امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۱۱:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 87600
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 26
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست «جستاری در تبیین کثرت وجود» عصر امروز (18 خرداد) با حضور آیت الله ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست «جستاری در تبیین کثرت وجود» عصر امروز (18 خرداد) با حضور آیت الله غلامرضا فیاضی، رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی، آیت الله حسن رمضانی، استاد علوم عقلی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام احمد غفاری، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و جمعی از علاقه مندان به حوزه فلسفه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام احمد غفاری با ارائه مقدمه ای در باب بحث کثرت وجود گفت: پس از پیدایش انسان تا امروز یکی از مهمترین دغدغه های بشر یافتن جایگاه حقیقی خود انسان در عالم هستی و برقراری ارتباط منطقی با موجودات عالم بود. 

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین موجوداتی که همواره انسان دغدغه برقراری ارتباط با آن و  تأمین رضایتش را داشت، خداوند است در مباحث فلسفه و عرفان طرح مسئله وحدت یا کثرت یا کثرت وجود هم از جمله مسائل در همین راستاست. در تاریخ فلسفه اسلامی تا اکنون دو گونه کثرت مطرح شده کثرت تباینی که توسط فیلسوفان مشاء قابل پیگیری است و دوم کثرت تشکیکی که توسط فیلسوفان صدرایی و نوصدرایی مطرح شده است.

وی اظهار داشت:  از فارابی تا شیخ اشراق دوران گسترده ای است که فیلسوفان زیادی نیز از خود به جای گذاشته و تاریخ قالب فلسفه ما همین مشاء است  که در این نشست تلاش داریم دغدغه پیگیری امکان کثرت وجود را بررسی کنیم.

 

*نظریات گوناگون کثرت وجود

 

در ادامه نشست آیت الله فیاضی با اشاره به اینکه از ابتدای فلسفه اسلامی تا پیش از آخوند ملاصدرا کثرت بسیار مورد عنایت قرار داشهت و حداقل در کلمات شارحین مشاء تصریح به تباین وجودات بوده است به این معنا که وجودات کثیرند ـ هم به شخص و هم به سنخ ـ ، توضیح داد: یعنی یک وجود، وجود دیگر در وجود و محتوا دارد و اشتراکی نیست کاملاً با هم مباین هستند اگر اشتراکی هم هست در عوارض احکامی است که در متن هستی خارج است. 

وی در ادامه افزود: اینجا یک نظریه مطرح شده، نظریه تباین وجودات است اما در همین فلسفه اسلامی نقل است که کسانی در ایران بودند که قایل بودند به تشکیک که وجودها در عین اینکه جدای هم هستند ، وجودات مادی و مجرد هر کدام وجودی غیر وجود دیگری دارند که تا اینجا با ابن سینا و فارابی هم نوا هستند اما حکمای ایران پیش از اسلام می گفتند در عین اینکه شخص ها مغایرند اما درخود محتوای هستی با هم اشتراک دارند چون همه هستی اند و هستی اگر یک مفهوم دارد از آن باب از ارائه مفهوم از معنای خود ذاتی است بنابراین امکان ندارد مفهوم واحد باشد درحالیکه معنا متعدد است چه رسد که متاین باشد!

وی با بیان اینکه تفسیر تشکیک به فرمایش استاد آشتیانی با تشکیک ملاصدرا تنها در لفظ اشتراک دارد، افزود: نظری که بنده اینجا از آن دفاع می کنم، تفسیر پهلویون است البته تشکیک دیگری هم وجود دارد که موجودات کثیرند ولی همه به وجود واحد موجودند، وحدت شخصی وجود در عین کثرت موجودات است نظریه اعتقاد ملاصدرا است چون همه بر یک وجود واحد بی نهایت به نام حقیقت الوجود ، موجودند. این حقیقت الوجود تشخص خاص خود را دارد. 

آیت الله فیاضی یادآور شد: بسیاری به ملاصدرا اعتراض کردند که چرایی که خودش مطرح کرده نسبت به عرفا ناروا است حرف عرفا تفسیر دوم وحدت وجود است که آنچه موجود است فقط حق تعالی است و آن وحدت شخصی و بقیه وجودات وجود ندارند ولو اینکه ظهور  وجود هستند. 

وی با بیان اینکه تباین وجود یک لفظ مشترک است، توضیح داد: گاهی تباین، تباین اشخاص موجودات است که این معنای مصطلح و متداول نیست اما بنده می خواهم از آن دفاع کنم که تباین یعنی این وجود مراتب که بینونت دارد با وجود دیگر و یعنی اینها جدای هم هستند ، ولی این تباین منافات تشکیک پهلویون نیست، تباین وجودات یعنی جدایی وجودات از هم و جدایی شخص هر وجود از دیگری را که بران تأکید می کنم ولی قائل تشکیک پهلویون هم هستم.

وی درباره تشریح دلایلش از اثبات این نظریه گفت: ما در دو بخش باید استدلال کنیم نخست وجودها مغایر هم هستند چنان نیست که هم موجود باشند به وجود و واحد متناهی حق که ما در برابر آن با استادی (جناب رمضانی) مقابل هستیم که ایشان آن را مغایر می داند ما می گوییم همه موجودند بر وجود. ما وجود خودمان را که می یابیم هر کس در چه شک داشته باشد در شک اش شک ندارد ما خود را می یابیم که شک داریم خودمان که هستیم پس وجود من برای من است و این از اقسام بدیهیات است. علاوه بر این ما چیزهای بیرون خود را هم می فهمیم ولو وجدانی نیست پس ما یکسان از خارج متاثر نمی شویم.

وی درباره نظر اصالت وجودیان درباره وجود گفت: اصالت وجود می گوید که وجود عامل موجودیت همه موجودات است اگر وجود نداشته باشد در ظرف عدم قرار نمی گیرد موجود باشد معدوم هم می شود

وی در پاسخ به این سوال خود آیا محدودیت و نامحدود بودن، تابع وجود است گفت: یکی از فروع اصالت وجود اینست ک در معنای موجودی در محدود بودن و نامحدودن بودن تابع وجودش است مثلاً علم بودنش به موجودش است اگر وجود محدود باشد محال است علم نامحدود باشد اگر ما جسم نامحدود بخواهیم باید وجود جسم نامحدود باشد این مقدمه سوم که از اصالت وجود نتیجه می گیرد که هر چیز در محدود و نامحدود تابع جسمش است در نهایت ما نتیجه می گیریم همه ما محدودیم به وجود نامحدود.

آیت الله فیاضی مهمترین دلیل بر فرمایش آیت الله جوادی املی که درباره وحدت وجود مطرح کرده بودند که «بی نهایت بودن وجود، واجب است» گفت: یک چیز در فلسفه درباره تداخل اجسام مطرح است در کتاب های طبیعیات تا فلسفه متعدد بودن تداخل دو جسم که محال است را مطالعه کردم این برایم مطرح بود آیا امروز هم این امر مطرح است؟ بنابراین خدمت استاد گلشنی رفتم اینکه ذرات نور از اجسام عبور می کنند اما معنای عبور آن از ملاءهای موجود جسم می گذرد یا خیر که ایشان گفتند در داخل ملاءها هم می شود. بنابراین آن زمان چیزی درباره تداخل اجسام عالی گفتند با آنچه امروز گفتند متفاوت است.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار