امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۸:۴۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 88572
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 8
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در ابتدای این بیانیه آمده است: امروزه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی و تأمین ناوگان حمل و نقل ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در ابتدای این بیانیه آمده است: امروزه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی و تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص حمل و نقل ریلی در کلان‌شهرها به عنوان مهم‌ترین عامل کاهش آلودگی‌ محیط زیست، ترافیک، مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر، حوادث و سوانح رانندگی، تأمین رفاه و بهداشت عمومی و کاهش هزینه‌های عمومی به مثابه یک راهبرد اساسی و مؤثر، مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، بیانیه مذکور با اشاره به این که توسعه حمل و نقل عمومی با وضع قوانین و مقررات مورد نیاز طی دهه اخیر در کشور ما نیز مورد توجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، تأکید شده است: هر چند بستر و ظرفیت‌های قانونی جهت ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی فراهم آمده اما به دلیل عدم اهتمام جدی دستگاه‌های اجرایی در انجام تکالیف و وظایف قانونی¬شان موجب شده تا نه تنها روند توسعه متناسب با اهداف برنامه پیش نرفته و اجرا نشود، بلکه ناوگان موجود نیز با فرسودگی همراه شود.

در این بیانیه، 8 علت به عنوان مهم‌ترین علل عدم توسعه مورد انتظار و فرسودگی ناوگان به شرح زیر مورد تأکید قرار گرفته است:

1- توزیع محدود اتوبوس طی سال‌های 87، 88 و 89 و عدم توزیع اتوبوس طی سال‌های 90، 91 و 92

2- عدم تخصیص توزیع سهم قانونی شهرداری‌ها از محل اخذ جرایم رانندگی

3- عدم پیش‌بینی اعتبار لازم در بودجه سالانه کشور جهت یارانه بلیت اتوبوس و مترو و عدم تخصیص کامل اعتبارات مصوب

4- کاهش سهم اعتبارات مربوط به احداث، تجهیز و بهره‌برداری مترو و عدم تخصیص و توزیع کامل همین اعتبارات محدود

5- اجرا نشدن تکالیف قانونی در مورد پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی از محل صندوق توسعه ملی

6- اعمال سلیقه مدیریتی مغایر با قانون در توزیع اعتبارات شهرداری‌ها

7- وجود مشکلات اجرایی در واردات تجهیزات و ناوگان حمل و نقل عمومی و نحوه اعمال معافیت حقوق گمرکی

8- محدودیت‌های تولید اتوبوس در داخل کشور و وجود مشکلات اجرایی، قانونی و اعتباری برای خرید اتوبوس از سایر کشورها

در ادامه این بیانیه، ضمن آسیب‌شناسی مسائل و مشکلات توسعه حمل و نقل عمومی، تصریح شده است: اجرایی شدن راهبرد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و مسائل مربوط به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت موجود و رفع موانع و کمبودهای فعلی این حوزه، در گرو اجرای قوانین موضوعه و توجه دولت و مجلس شورای اسلامی به این مهم از طریق 14 راهکار اجرایی به شرح زیر است:

1- شهرداری‌های کلان‌شهرها حمایت و همکاری کامل خود را در جهت پیشبرد برنامه¬های دولت تدبیر و امید در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه¬ها و تحقق راهبرد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه حمل و نقل عمومی و برنامه‌های اجرایی کاهش آلودگی هوا نشان داده¬اند و با توجه به این حمایت و همکاری، اصلاح رویکرد گذشته و جبران تأخیر و وقفه در روند ایجاد زیرساخت و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را ضروری می‌دانند.

2- پیش¬بینی اعتبارات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی برابر ظرفیت‌های مندرج در مواد 7 و 10 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، ماده 174 برنامه پنجم، مواد 5، 6 و 7 قانون حمایت از سامانه‌های ریلی، بندهای ج و د ماده 8 قانون هدفمندی یارانه‌ها

3- تحقق ماده 8 قانون هدفمندی یارانه‌ها در خصوص ایجاد مدیریت یکپارچه حمل و نقل و ترافیک در کلان‌شهرها و اصلاح موازی‌کاری‌ها و کاهش بوروکراسی و موانع اداری موجود در روند فعالیت مدیریت شهری

4- تعیین سهم دولت، شهرداری‌ها و شهروندان در پرداخت تعرفه بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی و راه‌های تأمین و جبران یارانه پرداختی توسط دولت

5- رفع موانع و تسهیل در استفاده شهرداری‌ها از تسهیلات منابع بانکی، فاینانس و صندوق توسعه ملی

6- تسهیل و اصلاح فرآیند معافیت حقوق گمرکی واردات تجهیزات حمل و نقل عمومی

7- تخصیص صد در صدی اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون بودجه سالانه کشور در حوزه حمل و نقل عمومی

8- تسریع در اجرای بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93

9- موظف نمودن سازمان امور مالیاتی کشور به اجرای بند ج تبصره 2 قانون بودجه سال 93

10-  اختصاص صد در صدی سهم عوارض شهرداری‌ها از محل فروش بنزین و سایر فرآورده¬های نفتی برای جبران آلودگی‌  محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی

11-  رفع موانع تولید اتوبوس مسافری درون شهری در داخل کشور و اجازه ورود حداقل 3 هزار دستگاه اتوبوس از سایر کشورها

12-  تخصیص صد در صدی سهم شهرداری‌ها از محل اخذ جرایم رانندگی بر اساس وصولی هر سال

13-  استفاده دولت و دستگاه‌های دولتی از مطالعات و تجربیات و همچنین امکانات و ظرفیت¬های شهرداری‌های کلان¬شهرها در حوزه حمل و نقل و ترافیک

14-  حمایت دولت از اقدامات و ظرفیت‌های شهردای‌های کلان‌شهرها در رفع معضل آلودگی هوا و مشکل ترافیک

گفتنی است بیانیه مذکور به امضای معاونان حمل و نقل و ترافیک شهرداری‌های 12 کلان‌شهر تهران، اراک، اصفهان، اهواز، تبریز، رشت، شیراز، قم، کرج، کرمان، کرمانشاه و مشهد رسیده است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار