امروز : سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 27
۲۰:۴۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 87138
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۹:۵۲
تعداد بازدید: 148
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، نخستین کودکستان ایران سال 1310 به دست جبار باغچه‌بان در تبریز افتتاح شد و سال 1312 ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، نخستین کودکستان ایران سال 1310 به دست جبار باغچه‌بان در تبریز افتتاح شد و سال 1312 شیوه نامه فعالیت این مجموعه‌ها به تصویب رسید.

پس از ایجاد تحولاتی در این شیوه نامه در سال 54 به تدریج فعالیت کودکستان‌ها و مراکز آموزش پیش از دبستان در کشور نیز گسترده‌تر شد و در واقع می‌توان گفت که ایران در زمینه فعالیت این گونه مراکز به شکل نوین آن، پیشینه 80 ساله دارد.

مراکز پیش‌دبستانی از آن رو اهمیت دارد که ذهن کودکان و مخاطبان آن همچون لوح سفیدی آماده پذیرش مفاهیم است و هر آنچه به آنان گفته شود، بر این لوح نقش می‌بندد.

حال اگر این آموزه‌ها متناسب با فطرت و نهاد پاک این کودکان باشد، حاصل آموزش آنان در این سن و سال تربیت انسان‌هایی است که می‌توانند جامعه را به سوی بهبود و تعالی رهنمون شوند.

از همین رو امروزه علاوه بر مدارس، مهدهای کودک قرآنی نیز به فعالیت می‌پردازند تا بخشی از مسئولیت تربیت فرزندان را به صورت ویژه‌تر، تخصصی تر و بر اساس تعالیم دینی و قرآنی بر عهده بگیرند.

در این میان آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی حوزه تعلیم و تربیت کودکان در نظام اسلامی، موظف به پرورش نسل‌های فعلی و آتی کشور با توجه به ارزش‌های دینی است.

*توجه به کیفیت و نوع آموزش در مقطع پیش‌دبستانی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با تاکید بر اهمیت آموزش پیش از دبستان و لزوم تعلیم کودکان در این دوره، اظهار کرد: جشنواره الگوهای مناسب یاددهی ـ یادگیری دوره پیش دبستانی که در همین هفته از سوی این نهاد برگزار شد، رویکردی مؤکد بر فطرت الهی قرآن داشت و با عنوان غنچه‌های قرانی به اجرا درآمد.

رضا طاهرخانی، آموزش پیش دبستانی را سرمایه‌دارترین نوع آموزش خواند و افزود: کودک با دنیایی از عشق و علاقه، پرسش و شور و اشتیاق از آغوش گرم خانواده جدا می‌شود تا در مدرسه حضور یابد و تمام فکر و ذهن خود را در اختیار مدرسه قرار دهد که از همین رو می‌خواهد آموخته‌هایش را به عنوان هدایایی در اختیار خانواده خود قرار دهد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین با بیان اینکه روز رفتن به مدرسه برای کودکان به یاد ماندنی و جذاب است، تصریح کرد: حال اگر برخود نامهربانانه‌ای با این نوآموزان صورت گیرد، در سال‌های بعد ممکن است به سختی مدرسه را بپذیرد و در نتیجه آموزش و پرورش به موفقیت‌های مورد انتظار دست پیدا نکند.

وی اضافه کرد: به همین علت لازم است دانش متولیان و مربیان این حوزه در زمینه مدرسه، پیش دبستانی و کودک افزایش یابد و مربیان، در کنار موضوع آموزش، دو نکته تفکر و نیز اخلاق و رفتار را نیز مورد توجه قرار دهند؛ چراکه آموختن شیوه‌های درست اندیشیدن به جای آموزش اندیشه به کودکان و همچنین کردار و عمل مربی می‌تواند نوآموزان را به والاترین جایگاه‌ها برساند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین یادآور شد: مقایسه جایگاه کودکان در دوره‌های گذشته با امروز نشان می‌دهد که این قشر در آن دوران جایگاه محکمی نداشتند و حتی در مناطق محروم از نظر فرهنگی، حق حضور در میهمانی‌ها را نیز نداشتند.

طاهرخانی ادامه داد: امروزه جایگاه آنان تا حدی ارتقا یافته است که قرن حاضر، قرن کودک نامیده شده و حتی در نوع دیگری از آن، وضعیت خانواده‌ها فرزندسالاری است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین بیان کرد: امروز کشورهای پیشرفته و توسعه یافته سرمایه‌های هنگفتی را به آموزش پیش دبستانی اختصاص می‌دهند؛ چراکه به اهمیت این موضوع پی برده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بخش از تولید ناخالص ملی در ژاپن برای مقطع پیش دبستانی هزینه میشود، عنوان کرد: اهمیت آموزش کودکان در این مقطع سنی ایجاب می‌کند که برنامه‌های اجرایی نیز در این حوزه کیفی باشد.

*نقش مربی در انتقال مفاهیم به نوآموزان

رئیس گروه پیش دبستانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به نقش مربیان در آموزش مفاهیم الهی، گفت: علاوه بر تاثیر ابتکار و نوآوری در نحوه آموزش، ایجاد انگیزه و نشاط در فعالیت آغازین و استمرار آن در فرایند آموزش نیز اهمیت از قابل توجهی برخوردار است.

محمد فرجی افزود: استفاده از آیات و موضوعات قرآنی یا احادیث در ارائه درس و نیز تعمیم و دادن موضوع به مسائل علمی و اصول آموزشی از موارد مهم به منظور آموزش مفاهیم دینی به شمار می‌رود که استفاده مناسب از تشویق به منظور شادابی کلاس هنگام اجرای فعالیت نیز به اثرگذاری بیشتر آن کمک می‌کند.

رئیس گروه پیش‌دبستانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین ادامه داد: باید در ارائه و آموزش مفاهیم مورد نظر از مهارت‌های فنون تدریس شامل ارائه درس، ارزشیابی تکوینی، جمع‌بندی، نتیجه‌گیری، ارزشیابی پایانی و تعیین تکلیف استفاده شود.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های تعاملی و دوسویه بین نوآموز و مربی، استفاده بهینه از پدیده‌های پیش‌بینی نشده در راستای دستیابی به هدف، استفاده از سخت‌افزار‌های مناسب ابتکاری و نیز ایجاد نگرش و تاثیر مثبت بر فراگیران از جمله مواردی است که می‌تواند کیفیت آموزش به کودکان را در مقطع پیش دبستانی ارتقا بخشد.

رئیس گروه پیش دبستانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین عنوان کرد: از آنجا که بخش زیادی از کودکان امروز به واسطه دسترسی به فناوری و فضای مجازی، اطلاعات سودمندی در این زمینه دارند، مطلوبست به هنگام انتقال مفاهیم و آموزش به کودکان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارایه محتوا و فعالیت‌ها مد نظر قرار گیرد.

فرجی بیان کرد: مدیریت زمان و جمع‌بندی مطالب نیز بر موفقیت در دستیابی به اهداف مورد نظر نقش موثری ایفا می‌کند.

این مسئول یادآور شد: عوامل متعددی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری مؤثر است و سازماندهی این عوامل به دست مربیان نقش بسزایی در کیفیت کار دارد.

وی بیان کرد: به همین دلیل ارزیابی میزان موفقیت مربیان باید بر اساس ملاک‌ها و معیارهایی صورت گیرد که متضمن ارزشیابی دقیق از تمام عوامل تأثیرگذار در فعالیت باشد.

بی‌تردید امر آموزش از جمله مهم‌ترین مباحث جامعه است که باید بیش از پیش آن را جدی گرفت و در راستای توسعه آن تلاش کرد.

آنچه جامعه آینده را به خوبی برای پیشرفت کشور خواهد ساخت، پرورش درست نسل آینده است.

پرهیز از سیاسی کاری در آموزش و پرورش، استفاده از ابزار نوین و بروز، بهره‌گیری از تجربیات گذشتگان، تزریق معارف دینی در دروس و نحوه آموزش و ارج نهادن به مقام معلم می‌تواند در تحقق این مهم نقش ویژه‌ای ایفا کند.
=======
میترا بهرامی =======

انتهای پیام/77011/ل30
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها