امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۱۹:۱۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 88637
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 19
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران در ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران در دهمین همایش دکترین مهدویت که طی امروز و فردا ( 22 و 23 خردادماه) برگزار می‌شود با موضوع «چشم انداز سیاست ایران در دکترین مهدویت با تکیه بر اصول و مبانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» به سخنرانی پرداخت و گفت: این بحث نیاز به مقدماتی دارد؛ اینکه ما چه بپذیریم که جهانی شدن محقق خواهد شد بر اساس آنچه که می‌گویند دنیا یک دهکده جهانی شده است و براساس نظریه «مک لوهان» دنیا یک دهکده جهانی شده و شهروندی جهانی با قواعد همزیستی مشترک در حال حرکت باشد و یا اینکه این جهانی شدن باعث افزایش آگاهی و گره خوردن انسان‌ها به یکدیگر می‌شود و چه نظر کسانی را بپذیریم که این جهانی شدن همان جهانی سازی است.

وی اظهار داشت: برخی از اندیشمندان غربی در قالب تئوری لیبرالیسم و جنگ تمدن‌ها و یا پایان تاریخ، آن را توصیف می کنند همچنین اگر بخواهیم با نگاه مذهبی به آینده جهان بنگریم که در ادیان ابراهیمی و نیز دین زرتشت بدان اشاره شده است در شکل ظاهری آنها هیچ اختلافی وجود ندارد؛ چه با نگاه مذهبی و چه نگاه غیرمذهبی شکل ظاهری قضیه، هیچ دعوایی را بر نمی‌انگیزد چراکه ارتباطات تقویت می‌شود و جهان دهکده کوچکی می‌شود.

قشقاوی تصریح کرد: آنچه امروز محل مناقشه و زمینه اختلاف شده است محتوای این جهان موعود است که این اختلاف نگاه لیبرالیستی و نگاه الهیون میان سکولارها اختلاف دامنه‌داری است و بسیار طبیعی است که استمرار در این پیکار، به دو جهان مختلف بیانجامد.   

وی ابراز داشت: نگاه الهیون به مبدأ و معاد است و اصلی‌ترین محل مناقشه در نوع تفسیر از قدرت است، لذا همواره این اختلاف در محتوای جهان موعود بین متألهین و اندیشمندان وجود داشته است و در عصر معاصر هم نبرد بین متألهین و سکولارها وجود دارد.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: دیدگاه مهدوی ما این است که تفسیر لیبرالیستی از قدرت ذاتاً ناعادلانه است و دقیقاً در نقطه مقابل جامعه مهدوی که تفسیرش از قدرت، عدالت است قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: چون منابع قدرت محدود است مطمئناً مناقشه در آن بین محروم و ابرقدرت، دارا و ندار تعبیر می‌شود و هیچ معامله‌ای غیر از این وجود ندارد و به دلیل اینکه منابع قدرت کم است دست‌یابی گروهی به قدرت، مساوی با محرومیت گروه دیگری از قدرت خواهد انجامید. بنابراین نبرد و قدرت، اساسی است که در جهان شکل گرفته و تا جهانی سازی و تحقق جهانی واحد ادامه خواهد یافت.

قشقاوی خاطرنشان کرد: مگر اینکه تفسیر ما از قدرت عوض شود و آن را براساس حاکمیت الهی تفسیر کنیم تا به مشکلات جهانی شدن وارد نشویم، از این رو می‌بینیم که سه درصد جمعیت جهان در آمریکاست اما یک سوم منابع جهان منحصراً در اختیار این کشور است.

وی گفت: رابطه معیوب دو سویه قدرت در نگاه لیبرالیستی موجب پدید آمدن پنج بحران اصلی: یعنی اخلاق، بی‌عدالتی، خانواده، محیط زیست و فقدان صلح پایدار شده است.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: تا زمانی که همواره نبرد انسان‌ها بر سر قدرت باشد باید گفت که در آستانه قرن 21 هیچ امیدی به صلح پایدار وجود ندارد، اما جهان مهدویت درست نقطه مقابل این مسئله است یعنی جهانی است که اخلاق در آن سامان می‌گیرد، خانواده قوام پیدا می‌کند، محیط زیست حفظ شده و عدالت مهدوی برقرار می‌شود و صلح پایدار  نیز به وجود خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهم با تکیه بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درباره دکترین مهدویت سخن بگویم باید گفت که علمای بزرگواری که این قانون اساسی را بنا نهادند دقیقاً به نقطه ضعف‌های ذکر شده توجه داشتند لذا بنده دکترین مهدویت را منطبق بر قانون اساسی می‌دانم و در واقع طبق اصل 52 قانون اساسی، سیاست خارجی ایران را براساس دکترین مهدویت می‌دانم.

قشقاوی افزود: «اسلام» حتماً اصالة الصلح و اصالة السّلم است نه اصالةالحرب! جامعه امام زمان(عج) بر اساس اصالت صلح تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه روشنفکران و علما و متفکران، حق قرائت‌های مختلف دارند اما حکومت‌گر، روشنفکر نیست البته خوب است که حاکم، حکیم باشد اما اساس حکومت، روشنفکری نیست بلکه عرصه حکومت‌گری تصمیم عملی راجع به زندگی مردم است، عنوان کرد: برای همین ما قرائت مختلف از قانون اساسی مثلاً قرات اصولگرا و قرائت اصلاح طلب نداریم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: حکومت‌گر محکوم به یک قرائت است چون اگر اینگونه نباشد فلسفه سوگند از بین می‌رود و کفاره شرعی دارد بنابراین مسئولان حکومت باید یک قرائت واحد و رسمی از قانون اساسی داشته باشند.

وی اظهار داشت: امروزه هیچ کس در جهان به دنبال تفسیر جهان نیست بلکه عموم افراد به دنبال تغییر جهان هستند و همه به دنبال جهانی‌سازی‌اند نه جهانی‌ شدن؛ ما یک جور می‌خواهیم جهان را بسازیم و آنها به گونه‌ای دیگر. 

انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار