امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۶:۱۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 90217
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 48
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، منوچهر اکبری مصحح مجموعه وصیت‌نامه کامل شهدا گفت: اغلب وصیت‌نامه‌ها با آیه‌ای از  قرآن کریم ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، منوچهر اکبری مصحح مجموعه وصیت‌نامه کامل شهدا گفت: اغلب وصیت‌نامه‌ها با آیه‌ای از  قرآن کریم شروع می‌شوند و بعد عرض ارادت به پیغمبر(ص)، ائمه اطهار(ع) ، امام عصر (عج) و امام خمینی(ره). بعضی‌وقت‌ها ساختار وصیت‌نامه‌هایی که رویشان کار می‌کردم آنقدر عمیق بود که به خودم می‌گفتم این شهدا با علم عادی به این درجه نرسیده‌اند، حتما دریچه‌ای از سوی خداوند به روی اینها باز شده که یک جوان 20ساله توانسته وصیت‌نامه‌ای مثل یک پیرمرد زاهد و ریاضت کشیده بنویسد.

استاد دانشگاه و مصحح مجموعه وصیت‌نامه کامل شهدا اظهار داشت: تدوین یک مجموعه کامل از وصیت‌نامه شهدای استان‌های مختلف جزو مصوبات بنیاد شهید و اداره کل انتشارات بود و قرار شده بود که این مجموعه با هدف انتقال میراث ارزشمند و به عنوان سند مقاومت ملت موحد و سلحشور ایران و یادواره‌ ارزشمند شهیدان چاپ شود تا نسل‌های امروز و نسل‌های بعدی این حقایق تاریخی را به عنوان یک اثر والا و بسیار تاثیرگزار در تقویت روحیه ملی و مقاومت در اختیار داشته باشند.

وی ادامه داد: کار تدوین این مجموعه از شهدای استان کهکیلویه و بویراحمد آغاز شده بود و از آنجا که بنده در دانشگاه تهران استاد راهنمای چندین پایان‌نامه دکترا درخصوص تصحیح و مقابله متون و نسخ خطی بودم، اداره کل انتشارات بنیاد شهید از من دعوت کردند تا با این پروژه همکاری کنم. بخشی از کار که تا آن زمان آماده شده بود، برایم ارسال شد و بنده هم پیشنهاداتی در زمینه اصلاح، ارتقای کیفیت و اکمال کار داشتم که مورد موافقت بنیاد شهید قرار گرفت. اتفاقا کسی که تا آن زمان کار تصحیح متون را انجام داده بود هم از دانشجویان دکتری بنده در دانشگاه بود.

اکبری با اشاره به اینکه الویت‌بندی برای پرداختن به شهدای استان‌های مختلف در مجموعه وصیت‌نامه کامل شهدا وجود نداشته است، اضافه کرد: قرار نبود که استان خاصی به دلایلی نسبت به سایر استان‌ها ارجحیت داشته باشد. در واقع هر کدام از مراکزی که فایل تصویر شهدا، اعلام شهدا و اصل وصیت‌نامه شهیدان را کامل کرده و به مرکز تحویل داده بودند در اولویت قرار می‌گرفتند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هم‌اکنون مجموعه وصیت‌نامه کامل شهدای استان سمنان به پایان رسیده و منتشر شده است، اظهار داشت: کار تنظیم و تصحیح وصیت‌نامه شهدای استان سیستان و بلوچستان و ایلام هم به پایان رسیده و به زودی توسط بنیاد شهید منتشر می‌شود. در حال حاضر هم مشغول کار روی وصیت‌نامه شهدای استان‌های اردبیل و همدان هستیم که پیش‌بینی می‌شود به ترتیب در 10 و 18 جلد منتشر شوند.

اکبری در پاسخ به این سوال که مخاطب اصلی این مجموعه چه گروه‌هایی هستند، توضیح داد: شهیدان مختص یک گروه خاص نبودند که حالا بگوییم این مجموعه متعلق به گروه خاصی از مردم است. شهیدان قهرمانان سلحشوران، دلاوران و حماسه‌آفرینان ملت ایران بوده‌اند که با اندیشه فوق‌العاده زلال، صاف و ناب اسلام محمدی به ندای بیدارگر بزرگ قرن حاضر، بزرگ بیدارگران در عصر غیبت، امام راحل(ره) جواب دادند و به جبهه‌ها رفتند تا از اسلام و از کیان کشور ما که روح و جان و شیرازه وجودی آن با اسلام آمیخته است، دفاع کنند. لذا نمی‌توانیم بگوییم این مجموعه برای استادان دانشگاه مناسب است و برای قشر فرهنگی نیست یا برای هنرمندان نیست و برای بازاری‌ها هست. اتفاقا چون جنگ ما جنگی مردمی بود و حضور جامعه در جبهه‌ها یک حضور ملی بود و مردم و بسیجیان کنار نیروهای موظف و مسلح امام(ره) حاضر بودند، بنابراین همه اقشار مردم جامعه امروز به یک نوعی می‌توانند با این آثار مانوس باشند و با آن ارتباط برقرار کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما اگر به این سوال این‌طور نگاه کنیم که کدامیک از اقشار جامعه پس از چاپ مجموعه وصیت‌نامه کامل شهدا از آن بهره می‌برند، باید بگویم این کار باعث می‌شود که اولا خانواده شهید احساس کنند حرف و وصیت فرزندش که آخرین عصاره تفکر و آرزوی او در در عالم خاک بوده مورد توجه قرار گرفته است. به این ترتیب خانواده شهدا خیلی خوشحال می‌شوند که می‌ببیند کتابی با شکل و صورت زیبا، آراسته و شکیل برای این وصیت‌نامه‌ها درست شده است. در درجه بعد دانشگاهیان هستند که برای انجام تحقیقات متعدد در حوزه‌‌ها و ساحت‌های گوناگون می‌توانند از این وصیت‌نامه‌ها استفاده کنند. امام خمینی(ره) می‌فرمودند «وصیت‌نامه شهیدان را بخوانید تا بیدار شوید» یعنی این‌ها آدم را بیدار می‌کنند و تلنگر می‌زنند تا از اسارت این دنیای تنگ و قفس جهان نجاتمان بدهند.

اکبری وصیت‌نامه شهدا را چراغ بیداری توصیف و تصریح کرد: این متن‌ها زنگ هوشیار هستند، زنگ بیداری هستند تا آدم را بیدار کنند که «دل بر این پیرزن عشوه‌گر دهر نبند/ کین عروسی است که در عقد بسی داماد است». حرف این وصیت‌نامه‌ها این است که خیلی به این دنیا دلخوش نکنید چون دنیا به هیچکس وفا نکرده است. همچنین مقام معظم رهبری می‌فرمایند که این وصیت‌نامه‌ها مثل اساس‌نامه و قانون اساسی ما هستند؛ اما دانشگاهیان می‌توانند به عنوان منابع تحقیقاتی از این متون استفاده و ببینند که حرف این شهدا چه بوده، هدفشان و انگیزه‌شان چه بوده و به لحاظ روحی چه نوع آدم‌هایی بوده‌اند. چون در جنگ که به قول ما کلوچه و حلوا قسمت نمی‌کنند. جنگ یعنی سختی، جنگ یعنی گرسنگی، جنگ یعنی مجروح شدن، دوری از خانواده، یک عمر با ترکش زندگی کردن، قطع پا جنگ، دادن چشم و دست، جنگ یعنی رو ویلچر نشستن؛ اما چه شد که این همه جوان به این سختی رو آوردند و گفتند این نبرد تکلیف و وظیفه ماست. همه این مسایل قابل‌بررسی است. این شهدا اغلب جوان بودند، 80 سال عمر نکرده بودند که بگوییم بالاخره عمرش را کرده و به جنگ رفته.  اینها جوان بودند، اما همه آرزوهای جوانی را زیر پا می‌گذاشتند. 

مصحح مجموعه وصیت‌نامه کامل شهدا با اشاره به اینکه این آثار می‌توانند از نظر جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار گیرند، ادامه داد: دانشگاهیان می‌توانند به استناد بر این مجموعه یک دانشنامه بسیار عمیق تدوین و از زوایا مختلف به این وصیت‌نامه‌ها بپردازند؛ چون یک نوع هویت ملی در جنگ تحمیلی وجود داشت. در جنوب جنگ بود، از آذربایجان نیرو اعزام می‌شد. جنگ در غرب جریان داشت، از گیلان نیرو اعزام می‌شد. اصلا این هویت و عرق ملی پیام این وصیت‌نامه‌هاست. به قول امام این شهدا زاهدان سنگرنشین بودند و عجیب است که کسی این حرف را می‌زند که خودش جزو عرفای بزرگ قرن حاضر بوده است.

اکبری در ادامه به برخی ویژگی‌های این مجموعه پرداخت و گفت:  تفاوت‌های فرهنگی در این وصیت‌نامه‌ها کاملا مشهود است. مثلا اگر به اعلام نگاه کنیم می‌بینیم که نام مادر بیشتر از 25 درصد شهدای استان کهکیلویه و بویراحمد ترکیبی از کلمه «ماه» است مثل ماهرخ، ماه‌پیکر و... یا به نوعی به آسمان اشاره دارد چون مردم این منطقه بیشتر دامپروی و کشاورز بودند و در دشت زندگی می‌کردند و هنوز اسیر زندگی در قوطی‌های آپارتمانی نشده بودند. یعنی زیست‌بوم جغرافیایی مردم این منطقه روی نوع نگاه و حتی اسامی‌شان هم تاثیر داشته است.

او ادامه داد: آرزوها، اهداف، منویات و نوع عزاداری‌های این شهدا هم به مراجعه به وصیت‌نامه‌ها قابل بررسی است. مثلا بسیاری از این شهدا در وصیت‌نامه شان نوشته‌اند که «من یقینا در این عملیات شهید می‌شوم...» یا «این آخرین ماموریت من است؛ اما شما را به خدا بعد از من پوتین و لباس‌هایم را نگه ندارید. وسایلم را به جبهه بفرستید شاید برادرانم به آن نیاز داشته باشند...»، یا مثلا به والدینشان وصیت کرده‌اند که «نروید ادعا کنید که ما فرزندمان را دادیم و الان باید پولی، سهمی، حقوقی یا جیره‌ای دریافت کنیم چون من برای خداست که این راه را می‌روم و با آگاهی آن را انتخاب کردم. هیچ اجباری، تحمیلی، دستور یا حکم سازمانی در کار نبوده. من از عشق و شوق شهادت، از اینکه در صف یاران امام حسین(ع) باشم، از اینکه شهید شوم تا در ظهور  امام زمان (عج) تعجیل صورت بگیرد، از اینکه به ندای امام(ره) که نایب امام زمان است جواب بدهم و لبیک بگویم خوشحالم و...».

این استاد دانشگاه در ادامه به ساختار وصیت‌نامه‌های شهدا پرداخت و گفت: اغلب وصیت‌نامه‌ها با آیه‌ای از  قرآن کریم شروع می‌شوند و بعد عرض ارادت به پیغمبر(ص)، ائمه اطهار(ع)، امام عصر (عج) و امام خمینی(ره). بعضی‌وقت‌ها ساختار وصیت‌نامه‌هایی که رویشان کار می‌کردم آنقدر عمیق بود که به خودم می‌گفتم این شهدا با علم عادی به این درجه نرسیده‌اند، حتما دریچه‌ای از سوی خداوند به روی اینها باز شده که یک جوان 20ساله توانسته وصیت‌نامه‌ای مثل یک پیرمرد زاهد و ریاضت کشیده بنویسد.

گفتنی است «وصیت‌نامه کامل شهدا» از آثار مرجع انتشارات و اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران است که به تازگی چاپ اول دفتر تا نهم وصیت‌نامه کامل شهدای استان سمنان از این مجموعه به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار