امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۲۳:۵۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 8801
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۵۵
تعداد بازدید: 79
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس:  فاطمه حامدی خواه-   سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران  که هر ساله از سوی سازمان زیباسازی شهرداری ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس:  فاطمه حامدی خواه-   سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران  که هر ساله از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار می‌شود،‌ چندی پیش پنجمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

این دوره با حضور 31 هنرمند ایرانی و خارجی از روز شنبه 14 اردیبهشت ماه 92 در پارک نوروز بوستان آب و آتش آغاز به کار کرد و هنرمندان در مدت زمانی 10 روزه آثارشان را با استفاده از تنه درخت راش ساختند و اکنون سازمان زیباسازی به 31 اثر حجمی چوبی دست یافته است که ساخته هنرمندان ایرانی و خارجی است و قرار است با توجه به چوبی بودن این آثار، از آن‌ها در فضاهای سرپوشیده استفاده شود.
 


 

این دوره از سمپوزیوم،‌ سازمان زیباسازی شهر تهران میزبان 7 مجسمه‌ساز خارجی از کشورهای بلغارستان،‌اندونزی،‌اروگوئه و شیلی بود که البته هنرمند اسپانیایی دعوت شده به این مراسم، فرصت لازم برای حضور در این سمپوزیوم را نیافت و از این سمپوزیوم جا ماند و به این ترتیب 6 هنرمند خارجی در کنار 13 مجسمه‌ساز ایرانی در بخش اصلی این سمپوزیوم به ساخت آثاری از درخت راش به طول تقریبی 280 سانتی‌متر پرداختند که 20 هنرجو به عنوان دستیار آن‌ها را در ساخت آثارشان یاری کردند و دو مجسمه‌ساز پیشکسوت ایران محمدحسین عماد و جمشید مرادیان نیز در بخش مدعوین به ارائه آثارشان پرداختند.

همچنین در این دوره 10 نفر نیز دربخش دانشجویی حضور داشتند که آثار آن‌ها نیز در مقیاس کوچکتر از بخش اصلی و در حدود یک متر و 80 سانتی‌متر ساخته شد.

سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران بر اساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری قرار است هر سال در یک مکان متفاوت برگزار شود تا امکان بازدید برای همه مردم شهر تهران را فراهم کند.

پارک چیتگر،‌ نگارخانه برگ،‌ برج میلاد،‌ باغ موزه قصر و پارک نوروز در بوستان آب و آتش طی پنج دوره گذشته محل برپایی این سمپوزیوم بوده است که البته این مکان‌ها موافقان و مخالفانی نیز داشته است.

پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی با توجه به نظرات شرکت‌کنندگان در این دوره و هنرمندان مجسمه‌ساز در کارنامه سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مجموع مثبت ارزیابی شده است و اگر چه همچنان نقدهایی به این رویداد بین‌المللی وارد است ولی با پیشرفت هر ساله تحت مدیریتی شایسته و قابل تقدیر توانسته خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کند.

این دوره از سمپوزیوم در پارک نوروز واقع در بوستان آب و آتش برگزار شد که از نظر بسیاری از مجسمه‌سازان شرکت کننده در این دوره محل مناسبی برای اجرای آثارشان بود و برخی دیگر از هنرمندان نیز عدم دسترسی آسان مردم به این پارک را مشکلی بر سر راه مفهوم سمپوزیوم عنوان کردند و بر این اعتقاد بودند که سمپوزیوم باید محلی برای ارتباط هنرمند با مردم باشد تا مفهوم اصلی خود را پیدا کند.
 


 

درباره انتخاب آثار نیز اگر چه برخی از هنرمندان شرکت کننده نسبت به انتخاب آثار این دوره گله‌مند بودند و معتقد بودند که سلایق هیئت داوران در گزینش آثار بسیار دخالت داشته است اما در مجموع بیشتر هنرمندان شرکت کننده در این دوره از سمپوزیوم از روند برگزاری آن رضایت داشتند و مدیریت این سمپوزیوم نیز بر اساس تجارب گذشته و برای پرهیز از تکرار شدن سلایق،  هیئت داوران پنجمین دوره را کاملاً متفاوت از دوره قبل انتخاب کردند.

یکی از نکات دیگر این سمپوزیوم حضور دانشجویان رشته مجسمه سازی در بخش دانشجویی این سمپوزیوم و استفاده از هنرجویان به عنوان دستیار در کنار هنرمندان بخش اصلی بود که این موضوع برای بسیاری از هنرمندان نکته خوب و ارزشمندی تلقی می‌شد و برخی دیگر از هنرمندان حرفه‌ای نیز معتقد بودند که سمپوزیوم محل کسب تجربه نیست بلکه محلی است که هنرمندان شناخته شده دنیا حضور پیدا می کنند و در برابر دیدگان مردم علاقه مند،‌به خلق آثارشان می پردازند.

غیررقابتی شدن این دوره از سمپوزیوم نیز از دیگر نکات قابل توجهی بود که بسیاری با آن موافق بودند و معتقد بودند که غیر رقابتی شدن فرصت کسب تجربه و همیاری بیشتر میان شرکت‌کنندگان را در جریان برگزاری سمپوزیوم افزایش می‌دهد.

* سمپوزیوم جایی برای کسب تجربه دانشجویان

سمانه ریحانی تاکنون سه بار در سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی تهران حضور داشته است که بار اول در سومین سمپوزیوم در برج میلاد به عنوان دستیار شرکت داشته و دومین بار در چهارمین سمپوزیوم در باغ موزه قصر در بخش دانشجویی حضور داشته است و امسال در پنجمین سمپوزیوم در بخش اصلی شرکت کرده بود.

او درباره رشد پله پله‌ای که در این سمپوزیوم‌ها داشته است گفت: بعد از حضور در این سمپوزیوم‌ها بود که تجربه ساخت مجسمه‌های بزرگ را به دست آوردم و به دنبال آن تابستان سال گذشته نیز به سوئد رفتم و در یک ورک‌شاپ مجسمه‌سازی شرکت کردم.این دانشجوی مجسمه‌سازی معتقد است که سمپوزیوم‌ها جایی برای کسب تجربه و یادگیری تکنیک‌های دیگر هنرمندان است.

او درباره حضور هنرمندان خارجی در این سمپوزیوم هم گفت: خارجی‌ها معتقدند که سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران از بهترین سمپوزیوم‌ها در دنیاست به خاطر فضای مناسب و ابزاری که در اختیار هنرمند قرار می‌دهد چرا که در دیگر سمپوزیوم‌های دنیا چنین امکاناتی در اختیار هنرمند نیست.

این مجسمه‌ساز جوان درباره سطح کیفی آثار هنرمندان ایرانی در مقایسه با هنرمندان خارجی هم گفت: هنرمندان خارجی شرکت کننده در سمپوزیوم ایران تجربه دهها بار حضور در سمپوزیوم‌های خارجی را دارند و با وجود آن که ما تنها پنج دوره سمپوزیوم را برگزار کرده‌ایم اما سطح کیفی آثار هنرمندان ایرانی و خارجی از نظر تکنیک،‌طرح و ایده یکسان است.

ریحانی همچنین بر جنبه آموزشی این سمپوزیوم‌ها برای دانشجویان مجسمه‌سازی ایران تأکید کرد و گفت: من تجربه مجسمه‌سازی با سنگ را در این سمپوزیوم‌ها یاد گرفتم و در این دوره نیز که با متریال چوب برگزار شده است، برای اولین بار ساخت مجسمه چوبی در ابعاد بزرگ را تجربه می‌کنم و فکر می‌کنم بهترین جا برای کسب تجربه در زمینه مجسمه‌سازی است.

او اضافه کرد: با حضور در این سمپوزیوم‌ها از تجارب دیگر هنرمندان استفاده می‌کنم و تلاش می‌کنم اشتباهات سال قبل را در کارهایم تکرار نکنم.



 

* سطح کیفی آثار مجسمه‌سازان ایرانی شگفت زده‌ام کرد

«کریستین ری» مجسمه‌سازی از کشور اروگوئه است که امسال برای نخستین بار در پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران حضور یافت.

کریستین ری درباره سطح کیفی آثار مجسمه‌سازان ایرانی گفت: من از دیدن آثار ایرانی‌ها بسیار شگفت زده شدم چون از نظر کیفی کارشان بسیار خوب است و در سطح بالایی قرار دارد.

این مجسمه‌ساز اروگوئه‌ای معتقد است که حضور مجسمه‌سازان در این سمپوزیوم‌ها به ارتقاء سطح حرفه‌ای آن‌ها کمک می‌کند.

کریستین ری که تا کنون در 12 سمپوزیوم بین‌المللی حضور داشته است درباره کیفیت برگزاری پنجمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران گفت: در بسیاری از سمپوزیوم‌ها برنامه‌ریزی‌ها یکسان است اما این جا برنامه‌ریزان به همه چیز توجه کرده‌اند و هنرمندان همه ابزار و امکانات لازم را برای کارشان در اختیار دارند.

او مهمترین نکته برای یک مجسمه‌ساز را در سمپوزیوم‌ها،‌اجرای طرح و ایده خود با استفاده از امکانات عنوان کرد و گفت: این جا به هیچ چیزی احتیاج ندارم و برنامه‌ریزی‌ها خوب است و امیدوارم هر سال با همین کیفیت برگزار شود.

* سمپوزیوم فرصتی برای ارتباط با مردم

مرتضی باقری مصلح‌آبادی مجسمه‌ساز جوانی است که در پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در بخش اصلی شرکت کرد.

باقری مصلح‌آبادی سمپوزیوم را فضای خوب و جذابی برای کار کردن و ارتباط با مخاطب عنوان کرد و گفت: بازدیدکنندگان درباره این آثار سؤال می‌کنند و این شرایط مناسبی است برای آن که با آن‌ها درباره آثار هنری حرف زد و برایشان توضیح داد تا از دیدن این آثار بیشتر لذت ببرند.

این مجسمه‌ساز جوان درباره کیفیت آثار هنرمندان ایرانی در مقایسه با خارجی‌ها گفت: خارجی‌ها تکنیک قوی و خوبی دارند ولی نمی‌توان گفت در سطح بالاتری نسبت به هنرمندان ایرانی قرار دارند.

وی افزود: به هر حال هنر مجسمه‌سازی ما جوان است اما هنرمندان خوبی داریم که آثارشان نه تنها قابل مقایسه با هنرمندان خارجی بلکه گاهی بهتر از آن‌هاست و به نظر من کار هنرمندان خارجی هیچ ارجحیتی به کار هنرمندان ایرانی ندارد.

این دانشجوی مجسمه‌سازی همچنین سطح برگزاری سمپوزیوم و امکانات موجود آن را بسیار خوب عنوان کرد و درباره برگزاری این سمپوزیوم با استفاده از متریال‌های مختلف هم گفت: به نظر من بهتر است که در هر دوره از یک متریال‌ استفاده شود تا امکان تجربه و کار با همه متریال‌های مختلف در ابعاد بزرگ برای هنرمندان فراهم شود.

* سمپوزیوم ایران برنامه‌ریزی دقیقی دارد

رومن دیمیتروف مجسمه‌ساز بلغارستانی است که در پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران شرکت داشت.

این مجسمه‌ساز بلغارستانی درباره حضور دستیارانی که از میان دانشجویان رشته مجسمه‌سازی انتخاب شده‌اند گفت:‌ حضور این دستیاران که به هنر مجسمه‌سازی آشنا هستند، بسیار خوب است و حتی در برش زدن چوب هم کمک خوبی هستند، آن‌ها برخی نکات را به خوبی می‌دانند و در جریان کار هم بسیاری نکات دیگر تکنیکی را به سرعت یاد می‌گیرند.

رومن دیمیتروف که تاکنون در بیش از 70 سمپوزیوم خارجی شرکت داشته است،‌برای اولین بار است که در سمپوزیوم مجسمه‌سازی ایران حضور دارد و این سمپوزیوم را از نظر برنامه‌ریزی بسیار دقیق و از نظر سطح برگزاری بزرگ و خوب عنوان کرد.

وی افزود: از میان همه سمپوزیوم‌هایی که شرکت کرده‌ام، بزرگترین آن در کره جنوبی برگزار می‌شود که خیلی هم معروف است و از 10 برنامه‌ریز برای برنامه‌های سمپوزیوم استفاده می‌کردند و سمپوزیوم ایران نیز برنامه‌ریزان بسیار خوبی دارد که این رویداد را در سطح عالی برگزار می‌کنند.
 


 

*سمپوزیوم مجسمه‌سازی محل کسب تجربه نیست

جمشید مرادیان هنرمند مجسمه‌سازی که به عنوان مدعو در پنجمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران حضور داشت معتقد است که  این سمپوزیوم در حال رسیدن به استانداردهای بین‌المللی است ولی باید توجه داشت که سمپوزیوم محل کسب تجربه نیست.

او درباره سطح برگزاری این سمپوزیوم گفت: رفته رفته در حال رسیدن به استانداردهای بین‌المللی سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی هستیم و این حاصل تجارب سمپوزیوم‌های قبلی در ایران است.

مرادیان با اشاره به لزوم توجه بیشتر به مکان برگزاری سمپوزیوم گفت: برای دوره‌های بعد باید به فکر مکان بهتری باشیم چون پارک نوروز در بوستان آب و آتش بازدیدکننده زیادی ندارد و به نظر من اگر این سمپوزیوم در پارک ملت برگزار می‌شد،‌ مردم بیشتری امکان بازدید از آن را پیدا می‌کردند.

مرادیان گفت:‌اگر این سمپوزیوم از نظر تعداد بازدیدکننده نیز قابل قبول بود،‌ به همه اهداف یک سمپوزیوم مجسمه‌سازی نزدیک می‌شد چرا که سمپوزیوم یعنی اجرای اثر هنری در برابر دیدگان مخاطب و بازدیدکنندگان و همچنین وقت گذاشتن برای ارتباط با مخاطب و پاسخ دادن به سؤالات آن‌ها.

او ادامه داد: از طریق ارتباط هنرمند با مردم است که می توان فاصله میان هنرمند و مردم عادی را کم کرد و به آن‌ها نشان داد که هنرمند یک متخصص در امور هنری است و هیچ چیز دشواری در کار هنری وجود ندارد.

مرادیان به امکانات خوبی که در این سمپوزیوم در اختیار مجسمه‌سازان قرار گرفته است اشاره کرد و گفت: من بارها با مجسمه‌سازان خارجی گفت وگو کرده‌ام و همه آن‌ها از این سمپوزیوم و امکاناتی که دارند کاملاً راضی بودند و همه چیز به نظرشان طبق استانداردهای جهانی است.

این مجسمه‌ساز پیشکسوت  درباره حضور دانشجویان در این سمپوزیوم هم گفت: سمپوزیوم جای چنین تجاربی نیست چرا که سمپوزیوم اهداف دیگری را دنبال می‌کند و کشاندن آن به سمت کلاس آموزشی آن را از اهداف سمپوزیوم دور می‌کند.

او تأکید کرد: سمپوزیوم محلی برای گردهمایی مجسمه‌‌سازان حرفه‌ای است، نه ورک شاپ و جایی برای کسب تجربه.

مرادیان همچنین با اشاره به جوان بودن هنر مجسمه‌سازی ایران گفت: البته با توجه به جوان بودن مجسمه‌سازی در ایران ناچاریم این موضوع را بپذیریم تا جوانان مجسمه‌ساز ما فرصت حضور در جامعه حرفه‌ای را کسب کنند.

او به داشتن رزومه حرفه‌ای پربار به عنوان مؤلفه‌ای مهم در انتخاب هنرمندان شرکت کننده در سمپوزیوم‌های دنیا اشاره کرد و گفت: در مجموع سمپوزیوم مجسمه ‌سازی تهران در دوره پنجم موفق بود و اگر بازدیدکنندگان آن نیز بیشتر بود و امکان ارتباط بیشتری با مردم فراهم می‌شد،‌ به تعریف سمپوزیوم نزدیک‌تر می‌شد.

مرادیان در ادامه به لزوم ارتباط با مخاطب در جریان برگزاری سمپوزیوم اشاره داشت و گفت: در سمپوزیوم‌های خارجی مرتب از مدارس،‌دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای آموزشی و فرهنگی برای بازید از سمپوزیوم مجسمه‌سازی می‌آمدند و ما ملزم بودیم تا 2 ساعت از وقت کاری خود را به ارتباط با مردم اختصاص دهیم و درباره آثارمان با آن‌ها گفت‌وگو کنیم.

وی تأکید کرد: در جریان برگزاری سمپوزیوم‌ها باید به سمت انتقال فرهنگ و هنر به نسل جوان و اقشار مختلف جامعه حرکت کنیم.

این هنرمند پیشکسوت یکی از نکات مثبت این سمپوزیوم را غیررقابتی شدن آن عنوان کرد و گفت: وقتی رقابت از هنر حذف می‌شود،‌ همکاری خوبی را در این گردهمایی شاهد خواهیم بود و هیچ هنرمندی با حذف و نفی دیگری سعی در اثبات هنر خود نخواهد داشت.

مرادیان همچنین درباره سطح کار حرفه‌ای هنرمندان ایرانی در مقایسه با خارجی‌ها گفت: هنرمندان جوان ایرانی خیلی خوب کار می کنند و سطح کیفی کارشان قابل قبول است.

او با اشاره به محل نصب آثار این سمپوزیوم هم گفت:‌ مکان نصب مجسمه به اندازه خود مجسمه مهم است چرا که تعریف مجسمه یعنی تعامل فرم و فضا و اگر مجسمه خوبی در مکان نامناسبی نصب شود ممکن است به خوبی دیده نشود و ارتباط لازم را با مخاطب برقرار نکند.

* سمپوزیوم محلی برای تبادل فرهنگ‌ها و تجربیات هنری
 
آخربین، مجسمه‌ساز جوانی که در بخش دانشجویی پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران حضور دارد معتقد است که نتایج حاصل از برگزاری سمپوزیوم به نفع هنرمندان و برگزارکنندگان است.

آخربین درباره حضورش در این سمپوزیوم گفت: دومین بار است که در این سمپوزیوم شرکت می‌کنم،‌اولین بار در برج میلاد و در سمپوزیوم سوم به عنوان دستیار حضور داشتم و امسال در بخش دانشجویی کارم پذیرفته شده است.

او که برای نخستین بار تجربه کار با چوب در ابعاد بیش از یک متر را در این سمپوزیوم تجربه کرده است درباره آموزش‌های دانشگاهی مجسمه‌سازی هم گفت: دانشگاه همه مواد و متریال‌ها را آموزش می‌دهد ولی تجربه کار در ابعاد بزرگ در دانشگاه امکان پذیر نیست.

او سمپوزیوم مجسمه‌سازی را رویدادی فراگیر در بسیاری از کشورهای دنیا عنوان کرد که نتایج حاصل از آن به نفع جامعه هنری و همچنین سازمان برگزار کننده آن است.

این مجسمه‌ساز جوان افزود: فضای سمپوزیوم برای کسب تجربه نسل جوان مجسمه‌سازی ایران بسیار مفید است و با توجه به حضور هنرمندان خارجی، امکان کسب تجربه از هنرمندان دیگر کشورها نیز فراهم می‌شود و در مجموع محلی برای گردهمایی هنرمندان مجسمه‌ساز است که به تبادل افکار، اطلاعات و فرهنگ‌های مختلف خود می‌پردازند.

او همچنین گفت: سازمان زیباسازی تهران نیز که برگزار کننده این سمپوزیوم است، در عرض 10 روز صاحب ده‌ها اثر حجمی خواهد شد که می‌تواند از آن‌ها در فضاهای مورد نیاز خود استفاده کند.

آخربین امیدوار است که با کسب تجربه از این سمپوزیوم، بتواند در سمپوزیوم‌های جهانی نیز حضور یابد.

به گزارش فارس،‌پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران 25 اردیبهشت‌ماه به کار خود خاتمه داد. امید می‌رود که این رویداد که تازه به پنجمین دوره خود رسیده است بتواند همچنان با مدیریتی قوی و شایسته و با بهره‌برداری از تجارب دوره‌های گذشته و همچنین نقد و بررسی هر دوره از سمپوزیوم هر چه بیشتر به استانداردهای جهانی نزدیک شود و در سال‌های آتی امکان حضور هنرمندان مطرح بیشتری از سراسر جهان در این سمپوزیوم فراهم شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار