امروز : دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 24
۱۳:۴۲
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 87042
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 127
سید محسن حسینی‌مقدم، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از ...

سید محسن حسینی‌مقدم، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در خصوص «ردیف اعتباری برای تجهیز هنرستان‌های کشور»‌ اظهار داشت: قبلاً نیز برای تجهیز هنرستان‌ها اعتباراتی بوده است و امسال نیز مبلغ  26میلیارد و 300 میلیون تومان برای تجهیز هنرستان‌ها در کل کشور اختصاص یافته است.

وی در خصوص «تعداد هنرستان‌های کشور» افزود: در حال حاضر 7 هزار و 100 هنرستان در کشور داریم که شامل هنرستان‌های مستقل و ضمیمه است و این تعداد هنرستان از مجموع 100 هزار واحد آموزشی موجود در کشور است.

حسینی مقدم در پاسخ به این سؤال که «چه طرحی برای گسترش هنرستان‌ها در مناطق روستایی دارید؟»، یادآور شد: آنچه داریم شامل هنرستان‌های شبانه‌روزی و هنرستان روستا مرکزی است و بحثی که وجود دارد مسئله فرهنگ‌سازی است؛ در هنرستان‌ها در بخش دختران به دلیل فرهنگی که در بافت روستاها و شهرستان‌ها وجود دارد اولیا اجازه نمی‌دهند دانش‌آموزان دختر به سمت رشته‌های هنرستانی بروند و اگر قصد آمدن داشته باشند به دلیل اینکه بحث شبانه‌روزی و خوابگاه مطرح می‌شود، از نظر فرهنگی دچار مشکل می‌شویم.

* آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته‌های نظری بسیار بیشتر از فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش است

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از اصحاب رسانه می‌خواهیم در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به خصوص برای دختران فرهنگ‌سازی کنند.

وی اضافه کرد: در آخرین آماری که مربوط به سال 1390 است نشان می‌دهد بیکاران فارغ‌التحصیل رشته‌های نظری در مقایسه با افرادی که از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش فارغ‌التحصیل شدند، بسیار بیشتر است.

حسینی‌مقدم ادامه داد: این نشان می‌دهد عملاً‌ دانش‌آموزانی که در هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش فارغ‌التحصیل شدند به سمت کار کشیده شده‌اند و از دو سال آینده نیز هنرستان‌ها سه ساله خواهد شد و برنامه‌ریزی برای دو سال آینده انجام می‌شود تا یکسری رشته‌های جدید تعریف شود و یکسری رشته‌ها را تحت عنوان میان‌رشته‌ای نامگذاری می‌کنیم؛ یعنی اگر دانش‌آموزان این رشته‌ها فارغ‌التحصیل شده و به جامعه آمدند بتوانند چند شغل و حرفه را پوشش دهند.

* اجرای طرح آموزش همراه با تولید

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌های سال جاری بیان داشت: مهمترین بحث تبصره 75 است؛ این ماده قانونی که از سال 62 بوده است به هنرستان‌ها اجازه می‌دهد از توان خودشان در راه درآمدزایی استفاده کنند و آن درآمد صرف امور هنرستان شود؛ یعنی در جاهایی که اجرا می‌کنیم حتی به خود هنرجو به عنوان کاری که انجام می‌دهد هزینه‌ای پرداخت می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که کسب درآمد در کنار آموزش را برای دانش‌آموز جا بیندازیم و مدیران موظف به ایجاد این ماده قانونی باشند و هنرستان نیز هم تولید داشته باشد و هم بتواند از این درآمدی که دارد بخشی از امور جاری خود را انجام دهد و عمدتاً این کار در هنرستان‌های کشاورزی به خوبی انجام می‌شود.

* احیای هنرستان‌های جوار کارخانه

حسینی‌مقدم یادآور شد: برنامه‌مان این است که تبصره 75 را از بخش کشاورزی به بخش صنعت و خدمت تعمیم دهیم و این تبصره تحت عنوان آموزش همراه با تولید اجرا شود.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های امضاء‌ شده با مراکز خارج از آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم بعضی از این تفاهم‌نامه‌ها را فعال کنیم و جلساتی با وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار کردیم تا بتوانیم از توان‌ آنها برای آموزش‌هایمان استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش می‌کنیم بخشی از آموزش را به داخل کارخانه‌ها ببریم و این قبلاً تحت عنوان هنرستان‌های جوار کارخانه مطرح بود و یک هنرستان در کنار کارخانه تأسیس می‌شد و دانش‌آموز درس می‌خواند و وارد کارخانه شده و کارخانه از این هنرجویان به عنوان کارگر ماهر استفاده می‌کرد.

حسینی مقدم گفت: پتانسیل آن وجود دارد و به کمک هم نیاز است تا بتوانیم این هنرستان‌های جوار کارخانه را دوباره فعال کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار