امروز : سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 27
۰۱:۱۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 86772
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 98
عباس شفیعی عضو هیئت علمی و مدیر امور پژوهشی و همکاری‌های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در آستانه رحلت امام خمینی(ره) درباره بحث فرهنگ و اقتصاد در ...

عباس شفیعی عضو هیئت علمی و مدیر امور پژوهشی و همکاری‌های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در آستانه رحلت امام خمینی(ره) درباره بحث فرهنگ و اقتصاد در اندیشه امام و مقایسه‌اش با اندیشه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و اقتصاد مقاومتی گفت: در ابتدا بگویم که فرهنگ عبارت است از مجموعه باورها و ارزش‌هایی که یک جامعه یا نیروی انسانی آن دارند که امام راحل در ارتباط با فرهنگ و جهاد فرهنگی نیروهای مولد مطالب جالبی دارند.

*سه قشر مهم فرهنگی به تعبیر حضرت امام

وی در ادامه افزود:‌ همانگونه که مقام معظم رهبری بحث فرهنگ را با عنوان «فرهنگ جهادی» طرح کردند حضرت امام هم آن زمان جهاد فرهنگی و اقتصادی را بیان کردند. یکی از گروه‌هایی که امام خمینی بر آنها تأکید داشت دانشگاهیان، حوزویان و معلمان بودند چرا که این گروه‌ها در پی خلق اندیشه و بازیافتن محصولات علمی و ایدئولوژیکی هستند و با تراوشات علمی خود تولیدات فرهنگی ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگیان مسیر دانش و تربیت دیگر گروه‌ها را در جامعه برعهده دارند، اظهار داشت:‌ امام در این رابطه می‌فرمودند آنچه ملت‌ها را می‌سازد فرهنگ صحیح و آنچه دانشگاه را بارور می‌کند عبارت از محتوای دانشگاه است، صنعت با ادای ایمان فساد ایجاد می‌کند و علم با ادای ایمان فساد می‌آورد به عبارت دیگر زمانی که یک عالم و دانشمند فاسد شود، دنیا فاسد می‌شود بنابراین با این فساد ممکن است امتی فاسد شود و در نتیجه فرهنگ از مسیر اصلی خود خارج می‌شود.

*راه اصلاح یک جامعه فرهنگ آن جامعه است

شفیعی در ادامه یادآور شد: در صحیفه امام راحل آمده که راه اصلاح یک مملکت فرهنگ آن مملکت است اصلاح باید از فرهنگ شروع شود، فرهنگ است که به وزارت‌خانه‌ها و مجلس می‌رود، شما یک فرهنگ مستقل باید درست کنید ما ان‌شاءالله نیروی انسانی خود را درست می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بنابراین فرهنگ منشأ تمام درد‌ها و مسائل آتی می‌تواند باشد، اظهار داشت: امام راحل معتقد بودند که ما فرهنگ‌مان طوری است که در آن زمان پیش از انقلاب استقبال نمی‌شد و باید به دست خارجی‌ها تنظیم و درست می‌شد که این دیگر یک فرهنگ سالم تحویل نمی‌داد و فرهنگیان سالم تحویل نمی‌داد اساتید دانشگاه نمی‌توانستند که به کار خود آنطور که باید ادامه دهند، بنابراین نوعی خودباختگی فرهنگی ایجاد شده بود.

شفیعی در پاسخ به این سؤال که چرا در جامعه فرهنگ نسبت به سایر حوزه‌ها اولویت دارد، گفت:‌ پاسختان را امام در جلد چهارم صحیفه صفحه 350 می‌دهد: از دانشگاه‌ها باید انسان‌ها درست و بعد هم مقدرات مملکت ما از دانشگاه‌ها بیرون می‌آید و از این جهت آنها که می‌خواهند ما به سروسامان نرسیم روی دانشگا‌ها حساسیت نشان می‌دهند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به رسالت دانشگاهیان در انقلاب فرهنگی گفت: امام می‌فرمایند که دشمن کوشش کرد که فرهنگ ما را استعماری کند و نگذارد انسان پیدا شود، آنها از انسان و آدم می‌ترسند بنابراین کوشش کردند در سال‌های طولانی..بنابراین انسان سازی یکی از رسالت‌های دانشگاهیان و حوزویان در ارتباط فرهنگ و قطع وابستگی به بیگانگان و مشارکت در کار سازندگی است.

*به تعبیر امام، کارگران و کشاورزان عاملان توسعه کشورند

شفیعی دیگر کلید واژه‌های مهم امام راحل در بحث از فرهنگ را توجه به ارتباط حوزویان و نیروی انسانی، تبلیغ دین و فقرستیزی و حمایت از مستضعفان به شمار آورد.

نویسنده «استراتژی رهبری امام خمینی» در بحث از اقتصاد از دیدگاه امام راحل توضیح داد: امام راحل به کارگران به عنوان عاملان توسعه کشور توجه داشتند و آنها را طبقه ارزشمند و سودمند جامعه می‌دانستند که چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای آنها درحال گردش است و حیات یک ملت مرهون کارشان است.

وی با بیان اینکه به تعبیر امام کارگران نیروهای مولد اقتصادی‌اند، افزود: ایشان می‌گفتند که شما جوانان کارگر اساس یک مملکت هستید باید از ین پس هم مملکت را اداره و اقتصاد را بچرخانید. عامل دوم را هم کشاورزان در ارتباط با بحث تولید و اقتصاد باید توسعه بدهند، ایشان می‌گویند که من شما طبقه گودنشین را از کاخ‌نشینان بالاتر می‌دانم ایشان این اندازه برای نیروهای مولد تولید اهمیت و ارزش قایل بودند.

این عضو پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه یکی از اهداف اسلام و اندیشه امام راحل، رفاه اقتصادی و توجه به نیروهای مستضعف و مولد بود توضیح داد: در همین جلد چهارم صحیفه صفحه 328 امام می‌گویند که «کشاورزان و کارگران اساس استقلال کشورند و اگر این دو قشر به طور دل خواه ان‌شاالله عمل کنند گرفتاری‌های کشور ما رفع می‌شود و از این جهت اینها بیشتر مورد هجمه مخالفین انقلاب هستند که اگر مقاومت کنند این کشور به پیش خواهد رفت».

وی در مقایسه اندیشه‌های امام راحل با مقام معظم رهبری در بحث فرهنگ و اقتصاد مقاومتی توضیح داد: مقام معظم رهبری هم در سال‌های گذشته در شعارهای سال به این موارد تأکید کردند و مقوله اقتصاد و فرهنگ را امسال بیشتر مدنظر قرار دادند.

نویسنده «سبک رهبری امام خمینی» در ادامه گفت: در تعریف اقتصاد مقاومتی باید گفت که آنچه به ملت اجازه می‌دهد در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی داشته باشد به معنای درجا زدن نیست بلکه در عین مقاومت باید رشد و شکوفایی و تعادل هم داشت امام راحل هم اتکا به نیروهای خودی را تأکید داشتند و اینکه ما از خودمان زایش درونی داشته باشیم. در فرمایشات رهبری هم مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی دانش بنیان و خود اتکایی و مشارکت مردمی و درون زایی و توجه به مدیریت دقیق منابع و برنامه محوری و عدم اتکا به نفت دیده می‌شود.

وی با تعریف معنای جهاد گفت: جهاد به معنای تحرک در برابر دشمن است وقتی می‌گوییم جهاد همواره در مقابل دشمن هستیم این روحیه جهادی در مقابل دشمن و دشمن شناسی از مؤلفه‌های کلام حضرت امام در صحیفه بود که باید بدان توجه کنیم و از آن  غافل نشویم بنابراین نباید به یک جهت صرف توجه کنیم و هوشمند نباشیم باید برنامه محور باشیم و مخلصانه عمل کنیم، دشمن را بشناسیم و بصیرت داشته باشیم اما همه اینها اگر برای خدا نباشد در مدیریت جهادی بی معناست، این انگیزه‌های الهی در کلام حضرت امام و مقام معظم رهبری هم هستند.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها