امروز : یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 22
۱۴:۴۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 89048
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 14
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به تأکید ...

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر شریعت اسلامی و مردم‌سالاری برخاسته از آن به‌عنوان دو پایه اصلی مکتب امام خمینی(ره) گفت:‌ در باب مشروعیت نظام اسلامی نظریات متعددی وجود دارد.

وی مشرعیت را در نگاه برخی معادل مقبولیت خواند و بیان کرد:‌ ترجمه legitimacy به مشروعیت برگرفته از تفکر لیبرالی است و به این معناست هر کس را که مردم برگزیدند،‌ شایستگی حکومت دارد.

غرویان در توضیح نگاه دوم که مقام معظم رهبری نیز به آن قائل هستند، گفت:‌ این نگاه، مشروعیت را برخاسته از شرع و شریعت اسلامی و به مفهوم دقیق‌تر، عقل، سنت و اجماع را یکی از عناصر مهم مکتب امام خمینی(ره) می‌داند.

وی با برشمردن دو تفسیر برای نظریه مشروعیت خاطرنشان کرد:‌ اولین تفسیر،‌ مشروعیت را از مقبولیت منفصل دانسته و معتقد است مقبولیت مردمی در مشروعیت نظام، نقشی ندارد و تفسیر دوم بر آن است که مردم در مشروعیت‌سازی نظام‌ها نقش دارند، یعنی درصدی از مشروعیت حکومت، به آرای مردم مسلمان برمی‌گردد.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت:‌ البته سهم شریعت در مشروعیت‌سازی برای حکومت به‌جای خود محفوظ است، اما مشروعیت بالفعل حاکم اسلامی بند به رأی اکثریت است.

وی با ذکر مثالی تصریح کرد: اگر در جامعه اسلامی فقیهی جامع الشرایط، 80 درصد رأی مردم و فقیه جامع الشرایط دیگری 20 درصد آرا را داشته باشد،‌ مشروعیت برای حکومت از آن فقیه اول است و بدین‌ترتیب میان مشروعیت و مقبولیت پیوند برقرار می‌شود و رهبر معظم انقلاب نیز به همین معتقدند.

غرویان در مورد سخنان مقام معظم رهبری در حرم مطهر حضرت امام(ره) گفت: رهبری در این سخنرانی چهار یا پنج مرتبه واژه «انتخاب» را به کار بردند و فرمودند که قدرتی را که مردم انتخاب کنند محترم است و مشروعیت دارد و کسی حق بی‌احترامی به آن را ندارد.

مدرس حوزه و دانشگاه درباره رابطه اجرای شریعت اسلامی با استقلال، آزادی،‌ عدالت و معنویت اظهار کرد:‌ اگر نگاه وسیعی به شریعت داشته باشیم، همه این مفاهیم را در دین می‌توانیم بیابیم.

وی تأکید کرد:‌ باید از نگاه مضیق به شریعت دست برداشته و آن را در چارچوب مسائل عبادی و فقهی محدود نکنیم،‌ در این صورت است که شریعت اعم از اخلاق و فقه یعنی دقیقاً معادل به فقه می‌شود، هر چهار عنصر ذکر شده را در بر می‌گیرد.
انتهای پیام/ 
برچسب ها:
آخرین اخبار