امروز : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 20
۱۱:۰۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 87601
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 19
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، آیت الله حسن رمضانی استاد علوم عقلی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، آیت الله حسن رمضانی استاد علوم عقلی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عصر امروز (18 خرداد) در نشست «جستاری در تبیین کثرت وجود» که با حضور آیت الله غلامرضا فیاضی، رئیس مجمع عالی حکت اسلامی و جمعی از علاقه مندان این حوزه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی برپا شد، در ابتدا با اشاره به فقره ای از مناجات شعبانیه که در آن به تعبیر خودش انسان کامل اینطور به درگاه خدا عرضه می کند که نهایت لطف را بکند و به او عطا و بخشش نشان دهد تا به سوی او کمال انقطاع پیدا کند و از کثرت خلفیه گمراه کننده دور شود.

وی در ادامه افزود: کثرتی که استاد فیاضی بدان اشاره کردند تشبیه و دفاع همان وجود است ما اعتقاد داریم به تباین و به تعبیر شخص خودشان اشخاص وجود! یک  زمان است ما فقط در کثرات خلفیه بحث را متمرکز و پای حق را به میان نیاوریم حقی که صرف و محض وجود است اینجا مشکلی ایجاد نمی شود ما در این قسمت دعوایی نداریم.

آیت الله رمضانی اظهار داشت: اما مشکل اینجاست که کنار کثرات خلفیه با این ارزیابی و تقویم بپذیریم اشکال اینجاست، اینها را هم چطور جمع و جور کنیم یک امر نامحدود صرف در کنار موجودات جزئیه، مشکل ایجاد می شود.

وی با اشاره به بحث از تباین وجود آیت الله فیاضی گفت: در اینجا باید از ایشان بپرسم که منظورشان تباین وجودات است که نمی توانیم آن را بپذییم ولی تباین موجودات را امکان دارد و به یک معنا می توانیم بپذیریم البته ما گاهی تباین می گوییم مرادمان بریدگی و انفصال است که در صحبت های استاد هم جایی اشاره شد یکی هم تباین، اختلاف و تغایر است نخست باید مشخص کنیم که منظورمان کدام است تباین وجودات یا موجودات؟ چرا که هر کدام حکم مجزایی دارد.

آیت الله رمضانی نکته دیگری که در جلسه پیش نیز بدان پافشاری داشت این اشاره کرد که باید فرق بگذاریم بین وجود و موجود که اینها با هم یکی نیستند و اگر تفاوت نگذاریم قطعات کور در مباحثمان می ماند افزود: اما درباره دلیل و استدلال استاد که نظرشان را با آن مستحکم کردند استدلال ایشان پنج یا شش مرحله داشت که برخی مقدمه و برخی نتیجه بود، نخستین آنها اینکه «من وجود خودم را می یابم و وجود دیگر موجودات را احساس می کنم» من عرض کنم که شما و دیگران موجودیت خود را می یابید یا وجود خود را؟ اینها باز هم با هم یکی نیستند شما زمانی فرمایش خود را مشخص که اینجا مراد از یافتن وجود باشد نه موجودیت.

وی در ادامه توضیح داد: ما با تمام قوا در جلسه گذشته از موجودیت دفاع کردیم و با آن مشکل داشتیم مگر مغز خر خورده ایم که بگوییم ما موجود نیستیم؟ ما منشأ اثریم گرایش، فعل، حب و بغض، عدالت و محبت داریم اینها یاوه نیست و ما منکر نیستیم اما اینکه من وجود خود را احساس نمی کنم بحث دیگری است در هر صورت ما وجود نیستیم.

وی درباره مقدمه دوم توضیح داد: «من محدود هستم» این یعنی وجود من و شما محدود است باز همان حرفی که موجودیت ما محدود است نه وجود! ما در صورتی بر این اساس فرمایش و محکم که همه اینها براساس وجود باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار