امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۴:۳۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 89640
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 128
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، آیین رونمایی کتاب «الموسیقی الکبیر» ابونصر فارابی با ترجمه مرحوم مهدی ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، آیین رونمایی کتاب «الموسیقی الکبیر» ابونصر فارابی با ترجمه مرحوم مهدی برکشلی ظهر امروز (27 خرداد) با حضور رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران، سید عبدالله انوار، نویسنده، پژوهشگر و نسخه شناس، مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش و عده ای از علاقه مندان به حوزه موسیقی در سالن اجتماعات انتشارات سروش برگزار شد.

*3 علت اهمیت کتاب «موسیقی کبیر»/اعراب، قزاق ها و ترک ها در پی مصادره فارابی هستند

در ابتدای این مراسم مهدی فضائلی مدیر عامل انتشارات سروش با اشاره به اینکه کتاب موسیقی کبیر فارابی از سه جهت حائز اهمیت است، توضیح داد: نخست پدید آورنده کتاب شخصیتی چون فارابی مشهور معلم ثانی و عالم، دانشمندان فنون و علوم مختلف از جمله هیئت و کیمیا، الهیات و موسیقی است. شخصیتی که امروز برای مصادره او تلاش زیاد به ویژه از سوی اعراب، قزاق ها و ترک ها شده است.

وی با اشاره به اینکه فارابی در عین توانمندی های بسیار بسیار قناعت پیشه، زاهد و اخلاقی بوده است اظهار داشت: بعد دیگر اهمیت این کتاب، مترجم آن است که مرحوم برکشلی اتفاقاً صاحب دانش های بسیار در زمینه موسیقی تا فیزیک و ریاضیات بودند و به جهات اخلاقی فرهیخته ای و مشهور به فارابی ثانی است.

فضائلی دیگر جنبه اهمیت این اثر را موضوع آن که همان موسیقی است، به شمار آورد و افزود: موسیقی هنری است که از ظرفیت ها و قابلیت های مختلف برخوردار است بنابراین نمی توان چشم از آن بست و یا آن را دست نااهل سپرد. همین که شخصیتی چون فارابی در کنار همه دانش ها و علوم برای نگارش چنین اثری وقت می گذارد، نشان از اهمیت این ه نر دارد.

وی درباره تاریخچه نگارش این اثر توسط فارابی گفت: در مقدمه این اثر آمده که این کتاب به  درخواست دولت وقت عباسی تهیه شده و فارابی اشاره کرده که از من خواستید این کتاب را بنویسم من هم آثار و کتاب های پیش از این را خواندم و قدری درنگ کردم تا به این نتیجه رسیدم که این اثر را تألیف کنم. وی در بخش دیگری اشاره می کند که اگر یک نویسنده ای اثری ارائه کند که همان اثار پیشینیانش باشد به دو علت زیاده خواهی یا جویای نام بودن است درصورتی که نویسنده اثر باید کاستی را از بین ببرد. اهتمام شخصیت هایی چون فارابی باعث شده که در دوره ای ما به تولید علم برسیم و چهره های زیاد علمی و فلسفی در کشور پرورش دهیم.

*ادعا میکنم فارابی موسس فلسفه اسلامی است/فیلسوف سیاسی کار نیست اما به سیاست فکر میکند

در ادامه این مراسم رضا داوری اردکانی ، رئیس فرهنگستان علوم در ابتدای سخنانش در مدح استاد عبدالله انوار گفت: در جوانی  نزدیک به پنجاه و چند سال پیش در برخی از کلاس های دکتری فلسفه در خدمت استاد انوار بودم و سپس از ایشان جدا شدم بهرحال ایشان همه عمرشان را صرف فرهنگ و فلسفه کردند.

وی با اشاره به سه نکته اساسی سخنان فضائلی یعنی فارابی ـ موسیقی و برکشلی که به مثلث تعبیر کرد، گفت: باید ابتدا متون عربی و ترجمه های انگلیسی و فرانسه برکشلی را دید و سپس به ترجمه فارسی نظر افکند چرا که ترجمه این اثر صرفا به یک زبان یا دو زبان امکان نداشت. برکشلی، مترجم این کتاب رشته اش فیزیک بود ولی موسیقی شناس بود بنده خلف ایشان در کمیسیون ملی یونسکو بودم.

داوری اردکانی در ادامه افزود: فارابی مرد بزرگی بود که بنده بیش از پنجاه سال پیش مدعی بودم او موسس فلسفه اسلامی است و سپس هم در این وادی تامل کردم بی آنکه تعصبی داشته باشم و نظرات مخالف و موافق را دیدم. البته خیلی شرق شناسان هستند که اصلا فلسفه اسلامی را مستقل نمی دانند و آن را برداشتی از فلسفه یونانی می دانند اما من سعی کردم این استقلال را نشان دهم.

وی با بیان اینکه باید به جامعیت بیان فارابی اشاره کنم چرا که در دوران گذشته تخصص نبوده و بزرگان جامعیت داشتند، توضیح داد: البته معنی جامع همه جا یکی نیست اگر شما در احوال و آثار نصیرالدین طوسی نظر کنید می بینید که او اعجوبه دوران و علوم زمان بود در برخی علوم سرآمد بود اما فارابی اینجا به دلیل تقدم زمانی وضع ممتازی دارد. نصیرالدین زمانی آمده که طب و موسیقی و کلام بوده و او آنها را به بهترین وجه آموخته اما فارابی کاری می کند که نمی شود گفت پیش از او کسی کرده باشد.

وی با بیان اینکه قضیه بر سر تفاخر فرهنگی و تعصب ناسیونالیستی نیست بلکه مسئله بیان تاریخ است، اظهار داشت: فارابی آثار مترجمان بزرگ را می خواند و آثار یونانی را ترجمه و مطالعه می کند در همه علوم و نسبت آنها به دیگر علوم را در نظر می گیرد. وقتی به کتاب موسیقی او می رسیم، می بینیم که او فقط موسیقی دان نیست، نوازنده ساز و عود بودهو، قصه ها درباره هنر نوازندگی او مطرح است.

داوری در ادامه افزود: فارابی فلسفه یونانی و علم یونانی و زمان خود را گرفته و گردآورده و اگر سیاست گفته آن را از فلسفه جدا نکرده است. البته خود یونانیان بین دو زندگی تفاوت می گذاشتند یکی بیولوژیک (علم در خانه) و دیگری علم الفاظ و تعابیر . ارسطو سیاست را در مدینه می دانست پس سیاست او از فلسفه جدا نبود سقراط هم  به این علت که اتهام برهم زدن نظم مدینه را داشت، محاکمه شد.

وی یادآور شد: با این وجود باید گفت که فلسفه به کار سیاست نمی پردازد فیلسوف سیاسی کار نیست نمی دانم ابن سینا چطور سیاسی کار بودند اما بهرحال در اصل به سیاست فکر می کردند فارابی اصلا تأکید ویژه بر سیاست داشت. بنابراین ملاحظه این جامعیت به من دانشجوی فلسفه اجازه می دهد که بگویم فارابی بنیانگذار فلسفه است.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه شمس تبریزی می گوید ای علمای اسلام نقل نکنید که فلانی چه گفته شما چیزی بگویید که آیندگان از شما نقل کنند یا در جای دیگر فارابی می‌گوید که اگر اهل علمی اصل عمل و نظر باشید، توضیح داد: بنابراین فارابی با این ملاحظه موسس فلسفه اسلامی است اما درباره معنی فلسفه اسلامی مورد بحث و نزاع بسیاری کسان است مثل اتین ژیلسون فرانسوی.

وی با بیان اینکه در آثار اخلاف فارابی سیاست کمرنگ شده و برخی موافق این نیستند ولی مطالعه من اینگونه است که سیاست در فلسفه اسلامی به بیان آمده است گفت: ابن سینا به دلیل اقرار برای فارابی اجتهاد کرد او البته پروا ندارد که به همه دانشمندان تعرض کند اما درباره فارابی همه جا رعایت ادب کرده و جایی اختلاف نظر هم اگر داشته باز اسم فارابی را نیاورده است.

داوری در پایان درباره برکشلی، مترجم این اثر گفت: وی در سخنرانی که در سال 53 داشت که با وجود فارابی شناسان برجسته در آن بسیاری برجسته بود. مدتی هم بنده با او محشور بودم همانگونه که گفتم مفتخر بود که جانشینش در کمیسیون ملی یونسکو باشم بنابراین در مصاحبتی که با ایشان داشتم به علم ، تواضع و صفای باطنش پی بردم انصافاً کار عظیمی ایشان کردند. رحمت خداوند بر او و فارابی که معلم فلسفه ماست.

در ادامه این مراسم مقداد شاه حسینی قطعه ای موسیقی با ساز تار برای حضار نواخت.

*75 سال پیش شاگرد «برکشلی» بودم/فارابی و فخرالدین رازی، فرهنگ اسلامی ـ ایرانی را تقویت کردند

در ادامه عبدالله انوار، نویسنده، محقق و نسخه شناس با بیان اینکه افتخار داشته هفتاد و پنج سال پیش شاگرد استاد برکشلی در مدرسه آمریکایی باشد که به ایشان به عنوان معلم فیزیک تدریس می کرد، افزود: ایشان فیزیک را به ما فهماندند و واقعاً معلم عالی بودند و شاگردان همه از او راضی بودند باید حق این معلم را به جا بیاورم.

وی در ادامه گفت: آنان که با فرهنگ آشنا هستند می دانند که قرن ها پیش در شبه جزیره عرسبتان خمیر مایه یک فرهنگ گذاشته شد که بسا فراتر از شعر بود حاصل آن ربع و رطل و ... شد . با پیدایی خمیرمایه باید مسأله خدای واحد در برابر کثرت بتها مطرح می شد که با وصف رحمان و رحیم یاری مستضعفان عالم بود و منادی این فرهنگ بی پناهان و مرجع و حامی مقتدر، بنابراین ائمه با این طرح زندگی را ریختند.

انوار در ادامه یادآور شد: هنوز دو قرن نشده بود که گستره این خمیرمایه فراگیر شد پیروان این خمیرمایه برای گسترش آن با نهایت خلوص عاشقانه کشته و با قدرت مانیفست «قولو لااله الا الله تفلحوا» را پیاده کردند پس از آن، آنها به جایی رسیدند که دیدند باید با عقل و ذهن ها جلو بروند و شمشیر نیازی نیست. ابن خلدون می گوید که این فرهنگ اسلامی عین ظرافت هرچه دارد از نبوغ فکر ایرانی دارد چرا ک ایرانی زبان عربی را قدرت بخشید تا توان داشته باشد.

این محقق و نویسنده گفت: «اشپلینگر» فرهنگ شناس با تقسیم فرهنگ ها می گوید، فرهنگ ها آغاز خود را از یونان شروع و با عقل کاویدند و اوج آن در آتن بود و پس از آن طبق قانون این فرهنگ جای خود را به فرهنگ دیگری به نام ماجیک (مغ) داد که عقل در خدمت ایمان قرار گرفت آخرین اینها را ملاصدرا معرفی کرده اند او به حکم کون و فساد فرهنگ ها این فرهنگ را دائمی نمی داند و به فرهنگ دیگری قائل می شود. فرهنگ اسلامی آخرین گروه فرهنگ های برتر ایران و ماجیک است.

وی با بیان اینکه فارابی و فخرالدین رازی هر یک این فرهنگ را تقویت کردند ولی کاملترین و دقیق ترین آنها به وسیله شمس الدین محمد بن محمود آملی ایجاد شد و در نهایت این فرهنگ به یکصد و شصت علم مستقر شد.

انوار با بیان اینکه اینجا موسیقی صناعتی است که در فرهنگ ایرانی اسلامی جایگاه می یابد اظهار داشت: گذشتگان موسیقی و صناعتی می دانستند که سخن آن آهنگ دلاویز می کند و با راه یابی به گوش تعادل احساس را به هم می زند و انسان را سرشار لذت می کند و ابتهاجی می دهد که به اثر آن پادشاه سامانی از هرات به بخارا می رو. این موسیقی از فارابی و ابن سینا آغاز و به قطب الدین شیرازی و صفی الدین ارموی و عبدالقادر مراغه ای ختم می شود.

انتهای پیام/س
برچسب ها:
آخرین اخبار