امروز : دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 25
۰۴:۳۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 90870
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 14
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش امروز در نشست ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به 5 محور مطالبات رئیس جمهور در مهر ماه سال 92، اظهار داشت: وزیر ‌آموزش و پرورش در این خصوص کمیته‌ای تشکیل داد و این موضوع به معاونت پرورشی و فرهنگی محول شد.

وی افزود: پرسش مهر یک حرکت ارزشمندی بود که از دوره دولت اصلاحات شروع شد و 5 دوره پرسش مهر در آن موقع برگزار شد و از معدود فعالیت‌های فرهنگی دولت نهم و دهم همین پرسش مهر بود.

* توجه به پرسش مهر رئیس جمهور در مدارس

کفاش با بیان اینکه حوزه معاونت پرورشی از ابتدا تاکنون به شکل برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در این خصوص در آمده است، خاطرنشان کرد: این سؤالات در قالب موضوعات مختلف از جمله انشاء، تحقیق، کتابخوانی، شعر، داستان‌سرایی، قطعه‌های ادبی و متن‌های احساسی، سرود، نمایشنامه و و‌بلاگ نویسی و حضور در فضای مجازی طراحی می‌شود.

وی افزود: برای پرسش مهر رئیس جمهور در سال 92 آثار کشوری تحویل ما شده است و محل آن کانون شهید مفتح است که در یک ماه گذشته آثار خوب جمع‌آوری و تحویل شد؛ گروه‌های داوری در بخش‌های مختلف این آثار را انتخاب و تا پایان تیر ماه قضاوت‌ها انجام می‌شود.

* برگزاری کنگره پرسش مهر رئیس جمهور در شهریور ماه

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش با بیان اینکه کنگره پرسش مهر رئیس جمهور در شهریور ماه خواهد بود، گفت: نمایشگاه بزرگی از آثار دانش‌آموزان ممتاز کشور خواهیم داشت و افرادی که در کشور برگزیده شدند آثار خود را ارائه و مورد تقدیر و تشویق قرار می‌گیرند؛ چاپ این آثار از دیگر فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگیان هم در 5 زمینه مطالبی ارسال کردند، تصریح کرد: انشاء، گفت‌وگو، کتابخوانی، حقوق شهروندی و عدم تنبیه دانش‌آموزان از جمله مطالبی بود که فرهنگیان تجربیات خود را روی پرتال آموزش و پرورش ارسال کردند؛ داوری آنها آغاز شده است و مرکز آن در خبرگزاری پانا است و بهترین‌ها را در کتابی به چاپ می‌رسانیم و از تمامی آنها تقدیر می‌کنیم.

وی به موضوع نخست که زنگ گفت‌وگو است اشاره کرد و گفت: شیوه‌نامه گفت‌وگوهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی برای مدارس متوسطه دوم (دبیرستان‌ها) تدوین شد که در ماه اول برای اجرا به تمام مدارس ابلاغ شد.

کفاش با اشاره به اقدام دوم در خصوص زنگ گفت‌وگو در مدارس بیان داشت: مجموعه نمایشگاهی موج در خصوص پرسش مهر رئیس جمهور مجموعه‌ای از پوسترها از رئیس جمهور بود که توسط شورای دانش‌آموزی و انجمن‌ها انجام شد و در مدارس قرار گرفت.

وی افزود: انجمن‌های گفت‌وگو را با کانون‌های فرهنگی، تربیتی کشور که 1500 کانون داریم پیگیری کردیم و از مدرسان صاحب صلاحیت استفاده شد و بچه‌ها راجع به موضوعی که خودشان مطرح می‌کنند گفت‌وگو می‌کنند.

کفاش با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص موضوعات مذکور تصریح کرد: برای زنگ گفت‌وگو، انشاء و کتابخوانی ماده واحده‌ای تنظیم شده است که در انتظار تشکیل جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و تصویب آن است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش همچنین در خصوص زنگ انشاء در مدارس گفت: وزیر آموزش و پرورش عده‌ای از اساتید دانشگاه را دعوت کرد و این اساتید از این موضوع خوشحال بودند که زنگ انشاء احیا می‌شود.

وی افزود: آنجا متوجه شدیم یک مجموعه غیردولتی در این باره فعالیت داشت و دانش‌آموزان علاقه‌مند را شناسایی و آثار آنها را با تصویر منتشر می‌کرد؛ در همین خصوص کتابی با عنوان «رویش قلم» منتشر شده است و جشنواره آن با حضور دانش‌آموزان ممتاز در تابستان برگزار خواهد شد.

زنگ انشاء در پایه هفتم

وی با اشاره به جلساتی که با شورای عالی آموزش و پرورش برای احیای زنگ انشاء در پایه هفتم برگزار شد، گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در درس ادبیات زنگ انشاء را به صورت ماده درسی ابلاغ کرده است؛ برای سایر پایه‌ها هم ساعات درسی در گروه ادبیات در حال انجام کار کارشناسی است.

* اعتبار ویژه برای کتابخانه‌های مدارس

کفاش با اشاره به موضوع زنگ کتابخوانی در مدارس تصریح کرد: جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان پژوهش، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه برگزار شد که ابتدا با تجهیز و توسعه مدارس، کتابخانه‌های کلاسی را در دوره ابتدایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار ویژه برای کتابخانه‌های کلاسی گفت: امسال اعتبار ویژه‌ای به این موضوع اختصاص داده شده و تفاهمنامه‌ای با وزارت ارشاد داریم تا کتابخانه‌های کلاسی مدرسه‌ها را با کتاب‌های نو تجهیز کنیم.

کفاش افزود: ایجاد کتابخانه کلاسی اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان نیاز دارد و وزارت ارشاد هم بیش از این اعتبار اختصاص خواهد داد و می‌توانیم کتابخانه کلاسی را با 40 تا 50 کتاب داشته باشیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد کارشناسی که در این خصوص در شورای عالی آموزش و پرورش آماده تصویب است، اختصاص زنگ و نمره از درس ادبیات به کتابخوانی است.

کفاش با اشاره به موضوعات دیگری برای افزایش کتابخوانی در مدارس اظهار داشت: معاونت آموزشی متوسط 300 کتابخانه در 300 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی را احیا و یک میلیون جلد کتاب در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ساماندهی و مورد چینش مجدد قرار می‌گیرد.

* برگزاری دوره آموزشی برای عدم تنبیه دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش با اشاره به موضوع دیگری که رئیس جمهور در مهر ماه عنوان کرده بود با موضوع حذف تنبیه بدنی خاطرنشان کرد: کارگروهی با دستور وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد و به این نقطه رسیدیم که نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی در این خصوص داریم که البته خود فرهنگیان این موضوع را اجرا می‌کنند اما به تصویب رسید تا یک دوره آموزشی برای آنها تبیین کنیم.

وی افزود: دوره‌ای با عنوان شیوه‌های مؤثر تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت تصویب شد تا تمامی فرهنگیان یکبار دیگر این دوره را پشت‌سر بگذارند.

کفاش در پاسخ به این پرسش که چه تدابیری برای عدم تنبیه در حضور دیگر دانش‌آموزان اندیشیده شده است، اظهار داشت: آیین‌نامه انضباطی در شورای عالی آموزش و پرورش برای هر گونه تنبیه مجازات تعیین کرده است؛ قانون و مجازات به تنهایی نمی‌توانند آثار سوء را کاهش دهد.

وی ادامه داد: کمیته مقابله با هیجانات توسط مرکز ارزیابی و عملکرد تشکیل شد که موارد نادر در سراسر کشور را رسیدگی و با آنها برخورد می‌کرد و این کمیته به صورت محسوسی موضوع تنبیه را کاهش داد؛ البته آموزش و پرورش هم به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کند.

* تدوین منشور حقوق دانش‌آموزی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش با اشاره به حقوق دانش‌آموزی و شهروندی گفت: جلسات مکرری با معاونت حقوقی رئیس جمهور داشتیم و منشور حقوق دانش‌آموزی تدوین و در صف انتظار تصویب است.

وی افزود: این موضوع ارائه بسته‌هایی در خصوص حقوق شهروندی برای ابتدایی‌ها است و معتقدیم دانش‌آموزان باید با حقوق خود آشنا شوند که بخشی از آن در خانواده انجام می‌شود.

کفاش ادامه داد: در کتاب‌های درسی مانند سبک زندگی و مطالعات اجتماعی درباره حقوق دانش‌آموزی مطالبی درج شده است و دوره‌های ضمن خدمت برای فرهنگیان تهیه شده است؛ مجلس دانش‌آموزی هفتم در تابستان افتتاح شد و در نظر داریم احیای حقوق دانش‌آموزی را در آنجا داشته باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر ‌آموزش و پرورش تصریح کرد: اختصاص یک ماده درسی به حقوق شهروندی به عنوان حقوق دانش‌آموزی و شهروندی از این به بعد در آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها