امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۱۰:۰۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 86448
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 18
به گزارش خبرنگار خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در دوشنبه، در میزگردی که به مناسبت سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) در دفتر ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در دوشنبه، در میزگردی که به مناسبت سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) در دفتر خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در دوشنبه برگزار شد، صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی و دینی تاجیک، امام خمینی (ره) را مظهر عزت و عظمت انقلاب اسلامی و الهام‌بخش نهضت‌های آزادی‌خواهی قرن معاصر دانسته و تأکید کردند که قدرت‌های جهانی و به خصوص آمریکا از آنکه بیشتر کشورها به ایران اسلامی به عنوان الگو استقلال و توسعه ملی نگاه می‌کنند، نگران هستند.

«اسلام‌الدین فیض‌علی» عضو ریاست عالی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و دانشمند اسلامی، «غفار میرزایف» پژوهشگر ارشد انستیتوی فلسفه، سیاست و حقوق آکادمی علوم تاجیکستان، «محمدسلام مخشول‌اف» کارمند آکادمی علوم تاجیکستان و محقق مسائل فرهنگی، «ذوالفقار اسماعیلیان» روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی، «صالح‌ یوسف‌اف» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی و «نعمت نعمت‌زاده» تحلیلگر سیاسی و رئیس انجمن ملی مترجمین تاجیکستان شرکت کردند.




غفار میرزایف، پژوهشگر ارشد انستیتوی فلسفه، سیاست و حقوق آکادمی علوم تاجیکستان با اشاره به عوامل بقای انقلاب اسلامی ایران و تداوم راه امام (ره) گفت: شکی نیست که انقلاب اسلامی ایران روی نهضت‌های آزادی‌خواه و بیداری اسلامی در مناطق مختلف دنیا تأثیر بسیار عمیقی داشته و تحولاتی که در تعدادی از کشورهای مسلمان از چهار سال پیش به‌ این طرف آغاز شده و از آنها در رسانه‌‌های بین‌المللی عمدتاً تحت عنوان «بهار عربی» یاد می‌کنند از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفتند.

وی افزود: اما اینکه چرا انقلاب اسلامی ایران برخلاف فشارهای بی‌شمار با توان و قدرت بیش از پیش جلو رفت به چند عامل ارتباط دارد. به نظر من یکی از عوامل بسیار مهم نقش رهبری امام خمینی(ره) بر تحولات قبل از انقلاب بود که در تعیین مسیر آینده تأثیر جدی داشت و دیگر اینکه خواستگاه انقلاب اسلامی ایران نیاز و اراده مردم بود.

میرزایف یادآور شد: این بحث که چرا روحانیت در رأس تحولات قرار گرفت به آن بر می‌گردد که نخستین جنبش‌ها و حرکت‌ها در جهت احیای ارزش‌های ملی و مذهبی علیه تلاش‌های رضاشاه برای غربی‌سازی ایران از سوی شخصیت‌های مذهبی شروع شده بود. مردم تقلیدهای کورکورانه شاه برای به اصطلاح از پا تا به سر غربی شدن را قبول نداشتند که این امر آن‌ها را با روحانیت در یک سنگر مشترک قرار داد.

به گفته وی، چون در آن زمان وقوع هیچ گونه انقلابی بدون دست داشتن یکی از قدرت‌ها امکان نداشت خیلی‌ها معتقد بودند پشت سر انقلاب ایلامی ایران نیز حتما حمایت خارجی قرار دارد اما این انقلاب با اتکا به ارزش‌ها و نیازهای واقعی جامعه پیروز شد و بقای خود را حفظ کرد.

پژوهشگر ارشد انستیتوی فلسفه، سیاست و حقوق آکادمی علوم تاجیکستان با اشاره به اینکه این انقلاب زیر بار هیچ یک از قدرت‌ها و نظام‌های موجود جهان نرفت، افزود: انقلاب در ابعاد داخلی و خارجی سیاست کاملا مستقل خود را دنبال کرد که امروز جمهوری اسلامی ایران با داشتن نظام مردم‌سالاری دینی برای بسیاری از کشورها نقش الگو را دارد و در حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

به گفته وی، البته از دهه 80 به این طرف شاهد انقلاب‌ها و تحولات متعدد آزادی‌خواه در مناطق مختلف جهان بودیم که در وقوع آنها به هر شکلی قدرت‌ها دست داشتند یعنی چون این همه اتفاقات با نقش فعال عامل خارجی تحقق می‌یافت در نهایت عامل داخلی در حاشیه قرار داده می‌شد و مسیر بیراهه دنبال می‌شد. اما در وقوع و ادامه راه انقلاب اسلامی ایران عنصر داخلی همواره تعیین‌ کننده بوده و هست.




میرزایف یادآور شد: امام خمینی (ره) شخصیتی نادر، کرامت‌محور و عمل‌گرا بودند. ما ضمن اینکه در خصوص فعالیت‌های امام به عنوان رهبر ایدئولوژیک و نهضت اسلامی صحبت می‌کنیم شاهد این امر نیز هستیم که ایشان به عنوان پیشوای جامعه با توجه به تحولات اجتماعی اقدام کرده و واقعیات شرایط را مدنظر قرار می‌دهند؛ وقتی امام به عنوان رهبر انقلاب به بحث ساختار سیاسی و اجتماعی جامعه پرداختند، مبنا را اصول مردم‌سالاری دینی قرار دادند.

وی در ادامه تأکید کرد: زمانی که بحث قانون اساسی به میان آمد برخی بر این نظر بودند که وقتی قرآن داریم نیازی به سندی در برابر آن نیست ولی امام موضوع تهیه قانون اساسی، اصلاحات سیاسی و ایجاد ساختارهای مدیریتی جامعه را دنبال کردند.

میرزایف افزود: امام خمینی (ره) استقلال واقعی ایران را تأمین کردند. امروز ایران در سطح جهانی به عنوان کشوری شناخته می‌شود که در تعیین سیاست‌های خود مبنا و اساس را منافع ملی می‌داند و به هیچ وجه زیر بار خواسته‌های قدرت‌ها نمی‌رود.

به گفته وی، ما به این نکته توجه داریم که ایران در قبال تحولات خاورنزدیک دارای موضع و سیاست‌های سازنده است. به عنوان مثال در رابطه با تحولات سوریه ایران به نوعی عمل می‌کند که هم منافع خود را مدنظر دارد و هم منافع منطقه را، یعنی اگر ایران در این سنگر قرار گرفته فقط به خاطر منافع خود نیست که این موضوع باز هم به نوعی به بحث رسالت سیاسی و فرهنگی انقلاب بر می‌گردد.

**بیم غرب از قدرت علمی ایران

میرزایف در ادامه یادآور شد: زمانی که در رابطه با موضوع دستیابی ایران به فن‌آوری‌های جدید و از جمله هسته‌ای صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم این بحث را خارج از متن جامعه اسلامی مورد بررسی قرار دهیم. جامعه پویای اسلامی به عنوان یک عنصر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان معاصر در سیمای ایران قابل طرح می‌باشد و سرچشمه بسیاری از بحث‌های پیرامون ایران با این موضوع به صورت مستقیم ارتباط دارد.

به گفته وی، حتی با یک نگاه سطحی نیز می‌توان به این نتیجه رسید که برای آمریکا و اروپا وجود سلاح هسته‌ای خطر ندارد بلکه خطر در آن است که در میان کشورهای اسلامی شاید فقط ایران است که با تلاش‌های گسترده به دنبال فراگیری و تولید دانش‌ها و فن‌آوری‌های روز است که ادامه این روند بدون تردید جمهوری اسلامی را در ردیف آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین به‌ قدرت بین‌المللی تبدیل می‌دهد.

میرزایف با اشاره به اینکه این قدرت‌ها نمی‌خواهند در جهان اسلام چنین کشوری و چنین قدرتی وجود داشته باشد، یادآور شد: این کشورها با استفاده از شیوه‌های مختلف می‌خواهند بر روند پیشرفت ایران نظارت و در آن مداخله کنند. قدرت‌ها نیاز به جامعه‌های عقب‌افتاده و نیازمند دانش و تکنولوژی‌ دارند و به این اهداف در بسیاری از کشورهای دنیا دست پیدا کرده‌اند که حمایت‌هایشان از مدیریت‌های موروثی به این دلیل است.




میرزایف گفت: چند سال پیش تحقیقاتی از سوی مرکز خاورشناسی روسیه صورت گرفت و سپس دکتر لوئیس محقق آمریکایی نیز مطالعاتی انجام داد که براساس آن، طی سال‌های 2007-2008 تولیدات ناخالص داخلی جهان اسلام معادل 20 درصد تولیدات ناخالص داخلی فرانسه بوده است.

به گفته وی، به صورت طبیعی آمریکا و اروپا نمی‌خواهند که ایران پیشرفت‌های بیشتری داشته باشد زیرا جمهوری اسلامی با دستاوردهای سیاسی، اقتصادی، فنی، نظامی، علمی و... برای بسیاری از کشورها به عنوان الگو و نمونه‌ تلقی می‌شود.

میرزایف یادآور شد: هدف فشارهای خارجی به جمهوری اسلامی نیز بازگرداندن ایران به جمع کشورهایی است که از بیگانگان تبعیت می‌کنند. یعنی خطر هسته‌ای در اصل پوششی برای اعمال فشار به ایران و تلاش ایجاد موانع برای توسعه و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی است.

پژوهشگر ارشد انستیتوی فلسفه، سیاست و حقوق آکادمی علوم تاجیکستان تصریح کرد: پدیده نادر این بود که امام خمینی (ره) برخی باورهای قرون وسطایی را بازنگری و بازاندیشی کردند و فراتر از آن در مسائل بنیادی دینی به صورت آگاهانه و با جرأت بسیار شگفت‌آوری پیش رفتند.

وی تأکید کرد:  امام عبادت را فقط محدود به نماز و روزه نمی‌دانستند بلکه معتقد بودند وقتی یک نفر کشاورز، کارگر، معلم، مهندس و... کار خود را براساس ارزش‌های اصیل اسلامی و انسانی انجام می‌دهد، این نیز حکم عبادت را دارد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار