امروز : دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 25
۱۶:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 90024
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 124
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین همایش ملی «تحول آموزش عالی قرآنی» صبح امروز با حضور لاله افتخاری ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نخستین همایش ملی «تحول آموزش عالی قرآنی» صبح امروز با حضور لاله افتخاری رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کارگروه توسعه پژوهش قرآنی، محمود واعظی معاون دانشکده الهیات دانشگاه تهران، نجفعلی میرزایی مدیر عامل خانه کتاب و جمعی از مدیران گروه‌های قرآن و حدیث سراسر کشور و صاحب‌نظران مطالعات میان‌رشته‌ای قرآنی حوزه و دانشگاه در دانشکده الهیات دانشگاه تهران آغاز شد.

نجفعلی میرزایی در این نشست با تحلیلی از مطالعات قرآنی معاصر در جهان عرب گفت: کار تحول در رشته‌ها و معارف قرآنی عظیم است، به ویژه تئوری‌پردازی‌های بزرگ تمدنی بر مبنای قرآن اتفاق می‌افتد یعنی نقش قرآن حاکمیتی است اگر ما موفق به طرح حاکمیتی نشویم، تحول تمدنی هم برای ما اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به مناسبتی که بین جریان پژوهشی عربی و الگوها و روش‌های تفسیری در این حوزه وجود دارد، گفت: فرض کنید جریان اشعریه در علوم اسلامی امروز و برون‌داد الگوی فهم و تفسیر قرآن موجود است، جریان‌های نواشعری و اعتزالی مقابل هم هستند. نگاه تاریخی به متن قرآن در نواعتزالی‌ها پررنگ است، نگاه‌های سکولاری هم در جریان‌های نواعتزالیان مصر و مغرب عربی و بخش اندکی از خاورمیانه دیده می‌شود.

رایزن سابق فرهنگی ایران در لبنان با تأکید بر اینکه «محمد عبدُه» یکی از اولین‌ها و پیشگامان این جریان با نگاه عقل‌گرایی پژوهش قرآنی است، گفت: این جریان اصالت بیشتری دارد اما هر چه به جلو می‌رود این عقل‌گرایی کمرنگ می‌شود و نگاه سکولاریستی بیشتر می‌شود.

میرزایی با تأکید بر اینکه شناخت جریانات عربی برای ایران کارآمد و تأثیرگذار است گفت: چرا که ما با جامعه عرب مناسبت تمدنی داریم مواجه تمدنی با اعراب چالش‌ها و آسیب‌ها را کمتر می‌کند. ایران اسلامی با این علاقه به قرآن تا این لحظه پروژه خود را نسبت به قرآن طرح نکرده و باعث تأسف است که برای برخی گروه‌ها تأسیس رشته‌های قرآن باعث افتخار است چرا که ما در تئوری‌سازی پژوهش قرآن کم کار کرده‌ایم و حتی آثاری که از طریق بین‌المللی به غرب و دیگر نقاط دنیا ارسال شود، کم است. بنابراین در اندیشه قرآن نباید مصرف کنده باشیم.

وی در ادامه افزود: تقاضای من این است که ایران به عنوان جریان بدیل فهم و تفسیر قرآن وارد این جریان شود پس وظیفه ایرانی‌های این نیست که علوم قرآن را متفرقه بخوانند و کار کنند البته تخصصی کار کردن قرآن هم تهدید و هم فرصت است منتها در حوزه تمدن سازی قرآنی باید تخصصی و دسته جمعی کار کنیم.

میرزایی در پایان اظهار داشت: بنابراین تأکید می‌کنم که جای الگوی معرفتی قرآن در جهان خالی است باید برای دستیابی به این الگو آسیب شناسی جدی از جریانات قرآنی در سطح جهان داشته باشیم.

انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها