امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۷:۰۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 86342
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 34
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، میزگرد تبیین اندیشه‌های فرهنگی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری که با ...

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، میزگرد تبیین اندیشه‌های فرهنگی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری که با حضور فاطمه فراهانی عضو بسیج جامعه زنان، حسین قنادیان استاد دانشگاه و حجت‌الاسلام محمدرضا زائری مدیرمسئول نشریه خیمه در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

فراهانی در این نشست گفت:‌ به نظرم شاید از دو جهت بتوان موضوع فرهنگی را دنبال کرد؛ یک وجهه به چرایی فرهنگ می‌پردازد که تبیین کننده جایگاه و اهمیت فرهنگ در مسائل عمده و کلان کشور بوده و تحت عنوان مسائل فرهنگی مطرح می‌شود و بحث دوم، بحث چرایی فرهنگ است و عمده‌ترین بحث ما باید در محور دوم صورت گیرد.

وی اظهار داشت: در بحث ضرورت و اهمیت جایگاه فرهنگ در مجموعه خرده‌نظام‌های فرهنگی، کمتر شبهه‌ای میان صاحب‌نظران وجود دارد اما ما در چینش مسائل و گذر از این مرحله به مرحله بعدی به آ‌نها نیاز داریم.

فراهانی با اشاره به سخنی از امام راحل در موضوع فرهنگ عنوان کرد: همه دوستان، فرمایش امام راحل را مبنی براینکه «فرهنگ» مبدأ تمام خوشبختی‌ها و بدبختی‌ها است را به یاد دارند همچنین مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که فرهنگ، منشأ عمده تحولات یک ملت است. لذا اگر قرار است تحولی صورت گیرد باید در بحث فرهنگ باشد چرا که فرهنگ، روح کالبد و ستون فقرات یک جامعه به شمار می‌رود.

عضو بسیج جامعه زنان تصریح کرد:‌ امام خمینی (ره) در سال‌های آخر عمر پربرکت خویش همواره تأکید داشتند که ما به دنبال اسلام ناب محمدی هستیم و در یک عبارت، برای خواص و عوام قابل لمس و درک بود. ایشان فرمودند اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی مدنظر ما است.

وی افزود: تأکید امام راحل بر آن بود که فرهنگ را با تمام خواص و ویژگی‌هایی که در مکتب جمهوری اسلامی مدنظر است دنبال کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنیم و این بسیار مهم است که مجریان فرهنگی بدانند فرهنگ دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارد.

فراهانی خاطرنشان کرد: بنابراین بن‌مایه فضیلت‌های اخلاقی و رفتاری در هر جامعه‌ای از فرهنگ آن جامعه نشأت می‌‌گیرد و عرصه‌های مختلف فردی و جمعی را می‌توان تحت تأثیر خود قرار دهد و اگر این فرهنگ با تمام مزیت‌های خویش در تصمیم‌گیری‌ها وارد شود سرنوشت یک ملت را در راستای مطلوبی قرار داده و سعادت بشری را تضمین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ نیازمند یک نگاه سیستمی است که باید آسیب‌شناسی شده و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود و یک مدیریت و تدبیر متعهدانه نسبت به آن داشته باشیم، اظهار داشت: تعبیر قرآنی بلندی داریم که اگر براساس آن بخواهیم فرهنگ، کلمه طیبه باشد با توجه به آیه 24 سوره ابراهیم (ع)‌ در نظام توحیدی اسلام، فرهنگ این ظرفیت را دارد که با تمام ارزش‌های اصلی خویش مورد اثبات قرار گیرد.

عضو بسیج جامعه زنان در خصوص اهمیت فرهنگ و نظارت بر آن تصریح کرد: ما نباید دچار یک ولنگاری در عرصه فرهنگ شده و اجازه دهیم هر چیزی بتواند جای خویش را در بستر جامعه پیدا کند و جامعه را از مسیر هدایت اصلی باز دارد.

وی ابراز داشت: در موضوع فرهنگ، بحث کنترل شدید بی‌منطق، نه لازم است و نه ممکن بلکه باید فضای فرهنگی را با مدیریت منطقی اداره کرد، فضای فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری «فرهنگ هوای جامعه است که می‌تواند سلامت جامعه را تضمین کند».

فراهانی اظهار داشت: رفتار فرهنگی باید به‌سان یک باغبان باشد. باغبان چگونه با عرق و عشق، درخت را آبیاری می‌کند و به‌هنگام، میوه‌چینی می‌کند. از این‌رو مدیریت کلان فرهنگی نیز باید ارزش‌ها و الگوهای جامعه را باغبانی کند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نمی‌دانیم چه سرمایه‌های بالقوه‌ای برای بهره‌وری در حوزه فرهنگ داریم نمی‌توان مواجهه درستی با جبهه فرهنگی داشته باشیم؛ در مواجهه فرهنگی تقریباً یک جنگ نرم در عرصه فرهنگ ایجاد کرده و ما با فکری مواجه هستیم که قشری از افراد، پناهندگان به سبک زندگی غربی در جامعه خودمان هستند.

* توصیه‌ امام به وزرای خارجه

در بخش دیگری از این میزگرد حسین قنادیان عنوان کرد: بنده‌ حضرت امام را در باب فرهنگ اسلامی معرفی می‌کنم که ایشان در حوزه و گستره فرهنگ در سه بخش، نظرات خود را دارند که متمایز از سایر افراد هستند. نخست در حوزه خاستگاه که مبدأ و منشأ «فرهنگ» است. حضرت امام (ره) همچنان که کل عالم وجود را متأثر از خداوند می‌داند عالم فرهنگ را نیز همین‌طور می‌پندارند و در چند جای وصیت‌نامه خود می‌فرمایند: ما مفتخریم!‌ آنچه امام (ره)‌ به عنوان یک شخصیت برجسته ایرانی و اسلامی افتخار می‌کند برای وجود خداوند، ائمه اطهار، صحیفه سجادیه و.... است در صورتی که سایر صاحب‌نظران انسان را مبدأ‌ تولید و تحول می‌دانند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته دوم درباره سرچشمه‌ای است که این فرهنگ از آن می‌جوشد، هر آنچه باعث شود انسان را از زمین به آسمان ببرد معنا و منظور فرهنگ در اندیشه امام خمینی(ره) است. بنابراین فرهنگ به مثابه یک دستی است که از آسمان آمده تا انسان‌ها را از زمین به آسمان ببرد.

وی گفت:‌ امام خمینی (ره) انسان را آزاد مطلق نمی‌داند بلکه معتقد به آزادی در چارچوب مفاهیم و تعالیم قرآن است. از‌ این‌رو وقتی ایشان در موضع نظام اسلامی و بنیانگذار قرار می‌گیرند قانون اساسی را می‌نویسند تا این آزادی فطری انسان مصون بماند و بتواند مسیر اصلی و طبیعی خود را حفظ کند.

قنادیان در خصوص صدور فرهنگی انقلاب به سایر کشورها اظهار داشت:‌ حضرت امام (ره) از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بحث صدور انقلاب را مطرح کردند اما برخی از روشنفکران این صدور را کشورگشایی تلقی کردند در حالی که منظور امام از صدور انقلاب همان بیدارگری انسان‌ها بود و صراحتاً به این مسئله در وصیت‌نامه خویش اشاره کرده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها، خلاء و موانع صدور انقلاب تصریح کرد: امام (ره) یک توصیه‌ای را به وزرای خارجه وقت دارند و می‌فرمایند: سفارتخانه‌ها باید چهره ناب اسلام را به جهان بشریت معرفی کنند و خوب است که سفارتخانه‌ها نشریه‌ای داشته باشند و اسلام را به جهانیان معرفی کنند لذا این مسئله نشان می‌دهد که نهضت ما جهانی است و باید این آمادگی را برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) فراهم کنیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: دل‌های پاک مردمان در سایر کشورها آموزه‌های انقلاب و اسلام را پذیرفته است اما با این جود، رابطه بین ملت‌ها کمرنگ است و ما باید رابطه بین ملت‌ها را پررنگ کنیم و مدیریت ارتباطات مردمی و نهضت‌ها یکی از ظرفیت‌هایی است که در صدور انقلاب می‌توان از آن بهره جست.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار