امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۱۷:۳۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 89628
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 10
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه خبری المنار، سیدعلی فضل‌الله فرزند علامه فضل‌الله(ره) در دیدار جمعی از ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه خبری المنار، سیدعلی فضل‌الله فرزند علامه فضل‌الله(ره) در دیدار جمعی از اساتید و اهالی فرهنگ در جهان اسلام که برای گفت‌وگو درباره افق‌های مرحله کنونی و چالش‌های جهان اسلام گرد هم جمع‌شده‌اند گفت: امت اسلامی امروز زخمی از فتنه مذهبی بر بدن خود دارد که با مسکن‌های سیاسی این زخم درمان نمی‌شود بلکه نیاز به روابط اسلامی – اسلامی صریحی دارد که در آن بدون مجامله و تعارف دیگری را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: اسلام این روزها با یکی از سخت‌ترین چالش‌ها از ظهور آن مواجه شده که آن را با توجه به میزان هجمه رسانه‌ای که عقاید و فرهنگ و شریعت و سبک زندگی اسلامی را مورد هدف قرار داده می‌توان دید.

* مهمترین خطر برای امت اسلامی را از بین بردن اندیشه اسلامی از اذهان است

سیدعلی فضل‌الله ادامه داد: همچنین می‌بینیم خشونت‌طلبی‌هایی که در درون جهان اسلام رخ داده و به نام اسلام تمام می‌شود و در این بین ما با عوامل و فضای بین‌المللی و منطقه‌ای که این خشونت‌طلبی‌ها را حمایت، ایجاد و یا استفاده می‌کنند، آشنا هستیم.

وی با اشاره به توطئه‌های بین‌المللی تاکید کرد: با توجه به حیات درونی اسلام و قدرت بزرگ آن برای ایجاد تغییر اسلام با توطئه‌ای جهانی برای ساقط کردن الگوی اسلام سیاسی مواجه شده است تا بگویند که این دین قادر به تقدیم نمونه‌ها و تجارب موفق سیاسی و خارج کردن بشریت از بحران‌های انسانی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیست.

این چهره متفکر لبنانی افزود: البته از بین رفتن تجربه اسلام در سیاست و اداره حکومت تنها سقوط یکی از نظریات در شیوه اداره حکومت و نه سقوط اسلام است و این سقوط ناشی شرایط داخلی و فشارهای خارجی مضاعف و از عقلانیتی است که این تجربه را پی گرفته است.

وی در این حال مهمترین خطر برای امت اسلامی را از بین بردن اندیشه اسلامی از اذهان دانست و تصریح کرد: آنان به دنبال آن هستند که ما را قانع کنند که اسلام قابل اجرا در کشورها نیست چرا که تنوع در جامعه را نمی‌پذیرد و یا همزیستی با عناصر دینی، اجتماعی و سیاسی دیگر را برنمی‌تابد و جایگاه شهروندی که در آن همگان در حقوق و تکالیف مساوی هستند را نمی‌پذیرد.

* اهتمام اسلام به مقاصد و غایات حکومت بوده تا شکل آن

سیدعلی فضل‌الله با تاکید بر اینکه اسلام تنوع، همزیستی را بر اساس قاعده مساوات و مخالفت با تبعیض و با توجه به حقایق می‌پذیرد، افزود: اسلام زیاد درباره نوع حکومت بحث نکرده است بلکه اهتمام آن به مقاصد و غایات حکومت چون عدالت، آزادی و عزت برای همه شهروندان است و بعید است که هرگونه تز فکری دیگری بتواند این مقاصد و غایات را همچون اسلام محقق سازد.

وی خواستار بازنگری گفتمان اسلامی در روش و مضمون شد و گفت: این بازنگری باید برای مقابله با چالش‌های مرحله حاضر باشد و باید قیود و اخلاقیات اسلامی بر آن حاکم باشد چراکه ما نیاز داریم به سوالات بسیاری درباره خشونت، ارتداد، رد یا تایید آزادی حجاب و روابط با دیگران پاسخ بگوییم.

سیدعلی فضل‌الله افزود: امت اسلامی زخمی در بدن خود دارد که درمان نخواهد شد و بر ماست که برای التیام این زخم که در مشکلات مذهبی و فتنه‌هایی که بر ما وزیدن گرفته خود را نشان می‌دهد، تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه این زخم با مسکن‌های سیاسی التیام نخواهد یافت، ادامه داد: سیاست می‌تواند مشکلی را اینجا و بحرانی را آنجا پوشش دهد اما زخم بزرگ را جز با اندیشه و فرهنگ و آموزش و راهنمایی و عمل بر اساس اخلاق و روح انسانی برای بنای جامعه‌ای در راستای وحدت اسلامی نمی‌توان مداوا کرد و روابط اسلامی ـ اسلامی نیاز به صراحت لهجه، گشایش و اعتراف به دیگران به دور از تعارفات و پیچیدگی‌های سیاسی دارد.

انتهای پیام/س
برچسب ها:
آخرین اخبار