امروز : پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 27
۰۵:۵۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 86188
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۲۱:۴۵
تعداد بازدید: 15
چکیده سخنرانی:  حسن شایانفر رئیس دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان در جمع دانشجویان دانشکده رسانه فارس و کارآموزان باشگاه خبری توانا: * جریان های ...

چکیده سخنرانی:

 حسن شایانفر رئیس دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان در جمع دانشجویان دانشکده رسانه فارس و کارآموزان باشگاه خبری توانا:

* جریان های روشنفکری و رسانه های آن زمان سعی کردند ریشه های ملی گرایی، اقتصادی و موارد دیگر را برای انقلاب برشمارند و یا آن را به انگلیس و استکبار نسبت دهند.

* امام(ره) در سخنرانی خرداد 1358 مدرسه فیضیه قم به این مسئله می پردازند که چرا 15 خرداد به وجود آمد، دنباله آن چه بود، اکنون چیست، چه کسی به وجود آورد و اکنون چه کسی دنباله آن را تعقیب می کند. همچنین امام(ره) در آن جلسه بررسی می کنند که اکنون امید به کیست، وقوع آن رخداد برای چه مقصدی بود و بعدها برای چه مقصدی خواهد بود.

* به فرموده امام خمینی(ره)، مسببان این واقعه مقصدی جز اسلام ندارند و به همین قشر امید است که آن را تعقیب کنند و نهضت را به ثمر رسانند.

* امام خمینی(ره) در خرداد 60 و پس از واکنش مردم به غیر انسانی خطاب کردن لایحه قصاص از سوی جبهه ملی بیانیه ای دادند که این انقلاب دوم است و از اکنون انقلاب این ملت پیروز شد و دلیل این فرمایش امام(ره) این بود که نهضت خالص شد.

* در 15 خرداد و نهضت برخاسته از آن که مبدا تاریخ انقلاب بوده رسانه ها معارض با رژیم پهلوی نبودند بلکه در دست صاحب منصبان و سناتور ها بودند.

* روزنامه های کیهان و اطلاعات در دست سناتورها بوده و روزنامه هایی چون «پیغام امروز» و «آیندگان» در دست ایادی صهیونیست ها بود. «عبدالله والا» سرپرستی تهران مصور را به دست داشت که خود از نمایندگان مجلس آن زمان و عضو «کلوپ صهیونیستی روتاری» بود. رسانه هایی چون «سپید و سیاه» در دست علی بهزادی و تحت حمایت عیسی بهزادی، سلطان آجر و از ماسون های آن عصر بود. مجله رنگین کمان که مدیر آن دکتر محمد حسین میمندی نژاد بود، مجله ای بود که به دلیل توهین صریح به اسلام و روحانیت در آستانه انقلاب، توسط رژیم که معمولا چنین اقداماتی انجام نمی‌داد، توقیف شد.

* میمندی نژاد دامپزشک بود و طبق گزارش ساواک در نشریه اش در مورد روح الله خمینی اظهار داشته «روح الله جاسوس انگلستان وهندی زاده است». این  خبری است که روزنامه آیندگان 27  شهریور 1357 منتشر کرده است. وقتی که برای فروکش کردن خشم مردم، برای حضور میمندی نژاد در دادگاه، تاریخ  و حتی ساعت حضورش مشخص شد، وی نامه برای فردوست مینویسد که آن قید می کند «این گونه که شما اعلام میکنید من در تاریخ و ساعت فلان در داد گاه حضور پیدا کنم یکی  پیدا می شود و من را ترور میکند». فردوست طی نامه ای به ثابتی یکی از مسئولین ساواک تاکید می کند تا روز و ساعت دادگاه را تغییر بدهند.

* سناتور مصباح زاده در مقطع پیروزی انقلاب با سفیر آمریکا دیدار و اعلام می کند که ما حاضریم برای جلوگیری از این حرکت انقلابی، جریان دیگری را موازی با آن علم کنیم که مایه های ملی گرایی داشته باشد. در همین راستا دیدیم که در مهر 1357 روزنامه های ملی گرا پر رنگ تر می شوند و در شرایطی که اجازه چاب عکس امام داده نمی شود عکس مصدق روی جلد میرود و چاپ می شود.

* جمعی از روزنامه نگاران برجسته مانند سیروس شرفشاهی، مسعود بهنود، عبدالکریم لاهیجی با مسئولیت احسان نراقی ماموریت داشتند تا گروهی را با نام سام ( سازمان آزادگان متحد) راه اندازی کنند که در تلاش بودند تا با مقابله با ناهنجاری‌ها، شاه را حفظ کنند.

* این مدعیان آزادی خواهی امروز در لندن، رادیو  بی بی سی، صدای امریکا و... مدیریت می شوند و برای آزادی و دموکراسی اشک می ریزند و کارشناس شده اند، همه از رسانه های رستاخیزی عصر پهلوی هستند.

* احزاب دوره پهلوی خدمتگذار سیاست‌های آمریکایی بودند. 60 نشریه در آن دوره تعلیق شدند و اسلاف این نشریات سر از حزب رستاخیز در آوردند تا آبشخور روشنفکری و نیروی انسانی فعال حزب تامین باشد.

*«مجله جوان» که بعد از انقلاب منتشر شد، قبل از پیروزی انقلاب، مجله «جوانان رستاخیز» بوده  است که پس از انقلاب به یک باره به جوان تغییر نام داد.  این مجله جوان الان نشریه آسیا شده است، در واقع  اگر شناخت درستی از جریانات سیاسی ملاک و معیار از عملکردشان داشته باشیم به راحتی می توانیم به آن نتیجه ای که می خواهید برسید.

* آقای ایرج جمشیدی(رحمت الله جمشیدی لاریجانی) که قبل از انقلاب همکار ساواک بوده و بعد از انقلاب چریک می شود، مقاله‌ای در تیر ماه 1358 با عنوان «حمله فالانژها به گردهمایی روز جمعه دانشگاه تهران» نوشت، در مقاله دیگری با عنوان «آزادی و استقلال در پناه قانون، تا هستیم بایستید» که با اسم مستعار نوشته، اندیشه و عملکرد امام راحل را به هیتلر تعبیر کرده است. در اقداماتی مشابه آقای بهنود در «مجله تهران» و آقای نوری زاده نیز همین کار را می کنند.
 
مشروح خبر:

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبری توانا خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حسن شایانفر رئیس دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان در نشست جریان شنانسی رسانه های پهلوی، در جمع دانشجویان دانشکده رسانه فارس و کارآموزان باشگاه توانا، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز جانباز و با اشاره به فرا رسیدن بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و قیام  15 خرداد، گفت: امام در ماجرای 15 خرداد پس از بازگشت به میهن اسلامی در سال 1358، یک سخنرانی در مدرسه فیضیه داشتند که از آن تاریخ به بعد، روز 15 خرداد هرسال تعطیلی عمومی اعلام شد.

رئیس دفتر پژوهش های موسسه کیهان با اشاره به اینکه  جریان های روشنفکری و رسانه های آن زمان سعی کردند ریشه های ملی گرایی، اقتصادی و موارد دیگر را برای انقلاب برشمارند و یا آن را به انگلیس و استکبار نسبت دهند، گفت: به همین دلایل، امام(ره) در سخنرانی مدرسه فیضیه خود، با مردم پیرامون ماهیت حوادث 15 خرداد صحبت کردند.

شایانفر ادامه داد: امام راحل در آن سخنرانی به این مسئله می پردازند که چرا 15 خرداد به وجود آمد، دنباله آن چه بود، اکنون چیست، چه کسی به وجود آورد و اکنون چه کسی دنباله آن را تعقیب می کند. همچنین امام(ره) در آن جلسه بررسی می کنند که اکنون امید به کیست، وقوع آن رخداد برای چه مقصدی بود و بعدها برای چه مقصدی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) بر این مسائل نیز تأکید داشتند که 15 خرداد را بشناسید، مبدا آن را بشناسید، آنان که دنبال کردند و از این به بعد امید به تعقیب آن دارند را بشناسید، بیان کرد: امام(ره) معتقد بودند که 15 خرداد از مدرسه فیضیه آغاز شد و عصر عاشورای همان سال در این مدرسه تجمع بود که با سخنرانی های افشاگرانه منتهی به 15 خرداد شد و به همین سبب این رخداد را برای اسلام و با مبدأیت اسلام می دانستند.

وی با بیان اینکه امام(ره) تأکید داشتند که روحانیت این قیام را به وجود آورده و از همین قشر جمعیت کشته شدند و برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز اسلام نداشتند، ابراز کرد: به فرموده امام خمینی(ره)، مسببان این واقعه مقصدی جز اسلام ندارند و به همین قشر امید است که آن را تعقیب کنند و نهضت را به ثمر رسانند.
 
به اعتقاد امام(ره) انقلاب اسلامی در سال 60 به ثمر نشست

رئیس دفتر پژوهش های موسسه کیهان با اشاره به اینکه این سخنان امام خمینی(ره) حاکی از آن است که در سال 1358 نهضت هنوز به ثمر ننشسته بود، عنوان کرد: امام خمینی(ره) در خرداد 60 و پس از واکنش مردم به غیر انسانی خطاب کردن لایحه قصاص از سوی جبهه ملی بیانیه ای دادند که این انقلاب دوم است و از اکنون انقلاب این ملت پیروز شد و دلیل این فرمایش امام(ره) این بود که نهضت خالص شد.

شایانفر با بیان اینکه اکنون باید بررسی شود که این ناخالصی از چه بوده که خود نیاز به بحث مفصل دارد، گفت: در 15 خرداد و نهضت برخاسته از آن که مبدا تاریخ انقلاب بوده رسانه ها معارض با رژیم پهلوی نبودند بلکه در دست صاحب منصبان و سناتور ها بودند.
 
روشنفکران عصر پهلوی  تمام عیار در خدمت رژیم بودند

وی با اشاره به اینکه در آن زمان روزنامه های کیهان و اطلاعات در دست سناتورها بوده و روزنامه هایی چون «پیغام امروز» و «آیندگان» در دست ایادی صهیونیست ها بود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال «عبدالله والا» سرپرستی تهران مصور را به دست داشت که خود از نمایندگان مجلس آن زمان و عضو «کلوپ صهیونیستی روتاری» بود.

رئیس دفتر پژوهش های موسسه کیهان با اشاره به اینکه رسانه هایی چون «سپید و سیاه» در دست علی بهزادی و تحت حمایت عیسی بهزادی، سلطان آجر و از ماسون های آن عصر بود، اظهار کرد: مجله سخن نیز از ناصر خانلری وزیر فرهنگ آن زمان بوده که بررسی عملکرد آنها، زمان مناسب می طلبد.

شایان فر با بیان اینکه دکتر خانلری عضو شورای بنیاد فرهنگ و سناتور انتصاب شده توسط شاه بود،  تصریح کرد: براساسا آنچه در خاطرات خانلری در خصوص قیام 15 خرداد آمده، در جلسه هیئت دولت 15 خرداد به ریاست اسدالله علم تشکیل می شود، از رسول پرویزی مدیر مجله سخن که جزو توده ای های آنگلوفیل (طرفداران انگلستان) بوده و نمایندگی وزیر فرهنگ را داشته، نقل می شود که رونشفکران سخت عصبانی هستند که چرا مردم بطور جدی سرکوب نمی شوند؟

وی ادامه داد: این موضع گیری‌ها نشان می دهد که روشنفکران ما در آن مقطع  تمام عیار در خدمت  رژیم پهلوی و دور از مردم بودند.

رئیس دفتر پژوهش های موسسه کیهان با بیان اینکه منشاء قیام 15 خرداد اعتراض مردم به این فضا و این عملکردها بود، افزود: مجله رنگین کمان که مدیر آن دکتر محمد حسین میمندی نژاد بود، مجله ای بود که به دلیل توهین صریح به اسلام و روحانیت در آستانه انقلاب، توسط رژیم که معمولا چنین اقداماتی انجام نمی‌داد، توقیف شد. سند این مطالب توسط وزارت اطلاعات در حدود 11 جلد مربوط به روزنامه های دوران انقلاب منتشر شده است.

شایانفر تصریح کرد: میمندی نژاد دامپزشک بود و طبق گزارش ساواک در نشریه اش در مورد روح الله خمینی اظهار داشته «روح الله جاسوس انگلستان و هندی زاده است». این  خبری است که روزنامه آیندگان 27  شهریور 1357 منتشر کرده است.

وی گفت: مدیر مجله رنگین کمان که با حمایت مستقیم و ویژه دربار، ارتشبد فردوست و ساواک حمایت می شد، تحت تعقیب قرار گرفت. اکثر مطبوعات در زمان پهلوی به همین گونه بودند.

رئیس دفتر پژوهش های موسسه کیهان یادآور شد: در آن شرایط وقتی که برای فروکش کردن خشم مردم، برای حضور میمندی نژاد در دادگاه، تاریخ  و حتی ساعت حضورش مشخص شد، وی نامه برای فردوست مینویسد که آن قید می کند «این گونه که شما اعلام میکنید من در تاریخ و ساعت فلان در داد گاه حضور پیدا کنم یکی پیدا می شود و من را ترور می‌کند». فردوست طی نامه ای به ثابتی یکی از مسئولین ساواک تاکید می کند تا روز و ساعت دادگاه را تغییر بدهند .

شایانفر ادامه داد: رژیم پهلوی برای مهار حرکت اعتراضی مردم به رهبری امام راحل این اقدامات فرمایشی و نمایشی را انجام می داد که البته موفق نمی شدند.

وی با اشاره به قوانین آن دوره گفت: در احکام آن دوره انتشار مطالبی خلاف اسلام و توهین به روحانیت یک تا سه سال زندان داشت، اما این قانون اجرا نمی شد.

رئیس دفتر پژوهش های کیهان در ادامه گفت: در جلد سیزدهم اسناد لانه جاسوسی آمده است که سناتور مصباح زاده در مقطع پیروزی انقلاب با سفیر آمریکا دیدار و اعلام می کند که ما حاضریم برای جلوگیری از این حرکت انقلابی، جریان دیگری را موازی با آن علم کنیم که مایه های ملی گرایی داشته باشد. در همین راستا دیدیم که در مهر 1357 روزنامه های  ملی گرایی پر رنگ تر می شوند و در شرایطی که اجازه چاب عکس امام داده نمی شود عکس مصدق روی جلد میرود و چاپ می شود.

شایانفر بیان داشت: جمعی از روزنامه نگاران برجسته مانند سیروس شرفشاهی، مسعود بهنود، عبدالکریم لاهیجی با مسئولیت احسان نراقی ماموریت داشتند تا گروهی را با نام سام (سازمان آزادگان متحد) راه اندازی کنند که در تلاش بودند تا با مقابله با ناهنجاری‌ها، شاه را حفظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه اسناد این مطالب در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی موجود است، تصریح کرد: این گروه اعلام می کنند که یکی از شماره های نشریه‌هایی که از جانب ما منشر می شود را توقیف کنید تا مخاطب بیشتری جذب کنیم.

رئیس دفتر پژوهش های کیهان با تاکید بر اینکه این مدعیان آزادی خواهی امروز در لندن، رادیو  بی بی سی، صدای امریکا و... مدیریت می شوند و برای آزادی اشک می ریزند و کارشناس شده اند، همه از رسانه های رستاخیزی عصر پهلوی هستند، افزود: آغاز بکار آنها از طریق رسانه های آن زمان بود. ما نباید اهمیت رسانه را کم بدانیم. امروزه رسانه محدود به مطبوعات نیست. بحث دنیای مجازی ، شبکه های ماهواره ای همه این ها بحثی جداگانه دارد. با این ابزار امپراطوری رسانه تشکیل می دهند و افکار عمومی را دچار تردید می کنند. این گونه که تا مخاطب در حال واکاوی موضوع است موضوع جدید را بیان می کند و اجازه عمیق شدن مخاطب را نمی دهند.
 
قیام 15 خرداد حرکتی عمیق در تاریخ انقلاب است

رئیس دفتر پژوهش های موسسه کیهان برای آشنایی با مسایل پس از انقلاب توصیه کرد تا دانشجویان دانشکده فارس و کار آموزان باشگاه خبری توانا به جلد ده کتب «نیمه پنهان»‌ مراجعه کنند.

در ادامه جلسه یکی از حاضرین از شایان فر سوال خود را این گونه مطرح کرد: ابزار تشخیص سره از ناسره چیست؟
شایان فر در پاسخ به این سوال بیان داشت: مثال هایی را که زده ام را مصداق همراه می کنم، «مجله جوان» که بعد از انقلاب منتشر شد، قبل از پیروزی انقلاب، مجله «جوانان رستاخیز» بوده  است که پس از انقلاب به یک باره به جوان تغییر نام داد.  این مجله جوان الان نشریه آسیا شده است، در واقع  اگر شناخت درستی از جریانات سیاسی ملاک و معیار از عملکردشان  داشته باشیم به راحتی می توانیم به آن نتیجه ای که می خواهید برسید.
وی در ادامه افزود: آقای ایرج جمشیدی(رحمت الله جمشیدی لاریجانی) که قبل از انقلاب همکار ساواک بوده و بعد از انقلاب چریک می شود، مقاله‌ای در تیر ماه 1358 با عنوان «حمله فالانژها به گردهمایی روز جمعه دانشگاه تهران» نوشت، در مقاله دیگری با عنوان «آزادی و استقلال در پناه قانون، تا هستیم بایستید» که با اسم مستعار نوشته، اندیشه و عملکرد امام راحل را به هیتلر تعبیر کرده است. در اقداماتی مشابه آقای بهنود در «مجله تهران» و آقای نوری زاده نیز همین کار را می کنند.
رئیس دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان در ادامه اظهار داشت: بعد از انقلاب این افراد، هیچ وقت دور از مسایل نبودند و تنها تریبون و شکل عوض کرده اند. به عنوان مثال در حال حاضر امتیاز نشریه آسیا را همسر جمشیدی گرفته ولی در واقع همه مسولیت ها بر عهده خود جمشیدی است.
شایانفر تصریح کرد: برای این که این مسایل را به درستی تشخیص بدهیم نیاز به شناخت از گذشته وجود دارد، به عنوان مثال آقای ناصر ایرانی پس از حوادث دوم خرداد یک مقاله ای نوشت که عمادالدین باقی هم نسبت به آن موضع گرفت. ناصر ایرانی در روزنامه آیندگان که یک روزنامه صهیونیستی است، در 28 فروردین 58  علیه دولت بازرگان مطلبی می نویسد،که این حکومت اصلاح گر است نه انقلابی و تا می تواند به بازرگان و هیئت دولتش می تازد.
شایان فر افزود: اما وی در نخستین بار در ماهنامه کیان از رفتار گذشته خود با بازرگان عذرخواهی کرد اما در گذر زمان همین آقا به آقای خاتمی که در مرقد امام راحل بعد از دوم خرداد سخنرانی داشتند، می گوید این سخنرانی دیگر ادبیات شما نبود، چرا یک ذره تند رفتید، باید معتدل باشید.
شایان فر با اشاره به عدم نحوه اطلاع رسانی صحیح خبری از سوی برخی رسانه ها گفت: ما در برخی مواقع اطلاعات کمی درباره یک موضوع داریم و به جای تحقیق و پژوهش درباره آن تنها به انتشار سریع خبر اکتفا می کنیم و این در حالی است که بخشی از جریان های خبری ما به دلیل تنبلی، نیاز مالی و اطلاعات کم تولید می شود و هر کدام از این موضوعات دست به دست هم می دهد تا ما به عنوان یک خبرنگار بعضا به رسالتمان عمل نکنیم.
وی با اشاره به در گذشت «هوشنگ سیحون» اظهار کرد : روزنامه دولتی ایران خبری با عنوان «معمار مشاهیر ایران در ونکوور گذشت» چاپ می کند، در صورتی که این شخص بهایی بوده و در دانشکده هنرهای معاصر، ریاست را نیز عهده دار بوده و خانه وی در خیابان پاسداران مصادره شد که در حال حاضر دفتر دانشگاه آزاد است.
شایان فر درباره معیار شناخت حق و باطل در تمامی امور زندگی به ویژه درجنگ ها گفت: حضرت علی (ع) در پاسخ به این سوال در جنگی که یک طرف آن طلحه و زبیر بوده و طرف دیگر آن شما هستید ما باید چگونه عمل کنیم؟ می فرمایند که اگر در اینگونه مواقع حق را بشناسید، افراد را هم بر مبنای حق خواهید شناخت.
وی در ادامه به فرمایشی از امام راحل اشاره کرد و ادامه داد: ما در مقابل عده ای که سعی می کنند خود را جانب دار حق معرفی کنند یک ملاک داریم و آن حق است و در کتاب صحیفه امام(ره) نیز می توانید این سخنان امام(ره) را مشاهده کنید.

باید با جریان مورد حمایت رسانه های غرب وارد جنگ شویم‌
رئیس دفتر پژوهش های مؤسسه کیهان گفت: امام راحل اشاره کرده اند من در زمانی که پاریس بودم عده ای وقتی متوجه شدند که من قصد رفتن به ایران را دارم از سر دلسوزی گفتند به صلاح و مصلحت نیست که بروید امنیت وجود ندارد یکبار دیدم ریچارد کاتم از چهره های شناخته شده سازمان سیا یا بعضی از غربی ها هم گفتند صلاح نیست بروید گفتم همین که غربی ها اینقدر اسرار دارند که نروید من صلاح دانستم که بروم لذا آمدم و دیدم آمدنم درست است. شایان فر با اشاره به اینکه حمایت رسانه های غربی نظیر بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو زمانه، شبکه من و تو و موارد دیگر از یک جریان خاص و دشمنی آنها با جریانی دیگر به راحتی قابل شناسایی است، افزود: باید با برداشت از این مسئله تکلیف خود را بدانیم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار