امروز : یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 23
۱۵:۱۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 88504
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 19
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی عصر روز جمعه در مراسم اختتامیه دهمین ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی عصر روز جمعه در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت گفت:  بعثی‌ها و تکفیری ها باعث اتفاقات کنونی عراق هستند. زمانی که اتفاقات سوریه رخ داد بسیاری از کشورهای اطراف ما به ایران آمدند و درباره سوریه صحبت می کردند و می گفتند اگر سوریه موضوع دموکراسی را رعایت کند تکفیری ها دیگر در آنجا نخواهند بود اما اکنون می پرسم مگر عراق دموکراسی نداشت که تکفیری ها در آن دست به اقدامات کنونی می زنند.
 
عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: مسلم است که آمریکایی ها این کارها را کرده اند و کشورهایی که در اطراف ما هستند و مجلس درست و حسابی هم ندارند به فکر دموکراسی در عراق و سوریه افتاده اند.
 
وی افزود: این نشان می دهد که موضوع تروریسم برای قدرت های بزرگ دستاویزی جهت تبلیغ شده است.
 
لاریجانی با اشاره به حضور قدرت های غربی در عراق و افغانستان ادامه داد: در کوران اتفاقات عراق و حمله آمریکا به این کشور سفیر سابق آمریکا با سران تروریست ها جلسه ای گذاشت و به آنها گفت ما حاضریم از شما حمایت کنیم به شرط اینکه سلاح های خود را به سمت ایران و شیعیان بگیرید.
 
وی با بیان اینکه غربی ها درباره مبارزه با تروریسم دروغ می گویند، گفت: یکی از دروغ های آنها درباره منافقین است، آنها هزاران نفر را کشتند اما اتحادیه اروپا و آمریکا آنها را از لیست تروریست ها خارج کردند و وقتی به آنها اعتراض می‌کنیم، می گویند سلاح ها یشان را بر زمین گذاشته اند اما در طی چند روز اخیر سرکرده آنها گفته است از داعش حمایت می کنیم.
 
رییس مجلس افزود: حوادث عراق نشان داد غربی ها دموکراسی را در سوریه بهانه کرده اند. به همین دلیل با موضوع منافقین نیز برخورد دوگانه می کنند.
 
لاریجانی با بیان اینکه در بین نسوس اسلامی نکات زیادی در مکتب مهدوی درخشان است، تصریح کرد: بیشترین مفهومی که در آیات و روایات و هم در فلسفه نزول پیامبران می بینیم مسئله عدالت است و در روایات نیز می بینیم که علت مهم ظهور مسئله عدالت است و در این زمینه روایات متعددی داریم.
 
وی افزود: برای پیروان اهل بیت علیهم السلام نکته مهمی است که از درون آرمان مهدویت و مکتب امام مهدی (عج) بتوانیم مولفه های دقیقی را شناخته و به سمت آنها حرکت کنیم.
 
هدف مهم حضرت مهدی(عج) ایجاد عدالت در جامعه است
 
وی تاکید کرد: هدف مهم حضرت مهدی(عج) ایجاد عدالت در جامعه است بنابراین اهمیت این موضوع درمکتب مهدوی کاملا برجسته است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که راه و روش حضرت حجت در زمان ظهور همانند سیره پیامبر(ص) است و هر چه پیش از او باشد ویران می کند و اسلام را از نو می سازد.
 
لاریجانی در تشریح ارکان قیام حضرت مهدی(عج) گفت: رکن اول آن آراستگی دین از پیرایه هایی است که بر آن چسبیده و تکامل اخلاقی و معنوی در زمان ظهور حضرت حجت رخ می دهد.
 
وی ادامه داد: امام باقر(ع) در این زمینه می فرمایند در زمان قیام اخلاق مردم کامل می شود که روایت دیگر نیزنشان می دهد در زمان ظهور حضرت اخلاق در آن زمان به تکامل خود نایل خواهد شد.
 
لاریجانی افزود: رشد عقلانی و معرفتی رکن دیگر جامعه ظهور است و به فرموده امام باقر(ع) خردها و دریافت های عقلی انسان در زمان ظهور امام زمان(عج) به کمال می رسد و پیامبر نیزدر این زمینه فرمودند در زمان قیام علم و دانایی در دنیا فراگیر می شود و به تعبیردیگر امام باقر(ع) به همه مردم علم آموخته می شود و اینگونه می توان گفت که در زمان قیام حضرت، بلوغ عقلی و فرزانگی علمی برای همگان حاصل می شود.
 
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: رکن دیگر زمان ظهور تکامل آبادانی در مسیر رشد بشر می باشد و در روایات مختلف داریم که زمان ظهور زمین و ذخایر آنها احیا می شود و آنچه که قابلیت ترقی و تکامل شدن دارد در زمان قیام فعلیت می یابد.
 
لاریجانی ادامه داد: امنیت فراگیر در زمان ظهور فراهم خواهد شد و در روایات داریم که در زمان ظهور امنیت بسیار در جهان پدید می آید که ویژگی های مهم در مکتب مهدوی همین ایجاد امنیت و آرامش است.
 
وی با طرح سؤالی در خصوص اینکه آیا این ویژگی های عنوان شده جدای از عدالت هستند و یا در ذیل مفهوم عدالت هستند افزود: در بین دانشمندان تعاریف مختلفی از عدالت وجود دارد  و عده ای عدالت را برابر و تساوی می دانند  و برخی آنان را ضد زور و جرم می دانند و افرادی هم در تعریف دیگر عدالت را نهادن هر چیز در جای خود و یا برقراری مساوات و هماهنگی در کارها عنوان می کندکه در آثار فلاسفه مختلف این تعریف ها دیده می شود.
 
وی گفت: در تفکر بشر قبل از میلاد همین فهم عدالت بود که از افلاطون و ارسطو کتابی داریم که محورش عدالت است و در نظر او عدالت رکن اصلی برای تعالی بشر است و درواقع در شهر آرمانی او هر انسانی جایی دارد و استعدادهای هر کس نشان می دهدجای او کجاست.
 
لاریجانی ادامه داد: دانشمندان مختلف در خصوص عدالت تعاریف مختلفی دارند و کانت از جمله فیلسوفانی است که برتر از سایرین تعاریفی در این زمینه ارائه  می دهد و فارابی و ابن سینا و ملاصدرا و دیگر متفکران معاصر همانند سید قدس و شهید مطهری در باب عدالت بحث های مبسوط تری دارند.
 
وی عنوان کرد: مهمترین محوریتی که در فلسفه سیاسی اسلام وجود دارد مسئله عدالت است که در دیگر مکاتب به این گستردگی دیده نمی شود.
 
لاریجانی افزود:عدالت مبنایی محتوایی دارد که در آرای فیلسوفان گم شده است اما در مکتب مهدوی به دستاوردی خواهیم رسید که در مباحث مدینه فاضله به یک تئوری دست یابیم که عدالت در آن مفهوم عام داشته و همه ابعاد زندگی بشر را توجیه کند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در جامعه مهدوی استعدادها فعلیت پیدا می کنند و امنیت، اخلاق، آبادانی و همچنین علم و دوستی کمال پیدا می کند و شاهد کمال معرفت دینی خواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه انسان فطرتا دارای استعداهای متعدد است افزود: این استعدادها جنبه فطری دارد لذا انسان موجودی تک ساحتی نیست و زندگی انسان کامل و جامعه مهدوی نیز نشان می دهد که در هر دو استعدادها از حالت بالقوه خارج شده و بالفعل می شود.
 
لاریجانی ادامه داد: برخی از نظامات فکری آزادی و یا امنیت را به جای عدالت محور قرار می دهند و البته ما در نظام فکری خودمان نیز به آزادی احتیاج داریم اما فرقش این است که نظام لیبرال آزادی را هدف غایی می دانند اما ما آزادی را وسیله و ابزار می دانیم.
 
وی افزود: برخی از نظامات فکری آزادی و یا امنیت را به جای عدالت محور قرار می دهند و البته ما در نظام فکری خودمان نیز به آزادی احتیاج داریم اما فرقش این است که نظام لیبرال آزادی را هدف غایی می دانند اما ما آزادی را وسیله و ابزار برای رسیدن به اهداف می دانیم.
 
لاریجانی عنوان کرد: عدالت در زمان ظهور نوعی فعلیت یافتن استعدادها به صورت متوازن در تمام ارزش های انسانی است و انسان در این مسیر نباید گرفتار هوا و هوس شود و نباید به گونه ای باشد که تنها به بخشی از استعدادها توجه داشته باشد و از سایر استعدادها غافل شود.
 
وی تصریح کرد: عدالت در جامعه تنها ایجاد عدالت اجتماعی نیست و موضوع اصلی حکومت مهدوی عدالت است.
 
سبک زندگی باید ما را برای زمان ظهور مهیا کند
 
لاریجانی تاکید کرد: سبک زندگی باید ما را برای زمان ظهور مهیا کند به خصوص در این زمان که آشفتگی فکری در دنیا وجود دارد و ما در حالت بالقوه هستیم و سبک زندگی هدفش آماده کردن ما برای ظهور است.
 
وی افزود: سبک زندگی زمینه ساز ظهور نمی تواند مدل لیبرالی باشد چرا که این نظام تنها به بخشی از استعدادها توجه می کند و عدالت متوازنی بین استعدادها در این نظام وجود ندارد و گاهی یک استعداد به خاطر استعداد دیگر نفی می شود و آنها مجبور هستند تک ساحتی عمل کنند که چنین تئوری عدالت متناسب با حکومت مهدوی نیست.
 
لاریجانی ادامه داد: لیبرال برای اخلاق و معنوی تعریفی نداشته و ماموریتی برای پرورش انسان ندارد و حتی ظلم به دیگران را توجیه می کند و به دنبال تئوری آزادی و رقابت هستند.
 
رئیس قوه مقننه عنوان کرد: ما باید در راستای تبیین سبک زندگی افراد را برای هدف و رشد یافتگی توجیه کنیم چرا که بسیاری از افراد در بسیاری از مواقع هدف را گم می کنند و در شرایط دنیای امروز غفلت بسیار زیاد است .
 
وی تاکید کرد: امروز اهداف در جهان گم می شود که ماموریت ابتدایی ما شناساندن افراد است و باید عنوان کرد که کتب درسی ما اهداف را آنگونه که باید و شاید مشخص نکرده و اشکالاتی به آن وارد است.
 
لاریجانی با بیان اینکه باید در جامعه به عنوان حکومت زمینه های رشد را در زمینه های متوازن فراهم کنیم تصریح کرد: این بدان معناست که باید موضوع آمایش سرزمینی را مورد توجه قرار دهیم که بایک بررسی جامع می توان فهمید در سراسر کشور امکانات در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی چه میزان است.
 
وی افزود: وقتی طرح آمایش نداریم نمی توانیم بگوییم عدالت را به عنوان رکن حکومت مهدوی رعایت می کنیم که با به وجود آمدن این امر در برنامه ریزی ها اما تا کنون به موضوع آمایش سرزمینی توجهی نشده است.
 
لاریجانی ابراز کرد: جلوگیری و پرهیز از هرز رفتن افراد باید در برنامه ریزی ها مدنظر قرار گیرد چرا که در تئوری مکتب مهدوی مهم است و انسان هدفی دایم در مسیر تکامل بر عهده دارد و غفلت و کسالت معنوی و علمی او را از رسیدن به هدف مورد نظر باز می دارد که البته این امر به معنای نفی تفریح نیست بلکه تفریح آمادگی برای حرکت مجدد است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بسیاری از سرگرمی های موجود در دنیای معاصر نوعی هدر رفتن اوقاف فراغت و غفلت آور است که اینترنت یک نمونه از آن است که در ضمن کمک به انسان حجم زیادی از اطلاعات را به انسان می دهدو انسان را مجبور می کند تا ساعت های متمادی وقت خود را صرف استفاده از آن کند.
 
وی تاکید کرد: ما در هیچ مکتب فکری نداریم که آزادی بی حد و حصر باشدبرخی گفته اند حد آزادی امنیت است در حالی که سبک زندگی باید زمینه رشد همه استعدادها را فراهم کند و حد آزادی نباید برای سایر استعدادهای انسان مزاحمت ایجاد کند.
 
لاریجانی عنوان کرد: کشورهای بزرگ به دنبال منافع خود هستند برای همین مسئله همچون فلسطین حل نمی شود همچنین در بحث افغانستان تا وقتی حضورشان در آنجا منفعت داشته باشد در آنجا می ماند اما غیر از آن آنجا را ترک می کنند.
 
وی خطاب به غربی ها گفت: در اشغال افعانستان چه چیزی را حل کردید؟ تروریسم رشد یافت و صادرات مواد مخدر گسترش یافت.
 
مسئله فلسطین با تئوری سازش حل نمی شود
 
لاریجانی تاکید کرد: مسئله فلسطین با تئوری سازش حل نمی شود چرا که کشورهای غربی به دنبال منافع خود هستند و به عنوان سرگرمی برای آنها تبدیل شده تا به منظور عوام فریبی جهت تامین منافع خود اقداماتی را انجام دهند در حالی که جمهوری اسلامی ایران به فکر منافع آرمانی است که فلسطینی ها و لبنانی ها همواره حمایت می کنند.
 
وی عنوان کرد: گفتند که ایران از حمایت سوریه نفع می برد و نفع کشورمان این بود که در مقابل سوریه که همواره در مقابل اسرائیل مقاومت می کرد حمایت کرد و به این دلیل بود که ایران نمی خواست تماشاگر و ساکت باشد.
 
انتهای پیام/  
برچسب ها:
آخرین اخبار