امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۱۱:۲۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 86774
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 38
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قرن بیستم میلادی که لقب بزرگ‌ترین ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قرن بیستم میلادی که لقب بزرگ‌ترین انقلاب عرصه بین‌‌الملل را به خود اختصاص داد، بسیاری از نظریه‌ها نظیر توطئه، اقتصاد، مدرنیزاسیون، استبداد، مذهب و توسعه نامتوازن برای بازشناختی و علل به وجود آمدن انقلاب اسلامی ایران مطرح شد، در این میان اشخاص مختلفی نظیر تدا اسکاچ پول، آبراهامیان، دیویس، میشل فوکو، نیکی کدی، جان فوران و ... هر کدام از زوایای متفاوتی سعی کردند به علت پدید آمدن انقلاب اسلامی ایران بپردازند، اما هیچ کدام نتواستند درک صحیحی از علل چرایی تحقق انقلاب اسلامی ایران با محوریت امام خمینی(ره) ارائه دهند، زیرا به نظر می‌رسد که شناخت متفکران و  اندیشمندان غربی نسبت به مقوله ولایت فقیه بسیار نادرست است.

به منظور بررسی «نقش ولایت فقیه در تحقق پیروزی انقلاب و استمرار آن» با جواد منصوری محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر گفت‌وگو کردیم، وی در سابقه تألیفات خویش کتاب‌هایی نظیر سال‌های بی‌قرار، شناخت استکبار، 25 سال حاکمیت آمریکا در ایران، جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی، سیر تکوینی انقلاب اسلامی، قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک و نظام سلطه در قرن 21 را در کارنامه خود دارد.

منصوری که به عنوان معاون فرهنگی و کنسولی وزارت امور خارجه، سفیر ایران در پاکستان، رئیس مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه، سفیر ایران در چین و... حضور داشته است، هم اکنون در مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازخوانی تاریخ معاصر ایران می‌پردازد.

چرا مردم امام خمینی(ره) را با عنوان رهبر خود انتخاب کردند

*امام خمینی(ره) در کتاب «کشف‌الاسرار» که در سال 1323 به رشته تحریر در آورد، برای برای نخستین بار در این کتاب حکومت اولوا الامر را حکومت فقیه یا مجتهد عنوان می‌کند و برای آن دلایل کافی عقلی و نقلی می‌آورد، با توجه به شرایط  و بسترهای تاریخی در دهه 40، مردم چگونه توانستند امام را به عنوان مرجع تقلید در مبارزات سیاسی قبول کنند، به عبارتی دیگر چه زمینه‌هایی موجب شد تا مردم با واژه ولایت فقیه ملموس شوند؟

ـ از زمان رحلت مرحوم آیت‌الله بروجردی بحث جانشینی مرجعیت به عنوان یک موضوع مهم برای مردم مطرح بود، در این زمان چهار شخصیت در قم به عنوان سرشناس‌ترین مراجع مطرح بودند، از جمله مرحوم حضرت امام(ره).

در این اثنا و در سال 1341 با اجرای سیاست جدید دولتی که از طرف آمریکا دیکته شده بود و از مهر‌ ماه 41 که بحث لایحه انجمن ایالتی و ولایتی مطرح شد، تغییراتی در کشور آغاز ‌شد، در این مقطع حضرت امام(ره) همراه با بقیه علما نسبت به این تغییرات حساسیت نشان دادند و اعتراض کردند و توجه دولت را به این نکته جلب کردند که اگر این مسائل ادامه یابد، به مسایلی منتهی می‌شود که برای آن‌ها قابل قبول نیست، به علاوه اینکه این گونه مسائل با اسلامیت و منافع ملی ایران در تضاد است.

به تدریج با توجه به اعلامیه‌ها و سخنرانی‌ها در اواخر سال 41، حضرت امام(ره) به عنوان یک مرجع و رهبر تا حدود زیادی مورد قبول جامعه ایران و یا اکثریت جامعه ایران قرار گرفت، در اوایل سال 42 با توجه به وقایع مدرسه فیضیه و مسائل مربوط به آن، باز امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر شاخص شدند، در آستانه ماه محرم 1342 که مصادف با ماه خرداد بود، حضرت امام(ره) اعلامیه‌ای دادند که این اعلامیه در واقع یک خط مشی برای واعظان، مردم و هیئت‌های عزاداری بود، این خط مشی بحث آگاه‌سازی سیاسی مردم و بحث افشای ماهیت و عملکرد رژیم شاه و مسئله سلطه آمریکا و اسرائیل را به صراحت مطرح می‌کرد.

این مسائل طبعاً باعث شد مردمی که چندین دهه تحت سلطه یک نظام فاسد مستبد قرار گرفته بودند، خیلی استقبال کنند و به این دلیل حضرت امام(ره) به عنوان محور مبارزه مردمی علیه رژیم پهلوی شناخته و از نظرات ایشان پیروی شود.

بهترین نظریه برای نفی استبداد سلطنتی در ایران از چه سالی مطرح شد

*با توجه به گذشت 1400 سال از زمان هجرت پیامبر(ص) و تأکید برخی از علما به خصوص متقدمین بر حاکمیت فقیه عادل در عرصه حکومت، دو سؤال مطرح می‌شود که آیا نظریه ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) مطرح شده است، همچنین امام(ره) چه ضرورتی برای طرح ولایت فقیه احساس کردند و چرا در سال 1323 شمسی این موضوع مطرح شد؟

ـ اولاً در طول 1400 سال گذشته افراد متعددی این نظریه را مطرح و تبیین کردند، به طوری که یا چندان مورد توجه و عمل قرار نگرفت و یا اینکه مقدار کمی مورد توجه دستگاه‌های دولتی قرار گرفت؛ از جمله در دوران صفویه آن هم به میزان کم به آن پرداخته شد، اما شرایط دوران پهلوی و شرایط فرهنگی و موقعیت رهبری حضرت امام(ره) به گونه‌ای شد، وقتی مسئله ولایت فقیه را بیان کردند، به عنوان یک تز یا نظریه برای امت دینی در عصر جدید بیان شد، به عبارتی دیگر به عنوان دکترین ولایت فقیه مطرح شد.

به این ترتیب هنگامی که امام از نفی رژیم سلطنتی صحبت می‌کنند، در مقابل آن نظام مبتنی بر اصل ولایت فقیه را بیان می‌کنند، طبیعی است که مسئله ولایت فقیه در حوزه‌های علمیه در گذشته‌ها مطرح بوده است، اما زمانی که حضرت امام(ره) این موضوع را مطرح کردند، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و به تدریج تبدیل به یک نظریه شد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم به عنوان نظریه جایگزینی نظام در ایران به کار گرفته شده است.

تحول چشمگیری که عاشورای 42 آن را رقم زد/ سه ضلع تحقق انقلاب اسلامی

*در واقع  شما عاشورای سال 42 را نقطه عطفی برای ابراز دکترین ولایت فقیه می‌دانید؟

ـ در عاشورای 1342 و همچنین قیام 15 خرداد که ما هم اکنون در پنجاهمین سالگرد آن قرار داریم، دقیقاً یک اتفاق تاریخی می‌افتد، اتفاقی که زمینه‌ ساز تدریجی انقلاب شد و بعد از انقلاب هم عوامل تحقق انقلاب شد، این اتفاق این بود که در واقع یک حرکت کاملاً خودجوش مردمی برای تغییر وضعیت موجود به وجود آمد و در این حرکت خودجوش مردمی، انگیزه و هدف اسلامی بود، بر خلاف آنکه  قبلاً بحث ملی‌گرایی، ماتریالیسم، سلطنت و یا بازگشت به ایران باستان و امثالهم مطرح بود، ولی این تحول فوق‌العاده در سال 42 که دقیقاً نبض آن اسلام است، مردم با انگیزه اسلامی رهبری خودشان را یک رهبری دینی سیاسی انتخاب کردند.

به این ترتیب بحث مرجعیت در ولایت فقیه که یک رهبری ویژه و ناشناخته‌ای برای دنیا است، در روز 15 خرداد اتفاقی افتاد که بعدها باعث شد این روز را به عنوان مبدأ انقلاب نامگذاری شود، به گونه‌ای که سه مقوله مردم، اسلام و رهبری و به عبارت دیگر امام، امت و اسلام با هم ادغام شدند و یک مقوله‌ای را با نام نهضت اسلامی به وجود ‌آورند که در ادامه به انقلاب اسلامی ‌انجامید، به عبارت دیگر نهضت اسلامی سه ضلع داشت که یک ضعلش امت، یک ضلع آن امام(ره) و ضلع دیگر اسلام بود.

در سال 42 در واقع ترکیب این سه مقوله، فرهنگی را به وجود می‌آورد تا این قدرت آرام آرام بر قدرت رژیم پهلوی که در واقع مورد حمایت شرق و غرب بود، غلبه پیدا ‌کند و مهم‌تر از آن نظریه‌ها و دیدگاه‌های مبتنی بر مادی‌گرایی و ملی‌گرایی و سرمایه سالاری را تحت شعاع قرار داد، به طوری که به تدریج اسلام سیاسی عملاً محور مبارزه مردم ایران قرار می‌گیرد.

اراده پروردگار در خروش مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) مشهود است

آنچه که ما در حال حاضر درباره 15 خرداد می‌توانیم بگوییم این است که رژیم شاه هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که چنین اتفاقی در آن روز بیفتد، حتی مخالفان رژیم برای 15 خرداد برنامه‌ریزی نکرده بودند، بنابراین شکل‌ گرفتن و ترکیب این سه مقوله در روز 15 خرداد کاملاً به صورت خودجوش و با اراده پروردگار اتفاق افتاد.

جالب این است که هیچ رهبری در صحنه حضور نداشت و فقط مردم بودند و انگیزه دفاع از رهبر دینی و با شعار «یا مرگ یا خمینی» نمود پیدا کرد، آن افرادی که می‌توانند به طور عمیق مسائل را درک کنند، متوجه می‌شوند جز اراده پروردگار، نمی‌تواند در این قضیه دخالت داشته باشد و لذا حضرت امام(ره) می‌فرماید این انقلاب موهبتی الهی است، پس این انقلاب مستقیماً با اراده پروردگار و نه هیچ عامل دیگری به پیروزی رسیده است.

اینها نکات خیلی ظریفی است که دنیای مادی نمی‌تواند آن را درک کند، این جریان در ادامه مسیر خودش به سال‌های 56 و 57 می‌رسد و ناگهان رژیم شاه و دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا و انگلیس با یک واقعیتی روبرو می‌شوند که کاملاً ناشناخته است، به طوری که غافلگیر می‌شوند و پیروزی انقلاب را مشاهده می‌کنند، در حالی که هیچ گونه تحلیلی و دلیلی برای این پیروزی نمی‌توانستند ارائه دهند، حتی عوامل پیروزی را نمی‌توانستند بشناسند.

سال‌ها بعد پس از مطالعات زیادی توانستند تا حدودی عوامل پیروزی را شناسایی کنند، بنابراین هم اکنون برای مبارزه با انقلاب اسلامی یک راهکار استراتژیک انتخاب شده است و راهکار ارائه می‌دهند، این راهکار استراتژیکی دراز مدت است، به گونه‌ای که دشمنان تلاش دارند که این سه مقوله را از هم جدا کنند، یعنی مردم را از اسلام و یا رهبری و یا از هر دو آن‌ها جدا کنند، اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعاً انقلاب دیگر نخواهد بود.

شاه‌کلید موفقیت بیداری اسلامی چیست/ بهترین راهکار امام خمینی(ره) برای سرانجام بیداری اسلامی

*با اینکه نیم قرن از آن حادثه 15 خرداد می‌گذرد، تأثیر ولایت فقیه در بیداری اسلامی و حوادث مرتبط با آن را چگونه می‌بینید؟

ـ اکنون شاهد هستید که در بیشتر کشورها مردم قیام می‌کنند و شهید می‌دهند و خسارت‌های بسیار زیادی را متحمل می‌شوند، اما چون یک رهبری دینی سیاسی انقلابی ندارند، دچار تنش‌ها، انحراف‌ها، تجزیه‌ها و سرانجام شکست می‌شوند.

ما امیدواریم کشورهای اسلامی، انقلاب اسلامی و رهبری انقلاب را به عنوان الگو انتخاب کنند، در این صورت امکان موفقیتشان خیلی بیش از این شکل است که یا از مدل‌های غربی استفاده کنند یا مدیرانی غیر از رهبری دینی منصوب کنند، به هر حال نکته‌ای که خیلی حائز اهمیت است اینکه امروز دنیا شاهد آن است که انسجام نسبی و وحدت نسبی مردم، اعتقاد مردم به دین و این رهبری دینی قدرتی را به وجود آورده است که ابرقدرت‌ها را به چالش کشانده است.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار