امروز : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 23
۰۶:۰۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 88084
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 98
«حبیب‌الله صادقی» پیشکسوت نقاشی و دبیر بخش نقاشی جشنواره شمسه در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی و هنرهای تجسمی فارس درباره سومین دوره این جشنواره گفت: به ...

«حبیب‌الله صادقی» پیشکسوت نقاشی و دبیر بخش نقاشی جشنواره شمسه در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی و هنرهای تجسمی فارس درباره سومین دوره این جشنواره گفت: به اعتقاد من در جشنواره اول و دوم شمسه بخش تجسمی برتر شناخته شد و با توجه به تیم همکاری و استعداد وسیعی که در این بخش وجود دارد می‌توانیم این دوره را با کیفیت ممتاز پیش ببریم.نباید فراموش کرد که جشنواره شمسه که در حال برگزاری سومین دوره از آن هستیم تقریباً در حالی به انجام و کیفیتی می‌رسد که روزهای نخستین سال است و کمی دیر برگزار شد اما با تجربه‌ی ارجمند مرحله اول و دوم امید است این جشنواره با کیفیت خوبی برگزار شود.هر چند نمی‌توان گفت این جشنواره سرآمد است ولی حاصل جشنواره‌ی اول و دوم است که در جشنواره‌ی سوم به یک کیفیت دست خواهد یافت و تلاش و تمرین و تجربه اجتماعی که در دوره قبل داشتیم منجر به مراجعه آثار بهتر و شیوه‌نامه اجرایی بهتری خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که تدابیر شما برای بهتر برگزار شدن شمسه چهارم چیست؟؛ عنوان داشت: در صورتی که فراخوان درست آنالیز و توضیح داده شود با برگزاری ورک شاپ‌ها در حال آماده ساختن برای جشنواره چهارم هستیم که به شکل فاخری برگزار شود. اهدافی که شمسه دنبال کرده این است که رابطه مردم (شهرداری به عنوان مجموعه فرهنگ و مردم‌نهاد) و شهرداری بتواند نگاه خوبی به پیرامونش داشته باشد و این مؤلفه‌ها را به خوبی روایت کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای ماندگاری هر چه بیشتر شمسه نقاشی چیست؟ تصریح کرد: خوب است بعد از هر جشنواره کتاب مجموعه آثار هم چاپ شود تا بتوان آمار را استخراج کرد و چون مراجعات مهمی را به جامعه‌ی هدف و مردم خواهیم داشت و می خواهیم اهداف کلان شهرداری را دنبال کنیم محورهای یاد شده را اعلام کرده‌ایم که عصاره مؤلفه‌های دوره‌های گذشته است. محورها ثابت بوده است و امسال روی موضوعاتی مثل خانه پدری، تهران شهر سلامت، تهران شهر مودّت و مدارا و ... تمرکز شده است. آن‌چه مدّ نظر ما است مخاطبین متوجه شوند که تهران، شهرداری یا بلدیه 120 سال از عمرش می‌گذرد. شهرداری 10 سال قبل از پیروزی انقلاب مؤلفه‌هایش بخش خدماتی بود یعنی خدمات اجتماعی را انجام می‌داد مثل زیباسازی، محوطه‌سازی، تنظیم متراژها و ... بعد از پیروزی انقلاب با متفاوت شدن شرایط از حدود 15 سال پیش شهرداری به یک فرهنگ مولد توجه کرد. به این که جامعه می‌تواند هم‌زمان به پیرامونش توجه کند و به مناسباتش توجه و پیرامونش را تعریف کند و ترجیح دهد معاونتی را با عنوان معاونت فرهنگی اجتماعی تعریف کند.

وی افزود: در این جشنواره که آقای قالیباف (مدیریت) و آقای ایازی (معاونت شهرداری) آن را دارا هستند بسیار هوشیارانه به این معنا توجه کرده‌اند و اهداف جشنواره اول و دوم و سوم را پیگیری می‌کنند، و نتایجی که از آن منجر شد آن است که جامعه‌ تهران را به عنوان یک کهن‌الگو در نظر بگیرد و نگاه کند و ما عنوان فشرده شده این مسئله را خانه پدری نامیده‌ایم. این یعنی خانه اخلاق مدار، تسامح و تعامل با افراد خانواده و همسایه. همسایه کسی نیست که به دیوار ما تکیه داده باشد. همان‌طور که در زمان انقلاب قرار می‌گذاشتند فردا ساعت 8 صبح میدان شهدا، یعنی جمعیتی بودند که آمده بودند از یک معرفت و معنا و اندیشه‌ای دفاع کنند، این یعنی خود انقلاب اسلامی یک دلیل اتصال است و خود دفاع مقدس دلیل پیوند و تعامل است و این که شهر را زیبا بسازیم و شهروندان در دیدار با همدیگر همه از یکدیگر به نیکی و احترام یاد کنند.

وی ادامه داد: آرزوهای بزرگ با یکدیگر داشته باشند یعنی تمامی شهر در یک همیت، همسایه همدیگر هستند و سفارشات اهل بیت انقلاب ما برای الفت و تعامل ایجاد شده در یک زیبایی باشکوه، هر آسیبی را که در پهنه اجتماعی صورت بگیرد و صفات انسانی را مخدوش کند، ما باید به نقد بکشیم، و این کار به دلیل وسعت آن در بخش نقاشی و تندیس از انسان‌های تأثیرگذار در این بخش یاد می‌کنیم، مثل جمال‌زاده و دکتر معین، کمال‌الملک که نقاشی دوران قاجار را کار کرد. این اتفاق و انقلاب فرهنگی که ما به آن معتقدیم در پهنه هنر تجسمی کاری است که شهرداری انجام می‌دهد و شهرداری‌های بزرگ را می‌بینیم که دلیل موفقیت جامعه هستند. اگر فرانسه حدود 78 درصد سرانه ملی‌اش را از طریق گردشگری و هنر و فرهنگ درمی‌آورد جز کار هوشیارانه دانشگاه‌اش نیست و مدیران و کارشناسان فرهنگی که جامعه را به عنوان معماری نمونه نشان داده‌اند. نمونه موفق فرانسه را می‌توان از مکزیک یاد کرد.

صادقی همچنین در پاسخ به این سوال فارس که انقلاب اسلامی چه تأثیری در سیر معرفت فرهنگی کشور گذاشته است؟ گفت:  انقلاب ما وسعت بی‌نظیر و بی‌بدیلی در داشته‌ها دارد، به طوری که هر نفری که در سطح شهر در حال حرکت است اگر عمیق به او نگاه شود، در ایجاد فضای معرفتی فرهنگ دوره‌ انقلاب نقش داشته است. بنابراین همگان در یک سیر معرفت فرهنگی تأثیر دارند و باید بتوانیم در یک مشارکت جمعی و در بیان زیبا توانمند، داشته‌های فرهنگی خود را در دولایه شهر، در دو طبقه بالا، طبقه فرهنگ و مترو طبقه اقتصاد به لحاظ زیبایی‌شناسی، باید در زیبایی و شکوه سرآمد باشد. با توجه به وضعیت گسل، مشکلات اجتماعی ما تک به تک مردمان این شهر باید خانه شان را مثل خانه پدری ببینند. اگر بتوانیم در روابط اجتماعی احترام به شئونات، فضای سبز، زیبایی‌ها، احترام به نگاه کردن به یکدیگر و علاقه‌مندی به یکدیگر را جا بیاندازیم نتیجه مورد نظر را گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه هدف شمسه بسیار بزرگ است و یک هدف عالی و انسان‌ساز است که سه مرحله‌ی آن را انجام داده‌ایم؛ توضیح داد: این در روش‌های کارآمدتر و کلان‌تر نتیجه ارجمندتری خواهد گرفت و ما باید بتوانیم در مشارکت همگانی باورهای شمسه را به سرانجام برسانیم و سرود زیبایی‌شناسی و اخلاق و سرود الفت و مؤانست را در کنار همدیگر بخوانیم.

وی گفت: در جوامع پیشرفته دنیا اغلب با فقر جمعیت مواجه می‌شوند و مهاجر به دلیل خط قرمزهایی که برایش قائل می‌شوند سریع تعریفات اجتماعی را قبول می‌کند. وفادار می‌شود و باورمند. نهایت تجربه‌هایی که از منطقه خود گرفته به آن کشور هدایت می‌کند. چند سال گذشته به روشن‌فکران آموزش می‌دهند و مدرک می‌گیرد و از آن در سرزمینی دیگر استفاده می‌کند آیا ما لیاقت نداریم جوان، هنرمند، پزشک عالم و دانشمند ما کنار ما باشد یکی از دلایل فرار مغزها  گستره زیبایی‌هایی که غرب به وجود می‌آورد است. بنابراین شهر به عنوان پایتخت باید جایی باشد که بچه‌های هنرمند بمانند و راجع به رنگ و زیبایی‌شناسی کمک کنند و تهران زیبا، شأن ملت ده هزار ساله ماست.

وی ادامه داد: ملت من و فرهنگ من و مردم من آن‌قدر ستبرند که چرا ما باید در اندک روابط زیبایی‌شناسی در کشورمان عقب بمانیم. دانشمندان، معماری، فرهنگ، اخلاق و ادب ما باید مدینه جهان باشد زمانی که گیوتین در کشورهای دیگر کاربرد داشت ایران ما کشور مولوی و پایتخت عشق بوده است بنابراین باید فرزندمان را بستاییم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه شمسه چه وظیفه‌ای در قبال مخاطبان خود دارد؟ تصریح کرد: وظیفه شهرداری و شمسه که نامش نور است این است که نور معرفت را به مخاطب خود بتاباند و بتواند ایران بزرگ و تهران بزرگ را که عصاره فرهنگ اقوام ما است را در کشور جمع کند، کسانی باشند که تهران پایتخت لطف و مهربانی و زیبایی باشد. همه این‌ها نقطه شروع منطق دیداری است. باورمندی خود را اعلام کنیم. من بچه‌های توان‌مند، عاشق و باشعور هم‌چون هنرمندان معاصر ایران ندیده‌ام. و آن‌ها کماکان به ناموس فرهنگ علاقه‌مند هستند.  من دست و پای تمام شاگردان را می‌بوسم. هنرمند معاصر ما استعداد دارد. خاک زرخیز معرفت که در میان مردم ماست اگر باغبانش مدیران و رهبران جامعه و خادمان حوزه فرهنگ اجتماعی شهرداری است، این استعداد رو باور و کمک به تبلیغ کنند ما فرار مغزها نخواهیم داشت. ما باید عاشقانه نسل جوان را دوس داشته باشیم که شمسه و سرای محلات خصوصی و نزدیکترین رگ حیاتی اتصال به نگاه آرمانی ماست که اگر بتوانیم این اندیشه را منتقل کنیم.

وی در پایان گفت:  این دوره را کارآمدتر و جامع‌تر می‌بینم و امیدواریم آرمان‌ها را بتوانیم مثل آرش کمانگیر ببینیم. فکر کنیم تا دورترین می‌رود یاد بگیریم برای هر کار اندیشه و غیرت آرش را داشته باشیم و تلاش کنیم ورکشاپ و نمایشگاه با شکوه و خردمند برگزار شود. اگر سرای محلات باورهای جمعی ما را باور کنند ما در زیبایی‌شناسی کارهایی را انجام خواهیم داد که سرآغاز رسیدن اتوپیا و مدینه فاضله است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار