امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۲۳:۱۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 89497
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 64
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در کنگره ملی شیخ سلار دیلمی اظهار کرد: به ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در کنگره ملی شیخ سلار دیلمی اظهار کرد: به فرموده اهل بیت علیهم السلام شناخت زمان، ارزیابی حوادث، رخدادها و ریشه‌یابی آنها بر خردمندان لازم است چرا که طبق سنت پروردگار عالم هیچ حادثه‌ای بدون دلیل رخ نمی‌دهد و خردمندان باید از احوال و سرگذشت پیشینیان عبرت گیرند و در مسیر درست و اصولی گام بردارند.

وی افزود: پس از اینکه پیامبر از جانب خداوند برای سلاطین نامه نوشته و ایشان را به اسلام نجات بخش دعوت کردند، تنها پادشاه حبشه ایمان آورد و بقیه سلاطین از جمله خسرو پرویز، پادشاه ایران نامه را پاره کرده و اعتنایی به این دعوت نکردند.

مرجع عالیقدر جهان تشیع افزود: با این حال پیامبر عظیم الشأن اسلام به ادامه تبلیغ و ترویج اسلام پرداخته و در مقطعی که در سراسر اروپا یک دانشمند هم یافت نمی‌شد و کتابخانه‌ای هنوز به وجود نیامده بود، تمدن بزرگ اسلامی را بنا نهادند.

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: ظهور دانشمندان بزرگ مسلمان راه پیشرفت و توسعه سریع جهان اسلام را هموار کرد و دنیای شرق به تدریج در برابر اسلام سر تسلیم فرو آورد و این در حالی بود که دنیای غرب که تاریخ ظهور دانشمندانش به بیش از 500 سال نمی‌رسد، هرگز تسلیم نشد و روح استکبار و استبداد را از همان زمان در خود حفظ کرده است.

وی گفت: غرب دشمنی خود را با دنیای اسلام ادامه داد و جنگ‌های صلیبی را برای نابودی ریشه اسلام و مسلمین طرح‌ریزی کرد و پس از اینکه در این جنگ‌ها شکست خورد صحنه مبارزه را عوض کرده، کتاب‌ها و علوم دانشمندان ما را به یغما برده، سکولار کرده و به جهان عرضه داشتند.

آیت‌الله نوری همدانی اظهار کرد: علوم ما همه خدایی بودند ولی غربی‌ها پس از اینکه کتاب‌های دانشمندان مسلمان را مطالعه کردند، علت فاعلی که خدا بود و علت فعلی که خدمت به بشریت بود را از این علوم منسوخ کرده و تنها به علت صوری و فیزیکی این علوم بسنده کردند. 

وی با بیان اینکه اینها علوم ما را به تصرف خود درآورده، دانشمندان ما را به بردگی گرفته و با ایجاد انواع و اقسام فرقه‌ها و مذاهب بین مسلمانان افتراق ایجاد کرده و به این ترتیب مسلمانان جهان را در عقب‌ماندگی و انحطاط نگه داشتند؛ اضافه کرد: در زمان جنگ جهانی دوم ابرقدرت‌ها برای خودشان حق وتو ساخته و در شرق اردوگاه کمونیستی و در غرب اردوگاه کاپیتالیستی را علیه مسلمانان ایجاد و ایشان را به استضعاف همه جانبه کشاندند.

مرجع عالیقدر جهان تشیع خاطر نشان کرد: در چنین روزگاری بود که یک قهرمان علم و بیان و یک فریادگر نستوه مانند امام خمینی(ره) طلوع کرد و راه فقیهی چون شیخ سلار دیلمی را در پیش گرفت تا مجد و عظمت اسلام و مسلمین دوباره تحقق یابد.

نوری همدانی شناساندن اسلام ناب محمدی، حرکت در مسیر ولایت فقیه، تامین استقلال و آزادی، تاکید بر علم و صنعت و فناوری، محو خودباختگی در برابر غرب، احیای فرهنگ جهاد و شهادت، ایجاد خودباوری، فرصت دادن به جوانان، شناساندن جایگاه واقعی بانوان در عرصه‌های مختلف، رسیدن به خودکفایی اقتصادی و اتحاد شیعه و سنی را از جمله خطوط ترسیمی انقلاب امام خمینی(ره) خواند.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی خاطر نشان کرد: نظام‌های سکولار محکوم به انزوا و سقوطند ولی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بر جنبه‌های مادی و معنوی بشریت توأمان تکیه دارد روز به روز توسعه خواهد یافت و بالنده‌تر خواهد شد.

شیخ سلار دیلمی

فقیه فرزانه و عالم گرانقدر، ابوعلی حمزه بن عبدالعزیز مشهور به "سلار دیلمی" از فقیهان و اندیشمندان نامدار و برجسته قرن پنجم قمری است که هر چند در دانش‌های رایج زمان خویش سرآمد و خبره بود ولی مقام و منزلت وی در فقه، تمام ابعاد و جوانب علمی‌اش را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی را می‌توان به عنوان فقیهی بزرگ در دنیای علم، معرفت و آگاهی معرفی کرد، در رجال نجاشی نام وی را به هنگام دفن استاد خویش سید مرتضی علم‌الهدی ‏جزو تشییع‌کنندگان در کنار ابوعلی جعفری داماد شیخ مفید می‏بینیم، جایی که می‏گوید، "پس از فوت سید مرتضی من مباشر غسل وی بودم و با من ابوعلی محمد بن الحسن‏الجعفری و سلار بن عبد العزیز... همراه بود.

سلار هر چند هم طبقه شیخ طوسی است، نه از شاگردان وی، در عین حال محقق‏ حلی در مقدمه کتاب المعتبر از وی و ابوالصلاح حلبی به عنوان «اتباع الثلاثه» ‏نام ‏می‏برد، یعنی وی را از پیروان، می‏شمارد که علی‌الظاهر مقصود این است این سه‏ نفر تابع و پیروان سه نفر دیگر، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی‏ بوده‏اند.

تالیفات

وی تالیفات متعددی در زمینه فقه، اصول فقه و کلام دارد که چند نمونه از آنها عبارتند از:

1- المراسم العلویه فی‌الاحکام النبویه

2- التقریب (التهذیب) در اصول فقه

3- التذکره فی حقیقه الجوهر و العرض

4- الابواب و الفصول فی‌الفقه

5- المسائل السلاریه

6- الرد علی ابی الحسن البصری فی نقض الشافی

7- المقنع فی المذهب در علم کلام

سلار دیلمی در مسند قضاوت

بی‌شک سید مرتضی را باید احیاگر علوم اسلامی در قرن چهارم دانست، آن بزرگوار از اوضاع سیاسی و اجتماعی عصری که مقارن با اوج قدرت دولت شیعی آل‌بویه بود به خوبی بهره‌برداری کرد.

سید مرتضی شاگردان فقیه و دانشمندش را به اقصی نقاط کشور اسلامی برای قضاوت گسیل می‌داشت، یکی از شخصیت‌های برجسته شیعه که از سوی سید مرتضی برای منصب قضا به مناطق حلب (از توابع سوریه) اعزام شد، سلار دیلمی بود.

وی در این مناطق زعامت دینی مردم را به عهده گرفت و به عنوان حاکم شرع اسلامی، به حل و فصل نزاع‌ها و اختلافات دینی ـ اجتماعی پرداخت و به ارشاد و هدایت مردم، اقامه جماعت و رفع مشکلات و پاسخگویی به مسائل دینی شیعیان نیز اشتغال داشت.

از زمان مسافرت وی به حلب و مدت اقامتش در آنجا اطلاع دقیقی در دست نیست اما شواهد نشان می‌دهد که وی سالیان متمادی در آن دیار حضور داشته است، به گونه‌ای که برخی وی را از فقهای حلب به شمار آورده‌اند.

جایگاه سلار

دانشمندان و زندگینامه‌نویسان هر یک درباره مقام علمی سلار مطالبی نوشته‌اند، سیوطی در طبقات النحویین، سلار را از دانشوران علم نحو دانسته است.

علامه حلی در خلاصه نوشته است: سلار بن عبدالعزیز دیلمی از فقهای مورد وثوق شیعه است که در فقه و ادبیات، سرآمد و ممتاز بود.

پژوهشگر معاصر، آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی ضمن تایید وثاقت سلار، وی را از بزرگان فقهای شیعه دانسته و نوشته است: سلار بن عبدالعزیز الدیلمی فقیه، جلیل، معظم، ثقه؛ سلار بن عبدالعزیز دیلمی، فقیهی مورد اعتماد و بزرگوار و گرانقدر است.

وفات و مدفن

در تاریخ وفات این فقیه فرزانه نیز اختلاف است اما بنا به قول مشهور، رحلت سلار دیلمی در ششم رمضان سال 463 قمری در قریه خسروشاه اتفاق افتاده است و قبر شریف این رادمرد شیعی در همان مکان است.

اینکه این فقیه بزرگ چرا و چگونه در این مکان رحلت کرده‌اند به درستی معلوم نیست ولی احتمالاً سلار مانند بسیاری از فقیهان و عالمان به دنبال آشوب‌ها و جنگ‌های داخلی در آن سال‌های آشفته و نابسامان آخر حیاتش بغداد را ترک کرده و در حال رجعت به زادگاهش بوده است که مرغ روحش در دیار آذربایجان به ملکوت اعلی پرکشیده و پیکر پاکش توسط دوستان و ارادتمندان وی در شهر خسروشاه به خاک سپرده شده است.

بر روی سنگ قبر جدیدی که در سال 1388 هـ . ق بر قبر شریف وی نصب شده چنین نوشته است:

"مرقد بزرگوار عالم عظیم‌الشان، حمزه بن عبدالعزیز دیلمی معروف به سلار از اهالی دیلم گیلان و از اعاظم مجتهدان و دانشمندان شیعه است که علمای رجال‌نویس شیعه به شرح زندگانی‌اش پرداخته، وی را ستوده‌اند.

از شاگردان جناب شیخ مفید و سید مرتضی علم‌الهدی بوده، به قول صحیح در تاریخ ماه صفر سال 448 ه. ق. درگذشته و در قبرستان خسروشاه مدفون شده است".
انتهای پیام/60001/ع40/د1000
برچسب ها:
آخرین اخبار