امروز : جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 28
۰۵:۲۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 87047
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 53
سیدحسین طلایی زواره، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش فارس و در ...

سیدحسین طلایی زواره، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش فارس و در پاسخ به این پرسش که «شرح فعالیت‌های معاونت توسعه منابع و پشتیبانی در سازمان پژوهش چگونه است؟»، اظهار داشت: تدوین برنامه توسعه، ارزیابی و پایش برنامه‌های سازمان و موضوعات اداری و مالی را به عنوان شرح وظایف پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: نظارت بر نشر و توزیع کتاب‌های درسی هم از وظایف این معاونت است که به مدیرکل نظارت برنشر و توزیع مواد آموزشی سپرده شده است؛ بر اساس برنامه مدون به صورت مداوم تمامی موضوعات برنامه‌ای سازمان رصد می‌شود.

طلایی در پاسخ به این پرسش که «از نظر اعتبارات وضعیت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی چگونه است؟‌»، خاطر نشان کرد: از نظر اعتباری وضعیت سازمان پژوهش مشابه سایر سازمان‌هاست و همیشه با محدودیت همراه است؛ اما با به‌کارگیری روش‌ها و راهکارهای علمی، تنگناهای مالی مانع پیشبرد برنامه‌ها نشده است.

وی ادامه داد: قسمت اعظم منابع ما مربوط به کمک‎هایی است که برای کاهش بهای تمام شده کتاب‌های درسی مصرف می‌شود تا بتوانیم از این طریق قیمت پشت جلد کتاب‌های درسی را کاهش دهیم.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه موضوع بحث اقتصاد مقاومتی به صورت ویژه در دستور کار سازمان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری دو کارکرد برای اقتصاد مقاومتی در نظر گرفتیم،‌ نخست کارکرد برون سازمان و دیگری کارکرد درون سازمانی است.

وی افزود: ‌در کارکرد برون سازمانی، کارگروهی با کمک پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تشکیل شده است و گزاره‌های پیامد محور مورد انتظار در مبحث اقتصاد مقاومتی احصاء و این اهداف در طرح تدوین حوزه‌های یادگیری تعلیم و تربیت منظور می‌شود؛ در حقیقت نقشه راه برای مؤلفان و تدوین کنندگان متون درسی مهیا و بر اساس این طراحی آموزشی بسته آموزشی که شامل کتاب درسی، نرم‌افزار، فیلم‌های آموزشی، ‌مجلات رشد و محتوای الکترونیکی است، تولید و توزیع می‌شود.

طلایی ادامه داد: هدفمان این است که بتوانیم از این طریق ابتدا تغییر در نگرش دانش‌آموزان حادث و باورهای آنها در تکیه بر ظرفیت‌های درون‌زا را تقویت نماییم و سپس زمینه اصلاح رفتار اقتصادی دانش‌آموزان فراهم شود؛ به عنوان مثال ارزش‌گذاری برای کار انجام شود و دانش‌آموزان کار را مایه افتخار و کار مشروع را با ارزش بدانند؛ همچنین مهارتهای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مشروع به آنها آموخته شود تا در جامعه به تناسب استعدادهای که دارند بتوانند به عنوان نیروی مولد ظهور و بروز نمایند.

وی با اشاره به اینکه در مبحث دیگری کارکرد درون سازمانی مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر بهره‌وری تمرکز کرده‌ایم، تصریح کرد: بهره‌وری را در دو مقوله که نخست کارایی و دیگری اثربخشی است پیگیری می‌کنیم؛ کارایی را به توانایی به دست آوردن ستاده از داده کمتر و اثربخشی را به تطبیق نتایج حاصل از انجام کارها با هدف‌های موردنظر اطلاق می‌کنیم؛ از جمع کارایی و اثربخشی درصدد هستیم بهره‌وری سازمان را افزایش دهیم؛ در این راستا هم به تخصیص بهینه منابع و هم بر اثربخشی بروندادهای سازمان توجه می‌شود، به عبارت دیگر در سازمان درصدد درست انجام دادن کار هستیم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین با الهام گرفتن از سیاست‌های مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف در موضوع بودجه‌ریزی عملیاتی نیز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از سال‌های قبل ورود عمیق داشته و در سال 92 موفق به استقرار کامل بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و محاسبه قیمت تمام شده شدیم.

وی افزود: بر این اساس در سال 93 نیز با دفاتر تابعه سازمان مبادله موافقت‌نامه انجام پذیرفته و بر اساس شکل استاندارد محصولات و قیمت تمام شده هر فعالیت منابع را در اختیار واحدها گذاشتیم و به ازای هر میزان افزایش کارایی، منابع در جهت افزایش بیشتر محصولات به کار گرفته می‌شود.

طلایی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به تولیدات بسیار زیاد سازمان پژوهش وضعیت تولیدات نسبت به هزینه‌ها چگونه است؟»، اظهار داشت: سعی کردیم به واسطه اینکه محدودیت منابع داریم با اعمال روش‌های علمی مانند بودجه‌ریزی عملیاتی و کاربست سنجه‌های کارایی و اثربخشی بتوانیم منابع را مدیریت و اهداف سازمان را محقق کنیم.

معاون توسعه و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «چه تعدادی پرسنل در سازمان پژوهش مشغول فعالیت هستند؟»، خاطرنشان کرد: مجموعه نیروهای سازمانی و رسمی 360 نفر است و 79 نفر نیروی قرارداد کار معین در سازمان پژوهش حضور دارند.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها