امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 16
۲۳:۱۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 88002
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 51
نورعلی عباس‌پور، مدیر شوراهای وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در خصوص ...

نورعلی عباس‌پور، مدیر شوراهای وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در خصوص «برنامه‌های شوراهای آموزش و پرورش برای افزایش مشارکت‌ها» اظهار داشت: قانونی به نام شوراهای آموزش و پرورش مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی داریم که پایه مشارکت در آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهد که یک بخش آن، مشارکت سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی و بخش دیگر مربوط به سازوکارهای درون آموزش و پرورش مثل مدارس است.

وی ادامه داد: در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق شورایی به نام شورای آموزش و پرورش داریم که رئیس آن بالاترین مقام اجرایی استان، شهرستان و منطقه است؛ یعنی در استان، استاندار؛ در شهرستان، فرماندار و در منطقه، بخشدار مسئول آن هستند و اغلب مشکلات و نیازهای آموزش و پرورش به این شورا آمده و برای آن تصمیم‌گیری می‌شود و منابعی که در استان وجود دارد برای حل مشکلات آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شود.

عباس‌پور افزود: تقریباً تمام مسئولان استان یا شهرستان عضو این شورا بوده و مصوبات آن با توجه به اینکه استاندار، شهردار و امام جمعه عضو آن هستند، معمولاً ضمانت اجرایی بالایی دارد.

مدیر شوراهای وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ماده 13 قانون شوراها عمدتاً منابع درآمدی آموزش و پرورش است و مشخصاً بند 3 ماده 13 می‌گوید 5 درصد عوارض شهرداری‌ها به حساب آموزش و پرورش واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: برای اینکه این شورا کیفیت‌ بخشی شود و نیازها شناسایی و بررسی شود، چند کارگروه تعریف کرده‌ایم و ماهی یک جلسه در استان و شهرستان تشکیل می‌شود؛ آن موضوعی که باید تصویب شده و مورد نیاز است به دبیرخانه شورا ارسال می‌شود و در جلسه شورا تصمیم‌گیری می‌شود.

عباس‌پور ادامه داد: کیفیت تشکیل جلسات از نظر مکان، زمان و دعوت نیز دارای فرمت‌های مشخصی است و بیشتر جلسات در آموزش و پرورش تشکیل می‌شود و بخشی نیز مربوط به بعد از جلسات است که باید مصوبات را پیگیری کند و مسئولیت آن بر عهده دبیر شوراست که آن مدیر کل آموزش و پرورش یا رئیس آموزش و پرورش شهرستان است.

* تصویب لایحه پیش‌بینی فضای آموزشی در مجتمع‌های مسکونی

مدیر شوراهای وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: کارگروه‌ها را فعال کرده و وظایف را مشخص کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلات آموزش و پرورش را در استان و شهرستان‌ها حل کنیم؛ این مشکلات مثل مشکلات مالی، سازماندهی نیروی انسانی، عمرانی و اردویی است.

وی بیان داشت: ماده 18 شوراها خاص مجتمع‌های مسکونی است که باید فضای آموزشی برای آن در نظر گرفته شود که تبصره‌های آن توسط دولت گذشته حذف شده بود؛ اما مجدداً به صورت لایحه در 3 جلسه کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده و به مجلس رفته است.

عباس‌پور یادآور شد: بحث جذب خیرین مدرسه‌ساز و خیرین مدرسه‌ یار که در ساخت مدرسه مشارکت می‌کنند نیز از طریق شورای آموزش و پرورش انجام می‌شود و برنامه‌ تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز نیز بر عهده شوراهای آموزش و پرورش است.

*مجوز مدارس هیأت امنایی توسط شوراهای آموزش و پرورش صادر می‌شود

مدیر شوراهای وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدارس هیأت امنایی گفت: مجوز مدارس هیأت امنایی نیز توسط شوراهای آموزش و پرورش صادر می‌شود که کیفیت‌بخشی و کاهش تصدی‌گری دو هدف اصلی از راه‌اندازی این مدارس است.

وی ادامه داد: مدارس هیأت امنایی توسط همه عواملی که در مدرسه نقش دارند مثل اولیا، معلمان، مدیران، خیرین و مسئولین محلی و شورایاری‌ها که 13 نفر بوده و عضو هیأت امنای مدارس هیأت امنایی هستند، اداره می‌شود؛ بیشترین منابع مالی توسط هیأت امنا تهیه می‌شود و باید منابعی غیر از دریافت شهریه مستقیم از اولیاء در محیط مدرسه جذب کنند.

وی در خصوص «برنامه‌های شورا در سال جاری» اظهار داشت: در ارتباط با مدارس هیأت امنایی با توجه به اینکه زمان ثبت‌نام و امتحانات است، در تهران بحث نظارت را داریم تا اگر قوانین رعایت نشده باشد رسیدگی کنیم؛ یعنی هم کیفیت‌بخشی به مدارس هیأت‌ امنایی و هم کیفیت‌بخشی به شوراهای آموزش و پرورش را در نظر داریم.

عباس‌پور افزود: بحث مهم دیگر، مناطق مرزی است و در این خصوص شورای ویژه‌ای داریم که آسیب‌های متعددی که در مناطق مرزی وجود دارد را بررسی می‌کند که این شورا متشکل از معاونت‌های داخلی آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران و سازمان تبلیغات اسلامی است که هماهنگی‌هایی انجام می‌شود تا یک سری برنامه‌ها در مناطق مرزی اجرا شود.

عباس‌پور اضافه کرد: این برنامه‌ها مثل تأسیس مدارس شبانه‌روزی و برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و اردویی است که متناسب با هر دوره تحصیلی اجرا می‌شود و بیشتر فعالیتمان در کیفیت‌بخشی است و تأکیدمان این است که دستورات جلسات شوراهای آموزش و پرورش متناسب با نیاز منطقه باشد و آنچه که نیاز فوری منطقه است مصوب شود.

*مدارس وابسته توسعه می‌یابد

مدیر شوراهای وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بر روی مدارس وابسته نیز کار می‌کنیم؛ مثل مدارس معارف که سازمان تبلیغات اسلامی دارد و به دنبال توسعه مدارس وابسته هستیم که با رویکرد یک سازمان تشکیل می‌شود؛ سازمان تبلیغات اسلامی 110 مدرسه وابسته دارد.

وی ادامه داد: مدارس وابسته توسط سازمان‌ها تأسیس می‌شوند؛ اما مشارکتی بوده و بخشی از آن توسط خودشان و بخش دیگر توسط دولت حمایت می‌شود؛ یعنی نیروی انسانی و ساختمان را آموزش و پرورش می‌دهد و بقیه حمایت‌ها توسط آن سازمان انجام می‌شود.

وی افزود: ظرفیت خوبی نیز در شوراهای شهر و روستا داریم و قرار است روز 22 خرداد ماه در محل قدیم مجلس شورای اسلامی در همایش رؤسای شورای عالی استان‌ها تفاهم‌نامه‌ای بین مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جهت استفاده از ظرفیت‌های شوراهای شهر و روستا در آموزش و پرورش به امضا برسد و محور کارمان نیز تعامل با سازمان‌ها در جهت جلب مشارکت در آموزش و پرورش است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها