امروز : شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 24
۲۱:۳۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 9118
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۴۱
تعداد بازدید: 66
غلامرضا مصباحی‌مقدم سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بندهای غیر بودجه‌ای در لایحه بودجه سال 92 کل کشور حذف شده، ...

غلامرضا مصباحی‌مقدم سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بندهای غیر بودجه‌ای در لایحه بودجه سال 92 کل کشور حذف شده، گفت: در این میان بخشی از خواسته دولت نیز تأمین شده است.

وی با بیان علت حذف بندهای غیربودجه در لایحه گفت: در بودجه قانونی یکساله می‌نویسم و هر بحثی باید جنبه بودجه‌ای داشته باشد؛ اصل را در تصویب بر این گذاشتیم که هر بندی جنبه بودجه‌ای ندارد با دو سوم آرای نمایندگان حذف شود.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: به یاد دارم در دولت احمدی‌نژاد و یا دولت خاتمی طی بررسی لایحه بودجه تمام بندهای غیربودجه‌ای در مجلس کنار گذاشته شد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه پس از پایان تصویب تمام آن بندها طی یک لایحه تقدیم مجلس شد، تصریح کرد: ما در مجلس صحبت‌های آقای ممبینی را 70 بار به عنوان موافق داریم و این یعنی کارشناسی و کارشناسی مجلس و اصلاح بهتر بودجه.

وی گفت: متأسفانه روزنامه دولت (ایران) طی روزهای اخیر از بهم ریختگی لایحه خبر می‌دهد و دولت هم شکایت کرده که لایحه را مجلس تغییر داده است.

مصباحی‌مقدم افزود: برهمین اساس دو نماینده از مجلس و آقای ممبینی نیز به همراه همکاران خود در جلسه‌ای با شورای نگهبان توضیحاتی را ارائه دادند که بر همین اساس ما پاسخ دادیم که با توجه به سال تولید ملی و حماسه اقتصادی برخی بندها اضافه شده است.

وی گفت: در این میان بندهای جدیدی را که کمیسیون اصل 44 مجلس و حمایت از تولید ملی پیشنهاد کرده بود را در لایحه بودجه اضافه کردیم؛ این اقدامات به دلیل حمایت از تولید ملی و حماسه اقتصادی بوده است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: اینکه گفته می‌شود ساختار بودجه تغییر کرده باید با اعداد و ارقام مجلس و دولت مقایسه کنیم که آیا تغییری کرده یا خیر.

وی افزود: حدوداً 11 مورد به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 اشکال گرفته شده و باید آنها را مرور کنیم که آیا ایرادات جدی است یا خیر.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: یکی از بندهایی که به آن اشاره شده ایجاد انگیزه برای بانک‌ها جهت وصول وام‌های ارزی از خزانه بوده که این مورد را مجلس مصوب کرد بنابراین اشکال آقای مرادی مبنی بر عدم تصویب آن در مجلس از بی‌اطلاعی ایشان است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق پیش‌بینی 30 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت حاصل از واگذاری‌ها شفاف شده است، گفت: این ارقام را کمیسیون در جداول قرار داده است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه در جریان بررسی لایحه بودجه درآمد عمومی دولت 91 هزار و 900 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، گفت: این رقم در مجلس به 90 هزار و 600 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

مصباحی مقدم با تأکید دوباره بر اینکه درآمدها در بودجه شفاف شده است، گفت: جمع منابع عمومی دولت 166 هزار میلیارد تومان که به علاوه 30 هزار میلیارد تومان شفاف شده است،

وی ادامه داد:‌ جمع درآمدها 210 هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی دولت بود که مجلس آن را با 2 درصد افزایش تصویب کرده است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس تأکید کرد: بودجه جاری دولت نیز 121 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد و مجلس آن را با افزایش 7 هزار میلیارد تومانی با رقم 128 هزار میلیارد تومان به تصویب رساند.

وی با اشاره به دلایل افزایش رقم 7 هزار میلیارد تومانی در بودجه دولت گفت:‌ این مبالغ به خاطر پرداخت بدهی به ایثارگران، مطالبات امور فرهنگی و دفاعی بوده که دولت در لایحه پیشنهادی آن را 2 هزار و 100 میلیارد تومان کمتر پیشنهاد کرده بود.

مصباحی مقدم گفت: کجای بودجه تغییر پیدا کرده است؟ مجلس در بخش جاری تنها 5.8 درصد افزایش داده است؛‌ عمرانی دولت 37 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده که مجلس از محل واگذاری‌ دارایی‌های دولت درآمدهای عمرانی را به تصویب رساند.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه در بخش پروژه‌های عمرانی 51 درصد رشد را داریم، گفت: سال گذشته 37 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد اما 16 هزار میلیارد تومان از آن محقق شد.

وی ادامه داد: هزینه‌های جاری طبق جلسه‌ای که با دولت داشتیم قرار شد 130 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شود اما پس از آن در لایحه پیشنهادی دولت 192 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری پیشنهاد داد.

مصباحی مقدم گفت: سال گذشته رقم دلار در بودجه 1150 تومان بود که امسال این میزان به 2 هزار و 450 تومان افزایش داشت، آیا این بودجه انبساطی است یا خیر.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: 6 هزار و 200 میلیارد تومان علاوه بر 30 هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس برای واگذاری‌ها نقدی است و چطور قابل تحقق نیست؟

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: با اشاره به پیشنهادی که دولت مبنی بر تهاتر داشت مجلس آن را حذف کرد؛‌ تهاتر دو معنا دارد که یکی از آنها واگذاری پالایشگاه‌ها است و این در قانون منعی ندارد.

وی گفت: مقرر شد تا مبالغ حاصل از واگذاری‌ها به خزانه‌داری اعلام و از خزانه به پیمانکاران برگشت داده شود؛ قانون در این بخش صراحت دارد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه دولت از عنوان تهاتر سوءاستفاده می‌کند، گفت: سال گذشته طرح‌های نیمه‌کاره عمرانی داشتیم و کارگران (یک و نیم میلیون نفر) بیکار شدند اما دولت با استفاده از کلمه تهاتر پروژه‌های جدیدی را تعریف می‌کرد.

وی افزود: مطالبات رزمندگان نیز به صورت نقدی نیست؛ اینها پاداش‌های پایان خدمت و مطالبات دستگاه‌های نظامی است؛‌ اگر 30 هزار میلیارد تومان کشک است چرا در بودجه آورده‌اید.

مصباحی مقدم با بیان اینکه ما آمدیم و بودجه را شفاف کردیم، گفت:‌ می‌گویند دولت بدهی ایجاد نمی‌کند پس چرا 3.5 میلیارد دلار بدون اجازه مجلس برداشت کردید و در کجا با اجازه مجلس 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردید؟ آیا این موارد با اجازه مجلس بوده است؟

وی با بیان اینکه دولت با وجود ایجاد شفافیت در بودجه توسط مجلس شکایت داشته است، گفت: دولت سه ماه بودجه را دیرتر تقدیم مجلس کرد و انتظارات زیادی هم دارد.

مصباحی مقدم گفت: دولت احمدی‌نژاد می‌گوید هر لایحه‌ای را من می‌دهم بدون تغییر تصویب و به دولت برگردانید؛ پس مجلس را تعطیل کنید.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در پایان گفت: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری کارشناس بودجه نیست و سابقه بررسی بودجه ندارد و نظر می‌دهد!

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها