امروز : دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 20
۲۲:۲۸
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 86778
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 116
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، با طلابی هم سخن شدیم که انقلاب اسلامی ایران را ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، با طلابی هم سخن شدیم که انقلاب اسلامی ایران را عاملی برای جاودانه شدن یاد و نام امام (ره) در کشورهای خود می‌دانستند. امید است که با نگاه به دیدگاه این طلاب غیر ایرانی، درس وحدت را از امامی آموزیم که در چالش‌های روبه‌رو تنها توکل و اتحاد را مشکل‌گشا عنوان می‌کرد.

مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه، گفت‌وگویی با این طلاب ترتیب داده است تا با نگاه و علاقه آنها به امام راحل بیشتر آشنا شویم:
 
*از امام خمینی(ره)، شیعه را شناختم

«حجت‌الاسلام صالح تورو» از بورکینافاسو، با ابراز این که برای نخستین بار، در انعکاس رسانه‌ای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نام امام خمینی(ره) را شنیده، اظهار کرد: در آن هنگام، هفده سال بیشتر نداشتم و از اهل سنت و بر مذهب شافعی نیز بودم. رسانه‌ها و ماهواره‌های غربی امام راحل را فردی مجوسی و صدام ملعون را از نوادگان حضرت پیامبر(ص) معرفی می‌کردند.

وی افزود: طبق آموزه‌های قرآن، کافر کسی است که نماز نخواند و به ارزش‌های دین پایبند نباشد، ولی من از طریق رسانه‌های سوریه و لیبی ادای نماز امام راحل و میزان پایبندی ایشان به ارزش‌های دینی را دیدم و پی به ماهیت خبیث صدام در ایجاد این جنگ علیه انقلاب اسلامی ایران و موج دروغین رسانه‌ای غرب بردم.

این دانش‌پژوه بورکینافاسویی جامعةالمصطفی با ابراز این که شناخت امام خمینی(ره) روزنه‌ای نو از شیعه‌شناسی را برایش گشود، اضافه کرد: این جرقه‌ای بود تا با روش، مسلک و راه امام بیشتر آشنا شوم و پس از دو سال تحقیق و مطالعه به مذهب شیعه متمایل شوم.
 
*در محیط اهل سنت، تبلیغ اسلام می‌کنم

این فرهیخته جامعة‌المصطفی تأکید کرد: نه تنها در میان خانواده و بستگانم، بلکه حتی در منطقه ما نیز شیعه‌ای وجود ندارد که این موضوع بر حساسیت این اقدام من می‌افزاید.

وی، با اشاره به پذیرش تبلیغی در منطقه مادری خود، ادامه داد: جالب است بدانید که من در طول این سال‌ها، در این محیط مملو از اهل‌سنت به تبلیغ دین اهتمام دارم و مردم نیز به خوبی پذیرای تبلیغ من هستند، هر چند که نباید از کمبود حداقل امکانات تبلیغی مانند ارائه کتاب‌های مفاتیح الجنان، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه در میان مردم جامعه‌ام غافل شویم.
 
*مردم ایران، پایداری کنید که پشتیبان شماییم

حجت‌الاسلام صالح تورو با بیان این که مردم عادی و قشر تحصیل کرده کشورش مانند دانشجویان، اعتماد فراوان به حکومت و مردم ایران دارند و حکومت ایران را حکومتی مثال زدنی در عرصه حکومت اسلامی می‌دانند که در مقابل استکبار با اقتدار ایستاده است، افزود: آنها به من تأکید می‌کنند که به مردم ایران بگویم که مقاومت کنید و از اصول خود پایبند باشید که ما هم حامی و پشتیبان شما هستیم.

وی در پایان، تأکید کرد: نه تنها بیداری کنونی در کشورهای اسلامی، بلکه حتی بیداری مسیحیان و یهودیان جهان را نیز می‌توان از میزان تأثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل ارزیابی کرد.

 *انقلاب اسلامی ایران، شروع گفتمانی نو از امام راحل بود

در ادامه، «حجت‌الاسلام صلاح‌الدین محمد» از بنگلادش، آشنایی خود با امام راحل را از دوران کودکی دانست و ادامه داد: نخستین آشنایی من از شخصیت امام خمینی(ره) به مطالعه کتاب‌هایی که در رابطه با معرفی و آثار امام خمینی(ره) را که به زبان بنگلا به انتشار رسیده است، باز می‌گردد.

 وی در ادامه افزود: پس از پیروزی انقلاب ایران، گفتمان جدیدی از امام راحل در سراسر جهان ایجاد شد که برگرفته از اسلام ناب بود که مردم بنگلادش که بیشتر آنها مسلمان هستند، نیز مورد تأثیر این موج قرار گرفتند و دریافتند که ایران، تنها حکومتی در جهان به شمار می‌رود که اسلام ناب را در امور حکومت‌داری خود اجرا می‌کند.

این دانش‌پژوه بنگلادشی تأثیر پذیری کشورهای اسلامی از امام راحل را مورد توجه قرار داد و با ابراز این که امام خمینی(ره) با تربیت شاگردانی مانند شهید مطهری که آثارشان در کشورهای مختلف ترجمه و توزیع شده است، تأثیر مستقیمی در برطرف سازی شبهات در جوامع اسلامی داشت، اظهار کرد: کشورهای اسلامی آن روز که اندیشه‌های کاپیتالیسم، سوسیالیسم و لیبرالیسم میان آنها رسوخ کرده بود و بر آن بودند که نمی‌توان جامعه را با دین اداره کرد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به مرور دیدگاه خود به این تفکرات برگرفته از غرب تغییر دادند و پی به ماهیت واقعی اسلام در جوامع اسلامی بردند.

وی با اشاره به جایگاه بین‌المللی امام راحل، گفت: پس از جنگ‌های جهانی، مردم جهان باور کردند که نمی‌توان با استکبار مقابله کرد، اما پس از انقلاب این بزرگ مرد تاریخ، باور یاد شده از اذهان مردم آزاد اندیش کشورهای گوناگون از بین رفت و تا جایی که این اندیشه در میان مردم کشورهای جهان سوم نیز رسوخ پیدا کرد.
 
*روز قدس، نشان از محبوبیت جهانی امام خمینی(ره) دارد

حجت‌الاسلام صلاح‌الدین محمد، با اشاره به محبوبیت جهانی امام خمینی(ره)، تأکید کرد: اقدام هوشمندانه امام راحل در اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، بازتاب بسیاری در کشورهای گوناگون جهان داشت و شاهدیم که هر سال، مردم در جای جای جهان، عکس امام(ره) و مقام معظم رهبری را به دست می‌گیرند و از مردم مظلوم فلسطین حمایت و نسبت به انقلاب ایران ابراز علاقه می‌کنند.

این فرهیخته بنگلادشی نقش مردم ایران در دفاع از تاریخ انقلاب خود را نقشی فراموش‌ناشدنی عنوان و اظهار کرد: اوج این پایداری را می‌توان در دفاع مقدس ایران و خون شهدای آن به عیان مشاهده کرد. مردم ایران، مردمی ولایی هستند که در هر شرایطی، مطیع امر ولی فقیه خود هستند و این چیزی است که به ما مسلمانان امید، انگیزه و آبرو می‌دهد.
 
*حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) را ادای دین خود می‌دانم

وی، با اظهار این که ایرانیان، قدر ولایت فقیه را بدانند تا اصول انقلاب پایدار بماند، تأکید کرد: در مراسم سالگرد امام راحل امسال نیز همانند سال‌های گذشته شرکت می‌کنم، چرا که به عنوان یک طلبه غیر ایرانی می‌دانم که بیشتر مستبصرین جهان همانند من به برکت انقلاب اسلامی ایران، بیدار شده‌اند و این حضور فرصتی است تا اندکی دین خود را نسبت به امام راحل و انقلاب ایران ادا کنم.
 
*با انقلاب ایران، جایگاه روحانیت در دین در هندوستان رونق یافت

«حجت‌الاسلام محمد منیرخان» طلبه‌ای از کشور هزار فرهنگ، یعنی هندوستانی است که شناخت خود از امام خمینی(ره) را اوان نوجوانی دانست و اظهار کرد: پانزده سال داشتم که وارد حوزه علمیه شدم. در آن حوزه، مدیری وجود داشت که از شاگردان امام راحل بود و از این رو ما نیز مرید و مقلد امام خمینی(ره) گشتیم.

وی، نگاه هندوستانی‌ها از هر فرهنگ به امام راحل را مثبت ارزیابی کرد و افزود: قبل از انقلاب ایران، روحانیون احترامی نداشتند، چون دین جایگاه در خور توجه خود را نداشت. اما با انقلاب ایران، جایگاه روحانیت در دین بازگشت و باعث رونق دین در هندوستان و روآوردن مردم به روحانیت شیعه در هندوستان گردید.
 
*وقتی هندوها نیز از عشق امام شیعه گشتند

این طلبه هندی افزود: تأثیرگذاری امام خمینی(ره) تا آن اندازه بود که هندوهای کشوم تا وقتی روحانیون سید بومی را می‌دیدند، با صدای بلند می‌گفتند «امام خمینی(ره) به محله ما آمده» تا جایی این موضوع دامنه پیدا کرد که عشق به امام راحل، موجب گرایش بسیاری از هندوها به اسلام و مذهب شیعه شد.

وی، طلبه شدن خود را مدیون امام و انقلاب جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: تأثیرگذاری امام راحل در عرصه بین‌الملل تا آن اندازه بود که ابرقدرت‌های جهان را بر آن داشت تا بودجه‌های سنگین را به دوری مردم جهان از آرمان‌های انقلاب ایران اختصاص دهند تا اندکی از محبوبیت و پیروی جهانیان را از ایشان بکاهند.

این فرهیخته هندی با ابراز این که نگه‌داری احترام خانه، با صاحب‌خانه است، تأکید کرد: روحانیت شیعه، باید روش تبلیغ گفتمان انقلاب خود را با مردم تغییر دهد، چرا که با تبلیغ درست آنها، تبلیغ مثبت برای کل مردم و با تبلیغ منفی هر یک از آنها، اثر سویی در بین همه مردم بر جای خواهد داشت.
 
*اسلام سیاسی، ارمغان امام(ره) به جهانیان بود

در پایان، «حجت‌الاسلام عبدالماجد رمضان»، طلبه تانزانیایی جامعة‌المصطفی، با اشاره به گستره نام و یاد امام راحل در جهان، اظهار کرد: نخستین بار نام امام خمینی(ره) را از طریق رسانه‌های بین‌المللی شنیدم که پیامدهای انقلاب اسلامی ایران را در جهان انعکاس می‌دادند، از آن جا بود که با روش و مسلک امام(ره) آشنا شدم.

وی با اظهار این که 65 درصد مسلمان کشورم، امام خمینی(ره) را رهبری دینی و سیاسی می‌دانند که در عرصه سیاست با دیانت خود شاخص شد و در عرصه دین نیز با رویکرد سیاسی خود ممتاز گشت، ادامه داد: سی درصد مسیحی‌های کشورم نیز با وجود تفاوت اعتقاد دینی که با امام خمینی(ره) دارند، اما سیاست ظلم‌ستیزی و عدم تمایز بین مظلومین مسلمان و غیر مسلمان در نگاه امام(ره)، آنها را بر آن داشت تا پیرو اندیشه ایشان شوند و ایران را کشوری متمایز در جهان بدانند.

این طلبه تانزانیایی اسلام سیاسی امام راحل را ارمغان غیر قابل جایگزین برای مسلمانان قرن حاضر دانست و اذعان نمود: رهبران تحریر و مبارزه علیه استعمار جهانی نیز تأثیرگذاری همانند امام خمینی(ره) نداشتند که ریشه آن را می‌توان در گره زدن سیاست به دین توسط ایشان دانست.
 
*عزت پایدار، در گرو اتحاد رویه گروه‌های سیاسی در ایران است

وی با بیان این که امام خامنه‌ای نیز اکنون تأثیرگذاری همانند امام راحل دارند و این تأثیرگذاری را ما طلاب بین‌المللی می‌بینیم که مردم چه احساس و واکنشی در قبال ایران دارند، افزود: چالش امروز گروه‌های سیاسی در ایران، تفسیر به رأی مشی امام (ره) است. این جریان‌ها بدانند روش و مسلک امام خمینی (ره)، مایه عزت همه مسلمانان جهان است، اگر بخواهند که این عزت پایدار باشد، باید روش و مسلک امام راحل خود را با اتحاد رویه پیروی کنند.
 
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها