امروز : پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 26
۰۱:۰۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 89557
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 11
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، حسینی در نشست تشریح برنامه اجرایی ورود موتورسیکلت‌های برقی گفت: به منظور کاهش آلودگی هوا 6 برنامه کلی تعریف شده و بیش ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، حسینی در نشست تشریح برنامه اجرایی ورود موتورسیکلت‌های برقی گفت: به منظور کاهش آلودگی هوا 6 برنامه کلی تعریف شده و بیش از 30 پروژه در این راستا به طور موازی در حال اجرا است که شامل رسیدگی به وضعیت خودروهای دیزلی، خودروهای شرکت اتوبوسرانی، اتوبوس برقی، تاکسی هیبریدی، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی و ... است.

وی در تشریح وضعیت آلودگی هوای تهران در سال 92 گفت: در سال گذشته 44 درصد روزهای سال سالم یا ناسالم بود و تنها 3 روز هوای پاک داشتیم از آن جمله در دی سال گذشته 29 روز هوای آلوده داشتیم که نشان می‌دهد وضعیت آلودگی هوای تهران از حالت بحرانی نیز گذشته است.

حسینی درباره سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری فعلی به ازای هر کیلومتر پیمایش مسیر حدود 18 گرم آلودگی تولید می‌کنند که رقم قابل ملاحظه‌ای است این در حالی است که یک خودروی استاندارد یورو 2 که تازه از کارخانه خارج شده باشد کمتر از 3 گرم در هر کیلومتر آلودگی تولید می‌کند البته ما موتورسیکلت‌هایی را هم تست کرده‌ایم که تا حدود 26- 27 گرم در هر کیلومتر آلودگی تولید می‌کنند که مقدار زیادی از آن مونواکسیدکربن است که موتوری که تا این حد آلایندگی دارد حتما دچار بدسوزی است و ذرات معلق هم تولید می‌کند.

وی اضافه کرد: اندازه ذرات معلق تولید شده توسط موتورسیکلت‌ها ریزتر از خودروها است و تا عمق ریه نفوذ می‌کند و برای شهروندان خطرات جانی به همراه دارد.

حسینی گفت: طبق آمار ما حدود یک میلیون دستگاه موتورسیکلت بنزینی در مرکز شهر تردد می‌کنند که این وسیله برای عده‌ای وسیله جابجایی و برای بعضی وسیله امرار معاش است. این موتورسیکلت‌ها همه کاربراتوری هستند و به دلیل تنظیم نبودن نسبت سوخت و هوای آنها که به سرعت به هم می‌خورد آلایندگی زیادی دارند و هیچ فیلتر کاهش آلایندگی نیز ندارند.

وی گفت:‌همچنین آلودگی صوتی موتورسیکلت‌ها دو برابر خودروها است و علاوه بر آلایندگی، ایجاد تصادف، جرائم و سایر آسیب‌های جانبی را می‌کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران تأکید کرد: برنامه شهرداری حذف تدریجی موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های پاک است زیرا سهم موتورسیکلت‌ها در تولید ذرات معلق10 تا 15 درصد و در تولید آلاینده‌های گازی 30 درصد است.

وی با اشاره به برنامه شورای شهر برای ممنوعیت تردد موتورسیکلت بنزینی در محدوده طرح ترافیک گفت: این طرح با افزایش تعداد موتورسیکلت‌های برقی در شهر قابل اجرا است.همچنین در ایستگاه‌های مترو جایی را برای پارک موتورسیکلت‌های برقی و شارژ رایگان آنها در نظر گرفته‌ایم.

حسینی سپس با اشاره به مشخصات فنی موتورسیکلت‌های برقی مد نظر شهرداری گفت: پروژه ورود موتورسیکلت‌های برقی برای 7- 8 ماه مطالعه فنی شده و حداقل مشخصات مورد نظر ما توان 3 کیلووات به بالا، حداقل سرعت 70 کیلومتر بر ساعت، داشتن باتری‌‌های لیتیومی، داشتن شارژ ON Board که جدا از موتورسیکلت نباشد به علاوه استانداردهای وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی محیط زیست است.

حسینی درباره پروسه بکارگیری این موتورسیکلت‌ها گفت: تأمین‌کننده موتورسیکلت در این پروژه باید توان مالی و قانونی لازم را داشته باشد و مجوز خدمات پس از فروش را باید از وزارت صنعت دریافت کنند. ما از واردکنندگان درخواست می‌کنیم دو نمونه از موتورسیکلت پیشنهادی خود را به صورت پایلوت در اختیار خود یا پیک بادپا قرار دهند تا آزمون‌های لازم روی آنها انجام شود. علاوه بر آن وزارت صنعت نیز آزمایش‌های خود را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران اعلام کرد: شهرداری از طریق لیزینگ بانک شهر بخشی از مبلغ موتورسیکلت را پرداخت می‌کند و سند در رهن لیزینگ قرار می‌گیرد.

همچنین مبلغی وام بدون بهره‌ در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و در کنار مبلغ ناشی از اسقاط موتورسیکلت‌ بنزینی پیشین و مبلغ آورده متقاضی هزینه موتورسیکلت پرداخت خواهد شد که همه فرآیند مالی با بانک شهر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه متقاضی در ابتدای کار هزینه‌ای بیش از مبلغ یک موتورسیکلت بنزینی را نمی‌پردازد،‌ گفت: ما اصرار داریم با ورود هر موتورسیکلت برقی یک موتورسیکلت بنزینی از چرخه حمل و نقل شهر خارج شود.همچنین دولت برنامه جدی دارد که موتورسیکلت‌های کاربراتوری فعلی را با وضعیت کنونی پلاک نکند.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار