امروز : دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 26
۰۹:۰۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 88647
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 14
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-گروه فعالیت‌های قرآنی: چهارشنبه گذشته دانشنامه امام مهدی (عج) که از محصولات مؤسسه دارالحدیث است با حضور ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-گروه فعالیت‌های قرآنی: چهارشنبه گذشته دانشنامه امام مهدی (عج) که از محصولات مؤسسه دارالحدیث است با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینه امام‌خمینی(ره) رونمایی شد. ایشان در بخشی از سخنان خود در جمع اساتید و کارکنان دارالحدیث با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه «قصص» که توسط قاری برنامه قرائت شد؛ از این آیات برای اثبات اینکه موضوع ظهور امام زمان ارواحنا فداه به عنوان یک وعده الهی قطعا محقق خواهد شد استفاده کردند.

پیش از خواندن توضیحات ایشان درباره آیات مذکور توجه شما را به تلاوت این آیات توسط استاد مرحوم «مصطفی اسماعیل» جلب می‌کنیم.









تلاوت سوره مبارکه «قصص» توسط استاد مرحوم «مصطفی اسماعیل»

دانلود






تحقق وعده کوچک خدا نشانه‌ای برای وقوع وعده بزرگ‌تر

این آیاتى که تلاوت کردند، به‌ نظر من آیات جالب و مهمّى است. یک نکته‌اى در این آیات - آنجا که حضرت موسى را در آغاز ولادت، مادرش در آب مى‌اندازد - وجود دارد؛ وَ اَوحَینآ اِلى‌ اُمِ‌ موسى‌ اَن اَرضِعیهِ فَاِذا خِفتِ عَلَیهِ فَاَلقیهِ فِى الیَمِّ ... اِنّا رآدّوهُ اِلَیکِ وَ جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین؛[اینجا] دو وعده است: یک وعده وعده‌ برگرداندن موسى به مادرش است؛ یک وعده وعده‌ «جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین» است؛ یعنى آن وعده‌ عمومى‌اى که به بنى‌اسرائیل داده شده بود که بنى‌اسرائیل منتظر بودند که منجى بیاید؛ و این منجى از طرف خدا است و خواهد آمد و بنى‌اسرائیل را از دست فرعون نجات خواهد داد. خداى متعال در وحى به مادر موسى این وعده‌ دوّم را هم داد - جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین - یعنى این را ما از طرف خودمان می‌فرستیم، و او را همان مُرسَلى قرار می‌دهیم که بنا است آن وعده‌ بزرگ را و آن آرزوى بزرگ را انجام بدهد؛ این دو وعده را خداى متعال داد. یک وعده، وعده‌ نقد و نزدیک بود و آن، «اِنّا رآدّوهُ اِلَیک» بود. در آیات بعدى - که حالا آن آیات را آقاى سبزعلى متأسّفانه نخواند - می‌فرماید: فَرَدَدنهُ اِلى‌ اُمِّهِ کَى تَقَرَّ عَینُها وَ لا تَحزَنَ وَ لِتَعلَمَ اَنَّ وَعدَ الله حَقّ؛ (5) اینکه ما بچّه را به مادر برگرداندیم، خب بله، «تَقَرَّ عَینُها» دارد، «وَ لا تَحزَن» دارد - دلش خوش شد، دلش آرام گرفت، چشمش روشن شد - امّا اثر دیگرِ این برگرداندن، این بود که «وَ لِتَعلَمَ اَنَّ وَعدَ الله حَقّ»؛ بداند که این وعده‌اى که ما دادیم - و گفتیم منجى را می‌فرستیم و کسى را خواهیم فرستاد که بنا است جامعه‌ بنى‌اسرائیل را در مصر از استضعاف خارج کند - وعده‌ درستى است؛ دلش مطمئن بشود، و خاطرجمع بشود. یعنى یک وعده‌ کوچک از سوى پروردگار تحقّق مى‌یابد، براى اینکه هر انسان اهل تدبّرى از تحقّق این وعده‌ کوچک، اطمینان پیدا کند که آن وعده‌ بزرگ تحقّق پیدا خواهد کرد. آنچه از موفّقیّت‌ها در طول تاریخ براى بشریّت از طریق دین حاصل شده، همان وعده‌هاى کوچک است؛ از جمله جمهورى اسلامى.

جمهورى اسلامى هم یکى از همین وعده‌ها است

جمهورى اسلامى هم یکى از همین وعده‌ها است؛ خداى متعال وعده داده بود که اگر مبارزه کنید، اگر صبر کنید، اگر به خداى متعال توکّل کنید، در جایى که گمان آن را نمی‌برید و امید آن را ندارید، به شما قدرت خواهیم داد؛ همین اتّفاق افتاد: ملّت ایران مبارزه کرد، صبر کرد، ایستاد، فداکارى کرد، از دادنِ جان دریغ نکرد و اتّفاقى افتاد که هیچ‌کس تصوّر آن را نمی‌کرد! چه کسى خیال می‌کرد در این منطقه‌ى بسیار حسّاس، در این کشور بسیار مهم، در مقابله‌ با آن رژیمِ به شدّت حمایت‌شونده‌ از سوى قدرت‌هاى بین‌المللى، یک حکومتى به‌ وجود بیاید و یک انقلابى به پیروزى برسد، آن هم بر اساس دین، بر اساس فقه، بر اساس شریعت؟ چه کسى چنین تصوّرى می‌کرد؟ هیچ‌کس. اگر کسى بگوید من می‌دانستم این‌جورى می‌شود، مگر از طُرق غیبى فهمیده باشد؛ محاسبات، مطلقاً این را نشان نمی‌داد، امّا این اتّفاق افتاد. بدانیم آن وعده‌ اصلى، آن کار بزرگ هم اتّفاق خواهد افتاد. این یک نمونه‌اى از آن چیزى بود که اتّفاق خواهد افتاد. باید منتظر بود.

انتظار، دریچه‌ فرج، امیدبخش، نیروبخش و مانع از احساس بیهودگى، ضایع شدن، نومیدى، گیجی و گمى است

این نگاه ادیان به پایانِ راهِ کاروان بشرى، نگاه بسیار امیدبخشى است؛ حقیقتاً روحیّه‌ انتظار و روحیّه‌ ارتباط با ولىّ‌عصر (ارواحنا فداه) و منتظر ظهور بودن و منتظر آن روز بودن، یکى از بزرگ‌ترین دریچه‌هاى فرج براى جامعه‌ اسلامى است. منتظر فرج هستیم؛ خود این انتظار، فرج است؛ خود این انتظار، دریچه‌ فرج است، امیدبخش است، نیروبخش است؛ از احساس بیهودگى، از احساس ضایع شدن، از نومیدى، از گیج و گمى نسبت به آینده جلوگیرى می‌کند؛ امید می‌دهد، خط می‌دهد. مسئله‌ امام زمان سلام‌الله علیه این است و امیدواریم که خداى متعال ما را به معناى واقعى کلمه از منتظران قرار بدهد و چشم ما را به تحقّق این وعده‌ الهى روشن کند.

انتهای پیام/م.خ
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها