز کم باشد؟ گفت: مطمئن باشید آثار خوب تاریخی با موضوع شخصیت‌های بزرگ که توسط غرب ساخته شده مبتنی بر منابع مکتوب و ادبیات داستانی است. بیشتر وقایعی که در سینمای غرب به تصویر کشیده شده قبل از ساخت و اکران زمینه مکتوب و آثار داستانی داشته است.

اطیابی خاطرنشان کرد: زمانی که درباره چهره‌های مؤثر به خصوص رهبران قرار است فیلمی ساخته شود نویسندگان و آثار مکتوبشان هستند که به تکمیل کار کمک می‌کند.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما در ادامه اظهار داشت: بخش دیگر مشوق‌ها و سیاست‌گذاری‌ها است که از یک سو متأسفانه فیلم‌های این چنینی یا جنبه سفارشی پیدا می‌کنند و آن کسی هم که بدون جنبه سفارش به دنبال تولید فیلم می‌رود خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در عوض یک اثر اجتماعی با موضوع سطحی مورد توجه قرار گرفته می‌شود.

وی افزود: امروز در جشنواره‌های ما چه موضوعی مورد توجه قرار می‌گیرد؟ اغلب فیلم‌هایی است که به عامه مردم در کشور مرتبط نمی‌شود، درست است که باید به این موضوعات پرداخت تا ترویج صحیح انجام شود اما در مقابل برای کارهای بزرگ چه کرده‌ایم برای مثال تاریخ زندگی امام خمینی (ره) فقط مرتبط با زندگی شخص ایشان نیست بلکه عظمت کار یک ملت است و تاریخ در اختیار گرفتن سرنوشت ملت توسط خودشان است. اگر مردم اینطور به زندگی امام نگاه کنند مورد توجه خیلی‌ها قرار می‌گیرد.

اطیابی افزود: ما متأسفانه وقتی تصمیم می‌گیریم درباره چنین موضوعی فیلم بسازیم در قالب سفارش فرو می‌رویم تصمیم گرفته می‌شود راجع به شخصیتی فیلم بسازیم و سفارشی به یک فیلمساز می‌دهیم که این کار را انجام دهد. در این حالت کار مناسبی ارائه نمی‌شود باید به این باور نزدیک شویم که زندگی امام خمینی (ره) و خیلی از شخصیت‌های بزرگ زندگی ملت است زیرا آنها از درون ملت آمده‌ند.

کارگردان «خاک مرجان» در خاتمه درباره دلایل دیگر این کم‌کاری گفت: این گونه کارها انرژی زیادی می‌برد و بخش خصوصی توان انجام آن را ندارد و تنها بودجه‌های دولتی است که می‌تواند باعث ساخت چنین آثاری شود. از سوی دیگر هدر رفتن بودجه‌های سینما در بسیاری از پروژه‌های کلان که تأثیرگذار نبودند اشتباه مدیریتی بود و روی آثار مهمتر کار نشده است. اینها مشکلات دیگری است که در ساخت آثاری با این موضوعات و با کیفیت درباره افراد تأثیرگذار و مهم وجود دارد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها