امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۵:۱۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 89949
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 25
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز در سیزدهمین هم‌اندیشی دبیران کانون تربیت اسلامی استان‌های کشور که در مجتمع آموزشی غیر دولتی معلم برگزار شد، در سخنانی، اظهار داشت: در سند تحول بخش مهمی از نظر کاربردی وجود دارد که برای کانون قابلیت پیگیری دارد و آن بحث مقتضیات تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه اگر در فرآیند تربیت در جهت رفع موانع تربیت نباشیم، موفق نخواهیم شد، افزود: در فرآیند تربیت، مقتضیات و موانعی وجود دارد که مقتضیات آن شامل امکانات و تأسیسات، تعلیم، تزکیه، تبیین، تذکر، انذار و تبشیر، پرسش، امر به معروف و نهی از منکر و تشویق و تنبیه است.

وی به موانع تربیت اشاره کرد و گفت: این موانع شامل دنیاطلبی و هوای نفس که در تربیت اسلامی یک مانع بزرگ بوده اما در دنیای غرب مورد توجه است که غرور و لجاجت، فقر اقتصادی، احساس بی‌نیازی و خودکفایی، حکومت طاغوت و رهبران غیر الهی، وسوسه شیطانی، وجود شبهات فکری و عقیدتی، غفلت از یاد خدا و حرام‌خواری از جمله آنهاست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه پرسش اساسی این است که در مدیریت آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای برطرف کردن موانع تربیتی انجام شده است، یادآور شد: تلاش‌هایی در سطح نظام تعلیم و تربیت صورت گرفته است، اما توقع این است که اولویت‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌ها به سمت برطرف کردن موانع باشد و پرسش اساسی این است که از یکسالی که از مدیریت آموزش و پرورش گذشته و بیان شده است که باید نقشه راه در سند تحول داشته باشیم، چه اقداماتی صورت گرفته است و در این مدت در معاونت فرهنگی و پرورشی این نقشه‌ها جدی بوده و ساختارسازی لازم شده است؟

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم اضافه کرد: باید بدانیم که محیط مدارس را باید از عوامل آلوده پالایش دهیم و به یک فضای مطلوب فرهنگی و تربیتی برسانیم و بخش اصلی این است که نتایج و الزامات کاربردی در نظریه تحول بسیار مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و در این زمینه‌ها باید از حوزه‌های علمیه و اساتید متعدد استفاده کنیم و مشارکت در فرآیند تعلیم و تربیت امر بسیار مهمی است.

وی به وظیفه کانون اشاره کرد و افزود: کانون به عنوان یک تشکل باید دستگاه تعلیم و تربیت و مدیران عالی را مورد پرسش قرار دهد و در سطح خرد به مسائل بپردازد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ارکان تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: 4 رکن در تعلیم و تربیت مؤثر است که شامل خانواده، حکومت، رسانه و نهادها و سازمان‌های غیردولتی است که مشارکت نهادها و سازمان‌های غیردولتی مورد غفلت قرار گرفته است و از دیدگاه ما شکل‌گیری جامعه اسلامی منوط به تعلیم و تربیت است و بزرگترین نهادی که در جامعه اسلامی نقش دارد، نهاد تعلیم و تربیت است.

وی گفت: تشکل‌هایی می‌توانند حضور داشته باشند که مبنای سند تحول را قبول داشته باشند نه اینکه به دنبال سهم‌خواهی باشند و مشارکت نیز باید قانونمند باشد، در نتیجه باید به رکن چهارم تعلیم و تربیت یعنی مشارکت نهادها و سازمان‌های غیردولتی توجه بیشتری شود و باید بر اساس یک قانون نظام‌مند آن را پیگیری کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز با دو مسئله یعنی عدم انگیزه جامعه برای عضویت در تشکل‌ها و دوم وجود تشکل‌هایی بدون رعایت مبانی اسلامی روبه‌رو هستیم و این تشکل‌ها بر اساس موازین غربی و سکولاریسمی وارد قدرت شده‌اند و برای چاره‌اندیشی باید روی اشاعه مبانی اسلامی تلاش کنیم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار