امروز : پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 23
۱۹:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 88910
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۳
تعداد بازدید: 62
امیر دژاکام نویسنده، کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر فارس درباره ویژگی‌های دبیر جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: دبیر جشنواره فجر اولین ...

امیر دژاکام نویسنده، کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر فارس درباره ویژگی‌های دبیر جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: دبیر جشنواره فجر اولین ویژگی مهمی که باید داشته باشد این است باید آدمی ملی باشد زیرا این جشنواره رویدادی ملی محسوب می‌شود.

وی افزود: این مدیر باید فردی باشد که تمام هنرمندان کشور را بشناسد، آثارشان را مطالعه کرده باشد و با 35 سال تئاتر بعد از انقلاب آشنایی داشته باشد. باید متخصص تئاتر باشد به طوری که آحاد جمعیت کشور را جذب کند. علاوه بر اینها این ‌آدم باید به روز بوده و ارتباطات جهانی شد.
 
* جشنواره تئاتر فجر 5 ماه را از دست داد/ بی‌احترامی از این بزرگتر
 
کارگردان نمایش «ساقی» به از دست رفتن 5 ماه فرصت اشاره کرد و گفت: تمام اینها را کنار بگذارید. اتفاقی که از فراخوانش دچار اشکال است تا مدیرانی که تازه نفس و خیلی اوقات تازه کار هستند و کاری را بلد نیستند؛‌ این گردهمایی بزرگ را دچار اشکال می‌کنند. متأسفانه 5 ماه از یک بازه زمانی 11 ماهه را برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر را از دست دادیم (بدون در نظر گرفتن ماه پایانی). بی‌احترامی از این بزرگتر که مهمترین حرکت ملی تئاتر کشور 5 ماه رها شده است.

دژاکام با بیان اینکه دبیر جشنواره تئاتر فجر باید جسارت بعضی بازی‌های برگزاری کنار بگذارد، بیان داشت: دبیر باید توانایی و جسارت کنار گذاشتن قرار بازی 35 سال گذشته را داشته باشد. ما یک سری قرار بازی برای جشنواره تئاتر فجر گذاشتیم که این قرارها الان جوابگو نیستند. مثل مرحله انتخاب متن و انتخاب اثر و ... . من به دنبال بی‌نظمی نیستم بلکه معتقدم باید به یک نظم دقیق قابل هماهنگی برای کل کشور دست یافت.
 
ادامه داد: باید بهترین، متنوع‌ترین و درست‌ترین راه‌‌کارهای روز برای اینکه آحاد جوانان، نسل میانه و موی سپیدان تئاتر بتوانند در این فرآیند حضور داشته باشند، ایجاد شود. یعنی راه جذب حداکثری؛ هر چقدر که جوانان ما بتوانند در فجر بدرخشند مفیدتر است و دبیر فجر باید علاوه بر نگاه کیفی این را در نظر بگیرد که وقتی گروه جوانی کار می‌کنند، به واسطه آن جوانانی صاحب‌فکر، اندیشمند و ... می‌شوند.
 
* دبیر جشنواره تئاتر فجر با نام کیفیت گرایی، ‌عوام فریبی نکند
 
دبیر سومین جشنواره تک نفره با تاکید بر این که دبیر جشنواره تئاتر فجر عوام فریبی نکند، اظهار داشت: در واقع باید علاوه بر در نظر گرفتن بخش‌های حرفه‌ای، جهت‌گیری ملی تئاتر، دبیر فجر باید قدرت زیبایی‌شناسی داشته باشد تا سلیقه‌های مختلف کار کند نه اینکه برود پشت سنگری و بگوید که من امسال به کیفیت اهمیت می‌دهم، سنگری که عوام فریبانه استو از آن دیکتاتوری زیبایی شناسی بوجود می‌آید. نکته دیگر مربوط به کارهای ملی و آثار اجرا شده در سالیان گذشته است. کارهایی که در سال‌های گذشته درخشیدن باید در جشنواره فجر حضور پیدا کنند. همچنین بهترین آثار جهان را باید در فجر معرفی کنیم.
 
عضو شورای عالی جشنواره فجر – دوره بیست و نهم و دوره سی ام و سی‌و‌یکم تصریح کرد: از طرف دیگر دبیرمان باید تئاتر تجربی را دقیق و به روز بشناسد و صاحب تخصص باشد. من هم اگر در یک کلام بخواهم حرفم را بزنم می‌گویم ما یک دبیری می‌خواهیم که در عرصه تئاتر شخصیتی ملی باشد که تئاتر ایران را به طور کامل بشناسد و نسبت به تئاتر جهان آشنایی داشته باشد یا از حداقل‌های ارتباط با جهان برخودار باشد و در نهایت آنچه به حال کشور مفید است عرضه کند.
 
* اظهارات صریح دژاکام با مدیران
 
دژاکام خطاب به مدیران جدید تئاتر گفت: چند گفتگویی مردانه با مدیران فعلی دارم. ما در یک کشتی هستیم. اگر این کشتی لطمه ببیند همه لطمه خواهیم دید و جالب‌تر آن است که بدانید آحاد ملت ایران در یک کشتی نشسته‌اند. هر کاری که به آبادانی این کشور، به گسترش فرهنگ در این کشور کمک کند به خودمان کمک خواهد کرد.

وی با یاداوری که مدیریت تئاتر محل گذر است،‌ خاطرنشان کرد: میهمانان عزیزی که امروز تشریف آوردن (با احترام از مسئولین به عنوان میهمان یاد می‌کنم) به خاطر داشته باشند در این سرا کسان دیگری قبل از آنها بوده‌اند. این یعنی اینجا محل یک گذر است یعنی یک کاروانسراست، گذری است که شما همه خودتان (ایمان، هوش، دانش و گذشت) را به معرض نمایش می‌گذارید. اگر در این شو و نمایش موفق باشید همچون علی منتظری، حسین سلیمی همه پشت سر شما دعاگو خواهند بود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها