امروز : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 30
۰۷:۱۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 91177
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 8
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، محمد باقر قالیباف در هفدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که صبح امروز با حضور وزرای نفت، راه و ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، محمد باقر قالیباف در هفدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که صبح امروز با حضور وزرای نفت، راه و شهرسازی، اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و جمعی از شهرداران و مدیران شهری مراکز استان‌ها در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن خیر مقدم به یکایک مهندسان و متخصصان از مجموعه ساخت و ساز کشور، اظهار کرد: امروز از منظر یک مدیر و خدمتگزار در مجموعه شهری که با شما زیاد سرو کار داریم، در خدمت شما هستیم. از اینکه در مدت خدمت در شهرداری تهران همه تلاش من بر این بود که به تخصص و دانش احترام بگذارم و به مهندسان کشور و شهرمان اعتماد کنم، خوشحالم؛ امروز هم نتیجه این احترام و اعتماد را در بخش‌های عمرانی در شهر تهران دیده‌ام و آن را با همه وجودم لمس کرده‌ام.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که در این دوره مدیریتی در درون شهرداری و در حوزه فعالیت‌های عمرانی و مهندسی شهر تهران افتاد، آن بود که نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران تنظیم و تصویب شد و شورای عالی فنی شهرداری تهران شکل واقعی گرفت. در این زمینه باید از مهندس ترکان تشکر کنم که در چند سال گذشته، در تنظیم این نظام فنی و اجرایی وقت زیادی گذاشت و در حد کارشناسی با کمک دیگر بزرگان، پای این موضوع نشست. نتیجه این امر آن است که امروز در هر نظر سنجی که انجام دهید، مردم تهران و ایران به فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران در زمینه‌های ضرورت، تعریف پروژه، زیبایی، ابعاد فنی، هزینه تمام شده، زمان بندی و مدیریت حاکم بر پروژه‌ها اعم از تونل، پل، بزرگراه، ساختمان‌ها و ابنیه بزرگی که در شهر ساخته شده است، اعتماد کرده اند و این مایه افتخار جامعه مهندسی ما است.

شهردار تهران یادآور شد: از این جهت است که بنده به مهندسان کشور افتخار کرده و به چنین ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، اعتماد می‌کنم. البته مدعی نیستیم که عیب و نقصی در کار ما وجود ندارد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، هنوز فاصله زیادی داریم. با این وجود نسبت به گذشته جهش بزرگی اتفاق افتاده است. البته در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، حمل و نقل، فضای سبز، زیست محیطی، خدماتی و... نیز موضوعات گسترده‌ای وجود دارد که در رصد خانه شهر تهران واقع در ب4رج میلاد می‌توان به موضوعات شهر پرداخت.

قالیباف در ادامه به بحث ساخت و ساز پرداخت و گفت: در همین شهر مردم ما به ساخت و ساز شهری و ساختمان سازی در شهر اعتماد ندارند. به نحوی که هر ساخت و ساز و گودبرداری که اتفاق می‌افتد، چندین همسایه اطراف آن احساس نگرانی می‌کنند. حتی بسیاری از افراد زمانی که احساس می‌کنند ساختمان کناری آن‌ها قصد ساخت و ساز دارد، اگر توان مالی داشته باشند تصمیم می‌گیرند تا جای دیگری را اجاره کنند و تا زمانی که این ساختمان به مرحله سفت کاری نرسیده است، درجای دیگری سکونت داشته باشند. این واقعیتی است که در شهر وجود دارد و نباید تعارف کنیم. همچنین آلودگی صوتی، آلودگی هوا، عدم ایمنی مطلوب و ... از دیگر مشکلاتی است که وجود دارد.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای ما از کیفیت مناسب و قابل قبولی برخوردار نیست، عنوان کرد: بدون شک کالبد شهر بر روح و روان شهروندان اثر می گذارد. ما نمی‌توانیم بگوییم که کیفیت زندگی را در شهر ارتقا می‌دهیم در شرایطی که نتوانیم کیفیت ساختمان‌ها را ارتقا دهیم. این حرف درستی نیست چرا که بخشی از ارتقای کیفیت زندگی در این است که کیفیت ساختمان‌ها را افزایش دهیم.

محمد باقر قالیباف ادامه داد: البته شاید نسبت به بعضی نکاتی که در اینجا خدمت شما عرض می‌کنم، نگرش‌های متفاوتی وجود داشته باشد و با حرف‌هایی که در سال‌ها و زمان‌های گذشته در این زمینه شنیده باشید، متفاوت باشد. اما با این وجود بنده که توفیق خدمت در شهرداری تهران دارم، می خواهم به صورت صادقانه آنچه باور من است را در این جلسه تخصصی عرض کنم و آماده هر گونه نقد در این خصوص هستم تا بتوانیم به تصمیم روشن و مشخصی برسیم.

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: همه قبول داریم که کیفیت ساخت و ساز پائین است، نظارت فنی وجود ندارد یا ناقص است، شهرداری‌ها در حوزه مالی از سال 62 تا الان بلاتکلیف هستند و این اشکال وجود دارد. یعنی لایحه‌ای که باید برای درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به مجلس می‌رفت، نرفت و بخش عمده‌ای از درآمد‌های شهرداری‌ها متمرکز به صدور پروانه ساختمان شد. این حقیقت تلخی است اما واقعا باید این سوال را از خودمان بپرسیم که در 25 سال گذشته و بعد از اتمام دوران دفاع مقدس که وارد مرحله سازندگی در کشور شدیم، چرا این چالش همچنان وجود دارد. در همه نشست‌ها درباره آن حرف می زنیم اما چه کسی قرار است این مشکل را حل کند؟

وی افزود: برای حل این مشکل یک بخش بنده هستم که امروز پشت این تریبون قرار دارم، بنابر این باید برای حل مشکل چاره اندیشی کنم، اما اگر من هم تنها بیان مشکل کنم و به عنوان یک مدیر اقدامی برای این کار انجام ندهم، نتیجه این امر همان موضوعی می‌شود که وزیر نفت بدان اشاره کرد. یعنی مردم هم برای کاهش مصرف، کنتور‌های برق و گاز خود را دستکاری می‌کنند. این واقعیت تلخ وجود دارد.

قالیباف ادامه داد: وقتی ما صحبت می‌کنیم با چه کسی سخن می‌گوییم؟ ما باید با خودمان حرف بزنیم. بنده نمی‌توانم به عنوان شهردار پشت تریبون بیایم و تنها بگویم این مشکل وجود دارد. با این وجود ما از منظر شهرداری تهران چه کاری برای حل مشکل انجام داده‌ایم؟ آیا نوشتن یک نامه کفایت می‌کند؟ آیا حتی به تصویب رساندن یک قانون کفایت می‌کند؟ آیا مشکل ما امروز نداشتن قانون است یا بعضی اوقات زیادی قانون برای ما مشکل ایجاد کرده است؟ ما یا تورم قانون داریم، یا در اجرای قانون مشکل داریم، یا ضعف مدیریت داریم و یا نگاه‌ها و نگرش‌های سیاسی بر کارهای صرف تخصصی ما را به این روز رسانده است که این مشکلات هر روز بحرانی‌تر، سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

شهردار تهران تاکید کرد: ما در شهرداری تهران این توفیق را پیدا کرده‌ایم که شهرداری را سیستمی کرده و بتوانیم بر آن اعمال مدیریت کنیم. البته من نمونه‌های این موضوع را در جلساتی که خدمت مهندس ترکان هستیم، بارها عرض کرده‌ام اما امروز برای اولین بار در جمع شما متخصصان و جامعه مهندسان کشور این حرف را بیان می‌کنم. به عنوان نمونه امروز ما نسبت به هر دوره‌ای در تاریخ بلدیه تهران، بر ساخت و ساز در شهر تسلط داریم. بدین معنی که اگر الان بخواهم سیستم را به طور دقیق کنترل کنم که از ابتدای وقت اداری امروز تا الان چه مجوز‌هایی در شهر تهران صادر شده، این آمار به روز، به ساعت، ماه، نوع کاربری، پهنه، طرح و ... به صورت آنلاین وجود دارد. این در حالی است که در گذشته چنین ظرفیتی در شهرداری تهران نبوده است. این موضوع نیز بیش از 65 ماه از من زمان و انرژی گرفته است تا این اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های تهران آن است که در این شهر ساخت و سازهای غیر قانونی وجود دارد و مردم ما هم مشاهده می‌کنند که در کوچه و خیابان ساخت و ساز انجام می‌شود. حتی اگر بگوییم صد‌درصد درآمد سایر شهرها از این نقطه است، حرف اغراق آمیزی نگفته‌ایم. به نحوی که درآمد شهرداری‌ها یا از ساخت و ساز و یا از کمک مستقیم دولت است. با این وجود بنده امروز به عنوان شهردار تهران اعلام می‌کنم که آماده هستیم با ابلاغ وزارت راه و شهرسازی، از فردا صبح حتی یک عدد پروانه ساختمانی مسکونی صادر نکنم و شهر را هم اداره کنم. به شرطی که بعدا نگویند تصمیم قالیباف یک تصمیم سیاسی بود و از این حرف‌ها پیش نیاید که این تصمیم بحران مسکن درست کرد، نرخ مسکن را درتهران بالا برد و به مستضعفان ظلم شد. نکته دوم اینکه دولت تعهدات قانونی خود همانند عوارض سوخت، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهری ساختمان‌های دولتی را پرداخت کند. چرا که همان عوارض ساختمانی که همه مردم در تهران پرداخت می‌کنند، ساختمان‌های دولتی هم باید پرداخت کنند. ما بیش از این نیز از دولت توقع نداریم، چرا که می‌دانیم دولت دچار مشکلات جدی مادی است و توقع بیجایی نداریم.

وی افزود: تنها می‌گوییم عوارضی که در 30 – 40 سال گذشته بوده است، پرداخت شود. همانند عوارض راهنمایی و رانندگی که باید به شهرداری ها، وزارت راه و پلیس پرداخت شود. در این شرایط ما آماده‌ایم این کار را انجام دهیم تا احساس نکنند در شهرداری تهران به دنبال توده گذاری و ساخت و سازهای بی رویه هستیم.

قالیباف تاکید کرد: از هر 100 پروانه‌ای که در شهر صادر می‌شود، در کمتر از 5 درصد آن ممکن است تخلف اتفاق بیفتد. البته این درصد نسبت به گذشته بسیار پائین است اما با این وجود ما و دیگران باید دنبال کنیم تا جلوی این تخلفات ساختمانی را هم بگیریم. بنابراین در اینجا نباید بیان مشکل کنیم، اگر بارگذاری در شهر وجود دارد، از فردا ابلاغ می‌کنیم که جلوی آن را بگیریم و من تاکید می‌کنم که با این اقدام مشکل درآمدی برای شهر ایجاد نخواهد شد. چرا که بنده حدود 10 سال است در شهرداری تهران فعالیت می‌کنم و باید درآمد پایدار ایجاد می‌کردم. امروز این درآمد پایدار را به جایی رسانده‌ایم که اگر صدور پروانه ساختمان مسکونی را متوقف کنیم، مشکلی ایجاد نمی‌شد. اما آیا اگر این کار شد، مشکلات ساخت و ساز در تهران حل می‌شود؟

قالیباف تصریح کرد: ما در این شهر طرح جامع و طرح تفصیلی را داریم که توسط شورای عالی شهرسازی و وزارت مسکن و شهرسازی سابق تصویب و ابلاغ شده است و باید به آن احترام بگذاریم. اگر آن اشکال هم دارد - که حتما اشکال دارد – راهکارش این است که آن را به شورای عالی شهرسازی ببریم و مجددا اصلاح کنیم. اما تا زمانی که طرح وجود دارد، اجازه دهید قانون را اجرا کنیم، چرا که اگر قانون بد را هم اجرا کنیم، شرط عقل است و خوب است اما حتی این قانون بد را هم باید خوب اجرا کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: برداشت من به عنوان شهردار تهران از قانون در حوزه ساخت و ساز این نیست که نظارت فنی و کیفیت ساختمان به عهده کسی است که پروانه صادر می‌کند. من از قانون این برداشت را نکردم. حتی این انتقاد در شهرداری‌ها وجود دارد که برای صدور پروانه، یک برگ بیرون می دهند؛ حتما این برگ باید به سمت یک دفترچه فنی برود و هم اکنون به این سمت حرکت می‌کنیم.

قالیباف با بیان اینکه ما از ابتدای سال 93 بحث نما را به طور جدی وارد دستور کار کردیم، گفت: تا از این طریق به نمای ساختمان‌ها در حوزه معماری و سیمای شهر توجه شود. علاوه بر این با دوستان در سازمان نظام مهندسی تهران جلسه گذاشتیم و توافقات خوبی انجام دادیم که پای این توافقات هستیم. احساس ما این است عزیزانی که به عنوان نظام مهندسی بر سر ساختمان هستند، باید وظیفه ذاتی خود را انجام دهند. باز هم اگر برداشت حاکمیت – وزارت راه و شهرسازی – از قانون این است که نظارت و کنترل کیفیت ساختمان نیز با ما است، حتما آن را به شهرداری ابلاغ کنند تا من بدانم این وظیفه من است، چرا که تا امروز نمی‌دانستم این کار وظیفه من است.

وی یادآور شد: یک زمانی حجم ساختمان را کنترل می‌کنیم و نظارت کلی بر مجموعه داریم که این موارد بر عهده ما است اما یک زمانی است که باید کیفیت ساختمانی که ساخته می‌شود را کنترل کنیم. اگر شهرداری باید کیفیت را کنترل کند، حتما دنبال می‌کنیم تا این کار را انجام دهیم، اما اگر مسئولیت عالیه آن برعهده وزارت راه و شهرسازی و نظارت در میدان نیز بر عهده سازمان نظام مهندسی است، شهرداری تهران باید خدمت‌هایی را انجام دهد تا این قانون به بهترین شکل ممکن پیش رود و ما نیز در خدمت هستیم. همانطور که با دوستان در سازمان نظام مهندسی جلساتی داشته‌ایم و اگر بتوانیم توافقاتی که درباره ساختمان‌های بالای 2هزار متری صورت گرفته است را تا پایین‌ترین رده بیاوریم، حتما این کار را انجام خواهیم داد.

قالیباف در ادامه با اشاره به خطرات موجود در حوزه ساختمان سازی ابراز داشت: یک بخش از خطرات موجود بخش‌هایی از مهندسان و شرکت‌هایی هستند که خارج از سازمان نظام مهندسی و با قوانین و مقرراتی که در نظام فنی و اجرایی وجود دارد، فعالیت می‌کنند. یک خطر دیگر نیز این است که در ازای خدماتی که سازمان نظام مهندسی ارایه می‌دهد، هزینه‌ای به ساختمان تحمیل می‌شود اما این هزینه یا کفاف لازم را نمی‌دهد و یا پرداخت ریالی برای نظارت با خدماتی که ارایه می شود، برابر نیست و به تعبیری شاید در جایی کم فروشی اتفاق بیفتد، این در حالی است که باید این موضوع را اصلاح کنیم. گاهی اوقات کار را به صورت شکلی پیش می بریم و به محتوا توجه نداریم، این هم یک اشکال است که اگر برای رفع آن توجه داشته باشیم جامعه مهندسی ما می‌تواند رشد و جهش بزرگی در شهر داشته باشد. ما در شهر تهران در این بخش در خدمت هستیم تا دست به دست هم دهیم و کار را پیش ببریم.

وی تاکید کرد: یک اشکال عمومی به خاطر اقتصاد معلول و مریض ما وجود دارد و آن اشکال نیز این است که امروز بحث مسکن و خانه، مخصوصا در شهرهای بزرگ دیگر از بحث معماری، مباحث فنی و نگاه مسکن به عنوان محل سکونت خارج شده است. به تعبیری امروز مسکن تا اندازه‌ای جنبه های اقتصادی پیدا کرده است که وقتی صحبت می‌شود، بحث مسکن در کنار سکه و ارز با هم مطرح می‌شوند و در این میان نقش مهندسان را حذف شده است. این هم از اشکالات جدی و پایه ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.

شهردار تهران در ادامه ابراز داشت: این مشکلات متعلق به ما است و متعلق به مردم نیست. بنابر این شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی باید کنار هم بنشینند، دست به دست هم دهیم، با یکدیگر همدلی داشته باشند و هر کدام بخشی از این بار را به عهده بگیرند. بدین ترتیب می‌توانیم این مشکلی که امروز مردم به ساخت و سازها در شهر اعتماد ندارند را حل کنیم تا همانطور که مردم به حوزه‌های عمرانی اعتماد کرده‌اند، می‌توانند به حوزه ساخت و ساز هم اعتماد کنند. بدون شک اعتماد مردم به حوزه های عمرانی را جامعه مهندسی کشور آفریده است، بنابر این باید یقین کنیم که جامعه مهندسی می تواند این اعتماد را در حوزه ساخت و ساز هم خلق کند. از این رو باید کنار هم بنشینیم و با همدلی کارها را حل و فصل کنیم.

وی با اشاره به معضلات مربوط به آلودگی هوا در شهر تهران اظهار داشت: در این زمینه توافقات خوبی با وزیر نفت داشتیم. هم اکنون توان فنی و عمرانی خوبی در کشور وجود دارد که افتخار شما جامعه مهندسی است و من هم به عنوان شهردار تهران که مهندس نیستم، به آن افتخار می کنم. به این ترتیب روزی که بنده توفیق خدمت در شهرداری را پیدا کردم، 35 کیلومتر مترو ساخته شده بود، اما امروز طول خطوط مترو به 152 کیلومتر رسیده است. در ادامه نیز توان فنی کشور و توان مجموعه شهرداری به گونه ای است که در سه سال آینده با وجود سختی هایی که برای احداث مترو در زمین شهر تهران وجود دارد، طول خطوط مترو را به 218 کیلومتر می‌رسانیم. حتی همین روزها نیز تمام مهندسان و کارگران ما در زیر زمین تهران با شدت تمام در حال کار هستند و ممکن است مردم کمتر کار آن را حس کنند اما این بخش در حوزه عمرانی با شتاب بیشتری از پل صدر پیش می رود.

شهردار تهران تاکید کرد: روزی که کار را در شهرداری تهران شروع کردیم، مترو روزانه 450 هزار مسافر جابجا می کرد اما هم اکنون بالغ بر 3 میلیون مسافر از طریق مترو جا به جا می شوند و اگر وزارت نفت این تعهد را به ازای هر مسافر در مترو داشته باشد، ظرف مدت حداکثر 13 ماه می توانیم سه میلیون جا به جایی فعلی مسافر در مترو را به شش میلیون مسافر در روز برسانیم. این توان فنی و مهندسی در کشور وجود دارد و حتی می تواند تا پایان سه سال آینده از مرز 11 میلیون نفر مسافر در روز عبور کند. معنی این حرف، آن است که ما قادر هستیم در سه سال آینده در شهر تهران بیش از 65 درصد مسافرت‌های شهری را با مترو انجام دهیم و این به معنای کاهش آلودگی هوا، آرامش، صرفه جویی در اقتصاد، صرفه جویی در وقت، لذت بردن از زندگی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد بود.

شهردار پایتخت در پایان گفت: ما به همه مخصوصا در شهر تهران و همچنین به جامعه مهندسی، جامعه شناسان و حوزه های مختلف دست نیاز دراز می کنیم. چرا که در بافت های فرسوده دچار مشکلات جدی و اساسی هستیم. هم اکنون در این زمینه نیز منطقه 12 را به عنوان پایلوت انتخاب کردیم اما نه به دلیل اینکه بافت فرسوده را احیا کنیم، بلکه به دنبال ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی هستیم . این از برنامه‌‌های جدی شهرداری تهران است و در این زمینه نیز به همه متخصصان در عرصه‌های مختلف نیازمند هستیم تا مرکز شهر خود را در شان نظام اسلامی بسازیم و آن را در ابعاد مختلف بالا ببریم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار