امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۴:۳۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 86443
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 25
در میزگردی که به مناسبت سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) در دفتر خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در دوشنبه برگزار شد، ...

در میزگردی که به مناسبت سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) در دفتر خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در دوشنبه برگزار شد، صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی و دینی تاجیک، امام خمینی (ره) را مظهر عزت و عظمت انقلاب اسلامی و الهام‌بخش نهضت‌های آزادی‌خواهی قرن معاصر دانسته و تأکید کردند که قدرت‌های جهانی و به خصوص آمریکا از آن که بیشتر کشورها به ایران اسلامی به عنوان الگو استقلال و توسعه ملی نگاه می‌کنند، نگران هستند.

«اسلام‌الدین فیض‌علی» عضو ریاست عالی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و دانشمند اسلامی، «غفار میرزایف» پژوهشگر ارشد انستیتوی فلسفه، سیاست و حقوق آکادمی علوم تاجیکستان، «محمدسلام مخشول‌اف» کارمند آکادمی علوم تاجیکستان و محقق مسائل فرهنگی، «زلفقار اسماعیلیان» روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی، «صالح‌ یوسف‌اف» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی و «نعمت نعمت‌زاده» تحلیلگر سیاسی و رئیس انجمن ملی مترجمین تاجیکستان شرکت کردند.





 

** نگاه منفی کمونیست‌ها به انقلاب اسلامی ایران

محمدسلام مخشو‌‌ل‌اف، کارمند آکادمی علوم تاجیکستان و محقق مسائل فرهنگی با یادآوری سال‌های گذشته و محدودیت‌های آشنایی مردم تاجیکستان و منطقه با شخصیت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی که اساسا توسط رسانه‌های گروهی صورت می‌گرفت، تصریح کرد: آن زمان ما به عنوان کارمندان دستگاه حزب کمونیست و افراد بسیار معتقد به افکار و آرمان‌های آن زمان، نسبت به امام و نهضت ایشان نظر منفی داشتیم و فکر می‌کردیم که توسط این انقلاب، ایران به عنوان یک کشور شکوفا و افسانه‌ای گرفتار شرایط بسیار بدی شده است.

وی افزود: در آن زمان برای ما کارمندان حزب کمونیست اطلاعاتی در یک پوشه سرخ ارائه می‌شد که پس از مطالعه که شاید چند ساعتی طول می‌کشید، زیر آن امضا کرده و تحویل می‌دادیم که مردم از این دست اطلاعات خبری نداشتند.

به گفته وی، توسط گزارش‌هایی که به ما واگذار می‌شد (قطع نظر از اهداف ایدئولوژیکی آن) به تدریج دریافتیم که در واقع انقلاب ایران انقلاب روح است، انقلاب معنویت و بیداری اسلامی است. این انقلاب جهان غیراسلام و به‌ خصوص جهان کمونیستی و غرب را که تحت نفوذ صهیونیست‌ها قرار داشت، شدیدا نگران کرده بود.

این محقق تاجیک یادآور شد: از اینجا بود که در میان کارمندان حزب کمونیست این ذهنیت شکل گرفت که شوروی با غرب در برابر انقلاب اسلامی ایران در مجموع دیدگاه‌های مشترک دارند که شیوه‌های مبارزه با این انقلاب نیز می‌توانند، مشترک باشند.





مخشو‌‌ل‌اف تصریح کرد: به مرور زمان و به‌ ویژه با به قدرت رسیدن گورباچف فرصت آشنایی بیشتری با دیدگاه‌های متفاوت در خصوص انقلاب و شخصیت امام فراهم شد. بنده در سال‌های پیش با درخواست یکی از مراکز روسی موفق به‌ ترجمه کتاب «حمید انصاری» به روسی شدم و دریافتم که امام خمینی (ره) از شخصیت‌های فوق‌العاده برجسته‌ای است که همانند ایشان را در تاریخ به ندرت می‌توان پیدا کرد.

** استفاده هوشمندانه امام(ره) از آموزه‌های دینی در جهت وحدت مسلمین

وی در ادامه با اشاره به توجه حضرت امام به موضوع فلسطین تأکید کرد: امام خمینی (ره) چه در روند انقلاب و چه در دفاع از دست‌وردهای آن از ارزش‌های خاص مذهب تشیع توانستند استفاده‌های مؤثری به عمل بیاورند که حماسه کربلا از آن جمله است. در اطراف این حماسه آن قدر مضامین اخلاقی و اعتقادی به وجود آمد که بسیار جالب بود یعنی امام زمینه را برای نگاه جدید به آموزه‌های شیعی با توجه به شرایط جدید فراهم کردند.

این محقق مسائل فرهنگی در ادامه عنوان کرد: امروز این پرسش مطرح می‌شود که چرا امام در شرایط پیچیده انقلاب به موضوع فلسطین این قدر توجه نشان می‌دادند؟ زیرا قضیه قدس مربوط به تمام جهان اسلام است.

به گفته وی، یک قوم که بیش از 2 هزار سال سرگردان و بی‌وطن بوده اماکن مقدس اسلامی و اماکن دینی را تصرف کرده که بیش از یک و نیم میلیارد نفر پیرو، جغرافیای عظیم و ذخایر سرشار طبیعی و مادی در اختیار دارد. مظلومیت فلسطین برای هر مسلمانی که یک مقدار احساس دینی و ایمانی داشته باشد، خیلی دردآور است لذا امام با تاکید بر مظلومیت فلسطین و جلب توجه امت بر ضرورت اصلاح وضع، روز جهانی قدس را اعلام کردند که این حرکت نگاه همه مسلمانان جهان نسبت به امام را به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و حامی منافع اصیل امت بیش‌تر متحول نمود.

به گفته مخشو‌‌ل‌اف، امام خمینی (ره) با این اقدام خویش تا حدودی اختلاف نظری را که بین شیعه و سنی از صدر اسلام به این طرف وجود داشت، کاهش دادند.





مخشو‌‌ل‌اف افزود: روایتی است که به زمان خلفای عباسی بر می‌گردد و در بسیاری از کتب دینی شامل «تذکرة الاولیا»، «شیخ عطار» آمده و آن اینکه شافعی شاگرد امام جعفر صادق(ع) مورد طعنه قرار می‌گیرد که چرا با رافضی نشست و برخاست دارد. در پاسخ شافعی می‌گوید که «اگر دوستی با خانواده پیامبر رافضی بودن است پس بگذار انس و جن شاهد باشند که من هم رافضی هستم»، یعنی در آن زمان هم علمای واقعی مخالف اختلافات مذهبی بودند.

به گفته وی، بنابراین امام خمینی نیز از این دست مسائل به صورت جدی و با درایت سیاسی و دینی بهره می‌گیرد. در دنیا کمتر سیاست‌مداری وجود دارد که بتواند از مسائل داغ جوامع با چنین مهارت و استادی بهره‌برداری به عمل بیاورد.

** تقلای غرب برای کاهش نقش فعال ایران پشت سناریوی ایران‌هراسی

مخشول‌اف با اشاره به سیاست ترساندن مسلمانان از ایران و دلایل آن توسط غرب گفت: دلایل زیادی در این رابطه وجود دارد، غرب از طریق دنبال کردن موضوع ایران‌هراسی می‌خواهد از نقش فعال جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و به خصوص در میان امت اسلامی بکاهد و مانع تقویت اتحاد و وحدت مسلمانان جهان شود.

به گفته وی، مسأله دیگر قدرت‌خواهی امرای عرب است. نظریه مردم‌سالاری دینی‌ که ایران معرفی می‌کند از جهات بسیار زیادی دقیق و عملی است؛ در جمهوری اسلامی ایران همه مقامات از سطح ابتدایی گرفته تا سطح مقام معظم رهبری انتخابی هستند اما در کنار ایران، کشور عربستان سعودی قرار دارد که حاکم مستبد بر آن مدیریت می‌کند و جز منافع خود چیز دیگری را نمی‌شناسد.

به گفته مخشول‌اف، آن‌ها خوب می‌دانند که مردم‌سالاری نوع ایرانی راه را به سوی از بین رفتن رژیم‌هایشان باز و جوامع‌شان را به سوی انتخاب مدیران هدایت می‌کند. از این‌جاست که عده‌ای از کشورها به دلیل ترس از آمریکا، غرب و صهیونیسم چنین وانمود می‌کنند که در حقیقت در برابر ایران باید نگرانی‌هایی داشت. 

این کارشناس و محقق تاجیک ادامه داد: امروز یهود عملا بر دنیا حکومت می‌کند و به نوعی آمریکا و اروپا نیز از این ناحیه مدیریت می‌شود. این اتحاد و ائتلاف با نظام جمهوری اسلامی به دلیل استقلال سیاسی و معرفی الگوی جدید مقاومت در برابر فشار و تحریم‌ها مشکل داشته و ایران‌هراسی را سیاست موثر برای مقابله با افزایش نفوذ ایران می‌شناسند.





مخشول‌اف یادآور شد: جهان سرمایه‌داری می‌خواهد کشورهای اسلامی را فقط به عنوان منابع مواد خام و مصرف‌کننده تولیدات خود داشته باشد که باز هم الگوی توسعه سیاسی، اقتصادی و علمی ایران با این امر در تقابل قرار می‌گیرد چرا که این امر برای سرمایه‌های آنها خطر ایجاد می‌کند. بنابراین غرب نمی‌خواهد که جهان اسلام منسجم و دارای وحدت باشد.

وی در ادامه تأکید کرد: به نظر من در کنار جوانب مثبت و موفقیت‌های بی‌نظیر انقلاب اسلامی همچنین به عنوان دوستان ایران باید به مسائلی نیز اشاره کنیم که برای معرفی سیمای مثبت و مطلوب جمهوری اسلامی در خارج از ایران اهمیت دارد. نکته مهم این است که چه کسانی در خارج از ایران نمایندگی می‌کنند؟ من این نکات را براساس سابقه همکاری‌ای که طی حدود 20 سال با نمایندگان ایران در کشورهای مختلف شوروی سابق داشتم، بیان می‌کنم.

به گفته وی، متأسفانه سطح دانش، شناخت از محیط، نحوه رفتار و عملکرد بخش قابل توجهی از آنهایی که نماینده واقعی جمهوری اسلامی ایران هستند، شک و تردید ایجاد می‌کند.

مخشول‌اف یادآور شد: با آن همه فرهنگ عظیم و دانشی که ایران و ایرانی‌ها دارند تعجب‌آور است که چرا این‌گونه افراد برای نمایندگی‌های ایران اسلامی انتخاب شده‌اند. این مشکل کمی نیست که نسبت به آن بی‌توجه بود و یا فکر کرد این ایرادها برخواسته از تحلیل‌های غیرواقعی است.

** روحانیت مظهر ساده‌زیستی و تواضع

به گفته وی، روحانیت ایران در میان مسلمانان جهان با ساده‌زیستی و در همه امور با متواضع بودن شناخته می‌شوند که امام خمینی(ره) نمونه و الگوی بسیار زیبایی در این عرصه است.

این محقق مسائل فرهنگی یادآور شد: تجملگرایی پدیده‌ای است که موجب ایجاد فاصله با امام و انقلاب می‌شود. مگر امام در جماران چه گونه زندگی می‌کردند؟ آبروی انقلاب در گرو رعایت حتمی مجموعی از ارزش‌هاست که مباحث مورد اشاره نیز با این موضوع بدون ارتباط نیست.

** حزب‌الله باید به عنوان دستاورد عموم و مشترک مسلمانان تبلیغ می‌شد

وی در ادامه تأکید کرد: اهمیت دادن و ترجیح رویکردهای صرفا مذهبی روندی است که به باور من عمدتا طی یک دهه اخیر رونق گرفته و باعث ایجاد فاصله ایران با کشورهای سنی شده و جهان غیراسلامی علاقه‌مند به افزایش این فاصله‌هاست.

به گفته مخشول‌اف، اختلاف میان شیعه و سنی را در سوریه مشاهده می‌کنیم که از سوی دشمنان اسلام راه انداخته شده و احتمالا چنین برنامه‌هایی را برای سایر کشورها نیز خواهند داشت. در سوریه انگیزه افراطی‌ها، از بین بردن «رژیم شیعی» و برقراری «رژیم اسلامی» است این در حالی است که تنها نهادی که در مقابل رژیم صهیونیستی موفق بود، حزب‌الله شیعی بود.

وی افزود: حزب‌الله باید به عنوان دستاورد عموم و مشترک مسلمانان تبلیغ می‌شد که نشد و دلیل این امر نیز باز هم به اختلافات مذهبی مسلمانان بر می‌گردد که بدون تردید دشمنان از آن کمال استفاده را به عمل می‌آورند.

این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه یادآور شد: در این رابطه می‌توان به این بحث اشاره کرد که اکنون در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و حتی نشست‌های خصوصی این دیدگاه مطرح می‌شود که «دشمن اسلام، صهیونیسم است ولی شیعه بدتر از آن است» یعنی ابتدا شیعه را باید از بین برد و بعد به فکر صهیونیسم افتاد. این پروژه خود اسرائیل و غرب است که هدف از آن دامن زدن به اختلافات مذهبی و به صورت طولانی و شاید بی‌پایان درگیر کردن شیعه و سنی است.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار