امروز : شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 24
۱۵:۵۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 90813
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۲۰:۱۹
تعداد بازدید: 13
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به ...

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مقصود رهبری از تعبیر «شریعت اسلامی» در سخنرانی سالروز رحلت امام(ره) در مرقد مطهر، نه صرفاً بخش احکام بلکه منظور، دین اسلام بوده است، گفت: علمای اسلام در نسبتشان با نیازهای روز مسلمانان به دو گروه تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: گروه اول، دین‌شناسی را صرفاً مطابق با شیوه علمای گذشته مطرح کرده و با مباحث روز نیازهای جدید و مدرنیته آشنایی ندارند و گروه دوم کسانی هستند که نیازهای مدرن و مفاهیم و اصطلاحات جدید را می‌شناسند، اما برای حل این مسائل مانند روشنفکران، شریعت و آموزه‌های اسلامی را کنار نمی‌زنند.

خسروپناه با اشاره به اینکه برخی روشنفکران برای حل مسأله مواجهه جامعه با مدرنیزم و اقتضائات روز از لیبرالیزم، سوسیالیزم و دیگر مکاتب غربی الگو می‌گیرند، گفت: علمای اسلام با استفاده از دین‌شناسی و شریعت اسلامی و اسلام ناب به مسائل روز پاسخ داده و تحقق خارجی به احکام اسلامی می‌دهد.

وی هدف رهبری از مطرح کردن بحث شریعت اسلامی به‌عنوان یکی از پایه‌های مکتب امام راحل را معرفی امام به عنوان یکی از علمای گروه دوم دانست و بیان کرد: امام(ره) شریعت و میراث گذشته را می‌شناسد و ضمناً با مسائل دنیای مدرن مانند استقلال،‌آزادی و دموکراسی نیز سر و کار دارد و مانند برخی فقها نیست که نظری به مسائل روز جهان اسلام نداشته باشد، هم‌چنان که مانند روشنفکران نیز منهای شریعت اسلامی به مسائل پاسخ نمی‌دهد.

خسروپناه افزود: امام(ره) در حالی با همین نگرش در برابر استبداد و استعمار ایستاد که مبارزان دیگری با تمسک به نگرش‌های غربی و التقاطی به مبارزه با این دو پدیده می‌پرداختند و اهمیت کار امام(ره) در این نکته است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها