امروز : جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 23
۱۴:۱۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 90202
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 140
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، مراسم «شبی با ناصر تقوایی» از مجموعه تجلیل های خانه هنرمندان شامگاه پنجشنبه 29 خردادماه در تالار استاد شهناز مجموعه ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، مراسم «شبی با ناصر تقوایی» از مجموعه تجلیل های خانه هنرمندان شامگاه پنجشنبه 29 خردادماه در تالار استاد شهناز مجموعه خانه هنرمندان برگزار شد.

مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان در ابتدای سخنان خود ضمن عرض خوشامد به حضار در این مراسم گفت: سینما برترین هنر دوران ما وناصر تقوایی از جمله نوادر و نوابغ سینمای ایران است که از این صحنه از کیمیاگری‌ها می‌داند. او البته از شخصیتی چند وجهی و جامع‌الاطراف به چندین هنر آراسته است. فیلمسازی،‌مستندسازی،‌سردبیری مجله، داستان نویسی و عکاسی از جمله هنرهایی است که وی در کارنامه فعالیت‌های خویش دارد.

فرهیخته‌ای به نام او از معدود سینماگران آشنا به ادبیات و دست به قلم که مجموعه 8 داستان تابستان همان سال گواه و گویای این مدعاست.

مدیرعامل خانه هنرمندان ادامه داد:‌تقویی به یمن پیوند دیرین با ادبیات بیش از سایر سینماگران ایرانی به اقتباسات سینمایی روی آورده است. به عنوان نمونه او «نفرین» را با توجه به داستان باتلاق نیکا والتری و ناخدا خورشید را بر اساس «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی ساخته و پرداخته که به اذعان و اعتراف بسیاری از متخصصان و اهل فن اثر اخیر برترین اقتباس سینمای ایران و حتی فراتر از اقتباس مشابه این رمان به شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: مهم آنکه او در این دست از آثار صرفا به اقتبال بسنده نمی‌کند بلکه آنها را رنگ و بویی بومی و هویتی اقلیمی می‌بخشد.

سرسنگی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به سال‌های فعالیت ناصر تقوایی در زمینه مستندسازی خاطرنشان کرد:‌اگر مستندسازی را بیان هنرمندان واقعیت‌های جاری بدانیم مستندهای او از جمله مشهد قالی، اربعین، بادجن، فروغ فرخزاد، تعذیه، تمرین آخر و ... در نوع خود اگر نگوییم بی‌نظیر کم نظیر و از ارزش و اعتباری جامع شناسانه و مردم شناسانه برخوردار هستند.

وی افزود: درباره عکاسی تقوایی باید گفت او عکاسی را حرفه سوم خود می‌داند. وی در جایی گفته هم اکنون نیز عکاسی حرفه سوم من است. تقوایی عکاسی را شبیه‌ترین هنر به واقعیت می‌داند و معتقد است عکاسی زمانی به هنر تبدیل می‌شود که چیزی فراتر از واقعیت باشد.

مدیرعامل خانه هنرمندان تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های تقوایی که در آثارش به خوبی بروز و ظهور یافته آرمانگرایی او است. همین ویژگی در بسیاری موارد سبب توقف و ناتمامی پروژه‌های فیلمسازی این هنرمند شده است.

وی در ادامه فضا و تقابل آرمان‌ها و ایده‌آل‌های ناصر تقوایی را علت این توقف او در عرصه فیلمسازی دانست و اظهار داشت: علت این توقف‌ها و ناتمامی‌ها را باید در فضا و تقابل آرمان‌ها و ایده‌ال‌های او با فضای جستجو کرد که پیرامون فضاسازی در کشور پدید آمده است. این فضای بازاری و تجاری مرسوم از سویی سبب سطحی‌گرایی و ساده‌انگاری سینمای ایران و از سوی دیگر به محاق رفتن سینماگران مؤلف و خلاقی چون تقوایی شده است. به گونه‌ای که در این برهوت بی‌آرمان و بحران‌زده تقوایی ترجیح می‌دهد آرمان‌ةایش را قربانی نکند وئ به تولیدات فردی‌تری چون عکاسی و ادبیات روی آورد.

وی تاکید کرد: نتیجه این توقف این شد که تقوایی از سینمای ایران دور بود و سینمای ایران از تقوایی بی‌نصیب می‌ماند و این یکی از واقعیت‌های تلخ سینمای امروز است.

وی خاطرنشان کرد: سینمای امروز ما مانند بسیاری یدیگر از هنرها با نقایص خرد و کلان روبروست سینمایی که یا توفیق خود را در سطحی بودن، تنزل ذائقه مخاطب و دوری جستن از مبانی ناب  فرهنگ کشور جستجو می‌کند. یا آنچنان خصوصی، شخصی و به دور از توجه مخاطب ایرانی است که گویی از ابتدا برای مخاطب دیگر ساخته و پرداخته شده است.

وی تاکید کرد: باید اقرار کرد سینمای امروز ما چون دیگر هنرها به شکل گلخانه‌ای رو به رشداست اگر مسیر تولید آثار سینمایی تصحیح و جریان استفاده از رانت‌های رایج متوقف شود بسیاری از آثاری که اینک نام خود را بر سر در سینماهای کشور حک می‌کنند امکان بروز اینچنینی را نخواهند داشت.

سرسنگی در پایان سخنان خود اظهار داشت: سینما هنری است که امروزه بیشترین تاثیر را در جوامع بشری از خود به جای می‌گذارد و دریغ و تاسف که در کشوری با چنین پشتوانه غنی فرهنگی و خیل هنرمندان مستعد به دلیل سیاست‌های نادرست و عملکرد نادرست‌تر سازمان‌های مربوط آنچه بضاعت ما در خلق آثار سینمایی است عمدتا آثاری سطحی و بی‌مایه است که اگر نبود چرخه مفسده برانگیز روابط قادر نبودند در عرصه فرهنگی ما جولان دهند و بددلسوختگان واقعی این هنر از سر تمسخر نظاره کنند.

* کیمیایی: حضورمان در سینما جدی است و هر حرفی می‌زنیم جدی است
 
بنابر این گزارش مسعود کیمیایی در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: ناصر تقوایی یک دوست کامل و یک محرم کامل و یک سختی‌کشیده کامل است. من همیشه مخالف بودم که چرا ناصر فیلم نمی‌سازد و این موضوع را در خودم پنهان می‌کردم که اگر ناصر فیلم بسازد تنهایی ما را پر خواهد کرد.

وی افزود: به هر جهت ما از دوره‌ای نمی‌آییم که فیلم را روی موبایل ببینیم نمی‌دانم چطور می‌شود فیلم سقوط امپراتور روم را در موبایل دید.

وی تاکید کرد:‌ما حضورمان در سینما جدی است و هر حرفی می‌زنیم جدی است.

وی ادامه داد: ناصر تقوایی حضور، وجود و طاقتش واقعا مثال‌زدنی است طاقتی که الان به ما یاد داده عاقلانه رفتار کرده برای اینکه خودت را با این سن نمی‌توانی ثابت کنی چرا که کسی که اسلحه دارد نمی‌توانی با او از عدالت حرف بزنی.

کیمیایی در پایان اظهار داشت: ای کاش من هم مثل ناصر فیلم نمی‌ساختم.

* پورصمیمی: چه نگاتیوهایی بیهوده مصرف شدند و در این سال‌ها ناصر تقوایی خانه‌نشین بود
 
در ادامه این مراسم سعید پورصمیمی بازیگر پیشکسوت سینما نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: حرف زدن راجع به ناصر تقوایی سخت است چون ناصر تقوایی زوایای زیادی از نظر روحی و روانی دارد چر که تقوایی از معدود کارگردانان اواخر دهه 60 بود و چند چیز را با هم داشت. یکی تسلط به تکنیک سینما و دیگر ادبیات. البته سناریونویسی، شناخت بازی بازیگر صحنه‌آرایی را نیز با خود وارد سینما کرد.

وی افزود: قبل از آن سینمای ما دست کسانی بود که معمولا در دست یک عده که فقط یک کار را بلد بودند بود و در فیلم‌های آن موقع کارگردان شخصی دیگر و دکوپاژ به نام شخص دیگری ثبت می‌شد.

پورصمیمی ادامه داد: احاطه تقویی منجر به این می‌شود که وقتی پرونده‌‌اش را در سینما ورق می‌زنیم می‌بینیم که او کارهایی انجام می‌دهد که با اقبال عمومی خوبی برخوردار نیست و از آن طرف سریالی می‌سازد که بهترین سریال ایران است.

این بازیگر پیشکسوت سینما در ادامه ضمن گلایه از ورود آدم‌های بیهوده به سینما تاکید کرد: آدم‌های بیهوده وارد سینما شدند و بیهوده رفتند چه نگاتیوهایی بیهوده مصرف شدند و در این سال‌ها ناصر تقوایی خانه‌نشین بود. اشکال این موضوع از کجاست؟ تقصیر چه کسانی است؟ شاید باید بعضی‌ها را پیدا کرد و به آنها تبریک گفت که ناصر تقوایی را گوشه‌گیر کردند و امروز در این سینمای منزوی باید جای ناصر تقوایی خالی باشد.

پورصمیمی در پایان اظهار داشت: خانه نشینی تقوایی در این سال‌ها فراتر از نخبه‌کشی است چرا که ناصر تقوایی همیشه ناصر تقوایی است.

* همسر تقوایی: من کسی را ستایش می‌کنم که پیش ازنیم قرن از زندگی‌اش را سالم سپری کرده است
 
در ادامه این مراسم وفامهر همسر ناصر تقوایی طی سخنانی به بیان ابعاد شخصیتی این فیلمساز پرداخت و گفت: چند روزی فکر می‌کردم که باید در این مراسم چه گفت و این شانس را داشتم که در 20 سالگی بیست‌ترین انتخاب ممکن را انجام دادم. طی این سال‌ها به من خیلی سخت گذشت اما می‌گویم سپاس تقوایی را عز و جل که سپاسگذاری‌اش مایه غیرت و مزید نعمت است.

وی افزود: من چطور توانستم 20 سال با مردی زندگی کنم که ساختار فکری‌اش مدرنیزه است و هیچ چیز مثل این موضوع نتوانست من را پایبند این زندگی کند بنابراین به این نتیجه رسیدم که چقدر این انسان ساختار درستی دارد و حقیقتا با افتخار می‌گویم که پای زندگی‌ام ایستاده‌ام چرا که انتخاب من یک اتفاق بود و الان که فکر می‌کنم گرایش به یک حرفه نبود گرایش به نیروی جاودانگی و نیروی تصور لایتناهی‌اش در من بود که سخاوتش در من ناصر تقوایی است. کسی که علاقه‌ای به اسطوره‌ها ندارد.

همسر ناصر تقوایی در ادامه عنوان کرد: ایمان دارم که تقوایی یکه است و هیچ کس به اندازه او وجود ندارد. از نظر من او در سینمایش در بالاترین رده سینماگران جهان است.

وفامهر تاکید کرد: من کسی را ستایش می‌کنم که پیش ازنیم قرن از زندگی‌اش را سالم سپری کرده است.

وی افزود: من فکر می‌کنم انسان به خاطر اندیشه‌اش ارزش دارد و کشتن اندیشه بالاتر از شکل قتل است. اندیشه‌های بسیاری کشته شدند و متاسفانه هیچ کس صدایش را نمی‌شنود و هیچ قانونی برای حمایت از اندیشه‌های برتر وجود ندارد.

وی ادامه داد: حذف فیزیکی احمقانه است اما حذف اندیشه حذفی هوشمندان است واین کاری بود که با تقوایی انجام می‌دادند چرا که قبل از تقوایی کسی جرات نداشت فیلمی در آپارتمان بسازد ناخدا خورشید اولین فیلمی بود که در دریا ساخته شد.

* تقوایی: صحبت‌هایی که در مورد ممنوع‌الکاری من می‌گویند صحیح نیست چون من پرکارتر از گذشته هستم
 
بر اساس این گزارش ناصر تقوایی کارگردان سینمای ایران طی سخنانی گفت: این صحبت‌هایی که در مورد ممنوع‌الکاری من می‌گویند صحیح نیست چون در فضای هنری من حضور ندارند جامعه مثل یک آئینه است که عقاید را منعکس می‌کند کما اینکه دوستانی که شیوه من را انتخاب نکردند مشغول کار می‌شوند.

وی افزود: ما خودمان را دستی دستی به جامعه بدهکار کردیم و جامعه در طول عمر خود وضعیت روحی ثابتی ندارد جامعه مثل دریای مواج است و هر روز ایده‌های نوتری را می‌پذیرد.

تقوایی ادامه داد:‌ ممکن است در بعضی رشته‌های هنری هنرمندان مثل نقاشان تنهایی کار انجام دهند اما سینما چیزی است که در وهله اول برای یک ملت خلق می‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی ناخدا خورشید تاکید کرد: من مطلقا آدم کم‌کاری نیستم و در هفته سه الی چهار روز به تدریس سینما مشغول هستم. چون می‌خواهم جوانان با هنر سینما از زوایای دیگری آشنا شوند و اولین چیزی که می‌خواهم از سر جوانان بپرانم این است که فیلمنامه داستان نیست بلکه خودش به تنهایی یک اثر است.

تقوایی ادامه داد: داستان باید به فیلمنامه تبدیل شود و فیلمنامه به مرحله اجرا درآید. البته کسانی هستند که به دلیل نوع تربیت شان کار خودشان را انجام می‌دهند. مثلا آقای کیمیایی خودش می‌نویسد، خودش نگارش می‌کند و خودش می‌سازد. چون هر سه کار را به خوبی آموخته است.

این فیلمساز در ادامه اظهار داشت: من پرکارتر از گذشته هستم چون چیزی حدود 15 فیلم مستند و کوتاه، هفت فیلم سینمایی و یک سریال 16 ساعتی دارم. مگر عمر انسان چقدر است.

تقوایی با اشاره به اینکه در عصر حاضر پیشرفته‌ترین نقطه سینما مستندسازی است، تاکید کرد: در حال حاضر پیشرفته‌ترین جای سینما عرصه مستند است که جزء گران‌ترین و دشوارترین نوع تولیدات سینما به حساب می‌آید و سؤال اینجاست که چرا ما از این جنبه سینما غافل هستیم.

وی افزود: من سال‌ها با دوستان فارابی سرو کله می‌زدم و می‌گفتم باید درباره هر یک از استان‌های کشور مستند تولید شود که این کار باعث آشنایی توریست‌ها و مردم برای فوریت جامعه می‌شود. ولی من 10 سال موفق نشدم تا این موضوع را به تصویب برسانم.

تقوایی در ادامه با اشاره به نقش ادبیات در سینما عنوان کرد: ادبیات برای من گریزگاه نبوده چون ادبیات هنر من است ولی وضعیت فعلی ادبیات از سینما بدتر است.

وی با اشاره به ممیزی در ارشاد گفت: من این نوع سانسور را در هیچ کجای دنیا سراغ ندارم که ارشاد حتی واژگان را تغییر می‌دهد و به کلماتی مثل می که از دیوان حافظ برمی‌آید اجازه انتشار نمی‌دهد.

تقوایی تاکید کرد: ما با حذف کلمه می از دیوان حافظ نمی‌توانیم میکده و میگساری را کنترل کنیم و از بین ببریم. وقتی یک واژه را عوض می‌کنید باید یک پاراگراف را تغییر دهید تا دوباره معنی دهد چرا که هنر مدرن هنر ساختار است و بعد از قرن بیستم هنر مدرن زائیده می‌شود و وقتی بازنویسی می‌شود اثر جدید به وجود می‌آید.

این فیلمساز پیشکسوت خاطرنشان کرد: اگر این رویه ادبیات ادامه پیدا کند وضع ادبیات روز به روز از سینما بدتر خواهد شد و من این موضوع را هشدار می‌دهم.

تقوایی در پایان سخنان خود تاکید کرد: وجه‌ای که سینمای ما به دست آورده حاصل دوران گذشته است ولی این رویه ما را به سمت زمان فیلم‌ فارسی می‌برد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس در پایان این مراسم سرو هنر که معتبرترین جایزه خانه هنرمندان است به پاس فعالیت‌های ناصر تقوایی در عرصه سینما و ادبیات به وی اهدا شد.

در این مراسم چهره‌های هنری از جمله سعید پورصمیمی، محمد رحمانیان، مسعود کیمیایی، سیف‌الله صمدیان، اکبر عالمی، نجف دریابندری و ... حضور داشتند.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها