امروز : دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 19
۰۳:۲۳
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 88560
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 13
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس،ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها صبح امروز در محل ساختمان مجلس قدیم و با حضور اکثریت اعضای شورا و یا یک مهمان ویژه ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس،ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها صبح امروز در محل ساختمان مجلس قدیم و با حضور اکثریت اعضای شورا و یا یک مهمان ویژه از وزارت آموزش و پروش آغاز شد.

در این جلسه علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گزارشی از روند آموزش و پرورش و اجرای سند تحول نظام نظام آموزشی ارائه کرد.

مهدی چمران رئیس شورای عالی استانها با اشاره به فرارسیدن سالروز میلاد امام زمان (عج) گفت: انشاالله ما در دوران برقراری عدل و عدالت ایشان( امام زمان) بتوانیم روزگارانی را به سر ببریم و خداوند این توفیق را به ما عطا کند که چنین روزهایی را درک کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم این دوران پر از ظلم و جنایتی که وجود دارد و کسانی که نام اسلام را بر خود نهادند، مسلمان کشی را باب کردند و بزرگترین دشمنی و فجایع را در کشورهای اسلامی انجام می‌دهند، سریع به پایان برسد.

رئیس شورای عالی استانها تصریح کرد: انشاالله با ظهور حضرت مهدی(عج) شاهد باشیم که همه این نابسامانی ها در هم پیچیده شود و عدل و عدالت واقعی تحقق ‌یابد.

چمران با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای جهاد دانشگاهی گفت: سخنان ایشان همیشه رهگشا بوده و دریچه‌های نو را در جلوی ملت ما و حتی ملتهای مسلمان منطقه و ملتهای دیگر در بند باز کرده است. در ملاقات با جهاد دانشگاهی نیز از سوی ایشان مسائلی نیز همچون سابق ارزشمند، مطرح شد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر خودباوری و پیشرفت علمی گفت: خوشبختانه در این سالها شاهد پیشرفتها در زمینه‌های مختلف بودیم و همانگونه که رهبری فرمودند شکاف و عقب‌ماندگی‌هایی در تکنولوژی روز داریم که آن را باید با حرکت جهادی پر کنیم.

رئیس شورای عالی استانها با تاکید بر اینکه این عقب‌ماندگی با حرکتهای معمولی روزمره جبران نمی‌شود، اظهار داشت: من در دانشگاه گفته‌ام که ما یک اختلاف فاز با دنیا در علم داشتیم که اگر با همان سرعت رایج دنیا جلو برویم، هیچ وقت به آنها نمی‌رسیم. باید جهشی و سریع این فاصله را بپیمائیم و خودمان را برسانیم.«ما باید با سرعت این عقب‌ماندگی را جبران کنیم. امروز حرکت انقلاب اسلامی به گونه‌ای است که می‌توانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم».

چمران با بیان اینکه در کشور ما پایه‌گذار حرکت علمی آموزش و پرورش است، افزود: باید پایه‌های علمی قوی شود و در مسیر خودباوری و آموزشی گام برداریم؛ البته نه تنها آموزش درس و کتاب بلکه در جایگاهی که آن تشنگی دنبال علم رفتن در دانش آموزان ایجاد شود که در نتیجه المپیادهای جهانی این مساله را دیده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی صحیح باید بتواند جبران‌مافات داشته باشد و روحیه علم آموزی را از دوران دانش‌آموزی فرزندان ما تقویت کند، تصریح کرد: ما در تولید جزو چند کشور اول جهان هستیم ولی در بسیاری از تکنولوژی‌ها عقب‌ماندگی داریم و باید این را پر کنیم. آغاز این مساله هم از آموزش و پرورش است.

رئیس شورای عالی استانها گفت: آرزو می‌کنیم این آرزوی دیرین که آموزش و پرورشی پویا و در مسیر اسلام داشته باشیم تا فرزندانی برومند تحویل جامعه بدهیم، هر چه زودتر تحقق یابد.

وزیر آموزش و پرورش:بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهرماه اجرا می‌شود

در ادامه جلسه علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش پشت تریبون قرا گرفت و اظهار داشت و با اشاره به جمعیت کشور اظهار داشت: آموزش و پرورش نقش ممتازی را در کشور به عهده دارد و در واقع این وزارتخانه زیرساخت سرمایه انسانی را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 12 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در مدارس در سطح کشور تحصیل می‌کنند، گفت: طی 20 سال آینده، امور کشور بر عهده این افراد گذاشته خواهد شد و آموزش و پرورش سبب ساز توسعه‌ یافتگی کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت این وزارتخانه گفت: به همین دلیل است که بزرگان کشور و در رأس آن مقام معظم رهبری و در آخرین صحبتی که ایشان در جمع فرهنگیان داشتند بالاترین سرمایه‌گذاری در کشور را در آموزش و پرورش اعلام کردند.

وی افزود: قطعاً هزینه کردن در آموزش و پرورش یک سرمایه گذاری و یک موضوع استراتژیک در کشور است و این در حالی است که در چند ساله گذشته برخی‌ها فکر می‌کنند آموزش و پرورش یک دستگاه هزینه‌ای است و این در حالی است که آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه‌ای است.

فانی افزود: امروزه آموزش و پرورش هر کشور آینه آینده هر کشور است و اگر بخواهیم یک کشور توسعه یافته، توانمند و اثرگذار باشیم باید به آموزش و پرورش به طور ویژه نگاه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: وزارت آموزش و پرورش از لحاظ کمی بزرگترین دستگاه آموزشی کشور با بالغ بر یک میلیون مربی و معلم و پرسنل است ولی مهمتر از آن نقش کلیدی این وزارتخانه در کشور است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش بزرگتر و فراتر از وزارتخانه‌های دیگر است و در واقع آموزش و پرورش یک وزارتخانه مادر محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه جلسه بااشاره به نقش آموزش و پرورش در کشور گفت: این وزارتخانه مسئول تأمین نیروی انسانی کشور، مسئول نوآوری و خلاقیت، مسئول فراهم کردن زیرساختهای آینده کشور و... است.

فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش انتقال فرهنگ هر کشور را بر عهده دارد، گفت: هویت در کشور وابسته به فرهنگ آحاد هر کشور است و آموزش و پرورش به کشور هویت می‌دهد.

وی با اشاره به سند نظام آموزشی در کشور گفت: پس از سالها مطالعه و تحقیق سرانجام این به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و آموزش و پرورش متعهد است این سند را که نقشه راه را مشخص می‌کند، اجرا کند و این در حالی است که برخی از بندها و مقدمات این سند در سال جاری اجرا خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از مهر 93 راهکارهایی پیش‌بینی شده تا سند تحول نظام آموزش و پرورش اجرا شود و این سند می‌تواند آموزش و پرورش را به جایگاه اصلی خود در تراز جمهوری اسلامی برساند.

فانی بیان داشت: در دولت یازدهم به وزارت آموزش و پرورش عنایت خوبی شده است اما هنوز با کمبودهای فراوانی روبرو هستیم.

وی با اشاره به بودجه آموزش و پرورش در سال 93 گفت: بودجه این وزارتخانه نسبت به سال 92، 26 درصد رشد داشته است و این نشان دهنده توجه دولت تدبیر و امید به وزارت آموزش و پرورش است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم یک تحولی در اقتصاد کشور شکل بگیرد و آموزش و پرورش به جایگاه اعتباری خود در صحن دولت برسد ضمن اینکه صرفا تکیه بر بودجه دولتی مشکل‌گشا نیست.

فانی در ادامه با اشاره به برخی از سیاستهای آموزش و پرورش در سال 93 اظهارداشت: توسعه مشارکتهای مردمی - تقویت مدیریت آموزشگاهی - ساماندهی نیروی انسانی و بهسازی نیروی انسانی از جمله سیاستهای آموزش و پرورش در سال 93 محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: صرفا تکیه بر بودجه دولتی وضعیت ما را متحول نخواهد کرد و ما باید به مردم ، اولیا ، مربیان و دانش‌آموزان اعتماد کنیم و آنها را در برنامه‌ریزی استفاده کنیم و به مردم اجازه بدهیم در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش دخالت و حضور داشته باشند.

فانی افزود: تقویت مدارس غیردولتی با استفاده از توان مردم در اداره مدارس از جمله برنامه‌هایی است که نهایی شده و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: شوراهای آموزش و پرورش که از سال 72 به تصویب مجلس رسیده است می‌تواند نقش مهمی را در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش داشته باشد و تلاش ما بر این بوده که شوراهای آموزش و پرورش را توسعه بدهیم ضمن اینکه وزیر کشور بخشنامه‌های لازم را در این زمینه ابلاغ کرده است و جلسات این شورا هر ماه برگزار شده و برکات خوبی را به همراه داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 70 درصد از اعضای شوراهای شهر و روستا از فرهنگیان هستند، گفت: شوراها می‌توانند در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش موثر باشد و ما بنا داریم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، فضاهای آموزش و پرورشی مازاد را با تغییر کاربری به نحو احسنت‌ و مطلوب‌تری استفاده کنیم.

فانی گفت: چنانچه وزیری در آموزش و پرورش با اولویت وارد نشود قطعاً شکست خواهد خورد ضمن اینکه در دوره جدید در وزارت آموزش و پرورش چند کار مدنظر مسئولان این وزارتخانه است که از آن جمله می‌توان به رتبه‌بندی معلمان، استخدام فرزندان فرهنگیان اشاره کرد.

به گزارش فارس در ادامه ششمین جلسه شورای عالی استان‌ها، 3 نفر از نمایندگان شورای عالی نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص وزارت آموزش و پرورش و نحوه تعامل با اعضاء شورای عالی استان‌ها مطرح کردند.

چمران:امکانات ورزشی شوراها در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد

مهدی چمران نیز با اشاره به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: حضور دو نهاد وزارت آموزش و پرورش و شوراها در کنار هم می‌توانند به حل مشکلات مردم کمک کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش امکاناتی دارد که ممکن است در ساعاتی از روز این امکانات مورد استفاده قرار نگیرد و مردم می‌توانند از طریق شوراها و تعامل با آموزش و پرورش از این امکانات و تسهیلات استفاده کنند.

چمران ادامه داد: در این حال شورای شهر و شهرداری نیز امکاناتی در حوزه ورزش دارد که می‌تواند این امکانات را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

وی گفت: بالغ بر 70 درصد از شورایاری‌ها، از فرهنگیان هستند و ما امیدواریم این تعامل و همکاری به شکل مطلوب‌تری ادامه داشته باشد.

در ادامه ششمین جلسه شورای عالی استان‌ها،تفاهمنامه همکاری بین آموزش و پرورش و شورای عالی استانها در 6 ماده به امضاء چمران و فانی به امضاء رسید.

به گزارش فارس در ادامه جلسه پیام موسی پور کلیبر سخنگوی شورای عالی استان‌ها ضمن انتقاد از دبیرخانه کلانشهرها گفت: چه لزومی دارد که دبیرخانه کلانشهرها وجود داشته باشند.

وی افزود: طبق قانون تشکیل و تصویب ساختار اداری، دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه از اختیارات معاونت راهبردی ریاست جمهوری، هیئت وزیران و با تصویب مجلس است. طبق ماده 54 قانون شهرداری‌ها، هیچ کدام از این مراحل برای تشکیل دبیرخانه کلانشهرها که متشکل از شهرداری های تهران، شیراز، قم، تبریز، اصفهان و مشهد است، طی نشده است.

سخنگوی شورای عالی استانها تصریح کرد: این دبیرخانه در موارد بسیاری، اقدام به جذب نیرو و ارسال نیروهای تحت مدیریت شهرداری‌های مربوطه به این دبیرخانه کرده است؛ این در حالی است که طبق تبصره 1 ماده 68 قانون شهرداری‌ها مصرف درآمد و عوارض وصولی شهرداری‌ها صرفا باید در محدوده شهر صورت گیرد در صورتی که اعضای کلانشهرها با وجود دبیرخانه متمرکز در تهران این هزینه‌ها را خارج از محدوده شهر، اعمال می‌کنند که این کاملا غیرقانونی و قابل پیگرد توسط سازمان بازرسی کل کشور است.

موسی پور کلیبر گفت: سازمان بازرسی باید طبق قانون از فعالیت این دبیرخانه جلوگیری کند. شورای عالی باید در آینده با طرحی مستحکم تر و پایه کارشناسی قوی با همکاری جمع 120 هزار نفری، شورایی و اعمال فشار و تعامل بیشتر با مجلس، به تصویب قاطع طرح اقتدار شوراهای فرادست را تحکیم بخشد.

به گزارش فارس در پایان جلسه امروز شورای عالی استان‌ها بررسی "طرح اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" در دستور کار اعضاء قرار گرفت که در طرح اشاره در نهایت به تصویب رسید.

انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار