امروز : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 18
۱۷:۵۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 90366
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 92
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همه ساله میلیون‌ها جلد کتاب درسی در سطح آموزش و پرورش و در بین تمامی ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همه ساله میلیون‌ها جلد کتاب درسی در سطح آموزش و پرورش و در بین تمامی دانش‌آموزان سراسر کشور آماده‌سازی و چاپ می‌شود.

این کتاب‌ها در فرایند بسیار مشکلی پس از تهیه محتوا و تأیید آنها روانه چاپخانه‌های آموزش و پرورش می‌شود و به صورت شبانه‌روزی تولید کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان ادامه می‌یابد.

از زمان آغاز تغییرات در کتاب‌‌های درسی و پس از رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تلاش به مراتب بیشتری برای تهیه و توزیع به موقع کتاب‌های درسی انجام می‌شود و یک تیم متمرکز، میلیون‌ها جلد کتاب درسی را چاپ و توزیع می‌کنند.

قیمت‌ کتاب‌های درسی با توجه به سوبسیدهایی که دولت برای طراحی و تولید این کتاب‌ها پرداخت می‌کند، بسیار کاهش می‌یابد و در نهایت دانش‌آموزان، این کتاب‌ها را با قیمت‌های بسیار ناچیز دریافت می‌کنند.

*محمدیان: آماده‌سازی و چاپ 140 میلیون جلد کتاب برای سال تحصیلی 94-93

حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در رابطه با تولید کتاب‌های درسی در سال تحصیلی آینده، اظهار داشت: «140 میلیون جلد کتاب برای سال تحصیلی 94-93 آماده‌سازی و چاپ می‌شود».

وی با اشاره به «ضرورت چاپ قریب به 140 میلیون جلد کتاب و توزیع آن در آستانه هر سال تحصیلی، آن را کاری سنگین، دشوار و حساس قلمداد کرد که با هماهنگی و انسجام خوب علمی و تجربی دفاتر تألیف و نظارت بر نشر کتاب‌های درسی، برابر برنامه تنظیمی پیش می‌رود».

به گزارش فارس، با توجه به اینکه بیش از 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز هر ساله در آموزش و پرورش مشغول به تحصیل هستند، تأمین کتاب‌های مورد نیاز این تعداد دانش‌آموز فرآیندی بسیار دشوار و هزینه‌بر است.

به طور میانگین هر سال 140 میلیون جلد کتاب درسی در کشور آماده‌سازی و چاپ می‌شود که به طور میانگین هر دانش‌آموز نیازمند حدود 11 کتاب در سال است؛ بیش از 90 درصد کتاب‌هایی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد در پایان سال تحصیلی به نوعی دور ریخته می‌شود.

حال به طور میانگین قیمت یک دوره کتاب‌های درسی مطابق آنچه در سال گذشته اعلام شده بود در ابتدایی حدود 6 هزار تومان و تا پایان متوسطه از 15 هزار تومان تجاوز نمی‌کرد البته قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید هنوز اعلام نشده است.

*محاسبه میانگین هزینه تولید کتاب‌های درسی در هر سال

اگر به طور میانگین قیمت هر جلد کتاب درسی را 2 هزار تومان در نظر بگیریم با وجود تیراژ 140 میلیون جلدی کتاب‌های درسی می‌توان گفت هر ساله حدود 280 میلیارد تومان هزینه چاپ کتاب‌های درسی می‌شود؛ البته قیمت تمام شده هر جلد کتاب درسی با توجه به تخفیف و سوبسیدی که دولت به کتاب‌های درسی می‌دهد این مقدار هزینه نیاز دارد و اگر نه هزینه تولیدات هرساله کتاب‌های درسی بسیار بیشتر از 280 میلیارد تومان خواهد بود.

البته برخی منابع، هزینه چاپ کتاب‌های درسی در هر سال را در مجموع نزدیک به یک هزار میلیارد تومان نیز عنوان می‌کنند که این رقم برای آموزش و پرورش بسیار سنگین است.

از تمامی این عملیات‌های ریاضی و محاسبات هزینه تولید کتاب‌های درسی در نظر داریم تا موضوعی دیگر را که ارتباط مستقیم با تولید کتاب‌های درسی دارد، بررسی کنیم.

*تجهیزات الکترونیکی به جای کتاب‌های درسی؟

با توجه به انفجار فناوری اطلاعات در دنیای کنونی و حرکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور به سمت الکترونیکی شدن فرآیندهای شغلی، آیا این نیاز احساس نمی‌شود که مدارس هم با سرعت گسترش فناوری همسو باشند.

این همسویی مدارس با فناوری‌های الکترونیکی می‌تواند از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان هم آغاز شود به گونه‌‍‌ای که به جای هزینه‌های سرسام‌آور کنونی برای تولید کتاب‌های درسی که هر ساله به کشور تحمیل می‌شود، تجهیزات الکترونیکی مانند تبلت و لپ‌تاپ‌های جدید که برای دانش‌آموزان طراحی شده، استفاده شود.

یکبار هزینه کردن برای تولید این تجهیزات الکترونیکی باعث می‌شود تا سال‌ها کشور زیر بار هزینه‌های چاپ کتاب‌های درسی نرود و از طرفی نگرانی از اینکه دانش‌آموزانی که می‌خواهند فردا وارد جامعه شوند از فناوری اطلاعات عقب بمانند دیگر وجود ندارد.





 





البته مسئولان آموزش و پرورش در ادوار گذشته اعلام کرده بودند که استفاده سراسری از تجهیزات الکترونیکی برای تمامی دانش‌آموزان میسر نیست و شاید مشکلاتی را هم به همراه داشته باشد.

اما در چند سال اخیر بحثی از سوی مسئولان وقت آموزش و پرورش مطرح شد مبنی بر ورود تبلت به مدارس کشور که نقطه نظرات جالبی را به همراه داشت.

در همان زمان قرار بر این شده بود که در تعدادی از مدارس تهران به صورت پایلوت طرح ورود تبلت به مدارس اجرایی شود که به دلایل مختلف و در نهایت تغییر مدیران، این کار انجام نشد.

در همان زمان‌ها تبلتی که دیگر کشورها مخصوص استفاده دانش‌آموزان در مدارس طراحی کرده بودند به ایران آمد و مسئولان مشغول بررسی این تبلت برای هماهنگ سازی ورود به مدارس کشورمان بودند که بازهم خبری از این طرح نشد.

آموزش و پرورش از چند سال گذشته موضوع هوشمندسازی مدارس را پیگیری و دنبال کرد و در همان زمان‌ها اعلام شد که حدود 30 هزار مدرسه کشور به تجهیزات الکترونیکی مجهز شده‌اند؛ البته این کار هرچند که جنبه فراگیری و تکمیلی نداشت فقط چون شروعی برای ورود این تجهیزات به مدارس شد نوعی حرکت رو به جلو بود.

ادامه دار بودن این شرایط و امکان استفاده معلم و دانش‌آموز در کلاس از تجهیزات به روز و فناوری‌های جدید، استفاده از کاغذ را به طور محسوسی کاهش خواهد داد و دانش‌آموز می‌تواند تمام تکالیف خود را توسط این تجهیزات در مدرسه و منزل انجام دهد.

به نظر می‌رسد با توجه به انجام هزینه‌های بسیار فراوان برای تولید کتاب‌های درسی، وجود تبلت می‌تواند هم در روند آموزش تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و هم جذابیت آن، دانش‌آموز را برای تحصیل راغب‌تر کند و از نظر هزینه به مراتب در طول چندین سال تحصیلی برای کشور به صرفه‌تر خواهد بود.

به نظر می‌آید این موضوع عزمی جدی را از سوی مجموعه دستگاه‌های مختلف طلب می‌کند تا فکری اساسی برای جمع‌آوری کتاب‌های درسی و جایگزینی آنها با تجهیزات مدرن و روز الکترونیکی انجام شود؛ همچنین تغییرات کتاب‌های درسی که از چندین سال پیش در کشور آغاز شد و تا چند سال آینده نیز ادامه خواهد داشت نیز مزید بر علت است، تا تولید محتواهای الکترونیکی که خوشبختانه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور چندین سال است که در این حوزه خوب عمل کرده است، در نظام تعلیم و تربیت فراگیر شود.

موضوع اعتبارات آموزش و پرورش و وجود محدودیت‌ها همیشه و هرساله برای نظام تعلیم و تربیت وجود داشته است و چندی پیش وزیر آموزش و پرورش در حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرد که «منابعی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد صرف پرداخت حقوق کارکنان می شود و در مابقی موارد مشکلاتی وجود دارد».

حال با توجه به اینکه اعتبارات آموزش و پرورش در این حوزه محدود است نیاز است تا مجلس و دولت با عزمی جدی وارد عرصه شوند و موضوع تجهیز مدارس کشور به فناوری‌های نوین و جدید را پیگیری کنند.

*تهیه کاغذ مورد نیاز برای تولید کتاب‌های درسی

کاغذ اصلی‌ترین سخت‌افزار تشکیل دهنده تولید کتاب‌های درسی به شمار می‌رود که هر ساله آموزش و پرورش برای تأمین کاغذ مورد نیاز حدود 140 میلیون جلد کتاب درسی، مشکلات بیشماری را پشت سر می‌گذارد.

در سال‌های گذشته استفاده از کاغذ داخلی و خارجی مباحث بسیاری را با خود همراه کرد به گونه‌ای که تولید کنندگان کاغذ کشور معترض بودند که چرا آموزش و پرورش برای تولید کتاب‌های درسی کاغذ مورد نیاز خود را از دیگر کشورها وارد می‌کند در شرایطی که امکان تولید کاغذ در کشور وجود دارد.

از طرفی هم آموزش و پرورش با کاغذهای تولیدی داخلی مشکلاتی از لحاظ قیمت و جنس دارد که همواره وجود داشته است؛ در سال‌های گذشته در برخی کتاب‌های درسی نوعی کاغذ که به کاغذ کاهی شبیه بود استفاده شده بود که کیفیت کتاب‌های درسی را پایین آورده بود؛ در سال گذشته مشکل جدا شدن برگه‌های صفحات کتاب درسی وجود داشت.

حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفته است: «تولید کنندگان کاغذ داخلی کشور تنها امکان تأمین 30 درصد از کاغد مورد نیاز تولید کتاب‌های درسی را دارند و 70 درصد دیگر کاغذ وارد کشور می‌شود».

وی افزود: «هزینه خرید کاغذ داخلی دو برابر هزینه کاغذ وارداتی است».

همچنین سید احمد حسینی، مدیرکل چاپ و توزیع مواد و رسانه‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با میزان کاغذ مصرفی برای تولید کتاب‌های درسی، گفت: «مصرف کاغذ در کل کشور حدود 660 هزار تن است که 50 هزار تن آن صرف کتاب‌های درسی می‌شود».

با وجود این چنین مشکلات برای تأمین کاغذ به نظر می‌رسد الکترونیکی شدن تمامی محتواهای آموزشی در این بین یک ضرورت به نظر می‌رسد.

*چاپخانه‌های تولید کننده کتاب‌های درسی

با وجود 140 میلیون جلد کتاب درسی به نظر می‌رسد چندین چاپخانه‌ باید به صورت مداوم در حال کار باشند تا بتوانند کتاب‌های سال تحصیلی هر سال را تا پیش از شهریورماه آماده توزیع کنند؛ این خیل عظیم برای تولید کتاب‌های درسی می‌تواند با جایگزین شدن تجهیزات الکترونیکی مقدار بسیار زیادی از این عملیات را حذف کرد.

به گزارش فارس، امکان انجام سراسری جایگزینی تجهیزات الکترونیکی به یکباره به جای کتاب‌های درسی وجود ندارد و باید سازوکاری برای جایگزینی کم‌کم و یا اینکه استان به استان این موضوع فراهم شود؛ اما اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها و اینکه آسیب‌شناسی استفاده از آن باید مورد بررسی قرار گیرد تا از مشکلات بعدی جلوگیری کند، از موارد دیگر است که باید برای آن تدبیر کرد.

گزارش از میثم حاجی‌پور

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار