امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۷:۲۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 86351
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 69
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، نخستین همایش قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی از صبح امروز با حضور سخنرانان مختلف در دانشگاه هنر برگزار ...

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، نخستین همایش قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی از صبح امروز با حضور سخنرانان مختلف در دانشگاه هنر برگزار شد.

**حماسه خوانی روح مقاومت را در مردم ایران زنده نگه داشته است

بنا بر این گزارش، غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر به عنوان نخستین سخنران در این مراسم گفت: تقارن ایام شعبانیه با روز ارتحال امام و 15 خردادماه 42 تقارن مبارکی است. امام، اسوه مقاومت و نمایش بود. از مقاومت های ایشان در رژیم گذشته تبعیدها، آوارگی ها و حتی بعد از انقلاب مقاومت های ایشان در مقابل قدرت های بزرگ جهانی است که بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی در ادامه به تاریخچه نمایش اشاره کرد و عنوان داشت: نمایش در 2 بعد تعزیه و پرده‌خوانی و نقالی و شاهنامه خوانی سابقه دیرینه ای دارد. حماسه خوانی روح مقاومت را در مردم ایران زنده نگه داشته است. ملت ایران در برابر هر نوع دین ستیزی و اسلام ستیزی بیمه شده اند و نقالی و نمایشنامه خوانی مردم ایران را در برابر دشمن قهرمان پرور و مبارز ساخته است. این همایش‌های حماسی در کشور ما همراه با عشق و صبر در فرهنگ ما نهادینه شده و همین عشق و صبر ملت ما را در برابر هزینه های مستکبران مقاوم کرده است.

**هنر نقش مضاعفی در قدرت ایجاد می‌کند

به گزارش فارس، مصطفی ایزدی رئیس اندیشکده امنیت و دفاع نیز در این همایش عنوان داشت: اساس نگاه ما در انقلاب فرهنگی این است که ماهیت جامعه فرهنگی است. پس کسانی که می خواهند در این جامعه پیش روند باید به این اصالت توجه کنند. امروز غربی ها از مراحل مختلف قدرت عبور کردند و به مرحله‌ای وارد شدند که در آن قدرت را ترکیبی نگاه می کنند.

وی با بیان اینکه امروز قدرت را در اراده‌ها می دانند؛ تصریح کرد: مبانی غرب برای توسعه قدرت در فرهنگ و تفکر لیبرالیسم از بنای محکمی برخوردار نیست اما در فرهنگ انقلاب و فرهنگ امام (ره) این استحکام وجود دارد. هنر نقش مضاعفی در قدرت ایجاد می‌کند. اگر قرار بود ما دفاع مقدسمان را با یک محاسبه فیزیکی و ریاضی نشان دهیم، نمی‌توانستیم موفق شویم. بنابراین با استفاده از همین رکن فرهنگ که مهم ترین جزو آن هنر است، پیش رفتیم. در نبرد 8 ساله ما این طور نبود که فقط یک پیروزی مقطعی به دست آوریم بلکه در این نبرد به واسطه ارتقای قدرت ملی ما بر امپریالیسم جهانی، مانع پیاده کردن خط و مشی آنها در منطقه شدیم. هم اکنون در منطقه، جمهوری اسلامی ایران برنده صحنه بوده و هست.

وی اظهار داشت: بعضی سران آمریکا می‌خواهند این قرن، قرن شتاب و نزدیک شدن قاره ها به آمریکا باشد در حالی که ما باید شهروندانی را تربیت کنیم که مصرف کننده یک کالای واحد باشند. در حقیقت امروز میان عقیده توحیدی و غیر توحیدی در عرصه فرهنگ و هنر باید تمایز داده شود.

**حوزه‌های فرهنگی و هنری کشور مغفول مانده‌اند

به گزارش فارس، محمدرضا حسنایی دبیر علمی همایش نیز در این مراسم طی سخنانی عنوان داشت: گستردگی بیش از حد حوزه‌های قدرت ملی که یکی از ابعاد آن قدرت نظامی است، می تواند هنر را هم در بر بگیرد. یعنی هنر یکی از ابعاد قوی قدرت ملی است. بسیاری از مصادیق بارز قدرت ملی مثل حوزه های فرهنگی و هنری در کشور مغفول مانده است و من خوشحالم دانشمندانی از حوزه های قدرت با هنرمندان ما متصل شده اند. البته این اتصال قبلا هم بوده و تنها حلقه های مفقوده ای این میان به وجود آمده است.

**احیای هویت اسلامی مضمون فیلم‌های سینمای فلسطین

«احمد پاکتچی» استادیار دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این مراسم سخنان خود را تحت عنوان ریز سامانه‌های قدرت به مثابه افزاینده قدرت ملی و بازتاب آن در سینما ارائه کرد.

وی در سخنان خود عنوان داشت: امروزه هویت‌ها در جوامع جدید تقلیل یافته و به نوعی شکاف می‌رسند. من می‌خواهم در این گفت‌وگو به این پرسش بپردازم که هویت مقاومت فلسطین چگونه از طریق سینما شکل گرفته است و فلسطین چگونه توانسته در مقابل قدرت رسانه‌ای رقیب به یک جایگزین دست پیدا کند.

پاکت‌چی اظهارداشت: سینمای فلسطین به چهار دوره زمانی تقسیم می‌شود. دوره اول سینمای فلسطین سال 1935 تا 1948 را در بر می‌گیرد که اولین تلاش‌های سینمایی است. از سال 1948 تا 1967 را که دوره دوم سینمای فلسطین است می‌توان عصر سکوت این سینما نامید که انبوه مشکلات و مسایل نمی‌تواند فضای مناسب را برای تراوش این سینما فراهم کند و درست در همین سالها سینمای رژیم صهیونیستی بسیار فعال است. دوره بعدی دوره سوم سینمای فلسطین است که می توان آن را سینمای انقلابی عنوان کرد. در این دوره بخشی از نیروهای مبارز فلسطینی که عضو سازمان های مبارز هستند با استفاده از ابزار سینما به حمایت از فلسطین و مقاومت برمی‌خیزند. دوره چهارم هم عصر جدید سینمای فلسطین است که می توان در آن از انتفاضه اول و دوم یاد کرد. در این دوره هویت پا‌ن‌عربیسم که پیش از این در سینمای فلسطین وجود داشت رنگ می بازد و هویت اسلامی جای آن را می گیرد. در حقیقت از مضامین مهم این سینما تلاش برای احیای آیین‌ها و فرهنگ‌ها است.

**بی‌نزاکتی در سریال‌ها بیشتر شده است

به گزارش فارس، در ادامه همایش فاطمه عظیمی‌فرد پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیما مقاله‌ای درباره «بازنمایی عناصر هویتی در مجموعه‌های تلویزیونی» ارائه کرد. وی در ابتدای سخنان خود گفت: اندیشمندان برای قدرت ملی مؤلفه‌های زیادی می‌شناسند. فرهنگ از حوزه‌های قدرتمندی است که رسانه ذیل آن قرار می‌گیرد و باز در رسانه نمی‌توان از نقش بی بدیل سریال‌های تلویزیونی که محبوبیت بساری دارند غافل شد.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر رسانه‌ها علاوه بر آموزش، دادن اطلاعات و سرگرمی‌سازی از کارکردهای دیگری چون برجسته سازی، مفهوم سازی و چارچوب سازی برخوردارند، عنوان داشت: سریال‌ها متنی هستند که دلالت‌ها و نشانه‌ها در آنها بازنمایی می شوند. این سریال‌ها هویت ملی را بازنمایی می‌کنند که تلفیقی از هویت اسلامی، ایرانی، قومی و مدرن است. سریال‌های «در پناه تو»، «تب سرد» و «تکیه بر باد» را به یاد بیاورید. آنها نمونه‌هایی از سریال‌های دهه 70 و 80 بودند که به نوعی روابط عاطفی و مشکلات اجتماعی و خانوادگی را منعکس می‌کردند.

وی ادامه داد: رامین در سریال «در پناه تو» بعنوان شخص مدرنی مطرح بود که چند امتیاز منفی هم در این شخصیت وجود داشت. در مقابل او شخصیت‌های مثبت را می‌بینیم که از نزاکت زبانی بالایی برخوردارند و هرچه امروزه جلوتر می‌آییم این نزاکت های زبانی در سریال‌ها کمتر می‌شود و شخصیت‌ها با صراحت بیشتری سخن می‌گویند.

**سینما در تاریخ همیشه قهرمان پرور بوده است

به گزارش فارس، در ادامه این نشست محمدرضا مریدی استاد دانشگاه نیز به تبیین قهرمان‌های سینمای ایرانی و هالیوودی پرداخت و گفت: سینما در تاریخ خود همیشه قهرمان پرور بوده و حتی ضد قهرمان‌ها را به قهرمان تبدیل کرده است. قهرمان بنا به تعریف آن در تعارض با زندگی عادی و روزمره است، قهرمان در غرب کسی است که می‌خواهد زندگی را به پرسش بگیرد.

وی افزود: نظام‌های سرمایه‌داری با تاکید بر قهرمان‌های ملودرام با نوید پایان خوش در داستان هدفشان این است که نوعی خوش‌بینی را برای انسان معاصر بازگردانند. همچنین قهرمان دنیای غرب شجاع است و به دنبال برتری جویی است در حالی که قهرمان دنیای شرق به دنبال فضیلت جویی است و در پی تفسیر کردن تقدیر است. قهرمان دنیای غرب همه چیز را به پرسش و نقد می‌کشد، قهرمان دنیای غرب رویکردی ضدساختاری را دنبال می کند اما قهرمان در شرق هیچگاه پرسشگر و ساختارشکن نبوده است که این بر اساس حکمت و فلسفه شرق است که آن هم هیچگاه ساختارشکن نبوده است.

**گفتمان واقعیت اجتماعی را می‌سازد

به گزارش فارس، فردوس آقاگل‌زاده دانشیار دانشگاه تربیت مدرس نیز سخنان خود را تحت عنوان تحلیل گفتمان مفهوم قدرت ملی و نسبت آن با بازنمایی قدرت ملی در هنرهای نمایشی و ارائه الگوی پیشنهادی ارائه کرد.

وی در سخنان خود گفت: یکی از نظریه‌هایی که مفاهیم تحلیل گفتمان و مفاهیم شناختی را به طور روش‌مند با یکدیگر پیوند می‌دهد، نظریه استعاره مفهومی است. چنین استعاره‌هایی دارای بار فرهنگی هستند چرا که هر دو مفهوم یعنی گفتمان و شناخت، از لحاظ شناخت فردی و اجتماعی در انگاره‌ها یا مدل‌های ذهنی جای می‌گیرند.

وی ادامه داد: در این رویکرد شناخت رابط بین گفتمان و اجتماع یا جامعه است. در این راستا این گفتمان است که واقعیت اجتماعی را می‌سازد و در تعامل بین افراد، ملت‌هاو گفتمان‌های رقیب در سطح ملی و بین‌المللی با یکدیگر تولید و تفسیر می‌شوند.

وی تصریح کرد: هنرهای نمایشی با استفاده از استعاره‌های مفهومی مشترک، قدرت ملی را از طریق راهبردهای تحلیل گفتمان باز می‌نماید. راهبردهایی همچون ساخت‌های طرح وار‌ه‌ای، مقوله‌بندی و قطبی‌سازی، نظام‌مندی استعاری، زیباشناسی کلام و تصویر با تاکید بر استعاره‌های مشترک موجود در موضوع و متن نمایش و مخاطب هدف پیرامونی.

**تقویت جامعه و قدرت ملی ناشی از توجه به فرهنگ است

محمدعلی مرادی نویسنده و پژوهشگر سخنران بعدی همایش قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی نیز درباره نسبت بین نگاه حاکمیتی و نگاه هنری عرصه هنرهای نمایشی و تاثیر آن در بازنمایی قدرت ملی گفت: قدرت ملی و هنرهای نمایشی چه نسبتی می‌توانند با هم داشته باشند؟ در دوران جدید با شکل‌گیری دولت‌های ملی این درک عمومیت یافت که تنها دول است که می‌‌تواند قدرت ملی را افزایش دهد.

وی ادامه داد: این ناشی از تحولی بود که در الهیات سیاسی به متافیزیک سیاسی صورت گرفت. در این متافیزیک که متکی به فلسفه تاریخی است که اندیشه راهنمایش اندیشه پیشرفت است، نقش دولت تعیین خرد نامیده شد. با نقدهای جدی که به ای ندرک از تاریخ و نقش دولت از سوی یاکوب بوکارت و نیچه در مکتب بازل صورت گرفت، آنان به عنصر فرهنگ که ناشی از پویایی و خلاقیت است، دقت کردند. از این رو می‌توان به این داوری رسید که تقویت جامعه و قدرت ملی ناشی از توجه به فرهنگ است.

همچنین در این همایش دکتر فرزان سجودی مقاله خود را تحت عنوان هویت ملی و هویت فرهنگی؛ دیالکتیک گسست و پیوستگی ارائه کرد.

**

به گزارش فارس، بخش بعدی همایش همایش قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی نشست «نسبت سینماو قدرت ملی» با حضور حمیدرضا فرتوک‌زاده، حمیدرضا رضایی و ناصر دهقانی برگزار شد.

در این بخش شیخ انصاری در سخنانی گفت:در گذشته انتقال پیام از طریق اثار مکتوب صورت می‌گرفت و در حقیقت شاید یک فرهنگ از طریق ابزاری که استفاده می‌کردند، حیات خود را تضمین می‌کردند. در هر دوره‌ای رسانه یا امکانی دیگر این زحمت را به دوش می‌کشیده که این ویژگی انتقال پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر به ظهور و افول‌های تاریخی نگاه کنیم، یک افول جایی اتفاق افتاده است. همین موضوع باعث تغییر نظام هم می‌شده است.فرض کنید ادبیات به معنای شفاهی و مکتوب برعهده زبان بوده است. آیا روش‌های جدید مانند سینما و تئاتر می‌تواند به فرض کارآمدی زبان این زحمت را به دوش بکشند؟ اگر یک محدوده سنی ۴۰ تا ۶۰ ساله زبان را دسته‌بندی کنیم و بعد به سراغ نوجوانان ۱۳ تا ۲۰ ساله برویم و واژگانشان را تحلیل محتوا کنیم، می‌بینیم ظاهرا هم پوشانی ندارند.
وی اظهارداشت: می‌توانیم نتیجه بگیریم ما چه نقشی را در بازی جهان به عهده می‌گیریم. در دنیای امروز آمریکا جای اصلاح را گرفته و نقش نمایشی دارد. اگر من از وضعیت ناراضی هستم،‌فیلم‌ها به ما نشان می‌دهند که در واقعیت چه‌ کنیم؟ به این امر دست‌خوانی می‌گویند. اگر مفهوم قدرت ملی و هویت ملی متناظر یک به یک نسبت به هم داشته باشند، می‌توان درباره آن صحبت کرد.
در ادامه این نشست نیز دهقانی گفت: سینما در طول قدرت ملی نقش ویژه و بسزایی دارد. هنر و سینما جزء قابل توجهی از فرهنگ است و هنر تجلی تلاقی اندیشه و زیبایی است و سینما ملموس‌ترین و محسوس‌ترین این تجلی است.
دهقانی ادامه داد: باید برای انتقال پیام از این مفاهیم استفاده کرد و باید مخاطب را اقناع کرد. این موضوع به نسبت سایر فعالیت‌ها به ظاهر کم‌هزینه‌تر است اما باید با برنامه و فکر و اندیشه بلندتری کار صورت بگیرد. وقتی در عمل وارد کار فرهنگی می‌شویم، اختلاف نظرها کاملا مشهود است و به همین دلیل با دوام‌تر و تاثیرگذارتر است و مقابله با آن سخت‌تر است و به همین دلیل سینما می‌تواند ای ناقناع درونی را ایجاد کند.
وی تصریح کرد: اگر پذیرفتیم که باید با اقبال درونی همراه شود، در بزرگسالی این کار سخت‌تر صورت می‌گیرد. در احادیث هم داریم که هرچه در کودکی به فرزندانتان یاد دادید، مثل حک شدن روی سنگ است و هیچ وقت فراموش نمی‌کنند. ما الان در حوزه سینمای کودک، نه سینما درباره کودک بسیار فقیر هستیم و به نظر می‌رسد اگر بخواهیم برای دراز مدت کاری انجام دهیم از طریق نهادینه کردن در سنین پایین‌تر باید صورت بگیرد. همچنین در موارد این چنینی که احساس ضعف می‌کنیم، باید ببینیم که باید از صفر شروع کنیم یا نه. تجربیات بشری را استفاده کنیم. البته عقل اینجور حکم می‌کند که از تجربیات بشر استفاده کنیم. ما نیاز به برنامه‌ریزی نزدیک و تقریب ذهن کارگزاران و تولیدکنندگان آثار هنری را داریم. الان این تعامل در جامعه ما وجود ندارد. در بخش‌هایی از بدنه تولیدکنندگان محصولات فرهنگی انگیزه‌ها و دغدغه‌های دیگری وجود دارد که باید به هم نردیک شود تا به موضوع مشترک برسند.
وی با بیان اینکه چنین موضوعاتی به گفتمان‌سازی نیاز دارد و شرط اول این است که یک دغدغه در ذهن نخبگان شکل بگیرد، اظهارداشت: تا دغدغه در زهن نخبگان نباشد، فایده‌ای ندارد. اینافکار باید به افکار عمومی منتقل شود. این دغدغه به معنای اهمیت موضوع است که باید به مطالبه تبدیل شود. آن وقت می‌توانیم بگوییم در جامعه نهادینه شده و برای حل مشکل فکر بنیادین شده است.
فرتوک‌زاده نیز در همایش قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی گفت: ما به بحث قدرت ملی توجه نداریم که همه ما در یک کشتی سوار هستیم و به آن نیاز داریم.
شیخ انصاری نیز گفت: سینمای امریکا از روی تکرار به قدرت رسیده است.سینمای آمریکا خانواده محور و مردسالار است و البته امروز تلویزیون ما نگران این است که مخاطب متمرکز خود را از دست می‌دهد. درحالی که این موضوع اقتضاء تکثر رسانه‌ای است. الان امکات تزریق اخبار یکسان وجود ندارد و هویت جمعی و خاطرات جمع می‌توانیم نداشته باشیم. در چنین شرایطی امریکا چطور مشکل را حل می‌کند؟ در نهادهای آموزشی.آمریکایی‌ها از طریق سینما نظرها را عوض می‌کند و به آنچه می‌خواهد می‌رسد.
به گزارش فارس، در ادامه این همایش عبدالله گیویان عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما مطالب خود را تحت عنوان صداوسیما: آیین مفقود همبستگی ملی ارائه کرد. در ادامه نیز محمود احمدی افزادی رئیس دانشکده خبر نفوذپذیری حلقه مفقوده خبر تلویزیونی و محمدتقی قرل سفلی دانشیار علوم سیاسی دانشگاه مازندران روابط تعاملی و تقابلی هنر و قدرت را ارائه کردند.
همچنین علی عنایتی مدیر گروه مطالعات سیاسی مرکز تحقیقات صداوسیما  با موضوع رسانه بر قدرت، رسانه با قدرت و فاطمه عظیمی‌فرد پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیما آخرین سخنرانان این همایش بودند.
نخستین همایش قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی با سخنرانی اسماعیل یزدانی با عنوان برنامه پژوهشی پیش روی همایش به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/

 
برچسب ها:
آخرین اخبار