امروز : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 26
۰۵:۱۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 88119
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 185
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» که انتشارات سروش آن را منتشر نموده است در حقیقت ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» که انتشارات سروش آن را منتشر نموده است در حقیقت رساله دکتری شهاب اسفندیاری است که توسط مسعود اوحدی ترجمه و به زیور طبع آراسته شده است.

این کتاب به مباحث نظری حوزه سینما در 3 بخش، 10 فصل و نتیجه گیری پایان کتاب پرداخته و تدوین شده است. فصل‌های اول، دوم و سوم کتاب به ترتیب شامل مرور انتقادی فشرده‌ای است بر ادبیات نظری موجود در موضوع «جهانی شدن»، «سینمای ملی» و «مطالعات تطبیقی فراملی». از همین رو ممکن است این فصل‌ها بیشتر مورد توجه خوانندگان آشنا به مباحث نظری در حوزه مطالعات اجتماعی، مطالعات فیلم و مطالعات رسانه قرار بگیرد. اما مباحث فصل‌های چهارم تا دهم کتاب علی‌رغم ابتناء بر مبانی نظری طرح شده در فصول نخست از ادبیاتی روان‌تر برخوردار بوده، مستقلا نیز برای عموم علاقمندان مباحث فرهنگی و سینمایی قابل استفاده است.

جهانی شدن و ادبیاتی که ذیل آن در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد شده واژ‌ه‌ای است که زمان زیادی از ورود آن به کشور نمی‌گذرد و مباحث بسیاری را نیز با خود آورده است. این موج که نگرانی‌هایی با خود همرا داشته، شیفتگان و علاقمندانی را نیز دربرمی‌گیرد. کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» در نظر دارد به مباحث نظری سینما پیرامون جهانی شدن و تعریف ملی و بومی آن بپردازد. تاثیر جهانی شدن بر سینمای داخلی و آثار تولید شده را مورد کندوکاو قرار داده است. شاید جهانی شدن، نیروی محرکه نیرومندی در سیاست‌ها و حتی اقتصاد ایران باشد، ولی معضلات و مسائل پیچیده بسیاری از لحاظ جهانی شدن در قلمرو فرهنگ وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخت.

در بخش اول ذیل عنوان «چارچوب نظری» که شامل فصل‌های یک و دو است مباحثی نظیر درک مفهوم جهانی شدن، نظریه میدان جهانی، نظریه جریان‌های جهانی، نظریه گشتارهای جهانی، مفهوم سینمای ملی، سینمای ملی به منزله نشانه درون متنی، سینمای ملی به منزله سلاح فرهنگی / اقتصادی، سینمای ملی به منزله ویژگی فرهنگی، مطلوبیت سینمای ملی در عصر جهانی شدن و ... بررسی و نظرات موافق و مخالف با آن نیز بیان شده است.

در بخش دوم کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» که عنوان «مطالعه تطبیقی فراملی» بر آن گذاشته شده است، فصول سه، چهار، پنج و شش گنجانده شده است. در فصل سوم این کتاب موسوم به «پژوهش تطبیقی: الزامات و موانع» با موضوعاتی نظیر چرا مقایسه؟، مشکلات مطالعه تطبیقی سینمای ملی، انتخاب کشور و ... روبرو می‌شویم. در فصل‌های چهار، پنج و شش این کتاب به سینماهای ملی در کشورهای فرانسه، آرژانتین و کره جنوبی و جهانی شدن پرداخته شده است. از سینمای پیشاملی تا پساملی، احیای سینمای ملی، عصر طلایی و دلایل زوال آن و ... موضوعاتی است که در این فصل‌ها مورد اشاره قرار گرفته است.

مقایسه سینمای ملی ایران با کشورهای دیگر و سنجش تفاوت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، نقش مهمی در نیل به شناخت صحیح از تعاریف سینمای ملی در کشورهای دیگر دارد. بحث‌های تئوریک در مسیر رشد سینمای ملی و رسیدن به سینمای پویا و بالنده که بتواند در سطح جهانی رقابت کند، در این کتاب مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش سوم، خواننده کتاب، تحت عنوان «سینمای ملی ایران و جهانی شدن»، فصل‌های هفت، هشت، نه و ده را از نظر می‌گذراند. «ظهور سینمای ایران در صحنه بین‌المللی: سیاست، اقتصاد یا زیبایی شناسی؟» عنوانی است که در بطن آن در فصل هفتم کتاب، بنیادهای یک سینمای نو، ظهور فیلم‌سازان مسلمان، بحث و مجادله بر سر جوایز بین‌المللی و ... بررسی شده است. «جهانی شدن و «سینمای تراملی» محسن مخملباف» عنوان فصل هشتم این کتاب است که در آن به نقد نهاد هنر تراملی، مخملباف: از محلی تا تراملی، تراملی‌گرایی مبتذل، اقلیم‌زدایی و باز‌اقلیم‌گرایی و ... پرداخته شده است. «جهانی شدن و سینمای ملی داریوش مهرجویی» و «جهانی شدن و سینمای دفاع مقدس ابراهیم حاتمی‌کیا» موضوعاتی است که در فصل‌های نه و دهِ کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» به آن‌ها اشاره شده است. روابط پیچیده بین امر ملی و امر اسلامی، معانی تازه ملی در جمهوری اسلامی، موج نوی سینمای ایران و تاثیر اولیه جهانی شدن، مهرجویی و شرایط بعد از انقلاب، فیلم‌سازان مسلمان بعد از انقلاب: از مخملباف تا حاتمی‌کیا و ... مباحثی است که در این فصول خواننده با آنها مواجه خواهد شد.

در بخشی از کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» می‌خوانیم: « ... محسن مخملباف پرآوازه‌ترین و برجسته ترین چهره در میان نسل فیلم‌سازان مسلمان و انقلابی بود که حرفه سینمایی خود را پس از انقلاب 1979 آغاز کردند. سهمی که مخملباف در سینمای بعد از انقلاب داشته، در سطح جهانی شناخته شده است و زندگی و حرفه سینمایی او در منابع انگلیسی به خوبی مستند شده و به تحلیل در آمده است. اما نکته قابل تامل اینجاست که دست‌کم بخشی از موفقیت مخملباف در جشنواره‌های بین‌المللی و منتقدان و پژوهشگران به آثار او، در واقع ریشه در سرخوردگی و دل زدگی او از اسلام و انقلاب اسلامی داشته است. دباشی که فراوان درباره مخملباف نوشته و منتشر کرده است، در یکی از تک‌نگاری‌های اخیر خود تایید می‌کند که، «یکی از نقاط اصلی توجه من به سینمای مخملباف دقیقا بدین علت است که او زمانی یک اسلام‌گرای متعصب بود ... » (دباشی184: 2008) و ...»

بررسی فیلم‌های برخی از کارگردانان ایرانی و گذاره‌های سینمای ملی و جهانی در فیلم‌های آنان در این کتاب، خواننده را علاه بر آن با مفاهیم و مصادیق عینی در فیلم‌های ایشان نیز آشنا می کند. پرداختن به فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از شاخص‌ترین چهره‌های سینمای انقلاب اسلامی در این کتاب و تاثیر جهانی شدن بر سینمای وی از دیگر بخش های درخور توجه در این کتاب است که خواننده را با دنیای فیلم‌های گونه دفاع مقدس آشنا کرده و می‌تواند تاثیراتی که جهانی شدن بر فیلم‌های کارگردانان ایرانی داشته را ارزیابی کند.

نمایش چند جهتی و چند نتیجه‌ای بودن فرآیندهای جهانی شدن در این کتاب صورت گرفته است. عدم وجود یک تعریف درست از این واژه و معانی نهفته در درون آن، در این کتاب مورد تحلیل قرار گرفته و خواننده با آنها آشنا شده و به زاویه نگاهی از این تعریف دست می‌یابد.

دکتر لوید ریجن، استاد دانشگاه گلاسکو در تعریف این کتاب گفته است: «این کتاب در پرداختن به سینمای مدرن ایران منحصر به‌فرد است، از این جهت که این سینما را در نسبت با صنعت سینمای جهان مورد مطالعه قرار می‌دهد، در عین حال، دریافت تازه‌ای از آثار تعدادی از کارگردانان برجسته ایران نیز ارائه می‌دهد. برای هرکسی که به سینمای ایران و تحولات آن در عصر جهانی‌شدن علاقمند باشد، خواندن این کتاب جدید ضروری است».

 





کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» را انتشارات سروش در شمارگان 500 نسخه با قیمت 20000 تومان در ابتدای سال 1393 روانه بازار نشر نموده است.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار