امروز : پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 22
۲۱:۴۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 88802
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 169
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، بازی قیمت‌گذاری خودرو یکی، دو سالی است که مردم را سرگرم کرده و در این میان، ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، بازی قیمت‌گذاری خودرو یکی، دو سالی است که مردم را سرگرم کرده و در این میان، خودروسازان هیچ‌گاه از افزایش قیمت تأیید شده راضی نبوده‌اند. از سویی، شورای رقابت نیز سعی کرد تا خود را بیشتر با مصرف‌کننده همسو نشان دهد اما خروجی عملکرد این شورا چیز دیگری است. تصمیم‌گیری‌ نهایی و موافقت برای افزایش قیمت خودروها در سال 93 اولین بار حدود یک ماه پیش منتشر شد که این خبر از توافق خودروسازان و شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروها حکایت داشت. در زمان انتشار این خبر رئیس شورای رقابت این موضوع را تکذیب و اعلام کرد هیچ گونه افزایشی برای قیمت خودرو مورد تصویب شورای رقابت نبوده است، اما در نهایت در جلسه عصر چهارشنبه رشد قیمت خودرو به تصویب این شورا رسید و برخلاف بحث‌های قبلی مبنی بر اینکه نرخ ارز و کیفیت خودروها به عنوان دو شاخص تأثیرگذار فرمول قیمت‌گذاری خودرو، کاهش یافته است و قیمت خودرو نیز باید به همین نسبت پایین آید در نهایت باز هم افزایش 3.6 تا 7.9 درصدی قیمت خودرو مصوب شد. به این ترتیب یک بام و دو هوای شورای رقابت در نهایت منجر به رشد قیمت خودروها شد.

* ابهامات قیمت‌گذاری جدید خودرو

افزایش قیمت خودروها در حالی توسط شورای رقابت به تصویب رسید که با ابهامات زیادی روبه‌رو است. طبق اعلام رضا شیوا، رئیس شورای رقابت قیمت‌های جدید بر مبنای خودروهای تولیدی بر اساس استاندارد یورو 2 تعیین شده و این در حالی است که این خودروها فقط تا شهریور ماه اجازه تولید دارند و به این ترتیب قیمت‌گذاری جدید خودروها فقط تا شهریور اعتبار دارد، برای نیمه دوم سال یا باید قیمت‌گذاری جدید صورت گیرد، یا اینکه خودروسازان می‌توانند بنا به تشخیص خود، هزینه استاندارد یورو 4 را از مشتری دریافت کنند. از سوی دیگر در حال حاضر بخش زیادی از خودروها با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند که مشخص نیست قیمت‌گذاری جدید به چه صورت باید در حدود آنها لحاظ شود؟ آیا خودروساز می‌تواند مابه‌التفاوت هزینه یورو 2 و یورو 4 را به تشخیص خود از مشتری دریافت کند؟

در نتیجه در قیمت‌گذاری جدیدی که توسط شورای رقابت برای خودروها صورت گرفته، دست خودروساز باز است و می‌تواند نرخ‌های مختلف را با استانداردهای متفاوت بر روی محصولات خود اعمال کند.

پایین بودن قیمت تعیین شده برای برخی خودروها مانند پژو 206 نسبت به قیمت فعلی این محصولات نیز از دیگر ابهامات قیمت‌گذاری جدید خودروها توسط شورای رقابت است.

* عطش سیری‌ناپذیر خودروسازان

در شرایطی که فرمول نیم‌ بند شورای رقابت برای قیمت‌گذاری جدید خودروها ابهامات زیادی را به همراه دارد و عملاً دست خودروسازان را برای تعیین قیمت محصولاتشان باز گذاشته است، باز هم خودروسازان طبق روال قبلی خود ساز مخالف کوک کرده و در اعتراض به قیمت‌های جدید اعلام شده از سوی شورای رقابت، اعلام کردند که درصدهای تعیین شده برای افزایش قیمت خودرو ناچیز است و نمی‌تواند مانع زیان آنها شود.

در کل افزایش قیمت خودرو هیچ گاه نتوانسته خودروسازان یا نمایندگان آنها در انجمن خودروسازان را قانع کند و همواره نسبت به قیمت‌های جدید تعیین شده برای خودرو که با رشد هم همراه بوده است معترض بوده‌اند.

البته پیش از اعلام نرخ‌های جدید، مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه تابع فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو تعیین شده توسط شورای رقابت هستیم گفته بود اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو و نرخ‌های جدید خودرو، زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز را متوقف می‌کند.

این در حالی است که پس از اعلام فرمول جدید تعیین قیمت خودرو، نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد که این فرمول باز هم خودروسازان را با زیان همراه می‌کند.

اظهارنظرهای ضد و نقیض در مورد قیمت‌گذاری جدید خودورها و نقش آن در تولید اقتصادی خودروسازان و همچنین ابهامات موجود در تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، مشتریان صنعت خودرو را همچنان در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار داده و در این میان آنچه ضروری به نظر می‌رسد این است که شورای رقابت، در کنار تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو به بحث انحصاری بودن بازار این صنعت و الزامات رقابت‌پذیر شدن آن نیز بپردازد.

انتهای پیام/م  
برچسب ها:
آخرین اخبار